تبلت های اندروید قدرتمندتر از همیشه

تبلت های اندروید قدرتمندتر از همیشه
  • 1392/2/8
  • امیر امام جمعه
  • 1

بدون شک تبلت اندرویدی فعلی شما در چند ماه آینده حرفی برای گفتن ندارد زیرا انتظار میرود تبلت های اندرویدی در آینده بسیار تاثیر گذارتر از قبل ظاهر شوند. در حال حاضر شرکت های بسیاری فکر طراحی و تولید پردازشگر ها و پردازنده های گرافیکی قوی تری را دارند که این عوامل در کنار برخی موارد مانند طراحی موجب موفق تر شدن یک محصول میشود. در این مطلب قصد داریم برخی از سخت افزار های به روز را برای این تبلت ها معرفی کنیم که قدرت فوق العاده ای را دارند. البته این سخت افزارها در حال حاضر به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفتند اما در آینده شاهد رواج بیشتر آنها خواهیم بود.

1

Samsung Exynos 5 Octa

از زمان عرضه Galaxy Tab 7 Plus شرکت سامسونگ علاقه زیادی به استفاده از چیپ های Exynos بر  روی محصولات خود نشان داده است. آخرین نسخه از این چیپ ها Octa 5 نام دارد که در داخل خود از هشت هسته پردازشگر استفاده میکند. البته تاکنون اطلاعات زیادی درباره عملکرد این چیپ منتشر نشده است اما انتظار میرود تاثیر بسزایی را از خود نشان دهد. هم چنین مصرف مناسب انرژی باعث شده است تا محصولات آینده سامسونگ بدون افت سرعت زمان شارژدهی بیشتری داشته باشند.

2

یکی از معماری های به کار رفته در گوشی های هوشمند و تبلت ها Cortex-A15 است که متعلق به شرکت ARM میباشد و از نمونه های اخیر آن میتوان به چیپ Exynos 5 در Nexus 10 اشاره کرد. Cortex به معنای واقعی روحی دوباره به بخش موبایل شرکت ARM بخشید و اعدادی که با A شروع میشوند و بعد از عبارت Cortex می آیند نشان دهنده قدرت یک پردازشگر هستند. حال دوباره به پردازشگر جدید و جنجالی سامسونگ میپردازیم. در Octa شاهد دو نوع پردازشگر هستیم : یکی از آنها Cortex-A15 است که برای انجام کارهای سنگین طراحی شده است و پردازشگر دیگر Cortex-A7 است که ضعیف تر میباشد ولی مصرف انرژی کمتری را نیز دارا است. هر یک از این پردازنده ها دارای چهار هسته است و به گفته سامسونگ دستگاه میتواند به صورت خودکار عملکرد هر یک را تنظیم نماید و با توجه به نیاز کاربر از یکی بهره بگیرد. به طور مثال برای بازی کردن و فیلمبرداری Cortex-A15 مناسب است و برای کار هایی مثل استفاده از اینترنت ، گوشی دادن به موسیقی و ارسال پیام میتوان از  A7 استفاده کرد. هم چنین تعدد هسته های پردازشگر باعث شده است بتوان کارهای زیادی را به صورت هم زمان انجام داد.

3

به گفته سامسونگ پردازنده های ضعیف تر به کار رفته در چیپ Octa حدود 70 درصد انرژی کمتری نسبت به پردازنده قوی تر مصرف میکند که باعث افزایش چشمگیر عمر باطری میشود. هم چنین در مقایسه با نسل قبلی چیپ های Exynos ، در این نسخه شاهد 70 درصد عملکرد بیشتر هستیم در حالی که مصرف باطری 20 درصد کاهش یافته است. البته به طور دقیق مشخص نشده است که سامسونگ در این مقایسه از کدام نسل از چیپ های قدیمی خود سخن گفته است. از دیگر ویژگی های Octa میتوان به واحد گرافیکی PowerVR SGX544MP3 اشاره کرد. از طریق نام این پردازنده میتوان فهمید که قابلیت های گرافیکی محصول جدید سامسونگ چیزی میان آیفون 5 و آیپد 4 است که به ترتیب از واحد های گرافیکی SGX543MP4 و SGX554MP4 استفاده میکنند. ویژگی مهم دیگر پشتیبانی از USB 3.0 میباشد و به کمک آن میتوان فایل ها را با سرعت بسیار منتقل کرد و مدت زمان مورد نیاز برای شارژ دستگاه نیز کاهش پیدا میکند. به طور کلی باید گفت انتظار میرود Exynos 5 Octa قدرت بسیار و مصرف انرژی کمتری را برای دستگاه های اندرویدی از جمله تبلت ها فراهم کند. هم چنین یکی از مهم ترین محصولاتی که از این چیپ استفاده میکند Galaxy S 4 میباشد و طبق برخی شایعات ممکن است بر روی Galaxy Tab 3 نیز ظاهر شود.

Qualcomm Snapdragon 800

Optimus G Pro یکی از محصولات شرکت ال جی میباشد که Snapdragon 600 در آن به کار رفته است. این چیپ دارای 4 هسته پردازشگر Krait 300 میباشد و از پردازنده گرافیکی Adreno 320 استفاده میکند که بدون شک قدرت زیادی را در اختیار کاربر قرار میدهد و یکی از سریعترین پردازشگرها میباشد. در نهایت دستگاه های مبتنی بر این پردازنده میتوانند رزولوشن 1280×720 را ارائه دهند.  نتایج بنچمارک 3DMark نشان میدهند که Optimus G Pro توانسته است به کمک این پردازشگر اکثر دستگاه های اندرویدی را پشت سر بگذارد و قدرت فوق العاده ای برای بازی و کارهای گرافیکی مثل فیلمبرداری از خود نشان دهد.

4

اما نسل بعدی از این خانواده یعنی قدرت بیشتری را نسبت به گذشتگان خود نشان میدهد که شامل پردازشگر های Krait 400 و Adreno 330 میباشد. دستگاه های مبتنی بر این چیپ به راحتی میتوانند برنامه های سنگین را بار گذاری نمایند ، ویدیو های HD ضبط کنند و سریعتر از همیشه وبگردی انجام دهند. هم چنین به گفته شرکت سازنده Snapdragon 800 میتواند 50 درصد قدرت گرافیکی بیشتری را نسبت به نسخه 600 از خود ارائه دهد و تا دوربین هایی با کیفیت 55 مگاپیکسل را نیز پشتیبانی میکند. هم چنین مصرف انرژی پایین این چیپ تاثیر زیادی بر روی باطری دستگاه خواهد داشت.

5

علاوه بر موارد ذکر شده این چیپ قابلیت تصویر برداری با کیفیت 4k و 2k را نیز دارد ولی تاکنون دستگاهی با چنین قابلیتی رونمایی نشده است. نکته دیگر بهره گیری از نسخه سوم USB میباشد تا انتقال فایل ها سریعتر انجام شود. متاسفانه تاکنون هیچ تبلتی با این چیپ به صورت رسمی معرفی نشده است. شاید در آینده نسخه دوم تبلت Nexus 7 و یا گوشی Nexus 5 از این پردازشگر استفاده کنند.

5

Nvidia Tegra 4

خانواده Tegra یکی از جنجالی ترین چیپ های عرضه شده در صنعت موبایل و تبلت است که تاکنون دستگاه های بسیاری از شرکت های گوناگون از طریق بهره گیری از آن به بازار عرضه شده اند. آخرین نسخه از این خانواده Tegra 4 است که از پردازشگر 4 هسته ای Cortex A-15 استفاده میکند و برای انجام کارهای سبک و مصرف انرژی کمتر یک عدد Cortex A-15 تک هسته ای در نظر گرفته شده است. این محصول دارای مشخصاتی مشابه با Octa است در حالی که از هسته های پردازش کمتری استفاده میکند. طبق گفته شرکت Nvidia این محصول در زمینه اجرا و مصرف انرژی نسبت به Tegra 3 پیشرفت زیادی کرده است. اما نکته بسیار جالب درباره این محصول حداقل از نظر معماری دیجیتال پردازشگر گرافیکی آن است که دارای هسته های هفت و دو (72) میباشد. به کمک پردازنده های شرکت ARM باید انتظار fps (فریم بر ثانیه) ، جزییات گرافیکی بیشتر و افکت های گرافیکی طبیعی تری را همانند سایه ها داشته باشیم.

6

البته به یاد داشته باشید همیشه میان کارکرد اصلی یک محصول و مشخصات آن بر روی کاغذ تفاوت بسیاری وجود دارد. شرکت سازنده این چیپ در حال کار بر روی Project Shield میباشد که یکی از اولین دستگاه های مبتنی بر Tegra 4 است و چندی پیش در نمایشگاه CES اطلاعاتی درباره آن منتشر گردید. در تصویر پایین میتوانید تاثیر بالای این چیپ را مشاهده کنید.

7

با توجه به نتایج منتشر شده توسط Nvidia و Anandtech در بنچمارک GLBenchmark 2.5 چیپ Tegra 4 موفق شده است امتیاز بسیار بالایی را حتی بیشتر از iPad 4 کسب نماید. هم چنین این محصول میتواند رزولوشن تصویر 3200×2000 را پشتیبانی کند و از طریق خروجی HDMI کیفیت 4K را ارائه دهد.

فناوری HDR برای عکاسی

باید بدانید که فقط علاقه مندان به بازی های ویدیویی و مجذوبین سرعت از Tegra 4 لذت نمی برند بلکه Nvidia توجه زیادی به افزایش قابلیت های عکاسی کرده است. این پردازشگر از فناوری داخلی HDR استفاده میکند که هم برای عکاسی و هم فیلمبرداری مورد استفاده قرار میگیرد. توسط این فناوری قسمت هایی که روشنایی کمی دارند و یا نور بیش از حدی در آنها وجود دارد بهبود بخشیده میشوند و در آخر تصویر توسط یک الگوریتم ویرایش خواهد شد. در تصویر پایین میتوانید تاثیر این فناوری را مشاهده کنید.

8

البته HDR یک فناوری جدید محسوب نمیشود و چند سالی است که در گوشی های آیفون مورد استفاده قرار میگیرد اما حتی در آیفون 5 پردازشگر حدود 2 ثانیه زمان لازم دارد تا این فرایند را تکمیل نماید و هم چنین برای فیلمبرداری پشتیبانی نمیشود. در این 2 ثانیه ممکن است اتفاقات بسیاری رخ دهد که شما نتوانید از آنها تصویر برداری کنید. اما به کمک Tegra 4 به کمترین مقدار ممکن یعنی 0.2 ثانیه کاهش یافته است و علاوه بر این میتوان ویدیو هایی با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه ضبط کرد. از دیگر موارد قابل ذکر عکاسی پیاپی و تصویربرداری پانوراما است.

9

منبع : Cnet.com

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *