تفاوت کارت گرافیک و چیپست گرافیک‌

تفاوت کارت گرافیک و چیپست گرافیک‌
  • 1400/10/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دنیای سخت‌ افزار رایانه‌ای گستردگی و پیچیدگی بسیاری دارد. اگر وارد این حوزه شوید با هزاران اصطلاح مختلف و معادل آن‌ها آشنا می‌شوید که موجب سردرگمی شما می‌شود.  برای این که بتوانید استفاده بهینه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری داشته باشید، باید با سخت افزارهای مختلف آشنا شوید. شما باید بتوانید اطلاعات بی‌نهایتی که در دنیای کامپیوترها وجود دارد را دسته بندی کرده و به ذهن خود بسپارید تا در صورت بروز مشکل یا هر مسئله‌ای در بحث سخت افزاری از اطلاعات خود استفاده کنید. مشکل بسیاری از افراد در این زمینه این است که اکثر اصطلاحات کامپیوتری را با هم یکی می‌دانند. رایج‌ترین این اشتباه این است که اکثر اپراتورها تفاوت کارت گرافیک و چیپست را نمی‌دانند. در واقع این دو را یکی می‌دانند. از آن جا که کارت گرافیک و پردازنده آن نقش بسیار مهمی در عملکرد کامپیوتر دارند، در ادامه به بررسی تفاوت کارت گرافیک و چیپست می‌پردازیم.

قبل از این که به صورت اختصاصی تفاوت کارت گرافیک و چیپست را بیان کنیم، بهتر است شرح کوتاه و جامعی از هر کدام  از کارت گرافیک و چیپست کارت گرافیک بیان کنیم. در این صورت می‌توانید تفاوت‌ها را از دل تعاریف ذکر شده بیرون بکشید و برای همیشه چیستی این دو واژه را به ذهن بسپارید.

کارت گرافیک چیست؟

در تعریف کارت گرافیک می‌توان چنین گفت که تصاویری شما بر روی مانیتور کامپیوتر می‌بینید، توسط این قطعه سخت افزاری تولید می‌شوند. به عبارتی کارت گرافیک قطعه سخت افزاری است که وظیفه تولید تصاویر پخش شده روی مانیتور را به عهده دارد. به این صورت که این قطعه دیتا و اطلاعات را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که برای اپراتورهای کامپیوتر قابل درک و فهم باشد. هر چه کارت گرافیک بهتر باشد، کیفیت تصاویر پخش شده بالاتر خواهد بود.  بنابراین افرادی که ویدئو ادیت می‌کنند یا گیمرهای حرفه‌ای به نوع کارت گرافیک توجه بسیاری دارند. برای بیان تفاوت کارت گرافیک و چیپست گرافیک بهتر است با انواع این کارت آشنا شوید. در حوزه سخت افزارهای کامپیوتری دو نوع کارت گرافیک وجود دارد که در زیر شرح می‌دهیم.

  • کارت گرافیک یکپارچه: این قطعه بر روی مادر برد تعبیه شده است. در واقع بر روی مادر برد لحیم شده و جدا کردن آن کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل نمی‌توان آن را به سادگی آپگرید کرد. این نوع کارت قیمت کمی دارد و می‌توان از آن در لپ‌ تاپ‌ها و کامپیوترهای استاندارد استفاده کرد. به عبارت دیگر مدل یکپارچه این قطعه برای استفاده‌های ساده از کامپیوتر مانند وب‌گردی، تماشای فیلم، ایجاد اسناد و کارهای مشابه آن کاربرد دارد. مزایای بسیاری برای این نوع کارت تعریف شده است. به عنوان مثال اندازه کوچک‌‌تری دارد، به علت مصرف کم برق، گرمای کمتری تولید می‌کند و به کولینگ اضافه احتیاج ندارد، در کل به هزینه جداگانه‌ای نیاز دارد اما به هر خال کاربری آن محدود است و قابل جدا کردن و آپگرید نیست. به همین دلیل برای بازی‌ کاربردی ندارد و گیمرها باید به فکر کارت مناسب‌تری باشند.
  • کارت گرافیک اختصاصی و مستقل: این نوع کارت به صورت یک قطعه جداگانه بر روی مادر برد نصب می‌شود و به سادگی قابل جدا کردن است. بنابراین گیمرها و افرادی که به صورت حرفه‌ای از کامپیوتر استفاده می‌کنند و با آپگرید کردن سیستم خود را ارتقا می‌دهند، از این نوع کارت استفاده می‌کنند.

کارت گرافیک از طریق درگاه مخصوصی به نام باس به مادر برد وصل می‌شود و اطلاعات آن نیز از طریق درگاه تعبیه شده به مادر برد منتقل می‌شود. مادر برد قلب یک سیستم کامپیوتری است و کارت گرافیک نیز مهم‌ترین بخش این قطب است. همان طور که پیش‌تر گفتیم اگر استفاده شما از کامپیوتر به تماشای ویدئو و وب گردی و امثال آن محدود می‌شود چ، کارت یکپارچه و مجتمع روی مادر برد جوابگوی کار شما است اما اگر قصد انجام کارهای پیچیده‌تری دارید، باید کارت گرافیک مناسبی تهیه کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند هر چه حافظه رم کارت گرافیک بالاتر باشد، عملکرد و سرعت کارت بهتر است، در صورتی این تصور اشتباه است و عملکرد کارت گرافیکی به نوع تراشه آن بستگی دارد. در اینجا به تفاوت کارت گرافیک و چیپست می‌رسیم.

یک کارت پیشرفته گرافیک از یک برد تشکیل شده که حافظه و پردازنده اختصاصی روی آن تعبیه شده اند. کارت‌های گرافیک با کاهش قابل توجه حجم عملیات‌های مربوط به پردازنده اصلی کامپیوتر، تأثیر مثبت زیادی در بهبود عملمرد کلی سیستم و در نهایت در افزایش سرعت کامپیوتر دارند. حال جالب است بدانید که مؤثرترین بخش در عملکرد کارت گرافیک، تراشه مرکزی آن یا همان GPU است. به این ترتیب در بیان چیستی کارت‌های گرافیک به تعریف چیپست و در نهایت بررسی تفاوت کارت گرافیک و چیپست می‌رسیم.

چیپست کارت گرافیک چیست؟

چیپست همان پردازنده گرافیکی یا جی پی یو کارت گرافیک است. در واقع چیپست کارت گرافیک واحد پردازش گرافیکی است که بخشی از کارت را تشکیل می‌دهد. تمام داده ‌ها در کامپیوتر به صورت صفر و یک ذخیره می‌شوند. حال برای این که داده‌ها قابل درک شوند باید از کارت برای تبدیل استفاده کرد. کارت گرافیکی دقیقاً همان بخشی است که اطلاعات صفر و یک را به تصویر تبدیل می‌کند. حال چیپست کارهای مربوط به پردازش اطلاعات را در کارت گرافیک انجام می‌دهد. پردازش‌های مربوط به گرافیک شامل ساخت تصاویر سه بعدی، درست کردن سایه‌ها، اسمبل تصویر، مدیریت رنگ‌ها و غیره می‌شود. می‌توان چیپست یا همان جی پی یو را مغز کارت‌های گرافیکی دانست که قدرت آن در پردازش اطلاعات به مدل پردازنده بستگی دارد.‌ جی پی یو مانند یک مترجم اطلاعاتی که از سی پی یو می‌رسد را به تصویر تبدیل می کند. بنابراین هر چه تصویر پیچیده‌تر باشد، پردازش پیچیده‌تری برای تشکیل تصاویر قابل درک انجام می‌شود، در نتیجه جی پی یو نیز باید پیچیده‌تر و سریع‌تر باشد.

در بررسی تفاوت کارت گرافیک و چیپست به تفاوت بین GPU  و CPU می‌رسیم. جی پی یو شبیه به سی پی یو طراحی شده است. با این تفاوت که سی پی یو کارهای محاسباتی را انجام می‌دهد اما پردازنده گرافیکی یا جی پی یو علاوه بر اعمال محاسباتی، پردازش‌های گرافیکی را نیز انجام می‌دهد. به عنوان مثال پردازنده می‌تواند تصاویر سه بعدی را پردازش و تولید کند. از سوی دیگر به این مسئله می‌رسیم که تمام پردازنده‌ها به حافظه رم احتیاج دارند. حافظه رم نوعی چیپست حافظه محسوب می‌شود. چیپست حافظه یا همان حافظه رم باید با پردازنده در ارتباط باشد، به همین دلیل یا باید روی مادر برد یا روی کارت گرافیک نصب شود. نکته اینجا است که چرا باید پردازنده روی کارت گرافیک نصب شود. در کامپیوترها ممکن است قطعات سخت افزاری قدیمی شده و به ارتقا نیاز داشته باشند و یا ممکن است خراب شده و به تعویض نیاز داشته باشند. بنابراین باید قطعه سخت افزاری طوری به مادر برد وصل شود که بتوان به راحتی آن را جدا کرد. بهترین کار این است که چیپست روی کارت گرافیک نصب شود.

بررسی تفاوت کارت گرافیک و چیپست

تا این جا به این نتیجه رسیدیم که باید چیپست را روی برد گرافیک نصب کنیم. مسئله این است که پردازنده به تنهایی نمی‌تواند تمام کارها را انجام دهد و باید تمام قطعات مرتبط با آن از جمله سیستم خنک کننده، حافظه جانبی، قطعات نویز گیر، مدارات تأمین برق، مدارات راه انداز و غیره نیز روی برد گرافیک قرار بگیرند. می‌توان این قطعات را روی مادر برد نیز نصب کرد. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه لزومی دارد تمام قطعات روی کترت گرافیک قرار بگیرند. پاسخ این است که هر چه قطعات مربوط به گرافیک به پردازنده آن یعنی چیپست نزدیک‌تر باشند، سرعت پردازش و انتقال اطلاعات افزایش می‌یابد. علاوه بر آن  اگر تمام این قطعات بر روی مادر برد نصب شوند، ابعاد آن بزرگ‌تر شده و باید در ابعاد وسیع‌تری طراحی شود.

نتیجه: با توجه به اطلاعات فوق کارت گرافیک و چیپست گرافیک را نمی‌توان یکی دانست. کارت گرافیک یک برد الکتریکی است و چیپست واحد یا تراشه‌ای است که روی آن نصب می‌شود و عملکرد کارت را ممکن می‌سازد. این نکته را به خاطر بسپارید که برد گرافیک صرفاً از یک چیپست تشکیل نشده و قطعات دیگر مانند خنک کننده، مدار برق، کانکتور و غیره نیز روی کارت گرافیک نصب می‌شوند. تمام این قطعات کارت گرافیک را تشکیل می‌دهند که از آن به عنوان یک سخت افزار برای پردازش اطلاعات استفاده می‌شود. مهم‌ترین عامل مؤثر در کیفیت عملکرد و دقت کارت گرافیک حافظه به کار رفته در آن است که معمولاً در ظرفیت یک تا دوازده گیگا بایت وجود دارد. علاوه بر حافظه اختصاصی که در ساختار کارت گرافیک وجود دارد، این برد می‌تواند از حافظه رم اصلی کامپیوتر استفاده کند.

معتبرترین شرکت فروش قطعات سخت افزاری کامپیوتر

اگر با تفاوت کارت گرافیک و چیپست آشنا باشید، بهتر می‌توانید مشکلات مربوط به بخش پردازش را تشخیص دهید. به عنوان مثال ممکن است تصاویر مورد نیاز شما به درستی روی صفحه مانیتور نمایش داده نشوند یا تصاویر نصفه، به رنگ سیاه، آبی با تکه تکه شوند و یا مشکلاتی از این دست که نشان می‌دهند کارت گرافیک باید ارتقا یابد و یا به مل باید تعویض گردد. در کامپیوترهای رومیزی به راحتی می‌توان کارت گرافیک را از مادر برد جدا و تعویض کرد. فقط باید بتوانید که برد گرافیک مناسب با کارتان را تهیه کنید. در این راستا فروشگاه ترنج کامپیوتر بهترین انتخاب برای خرید این قطعات سخت افزاری است. این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک است و خدمات مطمئنی در حوزه کامپیوتر ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر وارد سایت ترنج کامپیوتر است.

https://tcshop.ir

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *