ریگ ماینینگ چیست؟ آیا این روش بهترین راه برای استخراج ارز دیجیتال است؟

ریگ ماینینگ چیست؟ آیا این روش بهترین راه برای استخراج ارز دیجیتال است؟
  • 1401/4/29
  • گویا آی تی
  • 0

استخراج ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از کوین‌هاست. بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال از همان روزهای ابتدایی فعالیت بیت کوین استخراج را شروع کردند و هنوز هم با این کار درآمد کسب می‌کنند. بسیاری از نهنگ‌های حال حاضر بازار بیت کوین، در ابتدا یک ماینر بوده‌اند! ریگ ماینینگ یکی از روش‌های استخراج ارز دیجیتال است که تفاوت آن با سایر روش‌ها به دستگاه‌هایی که استفاده می‌شود، برمی‌گردد.

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ به معنی استخراج با ریگ ماینر است. دستگاه ریگ هم پکیجی از سخت‌افزارهای مختلف است که برای استخراج نیاز هستند. بعضی از ریگ ماینرها به صورت اختصاصی برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص به کار می‌روند و بعضی دیگر کاربردهای مختلفی دارند. مثلا ممکن است کاربری یک کامپیوتر ریگ سرهم کند که با آن هم بتواند ارز دیجیتال استخراج کند و هم بازی‌های کامپیوتری را اجرا کند.

معمولا ریگ ماینرهایی که برای استخراج ساخته می‌شوند، به صورت دائمی (یا تا زمانی که استخراج سودآور باشد) به برق متصل هستند، اما ماینرهایی که کاربردهای مختلف دارند، به صورت پاره وقت کار می‌کنند و تنها چند ساعت در روز برای ماینینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ریگ ماینر می‌تواند شبیه به یک کامپیوتر معمولی باشد. بسیاری از افراد برای ماینینگ خانگی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، زیرا نسبت به ماینرهایی مانند ASIC‌ صدای کم‌تری دارند و مصرف برقشان هم تاحدودی پایین‌تر است، البته احتمال دارد قدرت پردازش بعضی از ریگ ماینرها کم‌تر از سایر انواع دستگاه‌های ماینر باشد.

ریگ ماینر را بسازیم یا بخریم؟

ساختن ریگ به تخصص کامپیوتر نیاز دارد؛ شما باید بدانید برای ساخت این دستگاه به چه قطعاتی نیاز دارید، بهترین برند تولیدکننده این قطعات کدام هستند و چطور باید با اتصال آن‌ها به یکدیگر یک ریگ ساخت. چگونه ریگ ماینینگ بسازیم؟ در صورتی که پاسخ این سوالات را می‌دانید، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و یک ریگ ماینر بسازید. ما نیز در ادامه راهنمایی برای سخت‌افزارهایی که برای ساخت این دستگاه نیاز دارید، ارائه خواهیم داد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، قدرت دستگاه است. به یاد داشته باشید که سختی بلاکچین‌های اثبات کار، زیاد شده و دیگر نمی‌توان با سخت‌افزارهای معمولی که قدرت پردازش بالایی ندارند، ارز دیجیتال استخراج کرد. ریگ ماینر شما باید به اندازه‌ای قدرتمند باشد که در برابر دستگاه‌های ماینینگ حرفه‌ای حرفه‌هایی برای گفتن داشته باشد!

نکاتی که پیش از خرید یا راه‌اندازی ریگ ماینر باید بدانید

فرایند ماینینگ را می‌توان با سخت‌افزارهای مختلفی که در ادامه نام می‌بریم، انجام داد:

  • مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA): FPGA آرایه‌ای است که در یک مدار طراحی شده و مشتری بعد از خرید می‌تواند تنظیمات دلخواه برای آن انجام بدهد و آن را برای کاربرد مورد نظرش برنامه‌ریزی کند.
  • CPU یا GPU: پردازنده‌ها هم از دیگر ابزارهای کاربردی برای استخراج هستند؛ کاربرد این دستگاه‌ها در گذشته بیشتر بود، زیرا قدرت پردازشی آن‌ها برای ماینینگ کفایت می‌کرد، امروزه کاربرانی که از این روش استفاده می‌کنند، از چند کارت گرافیک یا پردازنده مختلف در دستگاه استفاده می‌کنند تا بتوانند قدرت پردازش مورد نیاز برای هش‌گذاری را تأمین کنند.
  • سخت‌افزارهای کاربرد خاص: این دستگاه‌ها همان ماینرهای معروفی هستند که در بازار عرضه شده‌اند. آن‌ها کامپیوترهایی هستند که به صورت اختصاصی برای ماینینگ طراحی شده‌اند، بنابراین قدرت پردازش بالایی دارند و به راحتی می‌توانند تراکنش‌ها را پردازش و بلاک‌ها را تایید کنند.

ماینینگ بیت کوین

هنگام ساخت یا خرید ریگ ماینر، علاوه بر موارد بالا باید به نکات دیگری هم توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دستگاه شما باید نرخ هش مناسب برای پردازش تراکنش‌های بلاکچین مورد نظرتان را داشته باشد تا بتواند با تایید آن‌ها پاداش به دست آورد؛
  • مصرف انرژی دستگاه باید در سطح مطلوب قرار داشته باشد تا هزینه برق زیاد نشود و سود حاصل از ماینینگ را از بین نبرد؛
  • قطعاتی را بخرید که در بازار موجود باشند، زیرا ممکن است قطعات به مرور زمان آسیب ببینند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. تعمیر ماینرهایی که قطعات آن‌ها در بازار پیدا نمی‌شود، هزینه نگهداری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد؛
  • اگر قرار است فقط برای ماینینگ از دستگاه مورد نظرتان استفاده کنید، به هزینه‌ای که برای خرید قطعات می‌پردازید توجه داشته باشید و مطمئن شوید که سرمایه‌ای که برای خرید و ساخت دستگاه صرف می‌کنید، در مدت زمان مناسبی به شما باز خواهد گشت.

با در نظر داشتن این نکات می‌توانید به سراغ خرید یا ساخت بهترین دستگاه برای استخراج ارزهای دیجیتال بروید. در ادامه قطعاتی که برای این دستگاه نیاز دارید را نام می‌بریم و توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه خواهیم داد.

قطعات مورد نیاز برای ساخت ریگ ماینر

با توجه به روش‌هایی که در لیست بالا گفتیم، می‌توانید انتخاب کنید که ریگ ماینر شما در کدام دسته قرار بگیرد و بر اساس این انتخاب، قطعات مورد نیاز را بخرید و دستگاه‌ را سرهم کنید. در ادامه به قطعات کلیدی که برای ساخت ریگ ماینر نیاز دارید، اشاره می‌کنیم.

مادربرد

مادربردها انواع مختلفی دارند. تنها ویژگی مهم در انتخاب مادربرد این است که از چند کارت گرافیک (حداقل ۴ کارت) پشتیبانی کند تا برای ریگ ماینینگ مناسب باشد. با استفاده از مادربردهای قیمت مناسب هم می‌توان نیاز یک دستگاه ریگ ماینر را برآورده کرد.

GPU

کارت گرافیک مهم‌ترین بخش ریگ ماینر است؛ در واقع ریگ ماینر شما زمانی عملکرد موفقی خواهد داشت که کارت‌های گرافیک قدرتمندی داشته باشد. معمولا استخراج‌کنندگان از چند کارت گرافیک برای دستگاهشان استفاده می‌کنند. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کارت‌های گرافیک باید از یک برند خریداری شود. خرید کارت گرافیک از برندهای مختلف ممکن است باعث ایجاد ناسازگاری در دستگاه شوند. کارت‌های گرافیک معمولا با مادربردهای مختلف سازگاری دارند، اما اگر پیش از خرید از این موضوع هم اطمینان حاصل کنید، خالی از لطف نیست.

برای یک ریگ ماینر، تعداد کارت‌های گرافیک اهمیتی ندارد، قدرت پردازش نکته مهم برای این دستگاه است. بنابراین به جای اینکه مادربرد را با چند کارت گرافیک ضعیف مشغول کنید، بهتر است یک کارت گرافیک قدرتمند بخرید. اگر بودجه کافی برای خرید کارت‌های قدرتمند را ندارید، می‌توانید کارتان را با یک کارت شروع کنید و به مرور زمان تعداد آن‌ها را افزایش بدهید. به یاد داشته باشید حتی در استخرهای ماینینگ هم ماینرهایی که قدرت پردازش بالاتری دارند، سهم بیشتری از پاداش دریافت می‌کنند. پس این بخش مهم‌ترین قسمتی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنید. Nvidia بهترین برند کارت گرافیک است که کیفیت بالایی برای استخراج ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد.

CPU

ریگ ماینر به پردازنده قدرتمندی نیاز ندارد؛ یک پردازنده معمولی که به مادربرد انتخابی متصل شود، برای این فرایند کافی است. البته بعضی از بلاکچین‌ها مانند مونرو فرایند استخراج پیچیده‌تری دارند، به همین دلیل لازم است از پردازنده‌های قوی‌تر که بین ۳ تا ۷ هسته دارند، استفاده شود.

حافظه

ریگ ماینر به حافظه زیادی نیاز ندارد و ۴ گیگابایت هم برای آن کافی است، اما رم باید کیفیت بالایی داشته باشد و با مادربرد هم سازگار باشد. به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید از ریگ ماینر برای کاربردهای دیگری مثل بازی هم استفاده کنید، باید به تناسب قطعات برای مورد دیگر هم توجه داشته باشید. مثلا یک رم ۴ گیگابایتی نمی‌تواند هیچ بازی را برای شما باز کند!

هارد

یک هارد HDD با ظرفیت ۵۰ گیگابایت حداقل چیزی است که برای ریگ ماینر به آن نیاز دارید. دستگاه ریگ ماینر کار زیادی با هارد انجام نمی‌دهد و صرفا برای ذخیره اطلاعات از آن بهره می‌برد. حجم اطلاعات ذخیره شده هم به اندازه‌ای نیست که به هارد با ظرفیت بالا نیاز داشته باشد. نوع هاردی که استفاده می‌کنید، تأثیری در پردازش و تایید بلاک‌ها ندارد.

منبع تغذیه و  سیستم خنک‌کننده

این محصولات را باید با توجه به نیاز سیستمتان انتخاب کنید. بعضی از دستگاه‌های ماینر به صورت مستقیم به برق وصل می‌شوند و بعضی با منبع تغذیه کار می‌کنند. سیستم خنک‌کننده هم نقش مهمی در ریگ ماینر ایفا می‌کند، فعالیت کارت‌های گرافیک، دما دستگاه را افزایش می‌دهد و اگر به موقع خنک نشود، احتمال سوختن همه قطعات وجود دارد. هرچقدر تعداد کارت‌های گرافیک دستگاه بیشتر باشد، احتمالا سریع‌تر گرم می‌شود و به خنک‌کننده‌های بیشتر یا قوی‌تری نیاز دارد.

کابل و شاسی

تمام قطعات بالا باید با استفاده از کابل‌های مناسب به هم وصل شوند و در قاب یا شاسی در کنار هم قرار بگیرند. شاسی قطعات مختلف را به صورت منظم در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و مانع از آسیب رسیدن به آن‌ها و نفوذ گرد و غبار به داخل دستگاه می‌شود.

ریگ ماینر

روش راه‌اندازی ریگ ماینر

بعد از انتخاب قطعات، آن‌ها را به شیوه‌ای درست به یکدیگر متصل کنید و دستگاه را در محلی نزدیک به برق قرار بدهید. مطمئن شوید میزان رطوبت و گرد و غبار در فضایی که دستگاه در آن قرار گرفته کم است و به آن آسیب نمی‌رساند.

با استفاده از کارت شبکه دستگاه را به اینترنت وصل کنید. البته اگر مادربردی که خریده‌اید،‌ از نوع Onboard است، نیازی به کارت شبکه نخواهید داشت و دستگاه به صورت مستقیم می‌تواند به اینترنت متصل شود؛ البته دستگاه‌های ریگ ماینر معمولا قابلیت اتصال وایرلس ندارند و باید با استفاده از کابل LAN به شبکه متصل شوند. بعد از آن فرایند عضویت در بلاکچین یا استخر استخراج ارز دیجیتال را انجام بدهید، برای این کار بهتر است از یک متخصص در حوزه‌ راه‌اندازی ماینر کمک بگیرید تا مطمئن شوید تمام جزئیات انجام می‌شود.

اکنون کار راه‌اندازی ریگ ماینر به پایان رسیده است و ماینینگ می‌تواند به یک روش کسب درآمد غیرفعال برای شما تبدیل شود. بعد از راه‌اندازی دستگاه فقط باید میزان هزینه و بازدهی دستگاه را محاسبه کنید و به دنبال بهترین روش برای استخراج ارز دیجیتال و بهترین ارز دیجیتال برای استخراج بگردید. در قسمت‌های بعدی توضیحاتی درباره اینکه چطور می‌توانید با ریگ ماینر درآمد داشته باشید، ارائه می‌دهیم.

چطور با استفاده از ریگ ماینینگ می‌توان درآمد کسب کرد؟

فرایند استخراج با ریگ ماینینگ همان فرایندی است که با سایر دستگاه‌های ماینر طی می‌شود؛ یعنی دستگاه با اتصال به برق فعال می‌شود، قدرت پردازشش را در اختیار بلاکچین قرار می‌دهد تا معادلات پیچیده را حل و بلاک‌ها را هش‌گذاری کند و در ازای انجام این کار،‌ پاداش بگیرد.

هرچقدر دستگاه ماینر ساعت‌های بیشتری فعال باشد،‌ با احتمال بیشتری پاداش دریافت می‌کند؛ البته هزینه انرژی هم در این حالت بالا می‌رود و بخاطر فعالیت مداوم ممکن است طول عمر دستگاه کاهش پیدا کند. بنابراین با برآورد هزینه و درآمدی که از ماینینگ به دست می‌آورید، باید برای ساعت‌هایی که دستگاه‌ را به برق وصل می‌کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید.

کاربرد ریگ ماینر تفاوتی با سایر انواع ماینرها ندارد. شما با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید در استخرهای استخراج عضو شوید و با همراهی سایر ماینرها با احتمال بیشتری پاداش بگیرید. بنابراین لازم است بررسی کنید که کدام استخرها سود بیشتری دارند و آیا استخراج گروهی واقعا بیشتر از فعالیت فردی برایتان سودآور است یا خیر. بعد از آن تصمیم بگیرید که چطور می‌خواهید با دستگاهتان درآمد داشته باشید.

به یاد داشته باشید که بیت کوین تنها ارز دیجیتالی نیست که برای استخراج وجود دارد. در بلاکچین بیت کوین ماینرهای قدرتمندی فعالیت می‌کنند که دستگاه‌های خانگی شانسی در برابر آن‌ها ندارند، اما در بازار ارزهای دیجیتال آلت کوین‌های ارزشمند دیگری هم هستند که با فرایند PoW استخراج می‌شوند. در بلاکچین بسیاری از آلت کوین‌ها، هنوز هم ماینینگ خانگی راهکار مناسبی است و می‌تواند پاداش مطلوبی برای استخراج‌کنندگان به همراه داشته باشد.

ریگ ماینینگ

کلام آخر

در این مقاله درباره ریگ ماینینگ و ریگ ماینرها صحبت کردیم. کسب درآمد از این روش تفاوتی با سایر روش‌های استخراج ارز دیجیتال ندارد و می‌تواند یک درآمد غیرفعال باشد. البته در صورتی که استراتژی درستی برای استفاده از آن اجرا شود تا توان رقابت با ماینرهای قدرتمند بلاکچین‌ها را داشته باشد.

اگر قصد دارید از فرایند ماینینگ درآمد کسب کنید و به اطلاعات بیشتری درباره استخراج ارزهای دیجیتال نیاز دارید، بهتر است مطالب مرتبط با استخراج مجله ارز دیجیتال داموند را مطالعه کنید. کارشناسان ارزهای دیجیتال در این مجله، انواع روش‌های ماینینگ و نکاتی که باید در این باره بدانید را ارائه داده‌اند. اطلاعات این مجله می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین روش ماینینگ برای شما باشد. داموندمگ یکی از زیرمجموعه‌های صرافی ارز دیجیتال داموند DAMOND.IR است که بستر ترید بهترین ارزهای دیجیتال را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *