بازاریاب های رسانه های اجتماعی چگونه می توانند توجه را به عمل تبدیل کنند

بازاریاب های رسانه های اجتماعی چگونه می توانند توجه را به عمل تبدیل کنند
  • 1395/12/11
  • مهدی پیوندی
  • 0

بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده است، علیرغم اینکه گفته می شود ۷۰ درصد از کسب و کارها تحت یک استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی رسمی فعالیت می کنند، اما بسیاری از برنامه های آنها فاقد اهداف قابل سنجش است. جدا از ابزارهای جلب توجه، ویدیوهای ویروسی و کمپین های خلاقانه، بازاریاب های رسانه های اجتماعی باید تلاش کنند تا «کلیک به عمل» و نتایجی را به وجود بیاورند که تجربه کاربری را به سمت کسب نتایج مطلوب هدایت می کند.

درگیرکردن و تعامل با مخاطب از طریق گفتگو می تواند برای شروع مناسب باشد، اما ارتباط با مردم در مکانی که توجه شان روی آن متمرکز است و تحریک آنها به انجام عمل، نهایت قدرت است. اهداف و نقاط عطف کاملا روشن وتعریف شده در ترکیب با کمی علمِ تبدیل، ارزش تعامل را افزایش می دهند و نتایج مطلوب را به ارمغان می آورند.

 

علم تبدیل: دو صد «لایک» چون نیم کردار نیست!

از آنجایی که ریشه شبکه های اجتماعی در گفتگو و رابطه قرار دارد، ساکنان آنها تا زمانی که مباحث مرتبط با کسب و کار معتبر و شفاف باشند با آنها مشکلی ندارند. با این وجود، صحبت و گفتگو آنقدرها ارزش ندارد، چیزی که مهم است عمل است. با توجه به این امر، فرصت تبدیل توجه به تاثیر یک فرصت بکر محسوب می شود. بسیاری از نمونه های نامدار در رسانه های اجتماعیِ مرتبط با کسب و کار، با تکیه بر گفتگوها، بازدیدها، نظرات (کامنت ها)، لایک ها و جمعیتِ «قبیله خود»، هنوز تعریف واضحی از آنچه که نسبت به تحقق آن امیدوارند ندارند.

هنگامی که توجه جلب شد، سوال مهمی که مطرح می شود این است که می خواهید آن را چکار کنید؟

پاسخ، ارائه یک «فراخوان به عمل» است تا نتایج مورد نظر را ایجاد کند. به همین دلیل است که علم تبدیل در قلب بهترین کمپین های دیجیتال و همچنین، کمپین هایی که در طول زمان بهبود پیدا می کنند جای گرفته است.

علم تبدیل اساسا مطالعه تبدیل اثر به عمل و پس از آن، روش بهبود نرخ تعامل و تبدیل در طول زمان است. ما از طریق استفاده از رویدادهای تبدیل-محور می توانیم واکنش ها را اندازه گیری کنیم. به همین ترتیب، بازگشت سرمایه در رسانه های اجتماعی، نه تنها قابل سنجش و اندازه گیری است، بلکه تکامل پذیر نیز هست. به همین دلیل، علم تبدیل برای موفقیت ضروری است.

به منظور تبدیلِ توجه به نتایج مطلوب باید:

  • به هنگامی که برنامه ریزی انجام می دهید «پایان» را در برنامه ها لحاظ کنید. می خواهید باعث چه چیزی شوید؟ چه چیزی را تغییر دهید؟ الهام بخش چه باشید؟ چه چیز را بفروشید؟ چه چیزی را بسازید یا سازماندهی کنید؟
  • از طریق موقعیت های ارتباطی فعلی و در حال رشد، فرصت های تبدیل ایجاد کنید.
  • ببینید که کمپین ها یا مسیرهای کلیک در کجا با شکست مواجه می شوند.
  • عملکرد خود را ارزیابی کنید.

علم تبدیل چیز تازه ای نیست. این همان روشی است که بهترین متخصصان وب در حوزه های جستجو، تجارت الکترونیک، طراحی، تحلیل، تبلیغات و بازاریابی مستقیم از طریق آن نتایج شگفت انگیزی را کسب می کنند. ما از طریق مطالعه تبدیل ها و رفتارهای همراه با آن می آموزیم که چگونه می توانیم هر بار خلاقیت های هدفمند و مرتبطی را تولید و اجرا کنیم.

 

سازگاری سریع

عوامل متعددی روی ذات بلادرنگ کشف، تعامل و به اشتراک گذاری تاثیر می گذارند. چگونگی تاثیر این عوامل بر عملکرد کمپین -حتی هنگامی که در جریان است- از طریق بررسی و آزمایش آشکار می شود.

جرح و تعدیل مناسب باعث بهبود موارد زیر می شود:

  • تعریف «عمل» هایی که می خواهیم انجام شوند
  • مکانیسم های ثبت فعالیت ها
  • سیستم ها و کانال هایی که برای جلب توجه از آنها استفاده می کنیم
  • تمرکز و حجم افرادی که به ما کمک می کنند تا نیت و ارزش مورد نظرمان را در فضاهای اجتماعی مرتبط انتقال دهیم
  • مرتبط بودن آیتم های اجتماعی که تولید و در اینترنت منتشر می کنیم

 

اطلاعات الهام بخش بازاریاب های اجتماعی هستند

علم تبدیل از طریق تحلیل و تطبیق، خلاقیت و نوآوری را پرورش می دهد. برنامه های اطلاعات-محور رسانه های اجتماعی تحت تاثیر بینش و فراست قرار دارند و نه حدس و گمان، و به همین دلیل از هر برنامه ای که محرک آن فقط ایده های فوق العاده است عملکرد بهتری خواهند داشت. تحلیل، پنداره سازی، تحقیق و یادگیری، یک سیکل دیجیتال موثر را می سازند که سود آن عاید عملکرد کسب و کار می شود.

تصویر چگونه بازاریاب های رسانه های اجتماعی می توانند توجه را به عمل تبدیل کنند

شاید یکی از برجسته ترین مزایای افزودن علم و اطلاعات به ترکیب بازاریابی رسانه های اجتماعی این است که این دو، اجزای زبان تصمیم گیرانی هستند که باید به برنامه های ما چراغ سبز نشان بدهند. اطلاعات را می توان به نحوی ارائه کرد که ارزش حمایت را داشته باشند و در طول زمان سرمایه گذاری های بیشتری را نیز توجیه کنند؛ درست به مانند همه کارهایی که در کسب و کار انجام می دهیم.

این تلفیق اطلاعات، تحلیل و خلاقیت باعث صرفه جویی در وقت و انرژی برای طراحی کمپین های اجتماعی می شود. از آنجایی که توجه کمیاب است، علمِ تبدیل به ما کمک می کند تا داستان خود را به نحوی روایت کنیم که قابل مصرف باشد، قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشد و بتوان بر مبنای آن عملی انجام داد. همانطور که اِلویس پرسلی در یک ترانه مشهور می خواند: «اندکی گفتگوی کمتر، اندکی عمل بیشتر.»

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *