چطور فضای ذخیره سازی هارد دیسک ویندوز را خالی کنم؟

چطور فضای ذخیره سازی هارد دیسک ویندوز را خالی کنم؟
  • 1398/1/20
  • زهرا معبودی
  • 0

وقتی که مدت زمان زیادی از استفاده از ویندوز بگذرد و شما به طور مکرر، اطلاعات به خورد حافظه های آن بدهید بالاخره روزی می رسد که با پیغامی مواجه می شوید که ویندوز خواستار حذف کردن فایل ها می شود. با این وصف، شما می توانید به طور دستی برخی از فولدرهایی که لازم ندارید را حذف کنید اما به راستی تمام راه حل همین است که به طور دستی چند فایل را حذف کنید و روز از نو  و روزی از نو؟

برای خالی کردن هارد ویندوز، راه حل هایی وجود دارد که حتی به شما کمک می کند به طور اتوماتیک اطلاعات و فایل هایی را پاک کنید که اصلا به آن نیاز ندارید. در ادامه ۷ راهکار مهم برای خالی کردن هارد ویندوز ارائه شده که باید آن ها را به خاطر بسپارید.

تمام شیوه های امن برای خالی کردن هارد ویندوز

 

اجرای Disk Cleanup برای خالی کردن هارد ویندوز

ویندوزها به طور داخلی، دارای یک ابزار قوی هستند که به شما کمک می کنند تا فایل های غیر اصلی تان را که اهمیتی برایتان ندارد حذف کنند. این ابزار Disk Cleanup نام دارد. به منظور دسترسی بهتر به این ابزار، کافی است:

به محل درایورهای خود بروید

روی هر درایو کلیک کنید و بعد Properties را انتخاب کنید.

شیوه اجرای Disk Cleanup برای خالی کردن هارد ویندوز

( همچنین می توانید برای دسترسی به Disk Cleanup از استارت منو استفاده کنید و عبارت  Disk Cleanup را در آن بنویسید و در خروجی، این برنامه را کلیک کنید تا ابزار پاک کردن فضای هارد باز شود. )

وقتی که پنجره properties  باز می شود، تعداد زیادی تب مشاهده می کنید که generalیکی از این هاست. روی این تب کلیک کنید تا این ابزار Disk Cleanup  در دسترس شما قرار گیرد. در صفحه تنظیمات و اطلاعات عمومی که باز شده، در انتهای صفحه دکمه Disk Cleanup  را مشاهده می کنید. روی آن کلیک کنید.

شیوه اجرای Disk Cleanup برای خالی کردن هارد ویندوز

بعد از این که روی این گزینه کلیک کردید، به شما اطلاعاتی داده می شود مبنی بر این که شما می توانید تا چه اندازه، با کمک این ابزار از فضای خود را آزاد کنید. همچنین گفته می شود که این دیتاها از چه قسمت هایی از ویندوز شما پاک خواهد شد. مثلا از طریق سطل زباله ویندوز، فایل های log و غیره .

همچنین شما می توانید فایل های سیستمی نیز از ویندوز خود پاک کنید. این فایل ها به نوعی هستند که با پاک شدن آسیبی به سیستم شما وارد نمی کنند. برای این منظور، می توانید روی دکمه Clean up system files  کلیک کنید

شیوه اجرای Disk Cleanup برای خالی کردن هارد ویندوز

با انجام این کار، تبی به نام  More Options باز می شود که در آن نیز می توانید دو نوع فایل را حذف کنید. همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید دکمه Clean up در دو جا مشاهده می شود.

به بخش دوم که مربوط به سیستم ریستور است رفته و دکمه Clean up در زیر این بخش کلیک کنید.

شیوه اجرای Disk Cleanup برای خالی کردن هارد ویندوز

بدین ترتیب می توانید با چند کلیک کردن، حجم وسیعی از حافظه سیستمی خود را تخلیه کنید و از فضای کافی لذت ببرید.

اما شیوه بعدی برای کسانی که اپلیکیشن باز هستند و روزانه شمار زیادی اپلیکیشن نصب می کنند به شدت توصیه می شود:

 

حذف کردن اپلیکیشن های حجیم، برای خالی کردن هارد ویندوز

در ویندوز ممکن است شمار زیادی اپلیکیشن نصب کرده باشید. این اپ ها می توانند کم حجم یا پر حجم باشند یا میزان زیادی از فضای حافظه را به مرور به خود اشغال کنند. اما شاید سوال شما این باشد که چطور ممکن است که بفهمیم کدام اپلیکیشن حافظه خور است تا آن را حذف کنیم؟

بدین منظور وارد کنترل پنل شوید و گزینه Programs and Features را انتخاب کنید. در این قسمت لیستی از اپلیکیشن ها را مشاهده می کنید که اطلاعاتی در مقابل هر کدام آورده شده است. برای مشاهده میزان فضای اشغال شده توسط هر کدام، ستون مربوط به فضای اشغال شده را فعال کنید. این ستون با عنوان Size  شناخته می شود.

بهترین و ساده ترین شیوه برای پیدا کردن این پنجره جستجوی عبارت Uninstall programs در استارت منو است.

حذف کردن اپلیکیشن های حجیم، برای خالی کردن هارد ویندوز

دقت کنید که گاهی برخی از اپلیکیشن ها اطلاعات لازم در مورد فضای اشغال شده را گزارش نمی دهند به همین خاطر ممکن است اپلیکیشن های حجیم از نظر خود را پاک کنید اما کماکان حافظه پر باشد.

گاهی اوقات با حذف کردن اپلیکیشن ها، این برنامه ها به طور کامل حذف نمی شوند و کماکان در جای خود باقی می مانند. یکی از بهترین ابزارها برای پاک کردن کامل برنامه ها Revo Uninstaller است که با نصب و استفاده از آن، هر برنامه ای که حذف کنید هیچ آثاری از خود باقی نخواهد گذاشت.

حذف کردن اپلیکیشن های حجیم، برای خالی کردن هارد ویندوز ۱۰

اگر شما از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید و می خواهید موفق به خالی کردن هارد ویندوز شوید و برای این کار حذف اپلیکیشن ها را نظر گرفته اید، یک راه حل پیش رویتان قرار دارد.

ابتدا به بخش تنظیمات pc خود بروید و بعد به مسیر System -> Apps & features. بروید.

حذف کردن اپلیکیشن های حجیم، برای خالی کردن هارد ویندوز

در این قسمت شما می توانید انتخاب کنید که اپلیکیشن هایی که می خواهید حذف کنید از جمله اپ های Windows Store است یا نرم افزارهایی که به صورت دستی و شخصی خودتان نصب کرده اید. از این طریق می توانید مدیریت کاملی روی اپ ها داشته باشید. البته کنترل پنل هم در اختیار شماست تا اپ های سنگین وزن را حذف کنید.

بدین ترتیب می توانید اپلیکیشن های سنگین وزن را از حافظه سیستم ویندوزی خود، حذف کنید.

 

آنالیز کردن فضای دیسک برای خالی کردن هارد ویندوز

گاهی از اوقات شما قصد دارید برای خالی کردن هارد ویندوز خود یک راه مناسب برگزینید اما نمی دانید دقیقا باید از کجا شروع کنید یا روی کدام یک از فایل ها کار کنید. برای این چنین زمان هایی اپلیکیشن های آنالیز گر فضای دیسک وجود دارند که به شما در این باره کمک می کنند. با کمک این اپلیکیشن ها، می توانید مشخص کنید که چه فولدرها و برنامه هایی واقعا جاگیر هستند. یکی از بهترین نرم افزارها در این باره  WinDirStat است که می توانید آن را از اینجا دانلود و نصب کنید.

بعد از این که این نرم افزار را راه اندازی کردید و اسکن آغاز شد، WinDirStat  لیستی از برنامه ها و فایل ها و فولدر ها را به شما نمایش می دهد که، در مقابل آن فضای ذخیره سازی شان نمایش داده شده است.

خالی کردن هارد ویندوز با نرم افزار WinDirStat

در این قسمت شما می توانید به دلخواه نرم افزارهای مورد نظر، یا فولدر ها را پاک کنید. فقط توجه کنید که از فایل های مهم سیستمی و ویندوزی پاک نکنید چرا که ممکن است بخواهید بعد از این کار، ویندوز خود را تعمیر کنید و دوباره آن فایل را برگردانید.

نکته بعدی هم این که اگر زیر فایل های بزرگی را مشاهده می کنید، می توانید فولدر مادر آن را دیلیت کنید.

این هم یک ابزار کمکی بود برای شما که به دنبال یک نرم افزار عالی کمک یار برای حذف اپلیکیشن ها هستید.

 

حذف فایل های موقتی یک شیوه موثر برای خالی کردن هارد ویندوز

در ابتدای این مقاله صحبت از ابزار داخلی ویندوز به نام Disk Cleanup بود که فایل های زیادی را می تواند حذف کند اما این ابزار قادر به حذف فایل های موقتی که سایر برنامه ها از آن ها استفاده می کنند نیست.

به عنوان مثال وقتی که شما فضای خود را با کمک این ابزار تمیز کردید، اطلاعات کش مرورگرهای Firefox یا Chrome هنوز سرجای شان باقی مانده اند و این موضوع موجب می شود که گیگابایت ها فضا از هارد شما همچنان اشغال باشد.

برای این که این فایل ها را به طور تمام و کمال حذف کنید CCleaner یک نرم افزار عالی است که به شما پیشنهاد می دهم ان را از اینجا دانلود کنید.

خالی کردن هارد ویندوز با نرم افزار
شیوه ای موثر برای خالی کردن هارد ویندوز

بدین ترتیب می توانید دسترسی بیشتری به فایل هایی داشته باشید که موقتی هستند و گاهی از چشم شما دور می مانند.

اما دردسر ساز ترین ها و بی مصرف ترین هایی که باید پاک شوند، فایل های کپی شده هستند که به شدت در داخل ویندوز یافت می شوند.

راه حل حذف Duplicate Files برای خالی کردن هارد ویندوز

پاک کردن فایل های دوگانه و کپی، یکی از شیوه هایی است که می تواند به ناگاه فضای ذخیره سازی شما را حسابی خالی کند. برای این منظور، می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، که برخی فقط تصاویر و برخی فایل های دیگر را شناسایی کرده و حذف می کنند.

اما یک نرم افزار کامل برای شناسایی فایل های کپی شده Duplicate Cleaner Pro است. این برنامه نه تنها یک رابط کاربری عالی دارد بلکه دارای بخش هایی است که به شما کمک می کند این گونه فایل ها را با عملکرد بهتری شناسایی کنید و اقدام به حذف آن ها کنید.

خالی کردن هارد ویندوز با نرم افزار Duplicate Cleaner Pro

این نرم افزار حتی به شما فایل های دوگانه را نمایش می دهد و به شما اطمینان می دهد که آن چه را که پاک می کند واقعا دو گانه اند.

اما فایل های سیستم ریستور نیز تا حدی به اشغال کردن فضا کمک می کنند که باید روی ان ها هم کار کنیم.

 

کاهش فضای اشغال شده در ویندوز با مدیریت سیستم ریستور

سیستم ریستور هم فضای زیادی را از هارد اشغال می کند تا بتواند نقطه برگشتی اش را حفظ کند. بدین ترتیب می توانید یک سری تغییرات روی آن انجام دهید و میزان فضای ذخیره سازی را کاهش دهید.

اگر در این بخش میزان فضای مورد استفاده را کاهش دهید، می توانید مقدار بیشتری فضا را آزاد کنید.

خالی کردن هارد ویندوز

با ورود به بخش سیستم ریستور و مشاهده این صفحه می توانید فضا را با کمک خط ریلی وسط صفحه کاهش دهید و از سوی دیگر فضای زیادی را آزاد سازی کنید.

 

روش هایی برای خالی کردن هارد ویندوز در شرایط ضروری

دو روشی که در ادامه به شما یاد می دهیم، می تواند فضای ذخیره سازی تان را آزاد کند اما شاید دسترسی شما به فایل های مهم تان را قطع کند. توصیه می کنم تا حد امکان از این دو شیوه استفاده نکنید مگر این که واقعا به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز داشته باشید.

  • غیرفعال کردن Hibernation
  • غیرفعال کردن System Restore

این چند روش برای من که حدود دو سال است فضای ذخیره سازی ام را مدیریت نکرده ام یک یادآور عالی بود تا فضای ذخیره سازی و هارد ویندوز را خالی کنم و از مزیت های آن بهره مند شوم.

شما برای خالی کردن هارد ویندوز خود از چه شیوه هایی استفاده می کنید؟ دیدگاه های خود را برای ما در بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *