۱۰ روش برای حل مشکل کپی پیست در ویندوز ۱۱

۱۰ روش برای حل مشکل کپی پیست در ویندوز ۱۱
  • 1402/10/11
  • زهرا معبودی
  • 0

به منظور استفاده از امکانات نسخه جدید ویندوز و همچنین بهره مندی از امنیت بیشتر پیش از این توصیه کردیم که ویندوز ۱۰ را به ویندوز ۱۱ آپدیت کنید. با این اقدام شما یک نسخه عالی از ویندوز ۱۱ را در اختیار دارید اما مشکلی که اخیرا زیاد به آن توجه شده است مشکل کپی پیست ویندوز ۱۱ است. در واقع می توان گفت یا عمل کپی یا عمل پیست به درستی در این ورژن از ویندوز انجام نمی شود. اگر برای شما نیز این خطا رخ داده لطفا ادامه این آموزش برای حل مشکل کپی پیست ویندوز ۱۱ را بخوانید.

از تنظیمات نادرست صفحه کلید گرفته تا فایل های سیستمی خراب،می تواند منجر به درست کار نکردن عملیات کپی و پیست در ویندوز ۱۱ شود. البته این محدود به کپی و پیست کردن متن تنها نیست. بلکه در فایل های تصویری و حتی صوتی و هر نوع رسانه ای ممکن است این مشکل به وجود بیاید.

 

نرم افزار را برای محدودیت کپی پیست ویندوز ۱۱ بررسی کنید

اگر تازه متوجه شده اید که کپی پیست ویندوز ۱۱ به درستی کار نمی کند همین حالا برنامه مورد نظر را ببندید و عملیات کپی پیست را در برنامه دیگری تست کنید. اگر این کار در سایر نرم افزارها به خوبی انجام شد پس می توان مطمین شد که مشکل از نرم افزار شما است. در چنین شرایطی حذف و نصب مجدد یا کنترل دسترسی ها و احرازهای امنیتی می تواند مشکل را برطرف کند. اما بیاد داشته باشید پاره ای از اپلیکیشن ها نیز هستند که عملیات کپی و پیست را محدود می کنند. هر چند این مورد اخیر نادر است اما در برخی موارد دیده شده اند.

اگر متوجه شدید که مشکل کپی پیست ویندوز ۱۱ را کامل پوشش می دهد پس به دنبال راه حل های بعدی باشید.

نکته: اگر تا پیش از این شما کپی پیست را به راحتی انجام می دادید ولی در حال حاضر مشکل را مشاهده کرده اید کافی است سیستم را یک بار ریبوت یا ریستارت کنید. در صورتی که در روزهای اخیر نرم افزاری را دانلود کرده اید آن را حذف کنید و در نهایت یک ویروس یابی کنید.

خودت تعمیرش کن: حل مشکل کار نکردن هدفون در ویندوز ۱۱

جایگزین کپی پیست ویندوز ۱۱ را امتحان کنید

۲ راه جایگزین کپی پیست ویندوز ۱۱ وجود دارد. (‌البته در هر ویندوزی می توانید از این قاعده استفاده کنید )

  1. راه اول‌:‌ گرفتن کلید ترکیبی Ctrl+C برای کپی | گرفتن کلید ترکیبی Ctrl+V برای پیست
  2. راه دوم: استفاده از منوی راست کلیک روی محتوای مورد نظر

برای این منظور رسانه یا متن دلخواه خود را انتخاب کنید و با راست کلیک در منوی ظاهر شده به دنبال گزینه copy باشید. اگر آن را مشاهده می کنید اما تغییر اعمال نمی شود از راه جایگزین ۱ استفاده کنید.

در صورتی که نمی توانید کپی کنید مطمین شوید که جای کلید های چپ و راست ماوس تغییر نکرده باشد یا این که ماوس پد سیستم تان به درستی کار می کند.

در صورتی که هیچ یک از روش های دوگانه بالا کار نمی کند به راه سوم توجه کنید:

 

عیب یابی کلیدها و میانبرهای صفحه کلید

اگر نمی توانید متن را با استفاده از میانبرهای صفحه کلید کپی-پیست کنید، مطمئن شوید که کلیدها شکسته نشده اند. برای بررسی آن، به وب‌سایت تستر صفحه کلید بروید و کلیدهای Ctrl، C و V را جداگانه فشار دهید. اگر هر یک از این کلیدها کار نمی کند، سعی کنید صفحه کلید خود را تمیز کنید یا آن را توسط یک متخصص بررسی کنید.

اگر این کلیدها در طول آزمایش کار می کنند، مطمئن شوید که مشکل از میانبرهای صفحه کلید نیست. برای بررسی این موضوع، هر ترکیب کلید میانبر دیگری مانند Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید. اگر میانبرها خوب کار می کنند، این میانبر باید پنجره Task Manager را باز کند.

اگر میانبرهای دیگر نیز کار نمی کنند، کلیدهای چسبنده  (‌استیکی کیز ) را خاموش کنید، برنامه های مدیریت صفحه کلید را حذف نصب کنید و سایر مراحل عیب یابی را برای حل مشکل اصلی امتحان کنید.Sticky Keys یک ویژگی دسترسی ویندوز است که استفاده از میانبرهای صفحه کلید را آسان‌تر می‌کند. به طور پیش فرض، وقتی میانبر صفحه کلید را فشار می دهید، باید هر دو یا همه کلیدها را همزمان فشار دهید.

بر روی صفحه کلید شما دکمه ای به نام fn ممکن است وجود داشته باشد. گاهی فعال و غیر فعال کردن این دکمه می تواند در فرآیند کلید های میانبر بسیار نقش داشته باشد.

 

فایل اکسپلورر را مجددا راه اندازی کنید (‌ریستارت کنید )

یک راه حل مرسوم برای حل مشکل کپی پیست ویندوز ۱۱ این است که فایل اکسپلورر را ریستارت کنید. معمولا چون این قسمت از سیستم با رابط کاربری گرافیکی ارتباط دارد می تواند یک شوک خوب به GUI وارد کند و مشکلات نظیر کپی پیست را حل کند.

اگر نمی توانید از طریق منوی زمینه ( همان منویی که با راست کلیک کردن باز می شود ) در برنامه مدیریت فایل کپی-پیست کنید، فرآیند File Explorer (که به عنوان Windows Explorer نامیده می شود) را با استفاده از Task Manager مجددا راه اندازی کنید.

کپی پیست ویندوز ۱۱

برای انجام این کار، روی دکمه Start ویندوز راست کلیک کرده و “Task Manager” را انتخاب کنید. در ادامه “Windows Explorer” را پیدا کنید، روی آن راست کلیک کنید و روی “Restart” کلیک کنید.

ممکن است دستگاه شما چند ثانیه طول بکشد تا File Explorer را مجددا راه اندازی کند. به محض راه اندازی می توانید دوباره با استفاده از منوی زمینه کپی پیست کردن را امتحان کنید. با این حال، اگر نتوانستید متن را با استفاده از میانبرها و منوی زمینه کپی-پیست کنید، روش های بعدی را تست کنید.

پاک کردن Clipboard برای حل مشکل کپی پیست ویندوز ۱۱

اگر شما به کرات از عملیات کپی پیست ویندوز ۱۱ استفاده می کنید هر چیزی که کپی و پیست می کنید در حافظه باقی می ماند. اگر مدت زیادی است که این کار را کرده اید و سیستم را خاموش نکرده اید احتمالا این مشکل بوجود آید و اختلالی در کپی پیست کردن رخ دهد. در چنین شرایطی کافیست دکمه ترکیبی ویندوز و V را با هم بگیرید.

کپی پیست ویندوز ۱۱

با این کار برگه کلیپرد ظاهر می شود. برای پاک کردن کافی است Clear All را بزنید تا حافظه کاملا پاک شود. (‌این حافظه موقت است و ربطی به دیتاهای ذخیره شده تان ندارد )

بعد از این کار مجددا کپی پیست را چک کنید و ببینید مشکل حل شده یا به قوت خود باقی است. در صورتی که حل نشده لطفا ادامه مسیر را با ما همراه باشید.

 

تداخل برنامه ها عامل اختلال در کپی پیست ویندوز ۱۱

اگر از هر نرم افزار نگاشت کلید برای تنظیم دلخواه و مجدد کلیدها و میانبرهای صفحه کلید استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که میانبر کپی-پیست (یا هر کلیدی که در میانبر استفاده می شود) در آن نرم افزار دوباره نقشه برداری نشده باشد.

به همین ترتیب، اگر برنامه باز دیگری دارید که از همان میانبر برای عملیات درون برنامه ای متفاوت استفاده می کند، می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند. برای از بین بردن این احتمال، سایر برنامه های باز را ببندید.

نرم افزارهای نگاشت کلید برای تنظیم دلخواه کلید ها و شورت کد ها استفاده می شوند. این نرم افزارها غالبا رایگان هستند و روی ویندوز ۱۰ و ۱۱ به خوبی کار می کنند.

 

فایل های سیستمی معیوب را تعمیر کنید

فایل های سیستمی خراب نیز می توانند باعث ایجاد مشکل کپی پیست ویندوز ۱۱ شوند. برای رد این احتمال، ابزار System File Checker را اجرا کنید.

خوب است بدانید که SFC به طور خودکار فایل های سیستمی خراب را بررسی می کند و اغلب آنها را تعمیر می کند و به طور بالقوه مشکلات عمده سیستم عامل را برطرف می کند.

برای شروع این کار CMD را در بخش جستجوی ویندوز تایپ کنید، روی برنامه Command Prompt راست کلیک کرده و “Run As Administrator” را انتخاب کنید. سپس دستور زیر را در Command Prompt وارد کرده و Enter را فشار دهید:

SFC /scannow

به صورت زیر:

کپی پیست ویندوز ۱۱

وقتی این قابلیت را فعال می کنید برنامه فایل های سیستمی را بررسی می کند و بدون این که به شما بگوید فایل های خراب را تعمیر می کند. در صورتی که نتواند فایلی را تعمیر کند روش حل دستی آن را به شما می گوید. بنابراین کمی صبر کنید تا اسکن کامل شود و در نهایت گزارش تکمیلی را کامل بخوانید تا بتوانید مشکلات را تشخیص داده و به طور دستی آن ها را حل کنید.

اگر بعد از این ماجرا همچنان مشکل به قوت خود باقی است ۳ راه باقی مانده را تست کنید.

علت کار نکردن کپی پیست ویندوز ۱۱ می تواند بد افزارها باشند

بدافزارها همچنین می توانند عملکرد کپی پیست را در ویندوز مختل کنند. بنابراین، یک اسکن کامل ویروس بر روی دستگاه خود انجام دهید تا به ویندوز کمک کند تا هر گونه ویروس مخرب را پیدا و حذف کند. برای شروع اسکن، “Windows Security” را در جستجوی ویندوز تایپ کنید و برنامه “Windows Security” را باز کنید. در سمت چپ به برگه «Virus And Threat Protection» بروید، سپس روی «Scan Options» کلیک کنید.

کپی پیست ویندوز ۱۱

اگر نمی خواهید اسکن کردن زیاد طول بکشد کافی است Quick Scan را انتخاب کنید و بعد Scan Now را کلیک کنید.

کپی پیست ویندوز ۱۱

برای اسکن بهتر توصیه می کنیم که Full Scan را انتخاب کنید چرا که اگر ۱ ساعت هم این اسکن طول بکشد خیالتان بابت حملات بدافزارها و نظیر آن راحت خواهد بود.

آپدیت های سیستم را بررسی کنید

نصب نکردن به‌روزرسانی‌های ویندوز نیز می‌تواند مانع از کارکرد کپی پیست به صورت مورد نظر شود. برای بررسی به‌روزرسانی‌های معلق، برنامه تنظیمات را باز کنید، تب «Windows Update» را در سمت چپ انتخاب کنید و روی دکمه «Check For Updates» در بالا سمت راست کلیک کنید. ویندوز به دنبال به روز رسانی های موجود می گردد و آنها را به تنهایی نصب می کند.

کپی پیست ویندوز ۱۱

سپس، روی «Advanced Options» کلیک کنید و ببینید آیا «Optional Updates» موجود است یا خیر. همچنین در صورت موجود بودن باید آنها را نصب کنید.

کپی پیست ویندوز ۱۱

اگر هیچ یک از راه حل های بالا مشکل را حل نکرد، باید بازیابی سیستم را انجام دهید تا رایانه خود را به زمان قبلی که کپی پیست به طور عادی کار می کرد بازیابی کنید. تنها در صورتی این روش امکان پذیر است که System Restore را فعال کرده باشید و این ابزار قبل از شروع مشکل فعلی یک نقطه بازیابی ایجاد کرده باشد.

 

سیستم ریستور را فعال کنید

برای بررسی اینکه آیا یک نقطه بازیابی قدیمی موجود است یا خیر، “Restore” را در جستجوی ویندوز تایپ کنید و روی “Create A Restore Point” کلیک کنید. در پنجره System Properties، به تب “System Protection” بروید و روی “System Restore” کلیک کنید.

در پنجره “System Restore”، روی “Next” کلیک کنید و حداقل یک نقطه بازیابی را مشاهده خواهید کرد. اگر هیچ کدام را نمی بینید، پس نمی توانید سیستم خود را بازیابی کنید. اگر نقطه بازیابی اخیراً ایجاد شده را در اینجا می بینید، آن را انتخاب کرده و روی «Next» کلیک کنید.

برای اطمینان از اینکه نقطه بازیابی صحیح را انتخاب کرده اید، دابل کلیک کنید و روی «Finish» کلیک کنید. سپس، در پنجره تأیید، روی «Yes» کلیک کنید. ویندوز دستگاه شما را مجددا راه اندازی می کند و فرآیند بازیابی را آغاز می کند.

در صورتی که مشکل حل نشد لازم است که ویندوز را مجددا نصب کنید و مطمین باشید که از نسخه کامل و بدون نقصی از ویندوز را به طور کامل با اینترنت پایدار خوب دانلود کرده و نصب می کنید. البته ممکن است یک فکتوری ریست هم بتواند مشکل کپی پیست ویندوز ۱۱ را حل کند. برای این منظور این راهنما را مطالعه کنید.

در صورتی که راه حل جدیدی به ذهنتان می رسد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع کمکی:

وب سایت howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *