چطور دمای CPU در ویندوز ۱۰ را چک کنیم؟

چطور دمای CPU در ویندوز ۱۰ را چک کنیم؟
  • 1398/4/15
  • زهرا معبودی
  • 0

پردازشگر، یا همان CPU در ویندوز ۱۰ یا هر ویندوز دیگری، وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارد. البته تلاش شده که پردازشگر مرکزی در ویندوز ۱۰ با سربار کمتری روبرو باشد اما شما برای سالم نگه داشتن این بخش مهم از سیستم خود باید راهکار های مختلفی بسنجید. به عنوان مثال ما پیش از این راهنمای کامل برای کنترل دمای سی پی یو در ویندوز پرداخته ایم.

این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید به هر ترتیبی که شده، وضعیت دمایی پردازنده را کنترل کنید و از اتفاقات ناگوار و غافلگیر کننده روی سیستم پیشگیری کنید.

اما اگر مخصوصا قصد کنترل دمای CPU در ویندوز ۱۰ دارید، یک سری ترفند ها و راهکار ها وجود دارد که ما در ادامه این مطلب به شما خواهیم آموخت.

 

یک نکته مهم در مورد دمای CPU در ویندوز ۱۰

دمای CPU در ویندوز ۱۰ به خودی خود یک چالش به شمار نمی آید چرا که دما ناشی از کار کردن این بخش است و باید تا حدودی حرارت احساس شود اما حقیقتا میزان دمای CPU در ویندوز ۱۰ باید چقدر باشد؟ اصلا چه دمایی بد و چه دمایی معقول است؟ چه زمانی باید نگران باشیم و چه زمانی این میزان گرما را طبیعی انگاریم؟

راستش نمی توان یک نسخه ثابت پیچید که چه دمایی مناسب یا نا مناسب است! چرا که برای هر پردازنده این وضعیت فرق دارد.

نه می توان گفت ۳۰ درجه سانتی گراد، دمای پایین است و نه می توان گفت، ۷۰ درجه سانتی گراد، درجه دمای معقولی است.

برای این که بدانید دمای معقول متناسب با پردازنده سیستم شما چقدر است بهتر است که به صورت دستی اینترنت را سرچ کنید. در این باره باید اطلاعات دقیق سیستم خود یا پردازنده تان را جستجو کنید. حتی می توانید به شرکت سازنده سری بزنید. در این حالت، اطلاعات دقیقی داده می شود:

دمای CPU در ویندوز 10 

 

این اطلاعات در مورد دمای سی پی یو در ویندوز ۱۰ گویای چیست؟

مثلا در مثال بالا گفته شده که پردازنده قادر است تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد دوام بیاورد اما معقول است که اجازه ندهیم دما به حداکثر خود برسد.

اگر هنگام چک کردن دمای CPU به عبارت هایی مثل Maximum Operating Temperature یا  T Case رسیدید، این بدین معنی است که نباید دما به این مقدار برسد.

اگر از عبارت  “T Junction” استفاده شده باشد، ( مثل مثال بالا ) معقولانه است که نباید دما به بیش از ۷۰ سانتی گراد برسد. ( مثلا اگر این مقدار برای سی پی یو سیستم شما ۹۰ باشد، باید اختلاف دما در نهایت ۳۰ سانتی گراد باشد و نگذارید دما به بیش از ۶۰ درجه برسد. )

اگر معمولا درجه سی پی یو شما معمولا در همین حول و حوش است و یا حتی کمتر واقعا شما خوش شانس هستید.

تا به این جا اولین گام برای چک کردن دمای CPU در ویندوز خود، برداشته اید و حد و حدود این دما را می دانید. کاری که باید کنید این است که از ابزارهای مختلف و البته استاندارد استفاده کنید تا این دما را بررسی کنید. برای این منظور ما چند ابزار ویژه در زیر آورده ایم.

 

مشاهده دمای CPU در ویندوز ۱۰ با MSI Afterburner

MSI Afterburner ابزاری بسیار عالی است که برای مشاهده دمای CPU در ویندوز ۱۰ و هر ویندوز دیگری بکار می آید. این ابزار نه تنها برای مشاهده دمای CPU بلکه برای اطلاع از دمای اجزای مختلف سخت افزاری سیستم تان بکار می رود.

مشاهده دمای CPU در ویندوز 10 با MSI Afterburner

وقتی که MSI Afterburner را نصب کردید، در صفحه اصلی باید گرافی مشاهده کنید که انواع اطلاعات پیرامون دمای سیستم را به شما نشان می دهد. این موارد شامل

  1. دمای CPU
  2. دمای GPU
  3. و سایر قطعات

می باشد.

با مشاهده این اطلاعات می توانید نمودار را تجدید کنید و دوباره دمای جدید و حتی لحظه ای را مشاهده کنید.

 

شیوه تنظیمات کنترلی در نرم افزار MSI Afterburner

برای این کار، لازم است که در نزدیکی های بالای نرم افزار روی Settings کلیک کنید. در این قسمت تب Monitoring  را کلیک کنید.

در این قسمت می توانید انواع چیزهایی که می توانید دمای آن ها را بررسی کنید را مشاهده کنید.

فقط “CPU1 temperature”، “CPU2 temperature” و تمام درجه حرارت های CPU دیگر را در بالای نمودار بکشید، روی Ok کلیک کنید. خروجی چیزی که انتخاب کرده اید در بالای نمودار به ترتیب انتخابی شما لیست می شوند.

مشاهده دمای CPU در ویندوز 10 با MSI Afterburner

وقتی که شما دمای CPU را انتخاب می کنید، عبارت Show in On-Screen Display را نیز مشاهده می کنید که می توانید تیک آن را بزنید و این یعنی اطلاعات روی اسکرین نمایش داده می شود. (هر بار که میانبر را فعال کنید این اطلاعات نمایش داده می شود. ) تمام این اطلاعات در تب On-Screen Display که مخفف آن  OSD است، تنظیم می شود.

برای ورود به صفحه اصلی این نرم افزار کلیک کنید

 

نظارت بر دمای CPU در ویندوز ۱۰ با Open Hardware Monitor

Open Hardware Monitor یک راه حل عالی برای زمانی است که شما بخواهید تمام اطلاعات و آمار سیستم خود را یک جا مشاهده کنید. مثلا شما می توانید قطعات سی پی یو خود را از این طریق مشاهده کرده و ببینید که کدام یک از بخش های سی پی یو یا پردازشگر گرافیکی تان خوب عمل می کند یا نه. برای دانلود این ابزار کلیک کنید

نظارت بر دمای CPU در ویندوز 10 با Open Hardware Monitor

نکته جالبی که در این ابزار وجود دارد این است که به شما نشان می دهد که آیا فن لپ تاپ و سی پی یو تان به خوبی کار می کند یا نه! شاید گاهی مشکل افزایش دمای سی پی یو بخاطر فن باشد یا این که بتوان با یک فن سالم تر آن را بهبود بخشید. از طریق این ابزار، می توانید تمام عوامل نظارت بر دمای CPU در ویندوز ۱۰ را یک جا تحت نظر داشته باشید.

جهت مشاهده و نظارت بر دمای CPU کافی است که به دسته بندی CPU بروید و اطلاعات لازم را مشاهده کنید.

نظارت بر دمای CPU در ویندوز 10 با Open Hardware Monitor

یکی از ویژگی های دیگر این نرم افزار این است که به شما اجازه می دهد که بتوانید این دیتاها را روی نوار وظیفه خود تنظیم کنید. این ایده برای زمانی مناسب است که دمای CPU برای شما یک چالش شده و می خواهید لحظه ای چشمتان به این دما باشد.

برای این کار، روی دمای مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Show in Tray را انتخاب کنید.

نظارت بر دمای CPU در ویندوز 10 با Open Hardware Monitor

وقتی که شما تنظیمات را برای نوار وظیفه انجام دادید می توانید آن را به بخشی بکشانید که در کنار المان های قابل مشاهده در نوار وظیفه و در کنار سیستم ترای  آن را مشاهده کنید. این بدین معنی است که می توانید به طور لحظه ای دمای پردازشگر سیستم خود را چک کنید.

نظارت بر دمای CPU در ویندوز 10 با Open Hardware Monitor

 

نرم افزار دمای CPU در ویندوز ۱۰ یا Core Temp

Core Temp را می توان یکی از بهترین نرم افزارها برای دمای CPU در ویندوز ۱۰ به شمار آورد. هر چند سایر ابزارها به شما کمک می کند تا بتوانید به سادگی تمام، تمام بخش های سیستم را کنترل کنید، این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا با تمرکز بیشتر روی CPU اطلاعات دقیق تری بدست آورید.

حتی اگر محدودیت دمای سی پی یو خود را نمی دانید، می توانید از Core Temp استفاده کنید و ضمن توجه به نوع پردازنده، تعداد هسته ها و غیره، از محدودیت دمایی آن نیز مطلع شوید. ( همان ترفندی که در ابتدا گفته شد )

در ابتدای این آموزش در مورد T Junction صحبت شد که در این نرم افزار آن را به صورت “Tj. Max” در بالای لیست تمام دما ها مشاهده خواهید کرد.

نظارت بر دمای CPU در ویندوز 10

علاوه بر این، به طور پیش فرض اطلاعات لازم در سیستم ترای قرار می گیرد. اما اگر به طور پیش فرض این اتفاق نیفتد، می توانید روی Options کلیک کنید و Settings را برای این کار انتخاب کنید.

نظارت بر دمای CPU در ویندوز 10

در بخش تنظیمات تب های مختلفی وجود دارد. روی تب Windows Taskbar کلیک کنید. Enable Windows 7 Taskbar features,  را در ابتدا مشاهده می کنید. آن را انتخاب کنید.

سپس در زیر آن مطابق عکس Temperature را انتخاب کنید. در نهایت OK را بزنید.

نظارت بر دمای CPU در ویندوز 10

بدین ترتیب می توانید از ویژگی های سی پی یو خود در ویندوز ۱۰ و محدودیت ها و دمای آن و هر المان دیگری در این باره اطلاع کسب کنید.

 

کنترل و مشاهده دمای پردازنده در ویندوز ۱۰ با Speccy

Speccy ابزار عالی دیگری است که به طور یک جا یک سری اطلاعات را به شما نمایش می دهد تا بتوانید متوجه شوید که آیا سیستم تان سالم است یا خیر.

کنترل و مشاهده دمای پردازنده در ویندوز 10 با Speccy
این برنامه ابزاری چند کاره است که اطلاعات کامل در مورد بخش های مختلف مثل سی پی یو و رم و غیره را نشان می دهد.

مهم ترین بخش آن شاید اطلاعات دمای پردازنده در ویندوز ۱۰ باشد. در حقیقت در این بخش می توانید، دماهای مرتبط را مشاهده کنید که در نهایت گویای این است که سیستم تان سالم است یا نه.

بعد از این که این نرم افزار را نصب کردید، و آن را باز کردید در سمت چپ CPU را کلیک کنید.

بدین ترتیب می توانید اطلاعات کافی در مورد پردازنده دریافت کنید.

کنترل و مشاهده دمای پردازنده در ویندوز 10 با Speccy

اگر می خواهید این اطلاعات را در بخش tray مشاهده کنید روی View کلیک کنید و بعد Options را انتخاب کنید.

کنترل و مشاهده دمای پردازنده در ویندوز 10 با Speccy

بعد از این System tray را انتخاب کنید.

و بعد Minimize to tray را انتخاب کنید

در ادامه Display metrics in tray را تیک بزنید و بعد CPU را انتخاب کنید.

کنترل و مشاهده دمای پردازنده در ویندوز 10 با Speccy

بعد از این می توانید نرم افزار را ببندید و اطلاعات را از طریق سیستم ترای مشاهده کنید.

بدین صورت می توانید میزان دمای CPU در ویندوز ۱۰ خود بررسی کنید و مشکلات مهم و دردسر ساز را پیش از وقوع تشخیص دهید.

 

اگر در این باره تجربه خوبی دارید، می توانید آن را در بخش نظرات برای کمک به کاربران بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *