موارد تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته

موارد تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته
  • 1400/9/27
  • مجید جعفری
  • 0

دوربین های مداربسته از سیستم های امنیتی ساختمان و اماکن محسوب می شوند که وظیفه اصلی آنها ضبط و انتقال تصاویر است. انواع دوربین های مداربسته از قسمت های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از این قسمت ها نقشی کلیدی در کیفیت تصویر دوربین دارند. کیفیت تصویر دوربین مداربسته به تکنولوژی قطعات استفاده شده در آن بستگی دارد و هرچه تکنولوژی قطعات دوربین به روز تر باشد، به طبع کیفیت تصویر نهایی دوربین نیز بالاتر خواهد بود. در این متن ما قصد داریم تا کاربران را با تکنولوژی های مختلف و عوامل تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته آشنا کنیم.

وضوح تصویر یا رزولوشن

اولین و شاید یکی از مهمترین عواملی که در کیفیت دوربین مداربسته نقش دارد، وضوح تصویر (Resolution) است. در واقع وضوح تصویر همان تعداد پیکسل های تشکیل دهنده عرض و طول تصویر هستند که با واحد مگاپیکسل اندازه گیری می شوند. در حال حاضر دوربین های مداربسته موجود در بازار از رزولوشن های: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۲ مگاپیکسلی پشتیبانی می کنند. هرچه رزولوشن تصویر دوربین مداربسته ما بالاتر بوده و دارای تعداد پیکسل های بیشتری باشد، تصویر دریافتی نهایی با جزئیات بیشتری ضبط خواهد شد.

سنسور

سنسور یا حسگر تصویر محل اصلی قرارگیری پیکسل های دوربین مداربسته است که بر روی برد دوربین نصب می شود. سنسور وظیفه دریافت نور و تبدیل آن به سیگنال های الکترونیکی را بر عهده دارد. سنسور ها در دو نوع CMOS و CCD تقسیم بندی می شوند که نوع سنسور CCD ارزانتر بوده و در اکثر دوربین های مداربسته به واسطه اندازه کوچک و مصرف انرژی پایین، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نوع گرانتر سنسور ها تحت عنوان CMOS، وضوح بهتری را تولید کرده و برای ثبت پلاک خودرو ها و همچنین شناسایی چهره افراد مناسب اند.

لنز

لنز دوربین مداربسته از اصلی ترین اجزای دوربین محسوب می شود که ترکیبی از عدسی ها آن را تشکیل می دهند. وظیفه لنز دوربین مداربسته تنظیم و ارسال نور دریافتی از محیط به سطح سنسور بوده که مشخصه هایی همچون فاصله کانونی یا همان عمق دید لنز در کیفیت تصویر موثر هستند. لنز های دوربین مداربسته به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

لنز های ثابت: لنز های ثابت قابلیت تنظیم نداشته و فاصله کانونی در آنها همواره ثابت است. این بدان معناست که به وسیله این لنز تنها می توان تصاویری با عمق میدان یکسان را مشاهده کرد. بنابراین به دلیل اینکه لنز های ثابت ساختاری ساده دارند، پس قیمت دوربین های مداربسته ای که مجهز به این لنز ها هستند ارزان تر است.

لنز های متغیر: لنز های متغیر در دو نوع  Varifocal و Motorized روی دوربین ها مداربسته تجهیز می شوند. لنز Varifocal قابل تنظیم بوده و به وسیله دوربین های مداربسته ای که دارای این نوع لنز ها هستند، می توان فاصله کانونی را تغییر داد. لنز های Motirized که از انواع لنز های دیگر گران قیمت تر اند، از قابلیت های پیشرفته تری مانند تنظیم و زوم تصاویر به صورت خودکار برخوردار هستند.

فریم ریت

یکی دیگر از عواملی که بر روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته نقش دارد، فریم ریت دوربین است. فریم ریت یا به اختصار FPS مشخص کننده تعداد تصاویری است که دوربین در هر ثانیه دریافت می کند. مغز ما برای دیدن یک تصویر به صورت متحرک، نیازمند ۲۵ تا ۳۰ فریم در ثانیه است. بنابراین تعداد فریم ها بر وضوح تصویر نقشی اساسی داشته و هرچه فریم دوربین مداربسته بالاتر باشد، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود.

دید در شب (IR)

در دوربین های مداربسته ای که مجهز به قابلیت تصویر برداری در شب هستند از تکنولوژی مادون قرمز استفاده می شود. با این وصف به وسیله این دوربین ها می توان در شب تصاویری به صورت سیاه و سفید ضبط نمود که این قابلیت یکی از معیار های تضمین کننده میزان کیفیت تصاویر دوربین مداربسته به حساب می آید.

به مشتریان دوربین های مداربسته برای تصویر برداری با کیفیت تر در شب پیشنهاد می کنیم دوربین مداربسته را پشت اجسامی مانند پنجره نصب نکنند، لنز دوربین را تمیز نگه داشته و از تابش مستقیم نور به لنز دوربین جلوگیری نمایند.

تکنولوژی ساخت

از آخرین و تاثیرگذار ترین معیار های مهم در کیفیت تصویر دوربین مداربسته، تکنولوژی ساخت آن است. دوربین های مداربسته ای که با اصولی ترین استاندارد ها و همچنین قطعاتی مرغوب ساخته شده اند، در شرایط مختلف محیطی دچار اختلال نمی شوند و همواره تصاویر را با کیفیت مطلوب دریافت خواهند کرد. طراحی و نصب قطعات می بایست به بهترین نحو صورت گیرد تا دوربین مداربسته بعد از مدتی دچار نقص فنی نشود.

تناسب دوربین به کار رفته با محیط

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، دوربین مداربسته باید با شرایط محیطی مختلف سازگار باشد تا بتوان به وسیله آن تصاویری با وضوح بالا را ضبط کرد. به عنوان مثال دوربین هایی که استحکام بالایی در شرایط آب و هوایی سخت ندارند، در دماهای بسیار بالا و یا بسیار پایین به سرعت دچار مشکل شده و کارایی خود را از دست می دهند.

همچنین محل نصب دوربین مداربسته در کیفیت ضبط تصاویر آن میتواند تاثیر گذار باشد. برای مثال تصویر برداری به وسیله این تجهیزات امنیتی در مکان هایی که نور کافی در آنها وجود دارد راحت تر بوده و دوربین های مداربسته تصاویر با کیفیت تری را در این موقعیت ها دریافت خواهند کرد.

نکات تکمیلی درباره موارد تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله گفته شد، عوامل زیادی در کیفیت تصویر دوربین مداربسته نقش دارند. ما در این متن سعی کردیم تا مهمترین این عوامل را برای کاربران شرح دهیم تا به درک بهتری از این موضوع برسند. به طبع دوربین های مداربسته که تصاویر با کیفیت تری را ضبط و دریافت می کنند، در رنج قیمت بالاتری به فروش می رسند. البته گاهی اوقات با وجود اینکه دوربین گران قیمتی تهیه کرده ایم، ولی هنوز از کیفیت تصویر آن راضی نیستم. به منظور رفع این مشکل می توان از نرم افزار های شفاف سازی تصاویر و همچنین بهینه سازی روشنایی استفاده کرد.

چطور اطلاعات فنی در مورد دوربین مدار بسته بگیریم؟

پیش نیاز مواردی که در بالا ذکر شد این است که ما اطلاعات اولیه ای از انواع دوربین مدار بسته داشته باشیم. اما به دلیل اطلاعات فنی کمی که اکثر برندهای سازنده در هنگام عرضه محصولاتشان دارند در خیلی از مواقع بررسی محصولات ممکن نیست. به همین دلیل نیاز به کارشناسانی خبره است که اطلاعات کافی را از انواع سیستم های دوربین مداربسته داشته باشند. یکی از بهترین مراکز برای دریافت اطلاعات کارشناسی شده سایت دی سی ای کالا است که می توانید از این لینک برای ارتباط با این شرکت استفاده نمایید. البته سایت این فروشگاه نیز اطلاعات را همراه با نمایش کیفیت قرار داده تا در انتخاب محصول بهترین تجربه را داشته باشید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *