۱۰ مزایا و معایب اینفلوئنس مارکتینگ که پیش از شروع کار باید بدانید

۱۰ مزایا و معایب اینفلوئنس مارکتینگ که پیش از شروع کار باید بدانید
  • 1398/3/19
  • زهرا معبودی
  • 0

همه برند ها و صاحبین کسب و کارهای مختلف به دنبال این هستند که بیشترین تعداد مشتری ها را از آن خود کنند و به روش های مختلف برای شهرت محصول تکیه کنند بلکه بتوانند در این بازار شلوغ، مخاطبین خاص خود را پیدا کنند. اگر بخاطر داشته باشید چند مدت پیش در این باره مطلبی نوشته ام که چطور می توانید محصولات تان را در معرض دید بیشتر مشتری ها قرار دهید. در این لیست، به موضوع اینفلوئنس مارکتینگ اشاره شد.

اما هیچ چیزی نیست که ذاتا مفید باشد و هیچ گونه عیبی نداشته باشد. پس باید مطمئن شد که حتی اینفلوئنس مارکتینگ هم که این روزها زیاد به آن توجه می شود و حتی بارها در آگهی های سنتی تا موبایلی و اینترنتی، مشاهده می شود، باز هم دارای مضراتی است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

در این مقاله قصد دارم، به شما کمک کنم که اگر قصد دارید از خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید، پیش از هر چیز بدانید که مزایا و معایب اینفلوئنس مارکتینگ چیست و به تناسب بیزینس خود و این محدودیت ها برنامه ریزی داشته باشید.

 

چرا اینفلوئنس مارکتینگ را برای برندسازی و افزایش فروش استفاده کنیم؟

اینفلوئنس مارکتینگ تقریبا در جایگاه یک روش بازاریابی جدید نسبت به سایر شیوه های بازاریابی است و از این جهت مورد توجه بسیاری از بازاریاب ها واقع شده است. طبق یک آمار جهانی و معتبر، که می توانید آن را از این لینک مطالعه کنید، گفته شده که حدود ۷۱ دصد از بازاریاب ها معتقدند این شیوه جدید یکی از پر بازده ترین و زود پاسخ دهنده ترین شیوه ها برای افزایش ترافیک و فروش و شهرت محصولات  وحتی برند سازی است.

با این حال هستند متخصصانی که این شیوه بازاریابی را نمی پسندند چرا که اگر این موضوع با مشکل مواجه شود و یا این که به درستی عملیات معرفی و تبلیغات صورت نگیرد یا این که ضعیف باشد، مطمئنا تاثیرات منفی برای همیشه برای کسب و کار به جا خواهد گذاشت.

یک نظرسنجی پیش بینی کرد که صنعت بازاریابی تأثیرگذار یا همان اینفلوئنس مارکتینگ تا سال ۲۰۲۰ به ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین گفته شده که در سال ۲۰۱۸، رشد قابل ملاحظه ای در تبلیغات بازاریابی تاثیرگذار مشاهده شده که ارزش آن بین ۳٫۲ تا ۶٫۳ میلیارد دلار بوده است.

با این حساب می توان فهمید که نگرش کسب و کارها و سازمان ها در مورد این شیوه از بازاریابی تغییرات مثبت داشته است به طوری که نهاد های مختلف هزینه های بالا برای استفاده از این مدل بازاریابی دارند. در عین حال بد نیست بدانید که هر چند ستاره ها و سلبریتی های مشهور در این باره تاثیرات عالی دارند اما micro-influencer ها هم می توانند نقش خوبی در این باره ایفا کنند.

اما مثل سکه، هر چیز دو رو دارد و اینفلوئنس مارکتینگ از این قاعده مستنثنی نیست. پس خوب است قبل از این که شروع به ورود به این عرصه از بازاریابی کنید، به راحتی این مساله را مورد بررسی قرار دهید و مطالب این مقاله یک مرجع عالی برای شناسایی ریسک های شما به شمار می آید.

اینفلوئنس مارکتینگ

 

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

کمک می کند تا به مخاطبین مرتبط دسترسی پیدا کنید

وقتی که به منظور ارتقای کسب و کارتان، افزایش شهرت محصول و برندسازی تان اقدام به معرفی کالا توسط افراد اثر گذار می کنید، می توانید به طور چشم گیری، در یک لحظه، محصول خود را در دید بسیاری از افرادی قرار دهید که احتمالا تمایل دارند از شما خرید کنند.

تنها چیزی که باید دقت کنید این است که باید از فرد یا افراد اثر گذاری استفاده کنید، که به صنعت شما مرتبط هستند! مثلا نمی توانید از یک بازیگر خانم برای معرفی محصولی مثل، بیلچه کشاورزی استفاده کنید بلکه باید برای فروش محصولات زنانه از چنین افراد موثری بهره ببرید.

همچنین یک ترفند عالی این است که به رقبایتان نگاه کنید و ببینید با کمک کدام شیوه توانسته اند، محصولات خود را به دید افراد بسیاری برسانند و بدانید که الگوی شان در انتخاب اینفلوئنسر مارکتینگ چه بوده است. می توانید از افراد اثر گذاری که رقبایتان استفاده کرده اند بهره ببرید.

اینفلوئنس مارکتینگ برای افزایش اعتماد و اعتبار خوب کار می کند

اعتماد کردن مشتری های بالقوه به یک برند، یک بعد بسیار مهم برای افزایش فروش محصولات است. معمولا مردم زمانی دست به خرید می زنند که اعتماد کافی داشته باشند. بیشتر وقت ها این مردم هستند که با اعتماد سازی، فروش شما را افزایش می دهند. وقتی کسی از شما خرید می کند می تواند به قدر خودش بر روی اعتماد دیگران اثر بگذارد. حالا تصور کنید یک هنر پیشه عالی، اقدام به معرفی و اعتماد سازی برند و محصولات شما نماید. چه می شود؟ نتیجه واقعا عالی است.

هر چه میزان اعتماد سازی یک برند بیشتر باشد و افراد بیشتری به آن اعتماد کنند، درجه اعتبار آن نیز بیشتر می شود. هر چند شاید این دو گزینه را مثل هم معنی کنید اما ذاتا برای هر دو تعریف های مختلفی است که اگر این دو المان برای هر کسب و کار، افزایش پیدا کند، کسب و کار مورد نظر به موفقیت خواهد رسید.

 

توسعه برند توسط اینفلوئنس مارکتینگ بهتر انجام می شود

وقتی که شما تلاش می کنید تا از طریق اینفلوئنس مارکتینگ، محصول و برند خود را مشهور کنید در حقیقت دارید کاری می کنید که شوکی به یک جامعه بزرگ از افراد وارد شود.

حالا فرقی نمی کند که شما از کدام پلتفرم های تبلیغاتی مثل شبکه های اجتماعی یا بستر های دیگر برای معرفی محصول خود استفاده کرده اید و با افراد اثر گذار آن را ترکیب کرده اید، اما یک نظر سنجی که اخیرا انجام شده بود از میان ۲۲ هزار زن، ۴۵ درصد آن ها مدعی بودند که انتخاب های شان را بر اساس اینفلوئنس مارکتینگ انجام داده اند.

اگر شما صاحب یک برند برای محصولات مصرفی هستید مطمئنا اینفلوئنس مارکتینگ می تواند یک گزینه عالی برای مشهو شدن و افزایش فروش پی در پی تان باشد.

 

اینفلوئنس مارکتینگ تقریبا ارزان است

نسبت به سایر روش های بازاریابی که معمولا موقتی هستند، استفاده از اینفلوئنس مارکتینگ، یک شیوه اثر گذار و ماندگار است که می تواند سال ها برای شما فروش داشته باشد.

اگر شما دارای یک کسب و کار کوچک و یک پول ناچیز هستید می توانید از میکرو اینفلوئنسر ها استفاده کنید و تبلیغ کنید. مطمئن باشید برای شروع می تواند تا حد زیادی به شهرت تان کمک کند.

اگر سازمان شما بزرگ است و میزان زیادی بودجه برای تبلیغات دارید، می توانید از حضور چند سلبریتی موثر در کنار هم استفاده کنید و تاثیر بهتری بر مخاطب بگذارید.

 

با اینفلوئنس مارکتینگ چرخه فروش کاهش پیدا می کند

وقتی که شما از اینفلوئنس مارکتینگ استفاده می کنید در حقیقت دارید، از قدرت اعتبار آن ها استفاده می کنید. مشتری برای این که خرید کند شاید ماه ها نیاز به تحقیق و بررسی داشته باشد تا اعتماد کند. اما یک سلبریتی، سال ها صرف کرده تا مخاطبین خودش را پیدا کند.

خب این فرد با یک تبلیغ با یک پیام، و یا با یک ویدیوی کوتاه می تواند کاری کند که مخاطبین اش، از اعتماد او استفاده کرده و نسبت به بیزینس مورد نظر احساس خوب پیدا کنند و خریدشان را انجام دهند.

در حقیقت با این روش شما در حال استفاده از اعتباری هستید که سال های سال این آکتور برای خود زحمت کشیده و به دست آورده است.

 

اینفلوئنس مارکتینگ به کاهش سرمایه گذاری زمانی کمک می کند

یک بازاریاب که برای یک مجموعه کار می کند قطعا برای این که تبلیغ اش را به گوش عموم برساند نیاز به این دارد که بتواند، محتوایی عالی ایجاد کند. پیامی مناسب بسازد و آن را به ظهور بکشاند.

اما یک فرد موثر، که در قالب اینفلوئنس مارکتینگ به شما سرویس دهی می کند، مخاطبین خود را خوب می شناسد و می داند که با چه لحنی، و با تکیه بر چه پیامی سوال خود را از آن ها بپرسد.

 

معایب اینفلوئنس مارکتینگ

اینفلوئنسرهای اشتباه می توانند ضرر آفرین باشند

معمولا ما برای این که اعتبار و اعتماد سازی کنیم، اقدام به استفاده از اینفلوئنس مارکتینگ می کنیم. هر برند پیش از این که مشهور شود برای خود حداقل اعتباری دارد، اما اگر با افراد اشتباهی، و از شیوه های اشتباه، استفاده کند می تواند برای نام و برند و محصول ضرر ساز باشد.

بی راهه نیست که حدود ۶۱ درصد از مارکتر ها طبق یک تحقیق اذعان دارند که، پیدا کردن اینفلوئنس مارکتینگ خوب دشوار است.

گاهی حتی استفاده از شیوه های تکراری رقبا می تواند ضرر آفرین باشد که البته این پروسه به چیزهای مختلف بر می گردد.

به هر حال انتخاب اثر گذار درست، محتوا و نوع تبلیغ و حتی مکان تبلیغ، می تواند در موفقیت یا شکست تبلیغ و برند اثر گذار باشد.

 

اشتباهات اینلفلوئنس مارکتینگ می تواند هزینه بر باشد

همانطور که پیش از این هم گفته شد، اینفلوئنس مارکتینگ، یک شیوه نوین بازاریابی است که شمشیر دولبه است و گاهی خوب و گاهی بد است و به عوامل مختلفی ارتباط دارد.

بنابراین معمولی است که بخواهیم بگوییم که، این شیوه هنوز نیاز به شکست و خطا کردن دارد تا بتواند بهترین راه خود را پیدا کند.

گاهی این اشتباهات صرفا هزینه مالی دارد اما گاهی موجب می شود که ارزش کسب و کار پایین بیاید.

در ادامه چند تا از اشتباهات در این پروسه را آورده ایم:

  1. استفاده از اینفلوئنس مارکتینگ در مکانی که مخاطبین مرتبط وجود ندارد
  2. استفاده از فردی در اینفلوئنس مارکتینگ  که سنخیتی با محصول و برند ندارد.
  3. پیگیری و انجام اینفلوئنس مارکتینگ  با کمک ربات ها

 

اندازه گیری نتایج در  اینفلوئنس مارکتینگ سخت است

تصور می کنیم که چند ماه به دنبال این بوده اید تا  اینفلوئنس مارکتینگ مناسب خود را پیدا کنید و از افراد اثر گذار استفاده کنید.

بعد از این که کارهای زیر بنایی انجام شد، عملیات شروع می شود و تبلیغات به ظهور می نشینند. اما اگر نتوانید خروجی این تبلیغات را اندازه گیری کنید، مطمئن باشید که ضرر می کنید.

باید بتوانید متوجه شوید که این تبلیغات چقدر برای تان آورده دارند، چرا که اگر سودی عاید تان نکنند بهتر است که این همکاری را متوقف کنید و روی سرویس دیگری هزینه کنید.

هر چند که نتیجه گرفتن و اندازه گیری نتایج سخت است. اما معمولا برای کسب و کارهایی این اندازه گیری دشوار تر است که از پلن های مختلف بازاریابی به صورت همزمان استفاده می کنند.

مثلا تصور کنید که یک بیزینس برای امروز، تصمیم دارد ایمیل های تبلیغاتی به ۱۰۰ هزار نفر ارسال کند، همچنین چندین استوری در اینستاگرام خریداری کرده و از طرفی خانم x هم که سلبریتی مشهوری است قرار است امروز در فیس بوک اش، یک پیام تصویری برای محصول مورد نظر، ارسال کند! خب نتیجه گیری برای این که کدام کاربر ها و خریدارها از طریق کدام پنل وارد شده اند، کار دشواری است. اینطور نیست؟

 

با اینفلوئنس مارکتینگ ریسک کار افزایش می یابد

طبق تحقیقات گفته شده که امسال قرار است شرکت هایی که از اینفلوئنس مارکتینگ برای برندسازی خود استفاده کرده اند بودجه شان را برای این امر افزایش دهند، اما این تضمین کننده این نیست که موفق شوند و بازده مشابه قبل را داشته باشند. چرا که نیاز به محتوای جدید، نیاز به پیام جدید، نیاز به سناریو جدید و اثر گذار دارند تا بتوانند به صورت جدید و متفاوت تر پیام خود را به دیگران برسانند.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله به برخی مزایا و معایب اینفلوئنس مارکتینگ پرداختیم. در ایران نیز تقریبا یکی دو سال است که این نوع بازاریابی رونق پیدا کرده است اما میزان خطاهایش و موفقیتش چندان به عرصه ظهور کشیده نشده است. همه چیز به خود شما، هوشمندی تان، و آشنایی تان با مخاطبین هدف تان بر می گردد که در پروسه اینفلوئنس مارکتینگ، چقدر هزینه کنید، کجا شروع کنید و چه بگویید و چه بسازید و چگونه نتایج را ارزیابی کنید.

آیا در این باره سوالی دارید؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *