آموزش ایمیل مارکتینگ: پیش نیازهای بازاریابی ایمیلی

آموزش ایمیل مارکتینگ: پیش نیازهای بازاریابی ایمیلی
  • 1396/5/26
  • مهدی پیوندی
  • 0

به هر کسب و کار و حوزه ای که قدم می گذارید، باید با اصول، مبانی و موضوعاتی که در آن دخیل هستند آشنایی داشته باشید. اما در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز، پیداکردن افرادی که دارای دانش زمینه ای نسبت به حوزه فعالیت خود باشند دشوار است. بسیاری از بازاریاب های فعال در حوزه ایمیل مارکتینگ زیاد از مبانی ایمیل سر در نمی آورند. آنچه در ادامه این مطلب از مجموعه مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی می آید، پنج موضوع اصلی یا به عبارت بهتر، مهم ترین پیش نیازهای بازاریابی ایمیلی است که همه بازاریاب های ایمیلی باید با آنها آشنایی پیدا کنند.

 

  1. فرآیند ارسال ایمیل

همه فعالان در حوزه ایمیل مارکتینگ باید با روش کار ایمیل آشنا باشند. آنها باید با مبانی سرورهای ایمیل و DNS و هم چنین SMTP (پروتکل انتقال ساده ایمیل) و روند ارسال ایمیل ها آشنا باشند.

شاید همه اینها برای یک بازاریاب بیش از حد فنی و بی ربط به نظر برسند، اما داشتن این اطلاعات مهم است، زیرا این حوزه ها روی موارد مهمی تاثیر می گذارند. فیلترهای اسپم به این فرآیندها وابسته هستند و روی آنها تاثیر می گذارند. درک روند مسدودیت یا بلاک شدن و همچنین تفاوت بین RBL و URIBL به درک این فرآیندها احتیاج دارد. درک کدهای واگشت یا bounce codes و تاثیر آنها روی روند ارسال محتاج درک این موارد است.

 

  1. طرز نمایش ایمیل

HTML (زبان نشانه گذاری ابَرمتنی) زبان ایمیل است. البته لهجه HTML ایمیل با لهجه وبسایت ها متفاوت است. اطلاع از امکانات و محدودیت های زبان ایمیل اهمیت دارد و این اهمیت روز به روز بیشتر می شود. گسترش استفاده از موبایل و استفاده از طرح های اول-موبایل (mobile-first) و واکنشگرا ظاهر ایمیل ها را تغییر داده است. همه فعالان حوزه بازاریابی ایمیلی باید درک کنند که چه چیزهایی ممکن و چه مواردی غیرممکن است، چه مواردی باید انجام شود و از چه مواردی باید حذر کرد، چرا محتوا در پلتفرم های مختلف به شکل های متفاوتی به نمایش در می آید و روش کار طراحی واکنشگرا چگونه است.

 

  1. مبانی آمار

ایمیل یک ابزار داده-محور است. متاسفانه در بسیاری از موارد، بازاریاب های ایمیلی دانش ریاضیاتی و محاسباتی محدودی دارند و مبانی این علوم را هرگز نیاموخته اند. ایمیل مارکتینگ انبوهی از اعداد وارقام را در اختیار بازاریاب قرار می دهد، اما چیزی که شگفت انگیز است این است که چقدر از این داده ها به ندرت استفاده می شود. شاخص های مهم مانند نرخ های تحویل، بازشدن و کلیک به صورت ماهانه مورد مقایسه قرار می گیرند، اما غالباً کار به همین محدود می شود.

استفاده موثر از اطلاعات موجود می تواند عاملی باشد که یک برنامه خوب را به یک برنامه خارق العاده تبدیل می کند.

 

  1. امنیت و حریم خصوصی

امروزه بازاریاب های فعال در حوزه ایمیل مارکتینگ انبوهی از داده ها و اطلاعات را مدیریت می کنند و باید برای جمع آوری، نگهداری، انتقال و استفاده از آن اطلاعات تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند. در نتیجه، همه آنها باید درباره امنیت و حریم خصوصی و تاثیر آن بر کارشان اطلاعات جامعی داشته باشند.

غالباً سیاست های امنیتی و رعایت حریم خصوصی فاصله زیادی با روندهای عملیاتی دارند. درک اصول و دلایل نیاز به امنیت و حریم خصوصی این فاصله را حذف می کند و این امکان را برای بازاریاب فراهم می کند تا حتی در صورتی که گروه حفاظت اطلاعات هم در دسترس نباشد یا اساساً وجود نداشته باشد، تصمیمات هوشمندانه ای بگیرد.

 

  1. اصول بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

بازاریاب های ایمیلی با سوابق مختلفی به حوزه ایمیل مارکتینگ قدم می گذارند و ایمیل چنان کانال قدرتمندی است که گاهی به نظر می رسد که می توان اصول بازاریابی را نادیده گرفت و باز هم شاهد بازگشت سرمایه (ROI) قابل توجهی بود. اما با اینکه ایمیل مارکتینگ یک کانال منحصر به فرد به شمار می رود، هنوز هم بازاریابی مستقیم است و توجه به اصول آن اهمیت دارد.

در عصر حاضر که دوران سفر مشتری، مشتریان موبایلی و پیام رسانی چند کاناله به حساب می آید، محصول، قیمت، مکان و ترویج و همچنین بازار، پیام، ابزار و رسانه هنوز هم جزو مبانی بازاریابی موثر به شمار می روند.

در پایان باید یادآوری کنیم که منظور ما این نیست که یک فعال حوزه ایمیل مارکتینگ باید استاد تنظیمات و کدنویسی سرورهای ایمیل باشد، کاملاً بر کدنویسی HTML مسلط باشد یا دکترای آمار داشته باشد. یک بازاریاب ایمیل از طریق ایمیل، بازاریابی داده-محور انجام می دهد و باید مبانی داده، بازاریابی و ایمیل را درک کند. بدون اطلاع از این مبانی، بازاریاب در جایگاهی قرار نمی گیرد که بتواند درباره ریزه کاری ها و جزئیات استراتژی ها و تاکتیک های ایمیل اظهار نظر و تصمیم گیری کند. در عوض، تنها باید به تکرار مکررات و تکیه بر سوءبرداشت های رایج ادامه دهد.

این فهرست مواردی بود که ما در این مطلب از آموزش ایمیل مارکتینگ گردآوری کردیم. شما چه فهرستی را می توانید پیشنهاد کنید؟ لطفاً نظرات و ایده های خود را در بخش دیدگاه ها با گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *