رمز و راز ستون های مریخ

رمز و راز ستون های مریخ
  • 1393/12/1
  • مهرداد فراهانی
  • 0

گازهای دیده شده در بالای سطح مریخ که به صورت ستون تیز جمع شده اند، دانشمندان را کنجکاو به مطالعه جو سیاره سرخ کرده است. در دو موقعیت مختلف در ماه های مارس و آوریل ۲۰۱۲، ستاره شناسان آماتور مشاهده توده هایی در حال گسترش مانند ستون را در این سیاره گزارش کردند که به ستون های مریخ معروف شدند.

ارتفاع این توده گازی در این مناطق به بیش از ۲۵۰ کیلومتر در بالای سطح مریخ افزایش یافته است. در مقایسه باید گفت که این ستون ها قبل از این ۱۰۰ کیلومتر بیشتر ارتفاع نداشتند.آگوستین سانچز لاوگا از دانشگاه دل پایس واسکو در اسپانیا، نویسنده این مقاله در مجله طبیعت می گوید: “در حدود ۲۵۰ کیلومتر، اختلاف بین جو و فضای خارج از جو است که بسیار نازک است، بنابراین گازهای گزارش شده بسیار غیر منتظره هستند.”
مساحت این توده ها در کمتر از ۱۰ ساعت، تا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر را پوشش داد، و برای حدود ۱۰ روز قابل مشاهده باقی مانده است و هر روز هم درحال تغییر ساختار خود می باشد. هیچ یک از فضاپیما ها در مدار مریخ هنوز این ویژگی را به دلیل موقعیت هندسی و یا شرایت نامناسب روشنایی مشاهده نکردند.

با این حال، با چک کردن آرشیو تصاویر تلسکوپ فضایی هابل بین سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ و همچنین تصاویر پایگاه داده از تصاویر آماتور پوشا که از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ گرفته شده ابرها گاه به گاه در اطراف مریخ نشان داده شده اند، البته معمولا تنها تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر افزایش می یافتند.
اما یکی از تصاویر این مجموعه که مربوط به هابل می باشد در تاریخ ۱۷ می ۱۹۹۷ یک توده غیر طبیعی بلند، شبیه به همان توده ای که توسط ستاره شناسان آماتور در سال ۲۰۱۲ دیده شده یافتند.

imrs.php
دانشمندان در حال حاضر در تعیین ماهیت و علت پیدایش این توده با استفاده از داده های هابل در ترکیب با تصاویر گرفته شده توسط ستاره شناسان آماتور هستند.
آگوستین می گوید: “یک ایده که ما در حال حاضر مورد بحث قرار دادیم این است که این ویژگی ها توسط یک ابر انعکاسی از جنس آب یخ، دی اکسید کربن و یخ و یا ذرات گرد و غبار ایجاد می شود، اما این انحراف های استثنایی با چنین ارتفاع بالایی از مدل گردش جوی استاندارد کمی عجیب است.”

آنتونیو گارسیا مونوز، همکار آگوستین می افزاید:

“ایده دیگر این است که آنها به انتشار auroral مرتبط هستند، که در واقع به خاطر اینکه شفق ها قبلا در این مکان مشاهده شده اند، به این نتیجه رسیدند که بر روی سطح مریخ یک ناهنجاری بزرگ میدان مغناطیسی در پوسته وجود دارد که مربوط به این منطقه شناخته شده است،”

دانشمندان هنوز در ماهیت و پیدایش این گاز ها با این ارتفاع بالا در مریخ تحقیق می کنند. اطلاعات بیشتر و دقیق تر باید پس از ارسال ماهواره ExoMars ردیاب گاز در مدار سیاره سرخ، که در سال ۲۰۱۶ فرستاده می شود امکان پذیر شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *