وردپرس 3.6 منتشر شد ( نگاهی به تغییرات )

وردپرس 3.6 منتشر شد ( نگاهی به تغییرات )
  • 1392/5/13
  • علیرضا
  • 2

wordpress-3-6

یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا که این روزها در اکثر سایت های مطرح دنیا از آن استفاده می شود، وردپرس است. پایداری، سرعت، امنیت و همچنین کاربرپسند بودن وردپرس دلایل اصلی موفقیت آن هستند. روز گذشته نیز نسخه‌ی جدیدی از این سیستم مدیریت محتوا منتشر شد. نسخه ۳٫۶ وردپرس که با کد “اسکار” ( به افتخار اسکار پترسون نوازنده ) منتشر شده است شامل بهبودها و تغییرات مختلفی می شود که در این مطلب می خواهیم نگاهی به آنها داشته باشیم. پس با گویا آی تی همراه باشید….

اولین تغییر مهم، تم جدید و پیشفرض وردپرس است که با نام 2013 ارایه شده است. وردپرس هر سال یک تم جدید را معرفی می کند. مثل سال های گذشته که 2011 و 2012 ارایه شدند. این تم جدید جایگزین تم های 2011 و 2012 نخواهد شد و اگر شما همچنان مایل به استفاده از آنها هستید می توانید خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی روند قبلی خود را ادامه دهید.‍

این پوسته از طرح تک ستونی استفاده می کند و همچنین سایدبار نیز به قسمت Footer سایت منتقل شده است. از دیگر قابلیت های این تم می توان به پشتیبانی از آیکون های مبتنی بر فونت اشاره کرد.

1

در زمینه پست ها نیز بهبودهایی حاصل شده است. قابلیت Auto Save بهتر شده است. مثلا هنگامی که در حال نوشتن یک پست هستید و برای انجام کاری از کامپیوتر خود دور می شوید بدون اینکه مطلب را ذخیره کنید. یا اینکه مرورگر شما در زمان ویرایش یا نوشتن یک پست جدید، کرش کرده یا هنگ می کند. حتی اینکه زمان هایی که بدون توجه به پیغام وردپرس، صفحه را می بندید. با بهبود قابلیت Auto Save یا همان ذخیره سازی خودکار دیگر تغییرات انجام یافته روی پست را از دست نخواهید داد.

2

قابلیت بعدی Post Locking است. این قابلیت به درد سایت های می خورد که توسط چند نویسنده اداره می شود. مثلا هنگامی که چند نویسنده روی یک پست خاص کار می کنند، Auto Save هر کدام از آنها در یک Stream خاص قرار می گیرد و به صورت محلی ذخیره می شود. در این حالت دیگر Auto Save هر نویسنده با نویسنده دیگر تداخل پیدا نخواهد کرد و تغییرات به درستی روی پست ها اعمال می شوند.

از دیگر قابلیت های نسخه ۳٫۶ وردپرس می توان به مدیا پلیر جدیدی اشاره کرد که بر پایه HTML5 ساخته شده است و شما می توانید از آن برای پخش فایل های صوتی یا تصویری در وبسایت تان استفاده کنید. بنابراین دیگر نیاز به هیچ سرویس یا پلاگین خاصی برای نمایش فایل های جند رسانه ای در وبسایت تان ندارید.

یک قابلیت جالب دیگر نیز در زمینه مدیا به وردپرس ۳٫۶ اضافه شده است. این قابلیت که با نام oEmbed شناخته می شود به شما اجازه می دهد تا محتوای Rdio و اسپاتیفای را در وبسایت خود پخش کنید. برای استفاده از این قابلیت کافیست که لینک Rdioها یا اسپاتیفای را به صورت مستقیم در یک پست قرار دهید. با استفاده از قابلیت oEmbed این لینک تبدیل به پخش کننده خواهد شد. از طریق لینک پایان مطلب می توانید تمامی Rdioهای پشتیبانی شده را مشاهده کنید. وبسایت هایی از قبیل یوتیوب، اینستاگرام و … نیز جزو سایت های پشتیبانی شده هستند. حتی می توانید در صفحه Media edit پیش‌نمایشی از ویدئوها را نیز مشاهده کنید.

در ادامه به صورت خلاصه به برخی قابلیت های مهم و جدید وردپرس ۳٫۶ اشاره ای کوتاه خواهیم کرد:

* افزوده شدن APIهای جدید ویدئویی و صوتی به منظور استفاده از متادیتاهای رسانه ای مثل تگ ID3

* افزوده شدن فرمت WebM به لیست MIME

* مرتب سازی کتابخانه فایل های چند رسانه ای بر اساس مولف آنها

* پشتیبانی از انواع ورودی های HTML5 توسط فرم نظرات

* امکان انتخاب یک فرمت پیشفرض برای همه پست ها. انجام این کار از طریق بخش Settings > Writing امکانپذیر است.

* بهبودهای امنیتی و پچ شدن آسیب پذیری ها

بهتر است از همین حالا به فکر ارتقای وردپرس باشید. چون قابلیت هایی مثل Post Locking و Post Revision و همچنین قابلیت های چند رسانه ای فوق العاده ای که در این نسخه ارایه می شود، می تواند راهگشای شما در بسیار امور مدیریت وبسایت تان باشد.

متاسفانه تا زمان نوشته شدن این مطلب خبری از نسخه فارسی ۳٫۶ وردپرس نبود. اما برای بررسی بیشتر می توانید به وبسایت وردپرس فارسی مراجعه کنید. همچنین به منظور دریافت نسخه انگلیسی ۳٫۶ وردپرس می توانید به وبسایت اصلی وردپرس مراجعه نمایید.

لینک Rdioهای پشتیبانی شده

وبسایت وردپرس فارسی

وبسایت اصلی وردپرس

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. ای بابا چه وضعشه. تیم وردپرس فارسی کجا رفته که خبری ازش نیست. ۲۰ روزه که از انتشار نسخه ۳٫۶ اصلی گذشته ولی هنوز خبری از نسخه فارسی نیست. اگه دیگه حوصله فارسی سازی ندارن بگن که ما یه برنامه ی دیگه ای پیاده کنیم. حداقل یکی بیاد جوابگو باشه تا ما تکلیفمون مشخص بشه. اخه چقدر باید منتظر نسخه فارسی بمونیم.
    اهـ اهـ اهـ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *