طرح جسورانه ساخت اولین تونل کشتی جهان

طرح جسورانه ساخت اولین تونل کشتی جهان
  • 1396/1/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

خطرناک ترین مسیر حمل و نقل دریایی نروژ، از اطراف شبه جزیره استاد (Stad) این کشور عبور کرده و آب و هوای نامساعد آن منطقه باعث شده خدمه کشتی ها مدام با شرایط خطرناک و تاخیرهای مختلف مواجه شوند.

گویا آی تی – یک برنامه بلندپروازانه با هدف حل این مشکل ارائه شده که در آن قرار است اولین تونل کشتی جهان، با اندازه ای قابل توجه، مستقیما از شبه جزیره استاد عبور کند و در نتیجه کشتی ها بتوانند با ایمنی کامل از آن منطقه عبور کنند. ما با مدیر پروژه تونل کشتی استاد، ترجی اندریسن، در مورد این پروژه مصاحبه کرده ایم:
دولت نروژ هزینه انجام این پروژه را تامین کرده است و به همین دلیل به احتمال زیاد می توان گفت این پروژه انجام می گیرد. در این صورت، طول تونل کشت اِستاد به ۱٫۷ کیلومتر (۱٫۰۵ مایل)، ارتفاع آن به ۳۷ متر (۱۲۱ فوت)، و عرض آن به ۲۶٫۵ متر (۸۷ فوت) خواهد رسید.
انتظار می رود هزینه اجرای این پروژه ۲٫۳ میلیارد کرون نروژ شود. این تونل زمان سفرها را تغییری نمی دهد، بلکه بر ایمن ساختن سفرها تمرکز دارد.
شرکت برجسته طراحی و معماری Snohetta، ورودی این تونل را طراحی کرده و اولین فاز آن شامل درگاه های تزئین شده تونل و نصب چراغ های LED روی سقف تونل می شود.
در ادامه گفتگوی خود با آقای ترجی اندریسن، مهندس ساخت و ساز با ۲۰ سال تجربه در مدیریت پروژه های ساخت و سازی، را ارائه کرده ایم. وی در چهار سال اخیر از کارکنان سازمان مدیریت سواحل نروژ (Kystverket) بوده است.

اطلس نو (New Atlas): هدف اصلی پروژه تونل کشتی استاد چیست؟
هدف اصلی آن، ساخت یک جایگزین ایمن تر برای کشتی رانی در آب های اطراف شبه جزیره استاد، و کاهش زمان انتظار برای کشتی هایی است که برای مواجه نشدن با آب و هوای نامساعد مجبور هستند سفر خود را به تاخیر اندازند.
اطلس نو: مقیاس و هزینه پروژه، بسیار قابل توجه است. پس احتمالا آن مسیر اولیه آنقدر خطرناک بوده که ساخت این تونل ارزشش را داشته باشد؟
بله، این منطقه، خطرناک ترین ساحل نروژ است که بیش از ۱۰۰ روز در سال طوفانی می باشد. ترکیب توپوگرافی زیر آب، و طوفان هایی که در امتداد خط ساحلی رخ می دهند، باعث شده امواج بزرگ و متلاطمی در آن منطقه ایجاد شود که مواجهه با اغلب آنها بسیار چالش برانگیز است.
اطلس نو: به طور متوسط چند کشتی از آن عبور خواهند کرد؟ و آیا مسیر آن یک طرفه خواهد بود؟
به طور متوسط ۱۹ کشتی در روز از آن عبور خواهد کرد. این تونل ظرفیت ۱۰۰ کشتی در روز را دارد. البته این مسیر یک طرفه است، اما جهت آن هر ساعت عوض می شود. این ترافیک توسط یکی از مراکز ترافیک دریایی کنترل می شود و زمان عبور و مرور به همه کشتی های تجاری اعطا می شود
اطلس نو: ما معمولا شاهد آن هستیم که برای نیل به این اهداف، کانال ساخته می شود. در این پروژه چرا تونل ساخته می شود؟
زیرا در این مورد ما باید از یک تپه عبور کنیم که ارتفاع آن بیش از ۳۰۰ متر (۹۸۴ فوت) است. تنها مسیر جایگزین، یک تونل می باشد. از نطقه نظر دریایی، این تونل یک کانال تلقی می شود، با این تفاوت که سقف دارد.
اطلس نو: احتمالا اجرای این طرح، رونق جهانگردی و فرصتهای شغلی را در نروژ تغییر خواهد داد؛ اما چه مزایای دیگری به همراه دارد؟
احداث این تونل آثار قابل توجهی بر صنعت ماهی نروژ خواهد داشت. دریای استاد، هم برای حمل ونقل ماهی زنده از مراکز پرورش ماهی و هم برای تجارت ماهی های صید شده مانع بزرگی به وجود آورده است. احداث این تونل، حمل و نقل کالاهای مختلف، از جمله ماهی ها، را امکان پذیر می کند. علاوه بر آن، می توان مسافرت های دریای بین برگن و السوند ترتیب داد.
امروزه به دلیل وجود شرایط آب و هوایی نامساعد در خارج از شبه جزیره استاد، امکان این موارد وجود ندارد. همچنین، برای کشتی های مسافری بزرگی مانند کشتی بخار ساحلی (hartigruten)، سفری راحت تر امکان پذیر می گردد.
اطلس نو: چگونه می خواهید چنین تونل بزرگی بسازد؛ آیا از یک ماشین حفاری یا مواد منفجره استفاده می کنید؟
ابتدا در جهت افقی حفره هایی ایجاد می کنیم، و سپس از مواد منفجره برای ساخت سقف تونل استفاده می نماییم. بعد از آن، همه پیچ و مهره هایی که برای تامین ایمنی صخره های سقف تونل لازم است را شاتکریت می کنیم. در ساخت بقیه تونل هم از روش استخراج از معادن استفاده خواهیم کرد. حفاری عمودی و کار گذاشتن مواد منفجره در عمق ۱۲ متری (۴۲ فوت) زیر سطح دریا.

اطلس نو: چه مقدار سنگ و صخره از دل این تونل بیرون خواهد آمد، و چگونه آنها را خارج می کنید؟
۳ میلیارد متر مکعب ( بیش از ۱۰۵ میلیارد فوت مکعب) سنگ جامد از دل تپه ها بیرون خواهیم کشید. همه آنها با استفاده از قایق هایی از منطقه دور می شوند.
اطلس نو: وقتی ساخت یک تونل کشتی را با یک تونل جاده ای مقایسه می کنیم، چه چالش های خاصی در مورد اول مشاهده می شود؟
چالش اصلی، ارتفاع تونل است. فاصله کف تا سقف آن ۵۰ متر (۱۶۴ فوت) خواهد بود. به همین دلیل همه کارهای مربوط به تامین ایمنی و شاتکریت، باید در چند سطح انجام گیرند. کل تونل در حالت خشک ساخته می شود. برای حل مشکل مذکور، مقداری سنگ در هر انتهای تونل ریخته می شود تا از خارج شدن آب جلوگیری کند.
اطلس نو: چند نفر در این پروژه همکاری خواهند کرد و انجام آن چه مدت طول خواهد کشید؟
من فکر می کنم که به طور متوسط ۸۰ نفر در این پروژه دخیل باشند و کار آن در مدت ۳ الی ۴ سال به اتمام برسد.
اطلس نو: در نهایت، چقدر احتمال دارد که این پروژه تونل کشتی استاد، به سرانجام برسد؟
این پروژه در حال حاضر در “برنامه حمل و نقل ملی” نروژ گنجانده شده و به احتمال زیاد به سرانجام خواهد رسید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *