رمزنگاری آسان فایل های شخصی در لینوکس با TrueCrypt

رمزنگاری آسان فایل های شخصی در لینوکس با TrueCrypt
  • 1392/3/29
  • علیرضا
  • 3

truecrypt_icon

همیشه و در همه جا به امنیت نیاز داریم. همانطور که می دانید لینوکس در مقابل ویندوز از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است. اما خطر دزدیده شدن اطلاعات شخصی شما همیشه وجود دارد. در همه حال باید از فایل های شخصی تان محافظت کنید. برنامه های زیادی هستند که می توانند فایل های شما را رمزنگاری کنند. اما امروز با یکی از ساده ترین و البته قدرتمندترین آنها آشنا خواهید شد که هم در ویندوز قابل استفاده از و هم در لینوکس. پس محدود به یک پلتفرم خاص نخواهید بود. با گویا آی تی همراه باشید تا بیشتر در مورد این برنامه با هم صحبت کنیم….

برنامه تروکریپت یکی از بهترین و قدرتمندترین برنامه ها در زمینه رمزنگاری فایل ها و اطلاعات شما می باشد که کار کردن با آن بسیار آسان است. اگر یادتان باشد قبلا در مورد این برنامه برای سیستم عامل ویندوز توضیحاتی را ارائه کردیم که از لینک پایان مطلب می توانید آن را مطالعه کنید.

امروز می خواهیم روش نصب و استفاده از این برنامه را در توزیع مینت برای شما توضیح دهیم. مسلما این روش برای اکثر توزیع های لینوکس جوابگو خواهد بود. توزیع هایی مثل ابونتو، زبونتو و … .

برای شروع کار لازم است تا فایل نصاب تروکریپت را از وبسایت اصلی آن دریافت کنید. سپس به مسیری که فایل را در آن ذخیره کرده اید بروید و فایل را اکسترکت کنید. اکنون فقط فایلی با نام truecrypt-7.1a-setup-x86 در اختیار خواهید داشت. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از نسخه های ۶۴ بیتی لینوکس، باید نسخه ۶۴ بیتی تروکریپت را دانلود کنید.

1

اکنون روی فایل دوبار کلیک کنید و در پنجره باز شده روی دکمه Run کلیک کنید.

2

ترمینال باز خواهد شد و از شما می خواهد گزینه یک یا دو را وارد کنید که شما باید عدد ۱ را وارد کرده و کلید اینتر را بزنید تا مراحل نصب تروکریپت آغاز شود.

3

پس از ظاهر شدن پیغام Press Enter to display the license terms باید کلید اینتر را بزنید تا توافقنامه این برنامه ظاهر شود.

اکنون کلید End را بزنید تا به پایان توافقنامه برسید. حالا باید با این توافقنامه موافقت کنید. برای تایید باید کلمه yes را وارد کرده و اینتر را بزنید.

4

اکنون باید کلمه عبور اکانت خود را وارد کرده و تایید کنید. پس از ظاهر شدن پیغام Press Enter to exit باید اینتر را بزنید تا روند نصب تروکریپت تمام شده و از محیط ترمینال خارج شوید.

اکنون همه چیز آماده است تا بتوانید از تروکریپت استفاده کنید. کافیست به منوی اصلی مینت رفته و truecrypt را جستجو کنید. مشاهده خواهید کرد که در ابتدای لیست ظاهر خواهد شد. کافیست روی آن کلیک کنید تا باز شود.

5

اکنون همه چیز آماده است و می توانید یک درایو رمزنگاری شده ایجاد کنید. البته این درایو به صورت یک فایل است که درون یکی از درایوهای اصلی سیستم ذخیره خواهد شد. اما برای ساخت این درایو باید به چند نکته توجه داشته باشید.

– حجم درایو را متناسب با فایل هایی که اکنون و در آینده می خواهید در آن ذخیره کنید انتخاب نمایید. مثلا اگر می خواهید در این درایو فیلم و سایر فایل های حجیم را ذخیره کنید، پس بهتر است حجم این درایو را با زیاد انتخاب کنید. چون در آینده نمی توانید ججم آن را افزایش دهید. پس در هنگام تعیین حجم نیازهای خود را ذر نظر بگیرید.

اکنون با کلیک روی دکمه Create Volume مراحل ساخت درایو جدید را آغاز خواهیم کرد.

6

در صفحه بعدی باید گزینه اول یعنی Create an encrypted file continer را انتخاب کنید. در صفحه بعد هم باید گزینه اول یعنی Standard TrueCrypt Volume را انتخاب کنید.

در ادامه باید محل ذخیره سازی فایل مربوط به درایو رمزنگاری شده را انتخاب کنید. پس روی دکمه Select File را کلیک کنید. در پنجره باز شده درایو اصلی مورد نظرتان را انتخاب کرده و یک فایل نیز برای درایو رمزنگاری شده تعیین کنید. در پایان روی دکمه Save کلیک کنید.

7

در مرحله بعدی نیازی نیست که تغییر بوجود بیاورید. این مرحله مربوط به تنظیمات رمزنگاری می باشد.

اکنون باید حجم درایو مورد نظرتان را انتخاب کنید. توجه کنید که می توانید عدد مورد نظرتان را برحسب کیلوبایت، مگابایت یا گیگابایت انتخاب کنید. پس عدد مورد نظر خود را در کادر مربوطه وارد کرده و سپس از لیست مقابل، یکی از گزینه های کیلوبایت، مگابایت و یا گیگابایت را انتخاب کنید.

8

در مرحله بعدی باید کلمه عبور مورد نظرتان را وارد دوبار وارد کرده و به مرحله بعد بروید. لازم به ذکر است که اگر کلمه عبور شما زیر ۲۰ کراکتر باشد، پیغام هشداری را مشاهده خواهید کرد که با زدن دکمه Yes می توانید از آن عبور کنید.

مرحله بعدی نیز انتخاب فایل سیستم است که می توانید آن را بدون تغییر رها کرده و به مرحله بعدی بروید.

اما اکنون به مرحله آخر کار رسیده ایم و می توانید با زدن دکمه Format کار را تمام کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر حجم درایو مورد نظر شما بیشتر باشد، این عملیات بیشتر طول خواهد کشید.

پس از اتمام عملیات فرمت، کار تمام است و می توانید فایل های مورد نظرتان را در درایو رمزنگاری شده ذخیره کنید. اما برای اینکه از یک درایو رمزنگاری شده استفاده کنید، باید آن را متصل کرده یا به اصطلاح Mount کنید که انجام این کار هم بسیار راحت است.

دوباره وارد صفحه اصلی تروکریپت شده و این بار روی دکمه Select File کلیک کنید.

9

در پنجره ظاهر شده، فایل مربوط به درایو رمزنگاری شده را از روی هارددیسک خود انتخاب کرده و باز کنید.

10

اکنون با زدن دکمه Mount که در پایین برنامه قرار دارد، پنجره وارد کردن کلمه عبور ظاهر خواهد شد.

11

پس از در لیست موجود در برنامه، آیتم جدیدی را مشاهده خواهید کرد که همان درایو شماست. با دوبار کلیک روی آن می توانید درایو رمزنگاری شده را باز کنید. همچنین درایو جدیدی به لیست درایوهای شما اضافه شده است که می توانید فایل های شخصی تان را در آن ذخیره کنید و از امنیت شان مطمئن باشید.

12

اما حتما به یاد داشته باشید که وقتی کارتان با درایو مذکور تمام شد، می توانید با انتخاب آیتم مذکور از لیست موجود در برنامه و کلیک روی دکمه Dismount، درایو را ببندید. همچنین اگر چند درایو رمزنگاری شده را متصل کرده اید، با کلیک روی دکمه Dismount All می توانید همه آن ها را ببندید.

نکات تکمیلی در مورد تروکریپت

اضافه کردن درایوها به لیست علاقمندی ها: روشی که در بالا به آن اشاره کردیم کمی طولانی است که انجام آن برای بار اول ضروری است. اما می توانید درایو متصل شده را به لیست علاقمندی ها اضافه کنید تا دیگر نیازی نباشد که مراحل بالا را طی کنید. کافیست هنگامی که درایو را متصل کردید، روی آن در لیست تروکریپت راست کلیک کرده و گزینه Add to Favorites را انتخاب کنید. در پنجره باز شده نیز ok را بزنید.

13

اکنون از طریق منوی Favorites می توانید به درایو متصل شده دسترسی داشته باشید. پس از کلیک روی این آیتم، پنجره ورود کلمه عبور نمایش داده خواهد شد.

14

تغییر کلمه عبور درایوهای رمزنگاری شده: اگر بخواهید کلمه عبور درایوی را تغییر دهید، باید ابتدا آن را متصل کرده و سپس روی آیتم آن در لیست کلیک کنید. سپس دکمه Volume Tools را کلیک کرده و گزینه Change Volume Password را انتخاب کنید.

15

در پنجره ظاهر شده باید ابتدا کلمات عبور فعلی را وارد کرده و سپس دوبار کلمه عبور جدید را وارد کنید.

16

سخن پایانی

تروکریپت ابزار بسیار قدرتمندی در زمینه رمزنگاری است که می تواند فایل های شما را هر چه بهتر محافظت کند. این برنامه همچنین دارای تنظیمات بسیاری می باشد که در این مطلب مجال پرداختن به همه آنها نیست. امیدواریم از این برنامه استفاده کرده و در صورت تمایل نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بخش دانلودهای وبسایت TrueCrypt

امنیت دیتاهای شما با TrueCrypt ( مخصوص ویندوز )

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. باسلام
    لطفامتنو اصلاح کنید

    متن غلط
    اکنون فقط فایلی با نام turecrypt-7.1a-setup-x86 در اختیار خواهید داشت.

    متن اصلاح شده
    اکنون فقط فایلی با نام truecrypt-7.1a-setup-x86 در اختیار خواهید داشت.

    1. سلام سارا جان.
      ممنون از توجهت. اشتباه تایپی بود که الان اصلاحش کردم.
      بازم ممنون و موفق باشی ….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *