بررسی چند روش شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰

بررسی چند روش شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰
  • 1398/11/15
  • زهرا معبودی
  • 0

کارت گرافیک در یک سیستم رایانه ای یکی از ملزومات مهم است که برای هر چیزی که دیده می شود نیاز است. اما بازی خور ها بیش از هر کاربر عادی دیگر، به این موضوع اهمیت می دهند. گیم های کنونی، برای این که به درستی اجرا شوند، نیاز به گرافیک مناسب دارند. پس وقتی که می خواهید یک بازی جدید تست کنید، اول باید قابلیت کارت گرافیک سیستم خود را چک کنید. اگر بعد از شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ویژگی های بدست آمده با منابع مورد نیاز بازی مورد نظرتان همخوانی و سنخیت داشت، ان موقع می توانید به راحتی بازی را دریافت کنید و با آن همراه شوید.

برای آن دسته از افرادی هم که گیمر نیستید، ممکن است در صورت انجام کارهای پیچیده مانند رندر سه بعدی و ویرایش ویدیو یا استفاده از برنامه های رده بالا مانند AutoCAD و Adobe Premiere Pro، نیاز به دانستن این اطلاعات در مورد کارت گرافیک سیستم اهمیت داشته باشد. استفاده از کارتهای گرافیکی با سطح بالاتر باعث می شود روند کار شما سریعتر و کارآمد تر شود.

GPU یا کارت گرافیک

graphics processing unit که همان واحد پردازش گرافیکی یا  (GPU) است، مسئولیت کلیه تصاویری که در صفحه شما ظاهر می شود، از یک نتیجه ساده گوگل Google گرفته تا یک تجربه بازی ۴K را بر عهده دارد. در واقع graphics processing unit یک تراشه است که محاسبات پیچیده ریاضی که رندر گرافیکی به آن نیاز دارد را تماما انجام می دهد.

تراشه های GPU را می توان در مادربرد تعبیه کرد یا این که به عنوان یک کارت توسعه مجزا و قوی و قدرتمند از آن ها استفاده کرد.

کارت های توسعه، قادرند کارهای قوی تری به نسبت تراشه های GPU انجام دهند. این کارها شامل محاسبات سنگین تر و پیچیده تری است که از جمله آن ها می توان اجرای نرم افزارهای بسیار حرفه ای و دقیق، بازی های خاص و حتی تصاویر سه بعدی اشاره کرد. البته اگر از این کارت های گرافیکی استفاده کنید، نیاز به منابع بالاتری در سیستم خود دارید، از طرفی، وجود این ابزارها موجب افزایش دمای سیستم نیز می شود.

برای چک کردن دمای ویندوز ۱۰ روش هایی وجود دارد اما بعد از فهم این موضوع بهترین کار کاهش دمای ویندوز است که با کمک چند راه حل می توانید آن را اعمال کنید.

چطور متوجه شویم که از چه کارت گرافیکی استفاده می کنیم

تقریبا شناسایی نوع کارت گرافیکی در ویندوز ۱۰ کمی سخت است چرا که باید ۲ شماره مدل را بشناسید.

یکی از این شماره مدل ها، مربوط به مدل GPU به عنوان تراشه واقعی و دیگری، هم مدل کارت است. این  کارت نه تنها GPU را شامل می شود، بلکه می تواند گویای درگاه اتصال اتصال مانیتور، کولرها و ماژول تنظیم کننده ولتاژ را نیز باشد.

وقتی که می خواهید شرکت و کارخانه سازنده کارت گرافیک خود را شناسایی کنید باید دقیقا اول تعیین کنید که می خواهید در مورد chipset اطلاعات کسب کنید یا می خواهید دقیقا سازنده کارت و مدل آن را شناسایی کنید. شناسایی chipset  توسط ویندوز تقریبا راحت است اما مدل دقیق کمی مشکل است.

 

شناسایی کارت گرافیک با Device manager

در سمت چپ و پایین سیستم و نمایشگر تان، روی دکمه سرچ کلیک کنید و عبارت Device manager را در آن بنوسید و از خروجی، آن چه نمایش می دهد را کلیک کنید:

شناسایی کارت گرافیک با Device manager

در لیستی که پیش روی شما در سمت چپ صفحه قرار می گیرد، گزینه Display adapters را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید تا زیر لیست آن نمایش داده شود:

شناسایی کارت گرافیک با Device manager

نام GPU شما در این بخش ظاهر می شود:

نام GPU

مثلا برای سیستم من، این گزینه AMD Radeon Vega 3 است.

اگر مطمئن نیستید که کدام شرکت تراشه شما را ساخته است، روی نام دستگاه کلیک راست کرده و بر روی Properties کلیک کنید. در پنجره ای که باز می شود، می توانید نام تولید کننده را مشاهده کنید.

نام GPU

اما برای این که بتوانید از این ویژگی های مهم سخت افزاری خود سر دربیاورید می توانید از برخی اپلیکیشن های ثانویه نیز استفاده کنید که به همین هدف ساخته شده اند.

 

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک در ویندوز ۱۰

اگر به دنبال مدل دقیق کارت گرافیکی خود هستید، می توانید با کمک چند اپلیکیشن این کار را انجام دهید. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به CPU-Z اشاره داشت.

برای استفاده از این اپلیکیشن:

ابتدا به وب سایت CPU-Z بروید

در صفحه ای که مشاهده می کنید روی دکمه دانلود نسخه ویندوزی نرم افزار کلیک کنید:

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک در ویندوز 10

سپس روی گزینه Setup – English کلیک کنید:

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک
در صورتی از Setup – English استفاده کنید که هم اکنون روی ویندوز هستید و می خواهید مستقیما این نرم افزار روی سیستم تان نصب شود

اگر از سیستم دیگری برای دانلود استفاده می کنید، می توانید نسخه فشرده zip را دانلود کنید.

و در نهایت روی Download  کلیک کنید.

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک

سپس روی  Save File کلیک کنید

بعد از گذشت مدت زمانی، این فایل اجرایی exe یا فایل زیپی که دانلود کرده اید را در پوشه دانلود ها می توانید مشاهده کنید. فایل را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید ( به فرض مثال ما باید این فایل exe باشد )

توافق نامه را بپذیرید و نصب برنامه را تمام کنید.

حالا موقع اجرای نرم افزار است.

وقتی که نرم افزار باز شد، روی تب Graphics  کلیک کنید.

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک

در این جا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد سیستم گرافیکی ویندوز خود متوجه شوید.

 

GPU-Z یک ابزار شناسایی اطلاعات کارت گرافیک

GPU-Z که تولید شده توسط TechPowerUp است یکی دیگر از برنامه های کوچک، ساده و سر راست است که به شما امکان می دهد کارت گرافیک خود را به سرعت در ویندوز ۱۰ شناسایی کنید.

این نرم افزار نیاز به نصب ندارد. کافی است که آن را دانلود کنید و به محض دانلود اجرا کنید. این نرم افزار پرتابل، به شما کمک می کند در لحظه صرفا با اجرای آن، تمام اطلاعات مربوط به کارت گرافیک تان را به طور اختصاصی مشاهده کنید.

GPU-Z یک ابزار شناسایی اطلاعات کارت گرافیک

پس از یافتن اطلاعات مورد نیاز در مورد کارت گرافیک خود، می توانید نام و اطلاعات لازم را در  Google  سرچ کنید تا متوجه شوید که آیا گرافیک کارت شما انقدر قدرت دارد که بتواند نیاز شما برای بازی سه بعدی، نرم افزارهای خاص و غیره را مرتفع سازد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *