تک‌نکته: میکروفون‌ها – بخش اول

تک‌نکته: میکروفون‌ها – بخش اول
  • 1393/6/5
  • خاطره فتا
  • 2

آیا تا به حال شده که با دیدن یکی از ابزارهایی که به کمک فناوری خلق شده‌اند و ما هر روز از آنها استفاده می‌کینم، از خودتان بپرسید که اصلا این فناوری چطور طراحی و ساخته شده است؟ در سری مقالات «تک نکته» ما می‌خواهیم به زبان ساده، شما را با انواع و اقسام فناوری‌های روز دنیا آشنا کنیم تا بار دیگر که چنین سوالی برای‌تان پیش آمد جوابش را بدانید. در اولین قسمت این سری مقالات به میکروفون‌ها می‌پردازیم.

Mics06

انرژی صوتی‌ای که ما قادر به شنیدن آن هستیم گاهی اوقات مسافتی طولانی را می‌پیماید تا در فضای اطراف ما به انواع دیگر انرژی تبدیل گردد. قبل از آن‌که در اواخر قرن نوزدهم میکرفون‌های الکترونیکی اختراع گردند، هیچ راه مطلوب دیگری برای رساندن صداها به نقاط دیگر وجود نداشت. شما می‌توانستید فریاد بزنید اما فریاد شما فقط قادر بود تا کلماتی که با صدای بلند ادا کرده بودید را اندکی دورتر بفرستد.

Mics01

مثلا شما نمی‌توانستید انتظار داشته باشید که چنانچه در شهر نیویورک مطلبی را با فریاد ادا نمایید صدای شما به لندن برسد. یا این‌ که امکان این وجود نداشت که مطالبی که در سال 1715 بیان شده، صد سال بعد هم امکان شنیده شدن را داشته باشد. اما امروزه تمام این موارد از طریق تبدیل انرژی صوتی به انرژی الکتریکی به صورت قابل ملاحظه‌ای امکان‌پذیر گشته است و این میکروفون‌ها بودند که توانستند آن را ممکن سازند.

میکروفون‌ها این امکان را برای ما به وجود آوردند که بتوانیم صدای‌مان، موزیک دلخواه‌مان و اصوات جهان پیرامون خویش را به مکان‌های دیگر و حتی زمان آینده بفرستیم. حالا می‌خواهیم ببینیم که یک میکروفون چگونه کار می‌کند.

مقایسه میکروفون‌ها و بلندگوها با یکدیگر

به این دلیل که میکروفون‌ها و بلندگوها خیلی متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند، کسی به این نکته توجه نمی‌کند که تا چه حد ساختمان این دو به هم شباهت دارد. آن‌ها به معنای واقعی کلمه ساختمان مشابهی دارند ولی عملکردشان دقیقا برعکس یکدیگر است.

Mics02

یک بلندگو که سیگنال‌های الکتریکی را به امواج متناظر صوتی تبدیل می‌نماید

در یک بلندگو، یک سیم‌پیچ فلزی در جلوی یک آهن‌ربای دائمی قرار می‌گیرد. تغییر مسیر جریان الکتریکی در سیم‌پیچ فلزی (کویل) سبب ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف کویل می‌گردد. این نیروی مغناطیسی که بر میدان مغناطیسی آهن‌ربای دائمی نیرو وارد می‌کند باعث حرکت کویل می‌شود. کویل نیز به یک صفحه دایره‌ای شکل به نام دیافراگم متصل می‌باشد. زمانی که کویل تحت تاثیر دو میدان مغناطیسی شروع به حرکت می‌کند، باعث نوسان و لرزش دیافراگم می‌شود. دیافراگم در حال نوسان نیز، مولکول‌های هوای اطراف خود را به نوسان در می‌آورد. همین امر سبب ایجاد صوتی قابل شنیدن می‌گردد.

در یک میکروفون، غالب قسمت‌های تشکیل دهنده با قسمت‌های تشکیل دهنده در بلندگو یکسان می‌باشد، فقط نحوه عملکرد این قسمت‌ها در میکروفون دقیقا برعکس نحوه عملکرد بلندگو می‌باشد.

چگونه یک میکروفون کار می‌کند؟

چگونه یک میکروفون انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند؟ به ترتیب زیر

Mics03

1- زمانی که در نزدیکی یک میکروفون صحبت می‌کنید، امواج تولید شده توسط صدای شما انرژی صوتی حاصله را به سمت میکروفون می‌راند. به خاطر داشته باشید که صدایی را که ما می‌شنویم در حقیقت انرژی صوتی‌ای است که توسط نوسان مولکول‌های هوا انتقال می‌یابد.
2- در داخل میکروفون یک دیافراگم (البته خیلی کوچک‌تر از دیافراگمی که در بلندگوها وجود دارد که معمولا از نوعی پلاستیک نازک ساخته می‌شود) وجود دارد که هنگامی که صدا به آن برخورد می‌کند به جلو و عقب نوسان می‌کند.
3- کویل یا سیم‌پیچ فلزی متصل به دیافراگم نیز شروع به نوسان می‌کند.
4- در این زمان است که آهن‌ربای دائمی یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آورد که بر میدان مغناطیسی اطراف کویل نیرو وارد می‌کند. در زمانی که کویل شروع به حرکت می‌کند یک جریان الکتریکی ایجاد می‌شود.
5- جریان الکتریکی حاصله به بیرون از میکروفون و به یک آمپلی‌فایر یا دستگاه ضبط صدا جریان می‌یابد و حالا این‌جاست که شما موفق شده‌اید که صدای اصلی خویش را به جریان الکتریسیته تبدیل کنید. از طریق این جریان الکتریسیته راه یافته به دستگاه ضبط صدا، شما قادر خواهید بود که صدای خود را برای همیشه ماندگار سازید، یا این‌که توسط تقویت کننده جریان و سپس وارد کردن آن به بلندگو، جریان الکتریکی حاصله را به صدای خیلی بلندتری تبدیل کنید. این همان راهی است که گیتارهای الکتریک و راک مجهز به آمپلی‌فایر کار می‌کنند.

منتظر بخش بعدی این مقاله و آشنایی با انواع میکروفون‌ها باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام
    جالب بود
    یاد فیزیک 3 دبیرستان افتادم!!

    به نظرم در قسمت‌های بعدی به میکروفن‌های موجود در بازار برای کاربری‌های مختلف هم بپردازید، خوب باشه.

    ممنون

  2. سلام. مطلب خوبی بود. البته تاریخچه زیادی وجود داره تا این نوع میکروفون ها به وجود اومدن 😀 میتونید در قسمت های بعد راجع به میکروفون های داینامیک، خازنی و روبانی هم مطلب بزارید.
    توی پاراگراف آخر به جای امپلی فایر باید پری امپلی فایر نوشته میشد. پری امپلی فایر برای تقویت داینامیک صدای ضبط شده توسط میکرفون هست یعنی همون تبدیل انرژی صوتی به جریان الکتریسیته چون وقتی شما یه انرژی صوتی رو به الکتریکی تبدیل میکنید شدت داینامیکش کمه و باید از یه پری امپلی فایر استفاده کنید که این پری امپ میتونه به صورت پروسسور جداگانه یا داخل کارت صدای شما باشه.
    امپلی فایر نقش برعکس پری امپلی فایر رو استفاده میکنه یعنی همون موردی که توی دو خط آخر مقاله بهش اشاره شده.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *