راهنمای Bootable کردن USB برای راه اندازی اتوماتیک DOS

راهنمای Bootable کردن USB برای راه اندازی اتوماتیک DOS
  • 1395/8/9
  • زهرا معبودی
  • 0

امروزه دیگر آنچنان از DOS استفاده نمی‌شود، اما اگر توجه کرده باشید می‌بینید که در بسیاری از آموزش‌های مربوط به آپدیت BIOS، Firmware و استفاده از دیگر ابزارهای سطح پایین سیستم از DOS استفاده می‌شود و به آن نیاز است.

ما برای استفاده‌های این چنینی دیسک فلاپی‌مان را با استفاده از ابزار فرمت کردن خود ویندوز با قالب MS-DOS فرمت کردیم، ولی خیلی‌ها ممکن است دیگر فلاپی دیسک نداشته باشند. این روزها حتی دیسک‌های نوری هم دیگر راحت پیدا نمی‌شود!

Bootable کردن USB برای DOS

از Rufus استفاده کنید

با توجه به این که ویندوز امکان فرمت کردن USB به قالب DOS را نمی‌دهد و گزینه‌ی Create an MS-DOS startup disk برای این نوع درایوها فعال نیست، ما از نرم افزاری به نام Rufus استفاده می‌کنیم که از فرمت FreeDOS پشتیبانی می‌کند.

Rufus را از وبسایت رسمی آن دانلود و اجرا کنید. این برنامه روال نصب خاصی ندارد و می‌توانید بلافاصله با دو بار کلیک کردن بر روی فایلی که دانلود کردید، از آن استفاده کنید.

روش ساخت درایو USB راه انداز Bootable Dos ساده است:

۱. درایو USB را به کامپیوتر خود وصل کرده و آن را از لیست کشویی Device انتخاب کنید.

۲. حتماً تیک گزینه‌ی Create a bootable disk using را زده و FreeDOS را انتخاب کنید.

۳. بر روی دکمه‌ی Start کلیک کنید. با این کار همه‌ی محتویات درایو USB شما پاک خواهد شد! پس اگر فایل مهمی بر روی آن دارید حتماً قبل از شروع فرآیند قالب بندی یا فرمت کردن از آن کپی بگیرید.

Rufus برای بوت کردن یو اس بی برای DOS

تنظیماتی که گفتیم به احتمال زیاد همان تنظیمات پیشفرض برنامه است، بنابراین حتی نیاز به پیکربندی نرم افزار هم نخواهید داشت. فرآیند فرمت سازی خیلی سریع بود و برای ما در حدود ۵ ثانیه طول کشید.

فایلهای DOS را داخل درایو کپی کنید

از آن‌جایی که احتمالاً برای اجرای برنامه‌های مبتنی بر DOS این درایو راه انداز را ساختید، پس حالا زمان آن است تا فایل‌های خود را به درون این درایو USB منتقل کنید. برای مثال اگر فایل‌هایی به نام‌های BIOS.BIN یا FLASHBIOS.BAT دارید و می‌خواهید آن‌ها را درون DOS اجرا کنید، پس از فرمت کردن درایو باید این فایل‌ها را داخل شاخه‌ی اصلی آن بریزید.

بوت کردن یو اس بی با Rufus

وارد DOS شوید

اکنون با راه اندازی مجدد کامپیوتر می‌توانید وارد DOS شوید. اگر درایو USB مستقیماً راه اندازی نشد، باید ترتیب راه اندازهای سیستم را تغییر داده یا اگر سیستم شما منوی راه انداز دارد، دستگاه موردنظر خود را از میان این لیست انتخاب کنید.

هنگامی که وارد DOS شدید، می‌توانید برنامه یا برنامه‌هایی که داخل USB خود کپی کردید را با نوشتن نام آن‌ها در خط فرمان DOS اجرا کنید.

این ابزارها از خود DOS استفاده می‌کنند تا بدون دخالت ویندوز یا برنامه‌های دیگر، به سخت افزار دسترسی سطح پایین داشته باشند. از این طریق می‌توان مطمئن شد که کارهای مهمی مثل به‌روز رسانی BIOS و عملیات‌های سطح پایین دیگر به درستی اجرا شوند.

اگرچه امکان استفاده از درایو USB برای استفاده از DOS وجود دارد، اما برای اجرای بازی‌ها و نرم افزارهای قدیمی این سیستم عامل بهتر است از DOSBOX استفاده نمایید.

نظر خود را در مورد این آموزش با ما در میان بگذارید. اگر راه حل ساده تری برای این کار به طور مشابه می شناسید آن را با گویا آی تی و دیگر کاربران آن در میان بگذارید. همچنین با استفاده از دکمه های رنگارنگ زیر، این متن و مطلب را روی شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذاید.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *