Hardware Acceleration چیست و چطور در کروم تنظیم می شود؟

Hardware Acceleration چیست و چطور در کروم تنظیم می شود؟
  • 1398/2/10
  • زهرا معبودی
  • 0

گوگل کروم دارای قابلیتی است که به آن  hardware acceleration گفته می شود. به کمک این قابلیت پردازشگر گرافیکی یا پردازشگر مرکزی که با برخی از برنامه ها همراه هستند، مدیریت می شوند. در این مطلب می خواهم اول از هر چیز به این بپردازم که اصلا  hardware acceleration چیست و چرا تنظیم می شود و چطور می توان  hardware acceleration گوگل کروم را تنظیم کرد.

hardware acceleration چیست؟

hardware acceleration درواقع به چیزی گفته می شود که طی آن فرآیند عملکرد نرم افزارها به کمک توابع سخت افزاری و سخت افزار ها بهبود پیدا می کند. برای مثال اگر یک نرم افزار بخواهد عکس العمل عالی از خود داشته باشد، گاهی از سخت افزارهای مرتبط با خود بهره مند می شود تا خروجی بهتری داشته باشد.

در Chrome، شتاب سخت افزار  یا hardware acceleration با استفاده از واحد پردازش گرافیکی رایانه  (GPU) برای مقابله با وظایف فشرده گرافیکی مانند پخش ویدیوها، بازی ها یا هر چیزی که نیاز به محاسبات ریاضی سریع تر دارد، استفاده می شود.

تنظیماتی که موجب می شود برخی از کارها از پردازشگرها گرفته شود در واقع به آن ها این اجازه را می دهد که درست تر و سالم تر کار کنند و فعالیت های خسته کننده این قطعات گران و مهم سخت افزاری از دوش آن ها برداشته شود.

هر چند hardware acceleration بسیار عالی است اما گاهی موجب می شود که عملکرد سیستم شما با مشکل روبرو شود مثلا ممکن است باتری لپ تاپ شما سریع تخلیه شود.

اگر فکر می کنید که hardware acceleration عامل مهم برخی اختلالات در سیستم شما است می توانید آن را غیر فعال کنید و بعد وضعیت را مجددا بررسی نمایید. البته رایانه ها با هم فرق دارند و نمی توان یک نسخه واحد برای همه پیچید.

 

چطور hardware acceleration را خاموش و روشن کنیم؟

به طور پیش فرض قابلیت hardware acceleration در گوگل کروم فعال و روشن است. پس بیایید ابتدا به محل تنظیمات این ویژگی رفته و آن را غیر فعال کنیم.

گوگل کروم خود را باز کنید

به قسمت Settings بروید ( بطور جایگزین می توانید در آدرس بار chrome://settings/  بنویسید و اینتر را بزنید تا وارد قسمت تنظیمات کروم شوید )

چطور hardware acceleration را خاموش و روشن کنیم

وقتی که صفحه تنظیمات پیش روی شما قرار گرفت انقدر به پایین اسکرول کنید تا به گزینه Advanced برسید.

چطور hardware acceleration را خاموش و روشن کنیم

بر روی این دکمه کلیک کنید تا تنظیمات پیشرفته پیش روی شما قرار گیرد.

کمی به پایین اسکرول کنید تا بخش System  را پیدا کنید.

در این بخش Use hardware acceleration when available را مشاهده می کنید.

تاگلی در مقابل این گزینه وجود دارد. آن را خاموش کنید ( به خاکستری رنگ تبدیل شود )

دکمه ای در مقابل این تاگل وجود دارد که برای راه اندازی مجدد بکار می رود. این دکمه Relaunch  نام دارد. روی این دکمه کلیک کنید تا تنظیمات انجام شده نهایی شوند.

توجه: دقت کنید که تغییراتی که روی تب ها بوده، ذخیره کرده باشید. وقتی که Relaunch را می زنید، کروم تب های مرورگر را دوباره راه اندازی می کند و آن ها را نمایش می دهد اما هیچ چیزی را از پیش روی مرورگر و تب ها ذخیره نمی کند.

چطور hardware acceleration را خاموش و روشن کنیم

اگر فکر می کنید که کارهای نیمه تمامی روی تب ها کروم دارید که باید انجام دهید و عملیات ذخیره سازی را انجام دهید و نگران این هستید که با فشردن دکمه فلش شماره ۲ تغییرات ذخیره نشوند، نیازی نیست تا این دکمه را بزنید. به تب های مربوطه برگردید و کارهای نیمه تمام خود را انجام دهید. هر بار که مرورگر گوگل کروم را بعدا ببندید و دوباره آن را باز کنید مرورگر تغییرات لازم را اعمال می کند.

برای تایید این که این قابلیت به طور کامل غیر فعال شده است، به مسیر chrome://gpu/  در آدرس بار مرورگر بروید. ( یعنی این آدرس را در مرورگر بنویسید و اینتر را بزنید و صفحه مورد نظر را مشاهده کنید )

اگر  hardware acceleration به طور کامل غیر فعال شده باشد برخی از ویژگی ها در قسمت Graphics Feature Status به صورت Software only, hardware acceleration disabled مشخص شده اند. این بدین معنی است که فقط دسترسی نرم افزاری وجود دارد و برای برخی چیزها سخت افزار هیچ دخالتی ندارد.

 

چطور hardware acceleration را در کروم فعال کنیم؟

برای فعال کردن hardware acceleration در کروم کافی است که به بخش تنظیمات رفته و تنظیمات پیشرفته را پیدا کرده ( در انتهای صفحه تنظیمات ) و در این صفحه به بخش سیستم بروید و از آن جا Use hardware acceleration when available را پیدا کرده و تاگل آن را روشن کنید.

چطور hardware acceleration را خاموش و روشن کنیم

در نهایت دکمه Relaunch را بزنید تا تغییرات اعمال شوند.

نظرتان در مورد این آموزش چیست؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *