پیشنمایش Cortex-A72 از ARM؛ پادشاهی جدید در دل پردازنده های ۲۰۱۶

پیشنمایش Cortex-A72 از ARM؛ پادشاهی جدید در دل پردازنده های ۲۰۱۶
  • 1393/11/23
  • مجتبی
  • 0

کمپانی ARM به تازگی صحبت هایی از نسل جدید پردازنده های ۶۴ بیتی با نام Cortex-A72 به میان آورده که قرار است جانشینی برای Cortex-A57 کنونی باشد و همچنان مانند نسنل کنونی خود از معماری big.LITTLE هم بهره می برد. این معماری به پردازنده اجازه می دهد تا از هر ۸ هسته به طور همزمان استفاده گردد.

ARM قول های زیادی را در مورد Cortex-A72 داده که یکی از آنها کارایی ۳/۵ برابری‌اش در برابر تلفن های هوشمندی است که از Cortex-A15 بهره می برند و نیز از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه تر از نسل های قبلی عمل می نماید. شرکت یاد شده انتظار دارد تا این نوع پردازنده ها در سال ۲۰۱۶ در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار گیرند که این یعنی ۱۸ ماه دیگر. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی دقیق تر داشته باشیم بر این نوع پردازنده جدید.

با گویا آی تی در ادامه مطلب همراه باشید.

Cortex A72 با فناوری ۱۶ نانومتری تولید خواهد شد

زمانی که شرکت ARM از نسل جدید Cortex-A72 رونمایی کند، قطعا از نظر عملکرد و بهیته بودن بسیار بالاتر از Cortex-A57 قرار می گیرد. تلفن های هوشمند رده بالا و پرچمداری مانند Galaxy S6 و HTC One M9 که قرار است در ماه های آینده معرفی گردند از Cortex-A57 استفاده می کنند. موردی که نوع این مدل جدید را به مدل کنونی بسیار متمایز می کند طرز ساخت ان است که با فناوری ۱۶ نانومتری صورت خواهد گرفت. این در حالیست که Cortext-A57 هم اکنون با فناوری ۲۸ نانومتری در حال تولید است.

قرار است تا در Cortex-A72 از معماری FinFET استفاده گردد و در کنار ساخت ۱۶ نانومتری آن، می توان فهمید که چرا این نوع پردازنده جدید ۳/۵ برابر بهتر از مدل قبلی خود عمل خواهد کرد. چیزی که مشخص شده، مهم بودن نوع معماری و ساخت Cortex-A72 است.

مهم است که به خاطر بیاوریم ساختار FinFET شرکت TSMC که با فناوری ۱۶ نانومتری تولید شده در واقع از همان ساختار اصلی و نوع معماری ۲۰ نانومتری ‌اش استفاده می کند. اما FinFET  در Cortex-A72 از پایه و اساس قرار است از نو ساخته شود. بعلاوه اکنون TSMC پردازنده های ۱۶ نانومتری ای را تولید کرده که انرژی کمی مصرف کرده و نسبت به مدل های ۲۸ نانومتری پایداری بهتری دارند.

2-575px.PNG.jpg

اما برگردیم به موضوع اصلی. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم قطعا در A72 شاهد بروزرسانی ها و بهبودهایی خواهیم بود. اما موارد مهمی که می توان از این نوع پردازنده جدید انتظار داشت عملکردی بسیار بالاتر و بهتر و نیز مصرف کمتر انرژی است که می تواند تاثیر زیادی بر میزان استفاده از آن در دستگاه های سال ۲۰۱۶ بگذارد. می توان از همین حالا تقریبا با قاطعیت اعلام نمود که Cortex-A72 هم مانند نسل های قبل خود باز قرار اس در حکم پادشاه پردازنده ها نقش ایفا کند.

پردازنده هایی که از نوع A72 باشند نسبت به پردازنده های کنونی مانند اسنپدراگون ۸۱۰ که از A57 بهره می برد حد اقل ۱/۹ برابر سریعتر داده ها را پردازش می کند. لازم به ذکر است که اسنپدراگون ۸۱۰ با فناوری ۲۰ نانومتری تولید شده است. فعلا در این مورد اطلاعات بیشتری منتشر نشده ولی مطمئنا در روزها و هفته های آتی شاهد ارائه اطلاعات دیگری از Cortex-A72 از سوی ARM خواهیم بود.

پردازنده های هشت هسته ای بیشتری در بازار حضور میابند

Cortex-A72 قرار است بزرگی باشد که ادامه دهنده راه A57 کنونی است و این یعنی قابلیت big.LTTLE را در A72 هم خواهیم دید و اینگونه قطعا با بکار گرفته شدن تمامی هشت هسته موجود در پردازنده قدرت به میزان زیادی افزایش میابد. حتی پردازنده های هشت هسته ای مدیاتک نیز از A72 بهره خواهند برد و به طبع آن big.LITTLE را نیز پشتیبانی می کنند اما شانس کوالکام و سامسونگ در این مورد بسیار بیشتر از مدیا تک و سایر شرکت هایی است که از لایسنس Cortex-A72 برای ساخت چیپست های خود بهره می برند. از جمله شرکت های دیگری که از لایسنس یا شده استفاده خواهند کرد می توان به HiSilicon و Rockchip اشاره کرد.

به زودی شاهد جنگ داغ تری در بخش هسته های پردازنده ها خواهیم بود و شرکت های بیشتری به جمع سازندگان چیپ های هشت هسته ای اضافه می گردند. اما در این بین بنظر میرسد شرکتی مانند اپل حالا حالاها قصد ورود به دنیای پردازنده های هشت هسته ای را ندارد ولی پردازنده A8 این شرکت همانطور که اکنون پیداست یکی از قدرتمندترین چیپ های موجود برای دستگاه های همراه است. پس یادتان باشد که تعداد هسته همیشه تنها عامل افزایش قدرت و سرعت پردازنده نیست.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *