معنی قرارداد هوشمند در کریپتوکارنسی چیست؟

معنی قرارداد هوشمند در کریپتوکارنسی چیست؟
  • 1402/3/16
  • گویا آی تی
  • 0

امروزه دنیای ارزهای دیجیتال گسترش بسیار زیادی پیدا کرده و پا به دنیای واقعیت گذاشته است، به‌طوری‌که برای انجام کارهای فیزیکی هم از آن‌ها استفاده می‌شود. تعجب‌برانگیز است، زیرا در چند سال گذشته، تبادلات در این عرصه تنها مختص به مبادله ارزهای دیجیتال با هم و نهایتاً کسب دلار در ازای خریدوفروش آن‌ها بود. امروزه در دنیای واقعی برای انجام معاملات فیزیکی مانند املاک، مستغلات، ماشین و غیره، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. ارزهایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای انجام این معاملات استفاده کرد و قراردادهایی بدون تقلب طراحی کرد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده‌است بسیاری از کلاه‌برداری‌ها و افراد واسطه از بین بروند و معاملات به‌صورت مستقیم انجام شود. برای پا گذاشتن به دنیای ارزهای قرارداد هوشمند، باید این بازار را به‌درستی بشناسید و دقیقاً با smart contractها آشنایی پیدا کنید.

قرارداد هوشمند چیست؟

یک قرارداد به‌صورت هوشمند، برنامه‌ای خوداجراست که می‌تواند اقدامات موردنیاز درون یک توافق‌نامه یا قرارداد را به‌صورت خودکار اجرا کند. این قراردادها پس از تکمیل، قابل‌پیگیری هستند و نکتهٔ جالب درموردشان این است که برگشت‌ناپذیراند. این نوع قراردادها اجازه می‌دهند معاملات و توافقات بین طرفین معامله بدون نیاز به مرجع مرکزی یا سیستم قانونی اجرا شود. این در حالی است که در ابتدا، فناوری بلاکچین تنها برای پایه‌ای جهت گسترش بیت کوین در نظر گرفته شده بود؛ اما امروزه ارزهای قرارداد هوشمند نیز در این گستره پا گذاشته‌اند.

اگر بخواهیم به زبانی ساده بیان کنیم، قرارداد اسمارت یا همان smart contract به‌صورت یک کد برنامه‌نویسی طراحی شده‌است. این کد شامل دستوراتی می‌شود که روی بستر بلاکچین پیاده می‌شود و در صورت رخ دادن شرایطی خاص که از قبل تعیین شده‌است، به اجرا درمی‌آید. هنگامی‌که این نوع قراردادها به اجرا درمی‌آیند، توسعه‌دهندهٔ آن نیز نمی‌تواند مانع اجرا شود. همچنین کدهای قراردادهای هوشمند به‌صورت عمومی در دسترس معرض عموم قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند برای اجرای قراردادهای دنیای واقعی استفاده می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای اهداف مختلفی استفاده کرد. از ساده‌ترین کاربردهای آن می‌توان به معاملات اشاره کرد. درواقع از این طریق می‌توان از انجام معاملات بین دو طرف اطمینان حاصل کرد. به‌عنوان مثال، هنگام خرید کالا، فروشنده و خریدار تعهدهایی دارند که با استفاده از این نوع قرارداد، می‌توان نسبت‌به آن‌ها اطمینان حاصل کرد. به‌عنوان مثال، یک تولیدکننده نیاز به مواد خام دارد و می‌تواند با استفاده از این قراردادها، پرداختی‌ها را تنظیم کند. تأمین‌کننده نیز درون قرارداد اسمارت محموله‌ها را تنظیم می‌کند و سپس توافق بین دو طرف بسته می‌شود. براساس این قرارداد، وجوهی که توافق شده‌است، پس از ارسال و تحویل کالا به‌صورت خودکار برای تأمین‌کننده پرداخت می‌شود. از این قرارداد می‌توان برای معاملاتی ازجمله املاک و مستغلات، سهام و کالا، زنجیرهٔ تأمین، حل اختلاف، مراقبت‌های بهداشتی و غیره استفاده کرد.

اتریوم و قرارداد هوشمند

یکی از معروف‌ترین ارزهای قرارداد هوشمند، اتریوم کلاسیک است که یک پلتفرم غیرمتمرکز و به‌صورت متن‌باز ارائه شده‌است. این ارز می‌تواند قراردادهای هوشمند را در بستر بلاکچین اجرا کند و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته‌است. در سال ۲۰۱۶، ارز دیجیتالی اتریوم کلاسیک بر اثر هک شبکهٔ اتریوم شکل گرفت و سبب شد شبکه به دو شاخه تقسیم شود. پس از این تقسیمات شبکهٔ اتریوم اصلی با نام اتریوم کلاسیک شروع به فعالیت کرد و نام خود را به ETC تغییر داد و شبکهٔ جدید نیز ETH نام گرفت. شما می‌توانید سایر ارزهای قرارداد هوشمند را از Wallex و Coinmarketcap مشاهده کنید.

بایننس و قراردادهای دیجیتال

در حال حاضر می‌توان گفت که بایننس یکی از باارزش‌ترین ارزهای قرارداد هوشمند است که در رقابت با اتریوم پیش می‌رود. درواقع بایننس یک پلتفرم استیکینگ است که قراردادهای هوشمند را از طریق راه‌حل‌های سهام ارائه می‌دهد. این ارز نوعی محصول سهامداری برای دارندگان بی‌ان‌بی است که ارزش آن را براساس تعداد افرادی تعیین می‌کند که بایننس را خریداری کرده‌اند.

مزایای قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند دارای مزایای زیادی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کارایی، سرعت، دقت، اعتماد، امنیت، شفافیت، صرفه‌جویی و غیره اشاره کرد. این موارد در زیر آمده‌است:

  • حذف واسطه

در قرارداد هوشمند، از پروتکل‌های رایانه‌ای برای خودکارسازی استفاده شده‌است و ساده‌سازی آن سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود. در این نوع قراردادها واسطه حذف شده و دیگر نیازی به کارگزاران برای تائید قراردادهای حقوقی نیست. در این صورت خطر دست‌کاری افراد واسطه نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش میابد.

  • کاهش ریسک

نبودن واسطه در این بین نه‌تنها ریسک را کاهش می‌دهد، بلکه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود. طرفین با داشتن دیدی کامل و دسترسی به ضوابط و شرایط قرارداد، پس از امضای آن به یکدیگر پاسخگو خواهند بود.این موضوع می‌تواند تراکنش‌های کاملاً شفاف و غیرقابل‌مذاکره را تضمین کند و اعتماد را بین دو طرف ارتقا دهد.

  • محافظت از اطلاعات

اسنادی که در بلاکچین نگه‌داری می‌شوند، بارهاوبارها تکرار می‌شوند و همین اقدام باعث می‌شود بتوان نسخه‌های اصلی را در صورت نیاز دوباره بازیابی کرد. قرارداد هوشمند رمزگذاری می‌شود و از این‌طرف جلوی دست‌کاری‌ها در اسناد گرفته می‌شود. درنهایت خطاهایی که براساس پُرشدن دستی قرارداد رخ می‌دهد نیز توسط smart contract رفع می‌شود.

آیندهٔ قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند که مبتنی بر نیازهای هوشمند هستند، بدون شک راه به جلو دارند و مزایای آن‌ها سبب می‌شود در آینده بسیار همه‌گیر شوند. این قراردادها که به‌طور خودکار نوشته می‌شوند و برای اجرا نیاز به دخالت انسان ندارند، می‌توانند امنیت قرارداد را تضمین کنند. پلتفرم‌هایی که درون آن‌ها قرارداد هوشمند نوشته می‌شود، می‌توانند رابطهٔ بین زنجیره تأمین و مشتریانشان را متحول سازند. در این بین بسیاری از تشریفات پیش‌پاافتاده حذف می‌شود و تنها روی اصل قرارداد تمرکز می‌شود. قراردادهای هوشمند در حال حاضر نیز طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود با وجود مزیت‌های نامبرده، در سال‌های آتی گسترش بیشتری پیدا کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص smart contractها به‌صورت مفصل صحبت کردیم و مزایای آن‌ها را برشمردیم. این قراردادها می‌توانند تحول عظیمی در انجام معاملات ایجاد کنند و دست افراد سودجو را دراین‌بین کوتاه کنند. امنیتی که این قراردادها به طرفین معامله می‌دهد، سبب می‌شود ریسک‌ها کاهش بیابند و افراد با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به انجام معاملات کنند. با انجام خودکار آن‌ها، در زمان نیز صرفه‌جویی شده و دیگر افراد درگیر بروکراسی‌ها نخواهند شد. پیش‌بینی‌های خوبی برای آیندهٔ این قراردادها وجود دارد و در سال‌های آتی به‌نظر می‌آید که همه‌گیرتر شوند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *