آموزش تنظیمات رابط کاربری مرورگر فایرفاکس کوانتوم

آموزش تنظیمات رابط کاربری مرورگر فایرفاکس کوانتوم
  • 1396/9/2
  • زهرا معبودی
  • 1

فایرفاکسی ها چند روزی است که درگیر نسخه جدید آن به نام کوانتوم هستند. همچون من بسیاری از افراد از ویژگی های مرورگر فایرفاکس کوانتوم لذت می برند اما بسیاری از افراد هم به دنبال جلوگیری از آپدیت فایرفاکس به ورژن کوانتوم هستند چرا که مشکلاتی برای افزونه ها بوجود می آید که کاربرانی که با افزونه ها کار می کنند، با مشکل مواجه می شوند.

گویا آی تی: اما این مطلب برای آن دسته از عزیزانی است که فایرفاکس خود را آپدیت کرده اند و توانسته اند تمام کم و کاستی ها والبته مزایای آن را بپذیرند. فایرفاکس کوانتوم حالا از رابط کاربری فوتون بهره مند است و این رابط کاربری جایگزین رابط کاربری استرالیا شده که از سال ۲۰۱۴ به بعد مهمان فایرفاکسی ها بوده است. رابط کاربری جدید ویژگی های مهمی دارد که از جمله آن می توان به شخصی سازی حداکثری آن اشاره کرد اما اینکه حالا کوانتوم فضاهای خالی زیادی دارد را می توان به عنوان ضعف این رابط کاربری برشمرد.

برای شخصی سازی کوانتوم خود با ما همراه باشید:

آموزش حذف بخش هایی از تولبار یا نوار ابزار ( مثل فضای خالی )

بگذارید با ساده ترین بخش شروع کنیم. در این بخش به شما یاد می دهیم که آیتم هایی را که دوست ندارید از نوار ابزار پاک کنید. البته راه های متفاوتی برای این کار وجود دارد اما چیزی که سریع ترین حالت برای حذف این المان هاست این است که روی مرورگر و در نوار ابزار، بر روی هر آیتمی که می خواهید راست کلیک کنید و عبارت remove from Toolbar را از داخل آپشن ها انتخاب کنید تا آیکون یا المان مورد نظر حذف شود. شما می توانید این کار را برای فضای خالی در اطراف نوار آدرس هم انجام دهید.

آموزش حذف بخش هایی از تولبار یا نوار ابزار ( مثل فضای خالی )

شما می توانید این دکمه ها و آیکون ها را با کشیدن به هر جایی که دوست دارید ببرید و نوار ابزاری کاملا مرتب داشته باشید.

دقت کنید که در این بخش فضای کمتری نسبت به نسخه قبلی فایرفاکس گنجانده شده است.

آموزش افزودن آیکون به نوار ابزار و منظم سازی مجدد آن

فرقی ندارد که شما می خواهید چه المانی را به نوار ابزار اضافه کنید کافی است در یک ناحیه خالی، به غیر از نوار ادرس، کلیک راست کنید و از میان گزینه های ارائه شده گزینه Customize را انتخاب کنید.

Customize

یک نکته مهم: به حسب اینکه شما، فایرفاکس کوانتوم را بر روی کدام نسخه از فایرفاکس، اپدیت کرده باشید ممکن است این بخش کمی متفاوت باشد. بنابراین، بر حسب هوش خود و المان هایی که مشاهده می کنید، تغییرات را انجام دهید.

حالا جا سازی المان ها خیلی کار راحتی است. از منوی Customize آن ایکونی را که می خواهید انتخاب کنید و در جایی که فایرفاکس برای تان آن را انتخاب می کند و به صورت کادر نشان می دهد، جایگذاری کنید. شما می توانید با کشیدن آیکون ها آن ها را به نوار ابزار برسانید.

Customize

دقت کنید که موارد را باید در داخل فضای خالی قرار دهید اما هرگز نمی توانید آیکون ها را در فضای خالی نوار ادرس بگنجانید.

شما می توانید مستقیما آن ها را به بالا بکشید و در جایگاه مشخص قرار دهید یا برای تنظیم بهتر ابتدا به پنجره راست بکشید و بعد از جا نمایی دقیق تر آن را به محل مشخص بکشید:

Customize

در حقیقت آنچه که شما در پنجره سمت راست قرار می دهید، می توانید در بخش ابزارهای اضافی با فلش در دسترس داشته باشید یا اینکه آن را از همانجا به محیط در دسترس نوار ابزار بکشید.

آموزش نصب تم جدید بر روی کوانتوم

شما در ورژن جدید فایرفاکس می توانید به راحتی، تم جدید برای مرورگر انتخاب کنید و بعد از آن به راحتی آن را شخصی سازی کنید. دقت کنید که باید با کمک منوی Customize، بخش تم Themes را انتخاب کنید:

Themes

در این جا مشخص است که می توانید با کمک بخش تم ها، آن چه را که می خواهید به راحتی به مرورگر بیفزایید. پیش از این با کمک بخش افزونه های فایرفاکس من تم را تغییر می دادم اما به راحتی حالا در کوانتوم می توانید با چند کلیک این کار را انجام دهید.

برای مثال ما تم دارک و تیره را انتخاب کرده ایم. خروجی را مشاهده کنید:

Themes

تم روشن شما را به فضای قبلی فایرفاکس می برد:

Themes

اگر می خواهید تم های متنوع تری را مشاهده کنید کافی است بر روی عبارت Get More Themes در انتهای صفحه کلیک کنید و به صفحه اصلی موزیلا بروید و تم های جدید را مشاهده، مقایسه و با یک کلیک روی مرورگر کوانتوم اعمال کنید.

کاهش اندازه نوار ابزار و آیکون ها در حالت Compact در مرورگر کوانتوم

کوانتوم به شما اجازه می دهد تا اجزای صفحه و رابط کاربری را به راحتی کنترل کنید. این کار با تغییر در اندازه و تنظیمات Density صورت می گیرد. این گزینه در انتهای پنجره Customize در دسترس است. بسیاری از افراد تمایل دارند از حالت Normal استفاده کنند اما حالت فشرده برای افرادی که می خواهند پیکسل بیشتری روی نمایشگر در اختیار داشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اینکه بتوانید دکمه های بیشتری از حد معمول و نرمال روی نوار ابزار داشته باشید توصیه ما به شما این است که از این حالت استفاده کنید چرا که فضای بیشتری در اختیار خواهد داشت.

“Compact” setting

برگرداندن بوکمارک، منو بار و تایتل بار به محل همیشگی در کوانتوم

رابط کاربری فایرفاکس امروز بسیار ساده شده است، اما اگر طرفدار عناصر UI قدیمی تر مانند نوار نشانک ها یا بوک مارک ها ، نوار عنوان و نوار منو (با منوی کشویی مانند File، Edit و غیره) هستید می توانید همین حالا هم آن ها را در اختیار داشته باشید.

اگر می خواهید نوار bookmark را فعال کنید، کافی است در بخش نوار ابزار در منطقه خالی راست کلیک کنید و بعد گزینه Customize را انتخاب و بعد از آن در انتهای صفحه گزینه Toolbars را انتخاب کنید. در این جا گزینه Bookmarks Toolbar را مشاهده می کنید که تاگل آن را باید بکشید تا آن را فعال یا روشن کنید.

Bookmarks Toolbar

شما می توانید نوار عنوان یا Title Bar را هم فعال کنید اما این گزینه را نمی توانید در جایگاه قبلی که در عکس بالا مشاهده می کنید پیدا کنید چرا که نوار عنوان به طور فنی یک نوار ابزار به شمار نمی آید. اما اگر به موقعیت عکس بالا نگاه کنید در سمت راست و انتها گزینه Title Bar را مشاهده می کنید. اگر این گزینه را تیک دار کنید نوار عنوان در بالا ست خواهد شد.

Title Bar

اگر بخواهید بخش نوارعنوان کمی مسطح تر و دارای فضای بیشتری باشد در کنار آن گزینه Drag Space را تیک دار کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید می توانید یک فضای خالی اضافی در بالای نوار عنوان مشاهده کنید:

Drag Space

دقت کنید که این فضا در صورتی قابل مشاهده است که کلیه مرورگر و پنجره ها به حالت ماکسیمم باز باشند. یعنی در حالت مینیمایز خبری از این گزینه نیست.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *