8 قابلیت فضای ذخیره سازی SkyDrive

8 قابلیت فضای ذخیره سازی SkyDrive
  • 1391/8/2
  • علیرضا
  • 6

سرویس اسکای درایو یکی از بهترین سرویس های ذخیره سازی ابری است که توسط غول نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت به کاربران ارائه میشود . در این مطلب قصد داریم تا 8 قابلیت این سرویس را مورد بررسی قرار دهیم . پس با گویا آی تی همراه باشید …..

1- تعیین سطح دسترسی افراد به فایل های شما

مسلما یکی از مسایلی که همیشه در دنیای کامپیوتر و اینترنت از اهمیت بالایی برخوردار است ، بحث حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربر است . در سرویس های ذخیره سازی ابری نیز سعی شده تا حد امکان به کاربر امکاناتی در راستای بالا بردن حریم خصوصی و امنیت فایل ها داده شود .

اگر در سرویس اسکای درایو قصد به اشتراک گذاری فایل ها بین چند نفر دیگر را داشته باشید ، میتوانید سطوح دسترسی مختلفی را برای هر کسی مشخص کنید . کافیست که روی فایل مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Share را انتخاب کنید . اکنون در صفحه بعدی میتوانید سه لینک دسترسی به فایل مورد نظرتان را ایجاد کنید . هر لینک نیز برای سه حالت مختلف است .

* حالت View only که فقط به کاربر اجازه مشاهده فایل را میدهد .

* حالت View and Edit که به کاربر اجازه مشاهده و ویرایش فایل را خواهد داد .

* حالت Public نیز به هر کاربری در سطح اینترنت اجازه میدهد تا فایل شما را مشاهده کند . همچین در جستجوی فایل ها در موتورهای جستجو نیز ممکن است فایل شما نمایش داده شود .

اکنون میتوانید لینک هایی برای حالت های مورد نظرتان ایجاد کرده و برای افراد مورد نظرتان بفرستید .

همچنین از طریق پنل ” جزئیات ” که در سمت راست فایل های نمایش داده می شود می توانید مشاهده کنید که چه کسانی به فایل مورد نظر دسترسی داشته و همچنین سطوح دسترسی شان به چه صورت است .

2- فعال کردن قابلیت نظر دادن برای فایل ها

اگر می خواهید از نظرات دیگران درباره فایل هایتان ( مثلا عکس هایی که در تعطیلات گرفته اید ) مطلع شوید ، می توانید از قابلیت گذاشتن نظر یا همان Comment را فعال کنید . شما میتوانید این قابلیت را برای برخی افراد یا برای همه فعال کنید . مثلا دوستانی که از طریق لایو مسنجر با آنها در ارتباط هستید و یا دوستانِ دوستانتان . و یا همه افراد .

برای شروع روی نام پروفایل خود کلیک کرده و گزینه Edit Profile را انتخاب کنید .

سپس روی لینک Some messenger friends کیک کنید .

در صفحه بعد دو نوار لغزنده را مشاهده خواهید کرد که یکی از آنها با عنوان Comment مشخص شده است . همانطور که گفتیم میتوانید قابلیت گذاشتن کامنت را برای همه یا فقط برای برخی کاربران فعال کنید . نشانگر روی نوار لغزنده را روی سطح دلخواه خود قرار دهید .

3- همسان سازی فایل های موجود در Windows Libraries

کتابخانه های ویندوز یا همان Windows Libraries یکی از قابلیت های مفید ویندوز 7 می باشند که دسترسی شما به فایل ها و فولدرهای مورد علاقه تان را تسهیل می کنند . اکثر کاربران نیز فایل هایی را که از اینترنت دانلود می کنند را معمولا در این قسمت و در دسته بندی های مختلف مثل اسناد ، موزیک ها ، ویدئوها و تصاویر ذخیره می کنند . اگر قصد دارید تا این اطلاعات را با اسکای درایو همسان سازی کنید مراحل زیر را طی نمایید :

* وارد فولدر اسکای درایو شده و پوشه های با نام های Documents ، Musics ، Videos و Pictures بسازید .

* حالا در قسمت Libraries روی بخش Documents راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید .

* در پنجره باز شده روی دکمه Include Folder کلیک کنید و سپس به فولدر اسکای درایو بروید و فولدر Documents را انتخاب نمایید . حالا روی فولدر Documents ( مربوط به اسکای درایو ) که به تازگی به این بخش اضافه شده است کلیک کرده و گزینه Set save locations را انتخاب کنید .

* همین مراحل را برای فولدرهای Music ،  Videos و Pictures نیز انجام دهید . پس از انجام این کار برای سه فولدر دیگر ، برنامه SkyDrive را اجرا کنید . پس از چند دقیقه تا چند ساعت ( بستگی به فایل های موجود در این فولدرها دارد ) مشاهده خواهید کرد که این 4 فولدر به صورت کامل همسان سازی شده اند .

4- دسترسی به تمام فایل های روی کامپیوترتان به صورت از راه دور

شاید فکر میکنید که باید کل هارد دیسک تان را با اسکای درایو همسان سازی کنید 🙂 . اما نه ؛ اینطور نیست . شما میتوانید با نصب برنامه اسکای درایو به تمامی فایل های خود از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید . مانند اینکه هارد دیسک کامپیوترتان را به همراه خود آورده باشید . در ادامه روش انجام این کار را توضیح خواهیم داد .

برای شروع روی آیکون اسکای درایو در قسمت System Tray ( کنار ساعت ویندوز ) راست کلیک کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید . در پنجره باز شده گزینه Make files on this PC available to me on my other devices را فعال کنید .

حالا به Skydrive.com بروید . پس از وارد شدن به حساب کاربری تان در پنل سمت چپ گزینه ای با نام PC مشاهده خواهید کرد . در صورتی که روی این گزینه کلیک کنید ، نام کامپیوتر خود را مشاهده خواهید کرد . روی آن کلیک کنید . مشاهده می کنید که در تصویر بالا از شما درخواست می شود که با استفاده از کد امنیتی دوباره وارد حساب کاربری خود شوید . پس روی لینک Sign in with a security code کلیک کنید تا مراحل بعدی برای تان نمایش داده شود .

پس از آن کدی به شماره تلفن همراه شما ارسال خواهد شد و باید آن را در محل مربوطه وارد کنید .

نکته : در صورتی که قبلا شماره تلفنی را به اکانت خود متصل نکرده اید ، اینجا را کلیک کنید . سپس در بخش Phone number روی لینک Add کلیک کنید . در قسمت بالا Iran و در قسمت پایین هم شماره تلفن همراه خود را وارد کنید . توجه داشته باشید که عدد 0 را اول شماره نگذارید .

سپس کدی به گوشی تان ارسال می شود که باید آن را در محل مربوطه وارد کنید تا شماره مورد نظر تایید شود .

پس از انجام مراحل بالا می توانید همه درایوهای هارد دیسک تان را در مرورگرتان مشاهده کرده و به فایل های موجود در آنها دسترسی پیدا کنید .

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی کلیک کنید .

نکات قابل توجه در استفاده از این قابلیت :

* به هیچ وجه نگران از تغییر در فایل هایتان توسط هکرها نباشد . این قابلیت در حال حاضر به هیچ کس اجازه ویرایش و یا پاکسازی فایل های شما را نمی دهد .

* در حال حاضر این قابلیت تنها از طریق مرورگرهای وب در دسترس می باشد و با اپلیکیشن های مخصوص آندروید ، آی او اس و یا ویندوزفون نمی توانید از این قابلیت استفاده کنید .


5- مشاهده و ویرایش همزمان فایل ها

این قابلیت برای تیم هایی که به صورت از راه دور روی یک پروژه کار می کنند بسیار مفید است . می توانید فایل هایی مانند فایل های برنامه ورد ، اکسل ، پاورپوینت و وان نوت را به صورت همزمان مشاهده کرده و ویرایش کنید .

با استفاده از نسخه تحت وب برنامه های مذکور می توانید به صورت همزمان روی یک فایل با همکاران خود کار کنید . پس از ایجاد هر تغییر در فایل به شما پیغامی مبنی بر ایجاد تغییرات داده خواهد شد . اما برای مشاهده تغییرات نهایی باید روی دکمه Save کلیک کنید تا بتوانید همه تغییرات انجام شده توسط خودتان و همکاران تان را مشاهده نمایید . تغییراتی نیز که توسط همکاران تان ایجاد شده باشند با نام کاربری آنها علامت گذاری میشوند .


6- همسان سازی اتوماتیک یادداشت ها با اسکای درایو

برنامه بسیار مفید و قدرتمند One Note که یکی از محصولات شرکت مایکروسافت است به منظور یادداشت برداری ایجاد شده است . شما می توانید هنگامی که در حال کار با گوشی هوشمند یا تبلت خود هستید ، از اپلیکیشن Microsoft One Note برای یادداشت برداری استفاده کنید . این اپلیکیشن در حال حاضر برای سیستم عامل های آندروید ، آی او اس و ویندوزفون ارائه شده است .

برای همسان سازی یادداشت های تان با اسکای درایو بهتر است که در هنگام شروع به کار این اپلیکیشن ، به حساب کاربری خود در اسکای درایو لاگین کنید . تصویری از این اپلیکیشن را در سه سیستم عامل آندروید ، آی او اس و ویندوزفون مشاهده می کنید .

همچنین با استفاده از اپلیکیشن وان نوت می توانید لیستی برای انجام کارهای تان به همراه چک باکس ها و یا تصاویر ایجاد کنید . در صورتی که بخواهید یادداشتی را ایمیل کنید ، فرمت آن به صورت متن ساده ( به همراه تصاویر و لیست ها ) در خواهد آمد و دیگر فرمت وان نوت را نخواهد داشت .

پس از ایجاد هر یادداشت ، همسان سازی با اکانت اسکای درایو شما شروع خواهد شد و پس از آن می توانید از طریق دستگاه های مختلف به یادداشت ها دسترسی داشته باشید و آنها را ویرایش کنید . همچنین امکان انتخاب یک یا چند یادداشت مشخص به منظور همسان سازی نیز وجود دارد .


7- یکپارچه سازی اسکای درایو و جی میل

با نصب کردن افزونه Attachments.me بر روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس می توانید اسکای درایو و جی میل را یکپارچه سازی کنید . به عنوان مثال قصد دارید تا ایمیلی را برای دوستان خود ارسال کرده و فایلی را هم برای آنها ضمیمه کنید . در صورتی که فایل شما در اسکای درایو باشد ، باید لینک آن را برای دوستان خود ارسال کنید . اما می توانید روند کار را با افزنه Attachments.me آسان تر کنید . کافیست در هنگام ضمیمه کردن فایل ، روی لینک Share from Skydrive کلیک کنید .

اکنون تمام فایل های موجود در اکانت اسکای درایو خود را خواهید دید و می توانید به راحتی فایل مورد نظر را انتخاب کنید . بلافاصله یک لینک به فایل مورد نظر در اسکای درایو ایجاد خواهد شد و قادر خواهید بود تا آن را برای دوستان تان بفرستید . توجه داشته باشید که فایل های که از طریق این افزونه به اشتراک می گذارید ، تنها قابل مشاهده هستند و افراد دریافت کننده فایل قادر به ویرایش آن نخواهند بود .


8- جلوگیری از حذف اشتباهی فایل ها با استفاده از سطل بازیافت

گاهی اوقات پیش می آید که فایل هایی را به صورت سهوی از طریق موبایل و یا کامپیوترمان پاک میکنیم . در این صورت می توانید از طریق Recycle Bin ویندوز دوباره آنها را برگردانید . اسکای درایو نیز یک سطل بازیافت برای اینگونه مواقع دارد . در صورت حذف اشتباهی یک فایل می توانید آن را درون سطل بازیافت مشاهده کنید . دسترسی به سطل بازیافت از طریق لینک Recycle Bin که در گوشه پایین و سمت چپ صفحه اسکای درایو قرار دارد امکان پذیر خواهد بود . فایل های موجود در سطل بازیافت اسکای درایو پس از سی روز پاکسازی میشوند . البته اگر این فایل ها بیش از 10 % از حجم کلی فضای اسکای درایو را اشغال کرده باشند ، پس از سه روز پاکسازی خواهند شد .

همچنین قابلیت دیگری نیز به نام Version History در اختیار کاربران قرار گرفته است که تا 25 تغییر آخر هر فایل را ذخیره می کند . بنابراین کاربران می توانند تغییرات گذشته ی هر فایل را بازیابی کنند .

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
    1. سلام رضا جان . خواهش میکنم ……

  1. سلام .
    میخواستم بدونم اپلود اطلاعات داخل کامپیوتر به وسیله این گونه نرم افزار ها چیه و در اصل چه کاری میکنه ؟

    1. سلام .
      خیلی سادست . شما فایلی رو که قصد دارید آپلود کنید ، داخل فولدر اسکای درایو قرار میدید و این فایل خودش به صورت اتوماتیک توی سرورهای شرکت مایکروسافت آپلود میشه . به همین سادگی . بعد از این میتونید از هر جای دنیا و با هر دستگاهی ( موبایل ، کامپیوتر ، تبلت و … ) به فایلتون دسترسی داشته باشید .

  2. ممنون، استفاده بردیم.
    من کلا خیلی نظر نمیدم اما چون g+ و … نداشتید مجبور شدم این جوری قدر دانی کنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *