آموزش فکتوری ریست ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

آموزش فکتوری ریست ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
  • 1402/9/23
  • زهرا معبودی
  • 0

فکتوری ریست ویندوز ۱۰ یا حتی فکتوری ریست ویندوز ۱۱ معمولا آخرین راه حل برای کسانی است که از کاهش سرعت ویندوز  ۱۰ خود یا به طور کلی عملکرد غیر طبیعی ویندوزشان رنج می برند. البته که اگر قصد فروش سیستم خود را دارید یکی از بهترین و سریع ترین کارها برای پاکسازی سیستم خود فکتوری ریست ویندوز ۱۰ است. به هر حال توصیه می کنیم که قبل از اقدام به هر کاری لطفا ابتدا از دیتاهای خود یک بکاپ بگیرید و بعد با خیال راحت سریع ویندوز ۱۰ خود را فکتوری ریست کنید.

مسیر فکتوری ریست ویندوز ۱۰

اگر می خواهید فقط مسیر فکتوری ریست را بدانید و خودتان با اطلاعاتی که از سیستم رایانه ای دارید این کار را انجام دهید می توانید از مسیر زیر پیش بروید.

 Settings > Updates and Security > Recovery  > Reset This PC

مسیر فکتوری ریست ویندوز ۱۱

برای کسانی که ویندوز ۱۰ خود را به ۱۱ آپدیت کرده اند نیز ممکن است مسایلی رخ دهد که نیاز به ریست کردن ویندوز خود داشته باشند. مسیر سریع و آسان این فکتوری ریست ویندوز

 Windows+i keys > Settings >System > Recovery  > Reset PC

البته در ادامه همین مسیر به صورت تصویری و واضح برای شما آموزش داده شده است. عجله نکنید و یک بار با دقت این آموزش را بخوانید و بعد روی سیستم خود اجرا کنید.

در ادامه ابتدا به آموزش فکتوری ریست ویندوز ۱۰ می پردازیم و بعد ویندوز ۱۱ را شرح می دهیم.

روش فکتوری ریست ویندوز ۱۰ به صورت گام به گام

بعد از این که از دیتای خود بکاپ گرفتید می توانید از دو طریق وارد بخش تنظیمات سیستم خود شوید.

روش اول: ابتدا به قسمت استارت منوی خود بروید و علامت چرخ نده را انتخاب کنید و از آن جا وارد بخش تنظیمات شوید.

فکتوری ریست ویندوز ۱۰

روش دوم: کافیست کلید های ترکیبی Windows+i را بگیرید.

بعد از این که قسمت تنظیمات ویندوز ۱۰ باز شد به قسمت Update & Security بروید و روی آن کلیک کنید. معمولا این قسمت در انتها و پایین پنجره پیش رویتان مشاهده می کنید.

فکتوری ریست ویندوز ۱۰

وقتی که روی Update & Security کلیک می کنید یک پنجره باز می شود که در سمت چپ منوهایی دارد. از این منوها و آپشن ها قسمت Recovery را انتخاب کنید و دستورالعمل آن را بخوانید و در نهایت Get Started را بزنید.

فکتوری ریست ویندوز ۱۰

پس از انتخاب، پنجره “Reset This PC” ظاهر می شود. شما دو گزینه برای انتخاب خواهید داشت:

  • Keep my files
  • Remove everything

همانطور که می توان حدس زد این جا از شما خواسته شده که در مورد نگهداری فایل ها یا پاکسازی آن ها تصمیم بگیرید!

اگر Keep my files را انتخاب کنید، این گزینه در حین حذف برنامه های نصب شده و تنظیمات سیستم، تمامی فایل های شخصی شما را حفظ می کند.

اگر Remove everything را انتخاب کنید، با این کار ویندوز ۱۰ کامپیوتر شما کاملا پاک می شود.(‌ این گزینه پیشنهادی برای زمانی است که سیستم شما ویروسی شده یا می خواهید سیستم خود را به غیر بفروشید. )

به هر حال بهترین انتخاب متناسب با خودتان داشته باشید و در نهایت به مرحله بعدی بروید:

فکتوری ریست ویندوز ۱۰

صفحه بعدی انتخاب بین نصب مجدد محلی و دانلود ابری را به شما ارائه می دهد. نصب مجدد محلی از دارایی‌های موجود در رایانه شخصی شما برای بازسازی یک نسخه تمیز از ویندوز استفاده می‌کند( یعنی همون ویندوزی که قبلا داشتید را بدون مشکلاتی که براش بعد از نصب بوجود آمده را نصب می کند )، در حالی که دانلود ابری یک نسخه جدید از ویندوز ۱۰ را از مایکروسافت دریافت می‌کند. می‌توانید از هر کدام که ترجیح می‌دهید استفاده کنید، فقط به خاطر داشته باشید که نصب ابری از حدود چهار گیگابایت داده استفاده می‌کند.

فکتوری ریست ویندوز ۱۰

اگر می خواهید یک نسخه جدید از ویندوز را دانلود و نصب کنید گزینه اول را انتخاب کنید و اگر می خواهید مجددا همین ویندوزی که دارید را نصب کنید کافیست گزینه لوکال یا همان دومی را انتخاب کنید.

در پنجره بعدی، پیامی را مشاهده می کنید که به شما نشان می دهد وقتی موفق به فکتوری ریست ویندوز ۱۰ خود شدید چه اتفاقی می افتد. بسته به روشی که در مرحله قبل انتخاب کرده اید، این پیام متفاوت خواهد بود:

فکتوری ریست ویندوز ۱۰

زمانی که مطمین شدید که می خواهید این کار را انجام دهید در نهایت روی گزینه Reset کلیک کنید و منتظر باشید تا ویندوز جدیدتان نصب شود! ریست فکتوری ویندوز ۱۰ شما مخصوصا اگر از روش کلودی استفاده می کنید ممکن است کمی طول بکشد. پس دست به سیستم خود نزنید و اجازه بدهید کارش را انجام دهد. بعد از اتمام مراحل نصب خود سیستم ریست می شود و آماده استفاده می شود.

شیوه فکتوری ریست ویندوز ۱۱ به صورت گام به گام

در این قسمت قصد داریم برای کسانی که پیش از این ویندوز ۱۰ خود را به ۱۱ آپدیت کرده اند آموزشی برای فکتوری ریست ویندوز ۱۱ شان داشته باشیم. نمی دانید که چطور می توان ویندوز ۱۰ را به ویندوز ۱۱ آپدیت کنید؟  این مطلب را مطالعه کنید.

معمولا وقتی بعضی چیزها به خوبی گذشته روی سیستم کار نمی کند و هر گونه بهبود سیستم نمی تواند این مشکل را حل کند یک فکتوری ریست ویندوز خیلی راحت می تواند مشکلات را حل کند.

وقتی که می خواهید ویندوز خود را مجدد ریست و نصب کنید ویندوز ۱۱ گزینه هایی برای حفظ یا پاکسازی دیتاهای شما می دهد (‌مثل آنچه که در فکتوری ریست ویندوز ۱۰ کمی بالاتر توضیح دادم ) اما به هر حال هر انتخابی که داشته باشید اپلیکیشن ها و تنظیمات به طور کلی پاک می شوند.

همچنان توصیه می کنیم قبل از ریست فکتوری ویندوز خود لطفا از دیتاهای خود یک بکاپ بگیرید.

ویندوز ۱۱ را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید

برای این کار نیاز داریم تا وارد بخش Settings  شویم. ساده ترین شیوه برای ورود به تنظیمات ویندوز ۱۱ این است که کلید های ترکیبی Windows+i را همزمان بگیرید.

وقتی پنجره Settings برایتان باز شد، از سمت چپ گزینه System را انتخاب کنید.

فکتوری ریست ویندوز 11

در صفحه ای که باز می شود گزینه Recovery را کلیک کنید:

فکتوری ریست ویندوز 11

در منوی “Recovery”، در کنار “Reset this PC”، روی “Reset PC” کلیک کنید.

فکتوری ریست ویندوز 11

در ادامه پنجره Reset this PC برای تان باز می شود که یکی دو گام بعد از آن سیستم شما شروع به ریست شدن می کند.

در این صفحه شما دو گزینه برای انتخاب خواهید داشت ( دقیقا مثل فکتوری ریست ویندوز ۱۰ ):

  • Keep my files
  • Remove everything

همانطور که می توان حدس زد این جا از شما خواسته شده که در مورد نگهداری فایل ها یا پاکسازی آن ها تصمیم بگیرید!

اگر Keep my files را انتخاب کنید، تمام اپلیکیشن ها و تنظیماتی که روی سیستم داشته اید پاک می شوند اما دیتاهایتان در هارد دیسک به سلامت باقی می مانند.

اگر Remove everything را انتخاب کنید، با این کار ویندوز ۱۰ کامپیوتر شما کاملا پاک می شود. انتخاب این گزینه حتی موجب می شود علاوه بر اپلیکیشن و تنظیمات، تمام دیتاهای هاردتان هم پاک شود. طبیعتا این بهترین روش برای زمانی است که می خواهید سیستم خود را بفروشید یا به کسی هدیه بدهید.

فکتوری ریست ویندوز 11
انتخاب گزینه اول به شما کمک می کند دیتاهایتان همچنان برایتان باقی بماند. اما در انتخاب گزینه دوم تمام دیتاهایتان پاک می شود. لطفا با دقت انتخاب کنید و در هر صورت بکاپ داشته باشید.

در ادامه پنجره ای باز می شود که از شما می خواهد نحوه استفاده از ویندوز۱۱ را مشخص کنید! یعنی از شما می خواهد که همین نسخه ای که دارید را دوباره نصب کند یا نسخه جدیدتر را از مایکروسافت بگیرد! مسلما روش دوم هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد. منظور از هزینه حجم دیتایی است که باید دانلود کنید و این حدود ۴ گیگابایت است.

فکتوری ریست ویندوز 11

بعد از این انتخاب سیستم شما شروع به ریست فکتوری می شود.

بعد از این که پروسه پایان یافت ویندوز به طور اتوماتیک ریستارت می شود و بعد می توانید از یک نسخه تر و تازه و فرز! استفاده کنید.

تجربیات خود حین نصب و فکتوری ریست ویندوز ۱۰ و ۱۱ را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع کمکی:  guidingtech | howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *