نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی ویندوز چه تفاوت هایی با هم دارند؟

نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی ویندوز چه تفاوت هایی با هم دارند؟
  • 1395/6/30
  • زهرا معبودی
  • 0

تفاوت های میان نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مابین ویندوز ۳۲ و ۶۴ بیتی چه تفاوتهایی وجود دارد ؟

شاید برای خیلی ها سوال باشد که هریک چه ارجعیتی نسبت به یکدیگر دارند و چه لزومی دارد که ما از نسخه ۳۲ یا ۶۴ بیتی ویندوز استفاده کنیم ؟ با ما با ادامه این مقاله همراه باشید تا این موضوع را موشکافانه بررسی کنیم.

طبق گقته مایکروسافت نسخه ۳۲ بیتی ویندوزهایش هم اکنون بیش از ۷۰ میلیون نصب کننده دارد که این رقم خیره کننده را برای نسخه ۶۴ بیتی اش مشاهده نمیکنیم.

خب برویم به سراغ اینکه در ابتدا بفهمیم سیستم عاملی که از آن در حال استفاده هستید از نسخه چند بیتی شکل گرفته است. برای اینکا ابتدا میبایست بر روی دکمه استارت ویندوز ۱۰ کلیک راست کرده و سپس از منوی بازشده گزینه system را برگزینید. حال پنجره ای که روبروی دیدگان شما بازشده، بیانگر حقیقت های بسیاری از مشخصات سیستم شماست که در مقابل گزینه System Type نیز میتوانید ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن ویندوز خود را تشخصی دهید. اما در ادامه همین فیلد چنانچه عبارتی به نام x64-based processo نوشته شده باشد بدین معنی است که پردازنده شما به صورت پیشفرض از ویندوز نسخه ۶۴ بیتی پشتیبانی میکند، که به نظر میرسند چنانچه عمر سیستم شما زیر ۱۰ سال باشد میتوان انتظار این را داشت که سیستم شما از ویندوز نسخه ۶۴ بیتی پشتیبانی کند.

windows

برتریهای نسخه ۶۴ نسبت به ۳۲

میشه گفت تمام اختلاف این دو به نوع کاربری شما بستگی دارد و اینکه چه خواسته ای از آن دارید. یکی از بزرگترین اختلاف های این دو در این است که نسخه ۳۲ بیتی تنها میتواند از ۴ گیگابایت از رمی که بر روی مادربرد خود نصب کرده اید را استفاده نماید، پس چنانچه برای رم خود حسابی خرج کرده اید و بیشتر از ۴ گیگ دارید باید به سراغ نسخه ۶۴ بیتی بروید.

اوضاع وقتی وخیم تر میشود که سیستم شما دارای کارت گرافیک مجزا نباشد یا به اصلاح کارت گرافیک شما آنبرد باشد. این بدین معنی است که شما ۱ گیگابایت نیز از فضای رم خود را برای پردازش های گرافیکی اختصاص میدهید و با احتساب ۵۰۰ مگابایتی که در رم محفوظ است، چیزی جز ۲٫۵ گیگابایت رم برای شما باقی نخواهد ماند که قابل توجه نیست.

اما شاید شما چاره ای برای این موضوع اندیشیده اید و رم خود را به ۸ گیگابایت افزایش داده اید اما همچنان از نسخه ۳۲ بیتی در حال استفاده هستید که باید بگویم مسیر شما کاملا اشتباه است، چراکه نسخه ۳۲ بیتی ویندوز حداکثر از ۴ گیگابایت رم پشتیبانی میکند که این موضوع عملا بیانگر این است که شما ۴ گیگابایت مابقی رم را دور انداخته اید. برای استفاده حداکثری از رم حتما می بایست نسخه ۶۴ بیتی ویندوز را بر روی سیستم خود نصب نمایید.

با ادامه اختلاف میان ویندوز های ۳۲ و ۶۴ بیتی با ما همراه باشید چراکه هنوز هم بحث بر سر موضوع رم میباشد. توانایی آدرس دهی و دستیابی به رم را نیز میتوان یکی از بزرگترین تفاوت های میان این دو دانست که با توجه به نوع عملکرد نسخه ۶۴ بیتی میتوانیم شاهد عملکرد بهتری باشیم.

خب با توجه به تفاسیر بالا میبایست در آخر این نکته را ذکر کرد که نیازی نیست تا حتما ویندوز خود را به ۶۴ بیتی ارتقا دهید، اما چنانچه قصد دارید تا چنین کاری را انجام دهید، اکیدا قبل از اینکار مطمئن شوید که برای درایورهایتان نسخه ۶۴ بیتی وجود داشته باشد، چراکه در صورت عدم وجود متاسفانه نمیتوانید از نسخه ۶۴ بیتی استفاده نمایید.

نظرات و دیدگاه های خود را در این باره با گویا آی تی  و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید همچنین با ارسال این مطلب روی شبکه های اجتماعی تان دیگران نیز از این مطلب آگاه نمایید.

“برای آگاهی از اخبار روز تکنولوژی و آموزشهای کاربردی با کانال تلگرام گویا آی تی همراه باشید”

 

منبع : fossbytes

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *