معرفی  ۵ راهکار قطعی دائمی کردن مشتریان شب عید

معرفی  ۵ راهکار قطعی دائمی کردن مشتریان شب عید
  • 1401/12/11
  • گویا آی تی
  • 0

مشتریان شب عید نقش کلیدی در افزایش فروش پایان سال کسب و کارها دارند. به‌طور معمول خریدهای شب عیدی ضروری هستند و افراد تلاش دارند تا کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند. فروشندگان حرفه‌ای با توجه به شیوه‌های مختلف، امکان جذب مشتریان و قطعی کردن فروش به آن‌ها را خواهند داشت.

چرا مشتریان شب عید برای کسب و کارها مهم هستند؟

مناسبت‌های مختلف مانند عید نوروز و اعیاد مذهبی که در آن مردم به جشن و شادی می‌پردازند، فرصتی مناسب برای فروش کالا و خدمات به مشتریان است. استفاده از ظرفیت این مناسبت‌ها به کسب و کارها این فرصت را می‌دهد تا به اجرای کمپین‌های مختلف تبلیغاتی پرداخته و با ارائه تخفیف‌های ویژه علاوه‌بر افزایش فروش و کسب درآمد، رضایت حداکثری مشتریان را هم جذب نمایند.

از طرفی دیگر باید توجه داشته باشیم که مشتری شب عید، آمادگی ذهنی کافی برای خرید را دارد و فقط لازم است تا فروشندگان، کالا یا خدمات مورد نیاز را معرفی کرده و مشتری را ترغیب به خرید کنند.

۵ روش قطعی کردن فروش به مشتریان شب عید

در ادامه به بیان راهکارهایی می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها امکان جذب مشتری و فروش به مشتریان شب عید را خواهید داشت:

۱-     استفاده از سیستم‌های عضویت در باشگاه مشتریان

کسب و کارهای پیش‌رو به اهمیت مشتریان و نقش آن‌ها در کسب و کارشان واقف هستند. آن‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، یک مشتری معمولی را تبدیل به مشتری وفادار به کسب و کار کنند. زیرا چنین مشتریانی به دفعات به سراغ کسب و کار خواهند آمد و کالاهای مختلفی را خریداری می‌کنند.

باشگاه مشتریان از ابزارهای مهم برای جلب‌نظر مشتریان و وفادارسازی آن‌ها است. امروزه با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان، امکان پیاده‌سازی و راه‌اندازی این ابزار برای تمامی کسب و کارهای آنلاین یا آفلاین فراهم شده است.

راه‌اندازی باشگاه برای جذب حداکثری مشتریان شب عید

باشگاه مشتریان مزایای زیادی برای کسب و کار به همراه می‌آورد. علاوه‌بر اطلاع‌رسانی درباره کمپین‌های تبلیغاتی، محصولات فصلی و تخفیف‌های دوره‌ای؛ گیمیفیکیشن (بازی‌کاری) استفاده شده در باشگاه، انگیزه زیادی در مخاطب ایجاد کرده و او را به یک مشتری دائمی تبدیل می‌کند. در راه‌اندازی باشگاه مشتریان باید به مراحل زیر توجه کرد:

  • شناسایی اعضای باشگاه مشتریان (یافتن مشتریان قدیمی و وفادار)؛
  • تهیه نرم‌افزار باشگاه مشتریان؛
  • اجرای انواع برنامه‌ها برای جذب و حفظ مشتریان؛
  • اطلاع‌رسانی به مشتریان دربارۀ مزایای عضویت در باشگاه؛
  • بهبود و توسعه باشگاه مشتریان.

روش‌های جمع‌آوری اطلاعات مشتریان

اگر قصد دارید تا کمپین‌های مختلفی را اجرا کنید یا به مشتریان شب عید برای عضویت در باشگاه پیام دهید، باید به روش‌های گوناگونی آن‌ها را ترغیب به عضویت کنید. شیوه‌های زیر رایج‌ترین راه‌ها برای عضویت در باشگاه مشتریان است:

  • وب‌سایت: تفاوتی ندارد که شما یک کسب و کار آنلاین یا کسب و کار سنتی هستید، وب‌سایت مهمترین ابزار برای تعامل با مشتریان است. از طریق وب‌سایت علاوه‌بر اطلاع‌رسانی به مخاطبان، آن‌ها را ترغیب به عضویت در باشگاه نمایید؛
  • پیامک: داشتن لیستی از شماره تلفن‌های مخاطبان به شما کمک می‌کند تا به آن‌ها پیامک‌های مناسبتی بدهید و با اطلاع‌رسانی به مشتریان شب عید، آن‌ها را ترغیب به خرید یا عضویت در باشگاه نمایید؛
  • دستگاه کارت‌خوان: شما می‌توانید با استفاده از دستگاه کارتخوان اندرویدی اطلاعات مشتریان را دریافت کنید و از این اطلاعات برای وفادار سازی آنها استفاده کنید؛
  • دستگاه‌های شماره‌گیر: شما می‌توانید با استفاده از دستگاه های شماره گیر بعد یا قبل از خرید شماره مشتریان را بگیرید و آنها را در باشگاه خود ذخیره کنید و همچنین می‌توانید با این کار در همان لحظه اطلاعات خود را با استفاده از شماره گرفته شده برای مشتریان ارسال کنید؛
  • نرم‌افزارهای اندرویدی: شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار های اندرویدی اطلاعات مشتریان را دریافت کرده و آنها را در باشگاه مشتریان ذخیره کرد با این کار اطلاعات مشتریان را دارید و خدمات خود را با استفاده از اپلیکیشن در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

نرم‌افزار باشگاه مشتریان ۱b1 یکی از بهترین پلتفرم‌های ایرانی برای جذب و نگهداری مشتریان است. این پلتفرم قابلیت‌های زیادی از جمله پاداش نقدی خرید، نظرسنجی و کارت ویزیت الکترونیکی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توانید در هر خرید مشتری، مبلغی را به عنوان هدیه برای خریدهای بعدی ایشان در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید با استفاده از قابلیت نظرسنجی، پس از هر بار خرید، نظرات و انتقادات مشتریان را دریافت کنید

 

۲-     فعال‌سازی مشتریان قدیمی

فروش به مشتریان شب عید، سود مناسبی را برای کسب و کار به ارمغان می‌آورد. اما جذب مشتری جدید همیشه کار سخت و دشواری است. کسب و کارهای خلاق با استفاده از اطلاعات مشتریانی که غیرفعال شده‌اند و چند وقتی است که به خرید نپرداخته‌اند، درباره فروش شب عید اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند.

فقط لازم است تا واحد ارتباط با مشتریان، اطلاعات مشتری‌های قدیمی را استخراج کرده و به دسته‌بندی شماره‌ها یا ایمیل‌ها بپردازد و سپس از طریق راه‌هایی نظیر تماس تلفنی، ارسال پیامک‌های مناسبتی، ایمیل‌های خبری و.. با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

۳-     دادن هدیه متناسب به مشتریان شب عید

فروش‌های مناسبتی یک فرصت جذاب برای برندینگ و تقویت شخصیت کسب و کار در نزد مخاطبان هستند. دادن هدیه‌های مناسبتی به مشتریان شب عید نه تنها باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود، بلکه برند کسب و کار را در ذهن‌ها ماندگار خواهد کرد. فقط نکته مهم این است که چه هدیه‌ای به مشتریان داده شود.

در انتخاب هدیه به مشتریان باید به نکاتی توجه داشته باشیم:

  • نوع هدیه باید با کسب و کار و شرایط مشتریان شب عید تناسب داشته باشد؛
  • انواع هدایای داده شده به مشتریان باید به معرفی برند و اهداف کلیدی آن بپردازند؛
  • هدیه باید به مشتری کمک کند و نیاز اصلی او را برآورده کند؛
  • هدیه در مناسب‌ترین زمان تحویل مشتری شود تا او امکان استفاده از آن را داشته باشد.

اگر درباره نوع هدیه به مشتریان شب عید مُردد هستید، شاید دادن یک کد تخفیف گزینه‌ای مناسب باشد این تخفیف به مشتریان شما انگیزه کافی می‌دهد تا خریدهای شب عیدشان را از فروشگاه شما انجام دهند.

۴-     ارتباط با مشتریان

برای جذب مشتری باید همیشه برنامه داشت و به دنبال راه‌های ارتباطی با مشتریان بود. مشتریان شب عید زمانی به سراغ کسب و کار می‌آیند که اطلاع‌رسانی کافی به آن‌ها شده باشد. توجه به مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) نقش کلیدی در تقویت فروش هر کسب و کاری خواهد داشت. برخی از مهمترین راه‌های ارتباط با مشتریان برای تقویت فروش شب عید عبارت‌اند از:

۱-      شبکه‌های اجتماعی

رشد اینترنت و فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند موجب شده تا اکثر افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها حضور گسترده‌ای داشته باشند. کسب و کارهایی که از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با مشتریان استفاده می‌کنند، یک بستر ارتباطی مناسب را در اختیار دارند. آن‌ها با معرفی کالاها و خدمات متناسب به مشتریان شب عید، امکان افزایش فروش را خواهند داشت.

۲-      پاسخ‌گویی از طریق وب‌سایت به مشتریان

هنوز هم مخاطبان زیادی، سوالات و مشکلات خود را از طریق وب‌سایت‌ها حل می‌کنند. داشتن بخش پاسخ به سوالات متداول در سایت به مشتریان کمک می‌کند تا جواب خود را سریع‌تر پیدا کنند. همچنین استفاده از مقالات کاربردی و سئوی آن‌ها با عبارات کلیدی هدفمند، موجب جذب مخاطب به سمت کسب و کار خواهد شد.

۳-      تقویت واحد روابط عمومی (PR) یا واحد خدمات پس از فروش

مشتری زمانی برای خرید مجدد به کسب و کار مراجعه خواهد کرد که در تجربه قبلی خود حس خوشایندی را به‌دست آورده باشد. واحدهای روابط عمومی یا خدمات پس از فروش در کسب و کارها نقش کلیدی در جذب مشتریان شب عید و اطمینان‌بخشی کافی به آن‌ها برای خرید را دارند.

۴-      ایمیل مارکتینگ

ارسال خبرنامه ایمیلی یا ایمیل‌های تبلیغاتی یکی از شیوه‌های ارتباطی با مخاطبان است که سرنخ‌های مناسبی را برای کسب و کار جذب خواهد کرد. کسب و کارها با استفاده از ایمیل علاوه‌بر تقویت و تعامل ارتباط خود با مخاطبان، اطلاع‌رسانی‌های لازم به مشتریان شب عید را هم انجام خواهند داد.

۵-      ارسال نوتیفیکیشن

کسب و کارهایی که از نرم‌افزارهای موبایلی استفاده می‌کنند در مناسبت‌های مختلف امکان ارسال نوتیفیکیشن‌های اطلاع‌رسانی به مشتریان را دارند. اینگونه اطلاع‌رسانی‌ها باعث افزایش فروش به مشتریان خواهد شد.

۵-     توجه به نظرات مشتریان

کسب و کارهای به موفقیت می‌رسند و در بازارهای رقابتی برای مدت طولانی باقی می‌مانند که به نظرات مشتریان احترام گذاشته و براساس سلایق و نیازهای آنان به تولید و عرضه محصولات بپردازند. آن‌ها برای اینکه کالا یا خدماتی متناسب با مشتریان شب عید داشته باشند از نظرسنجی استفاده می‌کنند تا با درک درست از نیازها و خواسته‌های مشتریان به فروش مناسبی برسند.

سخن پایانی

فروش‌های مناسبتی، فرصتی ایده‌آل برای کسب و کارهایی هستند که قصد دارند علاوه‌بر درآمدزایی، تجربه مشتریان نسبت به برند خود را نیز بهبود دهند. تامین نیازهای مشتریان شب عید و عرضه کالا با قیمت‌های مناسب، شهرت برند را در بین مخاطبان تقویت کرده و زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه کسب و کار را فراهم می‌آورد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *