استفاده از لیزر پرقدرت اشعه ایکس به عنوان مسکن درد

استفاده از لیزر پرقدرت اشعه ایکس به عنوان مسکن درد
  • 1393/11/30
  • مجتبی
  • 0

دانشمندان اخیرا یک ساختبار پپتید دو عاملی را کشف کرده اند که به صورت مسکن عمل کرده و فرآیند تسکین درد را بدون اعتیاد به عامل خاصی ارائه می کند. داروهای مخدری مانند مورفین، با هدف قرار دادن گیرنده های mu باعث تسکین درد می گردند و اینکار را به صورت موثری انجام می دهد. در صورتی که از این نوع داروهای مخدر برای مدتی طولانی استفاده گردد، گیرنده ها نسبت به آن مقاوم و پایدارتر شده و همین عامل باعث اعتیاد به این موارد می گردد.

حالا با استفاده از نوع جدیدی از اشعه پرقدرت ایکس دانشمندان راه جدیدی را برای تسکین درد ارائه کرده اند که هیچگونه وابستگی و اعتیادی را به دنبال نخواهد داشت و از نظر جسمی فردی که این نوع تسکین بر روی وی انجام شود، هیچگونه وابستگی جسمی پیدا نخواهد کرد.

Vadim Cherezov استاد دانشکده USC Dornsife می گوید: = اگر شما بدانید که اتصال های فیزیکی چگونه کار می کنند، آنگاه قادر خواهید بود تا مولکولهایی را طراحی کنید که فقط بر روی یک گیرنده خاص اثر بگذارند و نیز پاسخی خاص که مد نظر شما بوده را ایجاد کنند. Vadim Cherezov این گفته را در مقاله ای که در روز ۱۶ فوریه در مورد ساختبار طبیعی و مولوکولی بیولوژی منتشر شده، بیان داشته است.

گیرنده های مواد مخدر در سراسر مغز و نخاع و در چهار نوع عمده وجود دارند: دلتا، کاپا، مو، و گیرنده نوسیسپتین. بدن به طور طبیعی مولکول ها یا لیگاندهایی به نام انکفالین، اندورفین و dynorphins دارد که به این گیرنده ها متصل شده و به منظور تنظیم حالات خلق و خو و هنگام درد آزاد می گردند.

[منبع: sciencedaily]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *