چطور یک استارتاپ را سریع شروع کنیم : ۵ گام ضروری

چطور یک استارتاپ را سریع شروع کنیم : ۵ گام ضروری
  • 1398/10/5
  • زهرا معبودی
  • 0

کارآفرینان در سراسر دنیا، با ایده ای تولیدی یا مفهومی، قطعا به دنبال این آرزو دست به کار می زنند که بتوانند کسب و کار شخصی شان را شروع کرده، آن را رشد دهند و مردم از آن بهره ببرند. اما در این میان، دیده شده که درصد زیادی از این استارتاپ ها به شکست مواجه می شوند. در این آموزش برای شروع استارتاپ، ۵ گام ضروری برشمرده ایم که حاصل تجربه افراد موفق و شکست خورده در عرصه مدیریت استارتاپ ها از آغاز تا پایان است.

 

با طرح کردن چشم انداز خود شروع کنید

اولین و اساسی ترین گام برای راه اندازی یک استارت آپ موفق، ترسیم کامل دید تجاری شما است. بسیاری از کارآفرینان تصور نادرستی از چگونگی ورود به بازار دارند ، اما تعداد معدودی از آنها برنامه های شغلی کاملی را تهیه می کنند که آنها را در طی دوره به سمت شروعی پر تحرکت هدایت می کنند که معمولا همه استارتاپ ها باید آن را تجربه کنند و البته تحمل کنند.

با بلند پروازی و آن انرژی بی حد و اندازه ای که برای شروع کار خود دارید، نمی توان در مسیر به تنهایی قرار گرفت و موفق شد. بلکه همه افراد، حتی کسانی که اطمینان صد درصد به رشد خود دارند، نیاز به این دارند که یک نقشه راه اصولی و دقیق داشته باشند. چرا که مسیر دشوار است و باید در مقابل رقبا دوام آورد و از خطرات مسیر به دور ماند یا حداقل واکسینه شد.

شروع استارتاپ

ضرورت دفترچه بازارگانی برای شفاف سازی طرح

وقتی که می خواهید یک کسب و کار مخصوصا بزرگ را دنبال کنید، نمی توانید با داده های ذهنی و خیالات خود، آن را به پیش ببرید. بلکه باید جزییات آن ها را دقیقا مشخص کنید. انواع دفترچه راهنمای برنامه ریزی جامع تجارت را که توسط معلمان بازرگانی در دسترس عموم قرار گرفته را مشاهده کنید و با استفاده از آن، به ریز جزییاتی در مورد کار خود بپردازید که جرات فکر کردن به آن هم حتی ندارید. همه چیز باید شفاف و روشن نوشته شود.

این دفترچه و امثال آن، یک نمای کلی از دیدگاه شما را به روی کاغذ می آورد و موجب می شود که به همه چیز خیلی دقیق بپردازید. همچنین نقاط قوت و ضعف را نیز مشخص می کند.

دفترچه راهنمای تجارتی که معرفی کردیم، به شما کمک می کند تا بتوانید پلنی ایجاد کنید تا حداقل، بتوانید، سرمایه گذاران را راضی و قانع کنید. معمولا قانع کردن سرمایه گذاران سخت صورت می گیرد اما با این چنین طرح کاملی که همه چیز در مورد طرح بیان کرده است، ساده تر  می توان برای اسپانسر ها شفاف سازی کرد و در شروع استارتاپ یاری آن ها را تضمین کرد.

بعد از این که این گام را دنبال کردید، نوبت به این می رسد که تیم فعال خود، که ترکیبی از کارشناسان و متخصصان است را دور هم جمع کنید و شروع کنید.

پس وارد گام دوم از شروع استارتاپ می شویم.

 

افراد مورد نیاز برای استارتاپ را برگزینید

دومین گامی که در شروع استارتاپ باید بردارید این است که بازار مورد نظر خود را بررسی کنید و به دنبال افراد خبره ای باشید که بتوانند در این مسیر به پیشبرد هدف های تان کمک کنند.

اگر در این گام نیز به درستی عمل کنید و افراد پر انگیزه، با تجربه و متخصص را گرد هم آورید، و طرح تان را با نام آن ها تکمیل کنید، بهتر و موثر تر می توانید اسپانسر ها را راضی به سرمایه گذاری کنید. چرا که آن ها نیز به دنبال این هستند که سرمایه خود را در جایی قرار دهند که به دست افراد خبره بتوانند به سود بیشتری برسند.

معمولا وقتی تیم تشکیل می شود مشروعیت بهتری به کار می دهد و باور پذیری کار را بیشتر بالا می برد چرا که کمتر کسی دیده می شود که بخواهد به یک کسب و کار یک نفره اعتماد کند.

عباراتی مانند “جذب بهترین سرمایه انسانی” ممکن است زرنگ و دانا به نظر برسند ، اما چگونه می توانید در واقع این کار را انجام دهید؟

وقتی که صحبت از جمع همکاران و متخصصان می شود، جمع کردن نیروی خوب تقریبا ساده است اگر البته از پس مطالبات آن ها بر آیید. معمولا افراد با تجربه پول بیشتری مطالبه می کنند.

معمولا استارتاپ ها برای شروع کار خود، به سرمایه کمی دسترسی دارند تا بتوانند تیم های خیلی قوی بچینند. شما به این فکر کنید که برای استارتاپ خود، برای شروع تا رسیدن به سود، با چه مبلغی می تواند تیمی کارا را جمع اوری کند. حداقل را در این جا در نظر بگیرید و از خرج و مخارج های غیر ضروری در استخدام افراد، جلوگیری کنید.

نکته ضروری دیگر این است که کسب و کار ها با هم متفاوت هستند، بنابراین شما نمی توانید با کپی کردن الگوهای هر استارتاپ، ( در جذب نیرو ) به موفقیت برسید. به رقبای خود نگاه کنید تا ببینید که چگونه شروع کرده اند. می توانید از آن ها الهام بگیرید و کار خود را شروع کنید.

علاوه بر این که نیاز به تحقیق بازار دارید تا بدانید که رقبای تان چکار می کنند، به این نیاز دارید که اطلاعات کافی در فناوری کنونی بدست آورید و تا به کمک آن بتوانید تیمی قوی ایجاد کنید. باید بدانید که برای نیروی انسانی خود چقدر باید صرف هزینه کلاس و آموزش و مهارت پروری کنید.

این را بدانید که باید هر طور که شده، کارمندان خود را بشناسید، آرزوها و انگیزه های آنان را بدانید و درک کنید که چگونه حاضرند از جان و دل برای کار مایه بگذارند. معمولا وقتی نیازها، و انگیزه های کارمندان تان را از طرق مختلف شناسایی می کنید بهتر می توانید آن را مدیریت کنید.

 

وجه تمایز خود را حرفه ای طراحی کنید

وقتی که طرح کسب و کار در مرحله ۱ چیده شد و نیروهای سازمانی و کارگران شما تعیین شدند، نوبت به این می رسد که در مقابل رقبا قد علم کنید. معمولا هنگامی که تیم های مختلف وارد عرصه کار می شوند، نگاهی خصمانه به رقبا دارند و جنگ اقتصادی ایجاد می شود تا یکی بتواند دیگری را شکست دهد و بازار را از آن خود کند.

اما شما باید بدانید که وجه تمایز ایجاد کردن چیزی فراتر از تخریب رقبا و حتی استفاده از دستاورد های آنان است.

وقتی که تلاش می کنید تا به بازار محلی خود وارد شوید و در صدر قرار گیرید، شرکت ها و کسب و کارهایی وجود دارند که حتی حاضر نیستند یک سانتی متر، از جایگاه خود را به شما اختصاص دهند. اینجاست که مزیت رقابتی یا همان وجه تمایز به کار شما می آید.

پس بجای این که بخواهید بازار را به زور از رقبا بگیرید، به دنبال جذابیت و مقرون به صرفه بودن و البته مفید بودن برای مشتری ها باشید تا آن ها که بازار شما را تشکیل می دهند، به سمت شما هدایت شوند.

مراحل قبلی به طور مستقیم با این مرحله مرتبط است. اگر شما یک نیروی کار ستاره ای دارید که از افراد با استعدادی تشکیل شده است قطعا در ایجاد وجه تمایز بهتر از رقبا به شما کمک خواهد کرد تا اصولی به پیش بروید و بازار را از آن خود کنید.

شروع استارتاپ

ایجاد وجه تمایزی که کار می کند چیزی فراتر از این است که بخواهید یک تیم داشته باشید که ویژگی های اختصاصی دارند! اگر می خواهید برندتان برای همیشه سرپا بماند باید همدل با مشتری شوید و به نیاز آن ها پاسخ دهید، طوری که متوجه شوند که شما شرایط آنان را درک می کنید و با شرایط روز بازار، رقبا وغیره کاملا آشنایی دارید.

تعدادی تکنیک وجود دارد که استارت آپ های مشتاق می توانند برای تمایز خود با آنها متکی باشند. قیمت گذاری کالاها و خدمات شما به شیوه رقابتی یک تاکتیک قدیمی است که در گذشته برای مشاغل بی شماری کار می کرده است ، اما اگر استارتاپ شما در شرایطی به سر می برد که برای حفظ خود نیاز به پول بیشتری دارد، نمی توان از این شیوه بهره جست.

یکی از شیوه هایی که معمولا کمک می کند تا بتوانید استارت خوبی بزنید و در شرایط گفته شده، سر پا بایستید این است که خدمات و کالاهای بی ارزش و کم کیفیت رقبا را با کیفیت عالی ارائه کنید.

یا این که از شکاف بازار استفاده کنید و این شکاف را با تولیدات خود پر کنید و نیاز مشتری را برطرف کنید. این دو گزینه احتمال بیشتری دارد که بتواند توجه مشتریان را به سمت شما بکشاند.

اگر در ایجاد وجه تمایز یا مزیت رقابتی ضعیف عمل کنید، نمی توانید جایگاه درستی در بازار ایجاد کنید و بدین ترتیب استارتاپ خود را از دست خواهید داد. پس در این باره بسیار دقیق و حرفه ای عمل کنید. نیاز اولیه برای موفقیت در این مرحله این است که شناخت کافی و عالی از مشتری، نیازها و حتی رقبا و سرویس های آن ها داشته باشید.

 

فناوری را در کسب و کار خود دخیل کنید

گام بعدی و بسیار مهم بعد از تکمیل فرآیند های سه مرحله قبل این است که استارتاپ خود را راه اندازی کنید و برای بخش بخش آن؛ از فناوری بهره جویید. البته بهره مندی از فناوری کمی هزینه بر است. به همین خاطر بسیاری از کسب و کارها این بخش را یا نادیده می گیرند یا این که از فناوری های نازل استفاده می کنند.

متخصصان آی تی یا فناوری اطلاعات بخش لاینفک برای استارتاپ های کنونی هستند که بخش دیجیتالی را مدیریت می کنند. شما می توانید برای کاهش هزینه ها این بخش را برون سپاری کنید اما استقلال برای کسب و کار ها ضروری است. به این فکر کنید که اگر تیم آی تی شما مختص خودتان باشد چطور می توانید از منفعت های آن سود ببرید.

هر چند داشتن تیم مستقل برای بخش آی تی کمی هزینه بر است اما برای کسانی که نیاز به چنین نیروهایی برای قانع سازی مشتری دارند، ضروری محسوب می شود. ضمن این که داشتن تیم مستقل و مرتبط با خودتان، هر چند نیازمند پرداخت های بالا است اما سایر هزینه ها نظیر آموزش، آگاه سازی و غیره را کاهش می دهد.

یکی از مهم ترین کارهایی که تیم آی تی شما باید انجام دهد، بازاریابی است. بازاریابی در دنیای دیجیتال نیاز به متخصصانی دارد که با این فرآیند آشنایی داشته باشند و بتوانند از پس بازار و بازارسازی و شناخت مشتری و سایر عملیات برآیند. بازاریابی در رسانه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی بخش مهمی است که باید توسط این تیم انجام شود.

نیروهای آی تی افرادی هستند که ضمن بازاریابی دسترسی شما را به مشتری های بالقوه فراهم می آورند. و بدین ترتیب کسب وکارتان را رو به بهبود و سود می برند و حتی در تعویض فازهای هدف تاثیر بسیاری می گذارند.

اگر به دنبال این هستید که استارتاپ تان عمری طولانی داشته باشد از استخدام نیروهای آی تی به طور مستقل، نهراسید و این کار را سریع تر انجام دهید.

 

فراموش نکنید که باید استارتاپ خود را ارتقا دهید

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید هر مدیر استارتاپ در بدو شروع استارتاپ در نظر داشته باشد این است که اندازه کسب و کار شما، فعالیت ها و به طور کلی دستاوردهای شما نمی تواند همیشه در یک حالت و اندازه بماند. رقبای شما از جهات مختلف، از نظر سازمانی، نیروی کار، تولیدات، سرویس ها و غیره در حال پیشرفت هستند. پس نباید از آن ها جا بمانید. بنابراین توجه کنید که در برهه های زمانی مختلف نیاز به ارتقا دارید تا بتوانید حیات کسب و کار خود را حفظ کنید

از سوی دیگر، از نظر فناوری، نیاز به یک سری تمهیداتی جدید نیز دارید. به عنوان مثال از یک جایی به بعد، ممکن است مورد هدف تهدیدات اینترنتی واقع شوید پس باید از نظر سایبری زیر ساخت های حمایتی کافی را داشته باشید.

شاید در این مرحله ای که قرار گرفته اید، از نظر درآمد و جایگاه راضی باشید اما برای ادامه این جایگاه قطعا نیاز به رشد دارید.

چرا که رقبا و بازار در حال رشد و تغییر است.

از سوی دیگر باید به این توجه کنید که احتمالا هر سال نیاز به شمار دیگری از کارمندان هستید تا بتوانید تغییرات را مدیریت کنید پس باید به برنامه استخدام توجه ویژه داشته باشید.

 

اگر تا کنون تجربه ای از مدیریت استارتاپ داشته اید حتما در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *