چگونه تم ویندوز ۱۰ را تیره کنیم؟

چگونه تم ویندوز ۱۰ را تیره کنیم؟
  • 1395/7/28
  • زهرا معبودی
  • 2

مایکروسافت با آپدیت سالانه‌ی ویندوز ۱۰ حالا یک تم تیره که با عنوان dark mode شناخته می‌شود را ارائه می‌دهد. این گزینه قبلاً مخفی بود و فقط با ایجاد تغییر در ریجستری (Registry) می‌شد آن را فعال کرد. اما حالا فعال کردن آن به راحتی تغییر یک سوئیچ شده است.

فقط یک نکته حائز اهمیت است. این تم به طور پیشفرض بر روی همه‌ی اپلیکیشن‌های ویندوز اعمال نمی‌شود. ولی ما برای آن هم فکری کرده‌ایم. با ادامه‌ی این مطلب همراه گویا آی تی باشید تا ببینید چگونه می‌توان کل میزکار (یا تا حد ممکن آن) را تیره کرد.

فعال سازی Dark Mode در تنظیمات و اپلیکیشنهای ویندوز ۱۰

برای فعال سازی این تم تیره، باید به مسیر Settings > Personalization > Colors بروید. سپس اسکرول کرده و از بخش Choose your app mode گزینه‌ی Dark را انتخاب کنید.

نمای ظاهری تنظیمات ویندوز به همراه اپلیکیشن‌هایی که در رده‌ی Universal Windows Platform قرار می‌گیرند، بلافاصله به حالت تیره در می‌آیند. با این وجود پشتیبانی از این تم به توسعه‌ی دهندگان آن بستگی دارد. برخی از برنامه‌ها ممکن است همچنان از تم معمولی خود استفاده کنند.

البته این گزینه بر روی اپلیکیشن‌های میزکار مثل مدیر فایل ویندوز ۱۰ تاثیری ندارد و آن‌ها همچنان سفید خواهند ماند.

how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme

فعال سازی تم تیره در مرورگر Edge

مرورگر وب Microsoft Edge که با ویندوز ۱۰ ارائه شد هم تم تیره دارد. اما گزینه‌ی تم تیره‌ی آن به خاطر یک سری دلایل به طور کلی از گزینه‌ی اصلی‌ای که در تنظیمات وجود دارد جداست.

برای فعال سازی تم تیره در مرورگر Edge آن را باز کنید. به منو بروید. سپس Settings را انتخاب کنید و در نهایت از بخش Choose a theme بر روی گزینه‌ی Dark کلیک نمایید.

how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme

علاوه بر این در پخش کننده موسیقی Groove و اپلیکیشن‌های پخش فیلم و تلویزیون هم می‌توانید به صورت جداگانه تم خود را انتخاب کنید. البته این برنامه‌ها به طور پیشفرض فقط از تنظیمات تم سیستم شما پیروی می‌کنند. به این ترتیب دیگر لازم نیست مثل مرورگر Edge به صورت دستی تنظیمات را تغییر دهید.

فعال سازی تم تیره در آفیس

مایکروسافت آفیس ۲۰۱۶ هم دارای یک تم تیره است که به صورت پیشفرض غیرفعال می‌باشد و برای فعال سازی آن باید دستی عمل کنید.

برای فعال کردن این تم، یکی از برنامه‌های آفیس مثل Word یا Excel را باز کرده و به مسیر File > Options بروید. در زبانه‌ی General به بخش Personalize your copy of Microsoft Office رفته، بر روی Office Theme کلیک کرده و گزینه‌ی Black را انتخاب کنید.

تم انتخابی شما بر روی همه‌ی برنامه‌های آفیس اعمال خواهد شد. یعنی اگر این گزینه را در Word تنظیم کرده باشید و بعد Excel را باز کنید، Excel هم به صورت تیره خواهد بود.

how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme

نصب تم تیره برای Chrome، Firefox و دیگر اپلیکیشن ها

بسیاری از  اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز، تم‌ها و موتورهای تم مختص به خود را دارند. برای مثال برای استفاده از تم تیره در گوگل کروم باید به سایت تم‌های گوگل کروم رفته و یک تم تیره نصب کنید. در فایرفاکس هم باید به سایت تم‌های فایرفاکس رفته و یک تم تیره نصب کنید.

مثلاً ما تم تیره‌ی Morpheon را برای کروم نصب کردیم. این تم ظاهر کروم را بیش از پیش به نمای کلی میزکار شما نزدیک می‌کند.

how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme

فعال سازی تم تیره برای اپلیکیشنهای دسکتاپ ویندوز

مشکل اصلی گزینه‌ی Dark Mode این است که بر روی دسکتاپ ویندوز اعمال نمی‌شود. اپلیکیشن‌های دسکتاپ مثل File Explorer همچنان از حالت معمولی یعنی تم روشن استفاده خواهند کرد.

خود ویندوز یک تم تیره‌ی پیشفرض برای اپلیکیشن‌های دسکتاپ دارد، ولی این گزینه احتمالاً خیلی عالی نیست. با این حال برای فعال کردن آن کنترل پنل را باز کرده و به مسیر Appearance and Personalization > Change the Theme بروید. به سمت پایین اسکرول کرده و یکی از تم‌های High Contrast مثل High Contrast Black را انتخاب کنید.

how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme

با این کار اپلیکیشن‌هایی مثل File Explorer زمینه‌ی تیره خواهند داشت. با این وجود خیلی زیبا نیستند، چون تم‌های با کنتراست بالا فقط طراحی شده‌اند تا با افزایش کنتراست خواندن و درک صفحه را ساده‌تر کنند. استفاده از این روش به شیکی یک تم تیره‌ی مدرن نیست.

how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme

اگر برای File Explorer و دیگر اپلیکیشن‌های دسکتاپ تم تیره‌ی زیباتری می‌خواهید، باید روش دیگری را انتخاب کنید. برای انجام این کار ابتدا باید سد حفاظتی‌ای که در ویندوز در برابر تم‌های شخص ثالث وجود دارد را از بین ببرید. سپس می‌توانید از هر تمی که دوست داشتید استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نصب استایل‌های بصری شخص ثالث در ویندوز این آموزش را ببینید.

برای مثال ما UxStyle و استایل دیداری Windows 10 – Dark Edition را نصب کردیم. گزینه‌های دیگر بسیاری وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. تمی مثل این، باعث می‌شود تا File Explorer و دیگر اپلیکیشن‌ها تیره‌تر و هماهنگ‌تر به نظر برسند، با این حال هنوز هم تم‌ها نمی‌توانند بر بخش‌هایی از اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز اعمال شوند. فقط مطمئن شوید که قبل از نصب چیزهایی مثل این که به نوعی کلنجار رفتن با سیستم است، از کامپیوتر خود پشتیبان داشته باشید.

how-to-enable-windows-10s-hidden-dark-theme

این تم تیره‌ی جدید -یا app mode تیره- هم مثل خیلی از بخش‌های ویندوز ۱۰ ناقص به نظر می‌رسد. مایکروسافت می‌توانست با ارائه‌ی یک تم تیره برای اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز و رابط کاربری آن، این ویژگی را جذاب‌تر کند. شاید این شرکت در نظر دارد تا با آپدیت‌های آینده‌ی ویندوز ۱۰ File Explorer قدیمی خود را با یک برنامه‌ی جدید و مبتنی بر استاندارد Universal Windows Platform جایگزین کند. اما فعلاً باید با همین برنامه سر کنیم.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی خود دیگران را نیز ازاین مطلب آگاه نمایید.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *