فیس بوک در سراشیبی سقوط

فیس بوک در سراشیبی سقوط
  • 1391/5/17
  • آزاد
  • 1

جدیدترین آمار منتشر شده از درآمد فیس بوک به دنبال عرضه سهام آن در بورس نشان می دهد که این شرکت با کاهش چشمگیر درآمد مواجه شده است. و به همین سبب فیس‌بوک موفق نشده است تا چشم انداز اقتصادی امیدوار کننده ای را به سرمایه‌گذاران خود ارائه دهد. به همین خاطر، فیس‌بوک در اثبات اینکه هنوز مانند روزهای اوج خود ۱۰۴ میلیارد دلار می‌ارزد، با مشکل مواجه شده است.

Facebook-shares

در نخستین عرضه سهام فیس بوک در بازار بورس، ۱۶ میلیارد دلار سهام به فروش رسید که ارزش هر سهم آن ۳۸ دلار قیمت داشت. اما تازه‌ترین آمار ناامیدکننده‌ فیس‌بوک باعث شده است قیمت هر سهم آن به ۲۴ دلار کاهش پیدا کند اما بدترین قسمت ماجرا تراز مالی شرکت در سه‌ماهه دوم سال میلادی است که نشان از ضرر ۱۵۷ میلیون دلاری فیس‌بوک دارد؛ در حالی که در دوره مشابه در سال ۲۰۱۱، فیس‌بوک ۲۴۰ میلیون دلار سود کرده بود.

facebook-winners

 به گفته فیس‌بوک، این ضرر بیش از هر چیز از افزایش بسیار زیاد هزینه‌های این شرکت ناشی می‌شود که در مجموع به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. با این حساب، حتی افزایش درآمد ۳۲ درصدی این شرکت نسبت به سال گذشته که البته کمترین میزان رشد درآمد این شرکت تاکنون نیز بوده است، هم نتوانسته‌ سوددهی آن را تضمین کند. به نظر می‌رسد این افزایش هزینه بیش از هر چیز به دلیل تلاش‌های بسیار فیس‌بوک برای محکم کردن جای پای خود در بین ابزارهای موبایل باشد.

 فیس‌بوک در همین امسال روی چندین محصول موبایل گوناگون سرمایه‌گذاری کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برنامه‌ Facebook Camera برای آی‌فون اشاره کرد که پس از خرید هنگفت یک میلیارد دلاری نرم‌افزار اینستاگرام انجام پذیرفت.

Facebook-Camera

این سرمایه‌گذاری‌های فیس‌بوک، خرج‌های بسیار زیادی روی دست این شرکت گذاشته است تا جایی که اکنون تراز مالی آنها حکایت از ضرر دارد. با این حال اگر خدمات جدید فیس‌بوک موفقیت‌آمیز از آب درآیند، چندین برابر تمام این هزینه‌ها به فیس‌بوک باز خواهد گشت؛ فیس‌بوک برای اثبات موفقیت‌هاي خود به آمار و ارقام پناه می‌برد:

تعداد کاربران فعال فیس‌بوک در هر ماه، اکنون به ۹۵۵ میلیون نفر رسیده است و آمار نشان می‌دهد این تعداد هر سال حدود ۲۹ درصد افزایش پیدا می‌کند اما این افزایش در زمینه موبایل بسیار گسترده‌تر است.

 به گفته فیس‌بوک، اکنون کاربرانی که توسط ابزارهای موبایل با فیس‌بوک کار می‌کنند در اکثریت هستند و تعداد آنها به ۵۴۳ میلیون نفر رسیده است و رشد سالانه ۶۷ درصد را نشان می‌دهند.

 از نظر آگهی‌های تبلیغاتی، فیس‌بوک ادعا می‌کند ۴۹ درصد از شرکت‌هایی که در سایت فیس‌بوک تبلیغ کرده‌اند، دست‌کم پنج برابر هزینه تبلیغ، درآمد داشته‌اند.

 Instagram-Logo-Android

 با وجود تمام این آمارها، هنوز هم کارشناسان در زمینه موفقیت آینده فیس‌بوک به دو دسته بدبین و خوش‌بین تقسیم می‌شوند. گروه بدبین به آمار تازه منتشر شده فیس‌بوک استناد می‌کنند و می‌گویند دوران اوج فیس‌بوک رو به پایان است اما گروه خوش‌بین می‌گویند آمار فیس‌بوک را نباید تنها با گذشته خود فیس‌بوک، بلکه با کل اینترنت مقایسه کرد. این گروه از منتقدان ارقامی امیدوارکننده در آمار فیس‌بوک می‌بینند و طبق آن ادعا می‌کنند این شرکت در حال طی کردن مسیر صحیحی است. در صدر تمام ارقام امیدوارکننده، ۴۹ درصد آگهی‌دهنده موفق در فیس‌بوک قرار می‌گیرد. در کنار آن، تداوم فیس‌بوک در ارائه دادن خدمات جدیدی مانند اینستاگرام و Facebook Exchange‌ به کاربران خود، همگی گام‌هایی به سوی موفقیت و رشد محسوب می‌شوند. اگر فیس‌بوک بتواند موفقیت تبلیغات خود را در نسخه موبایل نیز تکرار کند، تمام هزینه‌های انجام گرفته باز خواهند گشت. با این اوصاف به نظر می‌رسد هنوز برای پیشگویی آینده فیس‌بوک زود باشد.

منبع: mashable.com

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *