چگونه در اولین برخورد برنده باشیم؟

چگونه در اولین برخورد برنده باشیم؟
  • 1395/7/25
  • زهرا معبودی
  • 0

ما انسانها معمولا به طور غیر ارادی در اولین برخورد با افراد از طرز برخورد و حرکات آنها پیش داوری هایی را از فرد مقابل انجام می دهیم که گاهی برخی از آنها درست است و گاهی پس از شناخت بیشتر متوجه می شویم برخی از واکنش های فرد تنها به دلیل استرس یا قرار گیری در محیطی خاص اتفاق افتاده است.

این حرکات و رفتارها که باعث پیشداوری های ذهنی فرد مقابل می شود متعلق به زبان بدن ماست و در واقع کنترل رفتار و حرکات به ما کمک می کند تا با شیوه ای صحیح و اصولی زبان بدن خود را نشان دهیم. این موضوع در برخی مواقع بیشتر از پیش اهمیت پیدا می کند. یکی از مهم ترین شرایط و زمان ها برای بهره گیری از تکنیک های زبان بدن در مصاحبه های شغلی و استخدامی است.

در مصاحبه های شغلی بیشترین توجه و توان خود را باید بر روی چگونگی انتقال مفاهیم به وسیله زبان بدن متمرکز نمایید. زیرا معمولا بیشترین قضاوت و تصمیم گیری در باره شما پیش از ایجاد شناختی از شما و تنها به کمک همین حرکات و رفتار صورت خواهد گرفت.

علاوه بر زبان بدن فاکتورهای دیگری چون ظاهر، طرز برخورد، اخلاق و نحوه پوششتان می تواند در پیشداوری ها ذهنی فرد مقابل و همچنین آینده شما موثر و کارساز باشد. به طور دقیقتر می توان گفت این روابط آنی می تواند آینده شغلی شما و همچنین مبنای برخورد های آتی شما را تعیین نمایید. توجه نمایید که هر  اشتباهی در این زمینه می تواند عواقبی جبران ناپذیر را برای شما به همراه داشته باشد.

بنابراین، چه در زندگی اجتماعی و چه در زندگی کاری ، دانستن این که شما چگونه تاثیر اولیه مناسبی را ایجاد کنید، اهمیت ویژه ای دارد. این مقاله به تشریح نکاتی پرداخته که می تواند برایتان در ارتباط با این موضوع مفید باشد در ادامه با گویا آی تی همرا باشید.

آن تایم بودن از هرچیزی با اهمیت تر است.

به عنوان اولین و مهمترین گام باید بدانید که هیچ کس مخصوصا در اولین برخورد از انتظار کشیدن خوشش نمی آید. پس بهتراست با برنامه ریزی دقیق و مناسب تلاش کنیم کمی زودتر از زمان مقرر به محل مورد نظر برسیم. همچنین لازم است زمان لازم برای ترافیک، اشتباهات رانندگی و … را نیز در نظر بگیریم.

آرام و راحت باشید.

احساس شما و میزان استرس یا آرامش شما به سادگی به فرد مقابل منتقل می شود. بنابراین هرچه شما را حت تر و آرام تر باشید فرد مقابل نیز احساس بهتری از مواجه با شما خواهد داشت و این موضوع می تواند در مثبت بودن تاثیر اولیه شما موثر باشد.

خودتان را خوب معرفی کنید.

نوع پوشش و آراستگی ظاهری شما می تواند تعریف درستی  به فردی که برای اولین بار شما را می بیند بدهد. بنابراین تلاش کنید در موقعیت های رسمی از پوشش مناسب و رسمی و همچنین مطابق با آداب و رسوم و شرایط موجود استفاده نمایید. همچنین اطمینان یابید پیرایش صورت و آراستگی ظاهریتان دقیقا همان چیزی باشد که در موقعیت های رسمی به آن نیاز دارید.

خودتان باشید ! (تظاهر نکنید)

سعی کنید در این برخورد اولیه کاملا خودتان باشید و از دورغ و خیلی خوب جلوه دادن خودتان جدا خودداری نمایید. توجه کنید که صداقت شما بیشترین تاثیر را روی طرف مقابل خواهد داشت.

لبخند در حکم پیروزی!

یکی از مسائلی که در این موقعیت بسیار مهم به نظر می رسدنحوه برخورد شما با فرد مقابل است. در این شرایط لبخند می تواند بسیار موثر و قوی عمل نماید و به شما در برقراری یک ارتباط محکم تر کمک نماید. البته باید به این نکته بسیار مهم توجه نمایید که زیاد روی در هر چیزی م یتواند باعث ضرر باشد مثلا زیاد خندیدن می توان شمارا سبک، غیر جدی و بی صداقت جلوه دهد پس در همه چیز حد وسط را رعایت نمایید.

صریح و با اعتماد به نفس باشید

همانطور که پیشتر اشاره نمودیم زبان بدن شما می تواند بسیار شفاف تر و صریح تر از زبانتان سخن بگوید. بنابراین در این شرایط و برای ایجاد یک تاثیر اولیه مطلوب بهتر است اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، محکم و با اقتدار بایستید و با اطمینان دست بدهید. این موضوع به شما و طرف مقابلاتان کمک می کند در شرایط راحت تری قرار بگیرید.

مثبت باشید

نگرش شما آنچه را که انجام می دهید را نشان می دهد. حتی اگر با انتقاد و یا عصبانیت مصاحبه کننده روبرو شدید نگرش مثبتی داشته باشید. سعی کنید که از مصاحبه درس بگیرید و از آن بهره مناسب ببرید.

مودب باشید و دقت نظر داشته باشید

مودب بودن و رعایت شرایط ادب می تواند تاثیر اولیه مثبتی را در فرد مقابل ایجاد نماید. به عنوان مثال یکی از مهمترین معیار ها برای نشان دادن ادب می تواند خاموش نمودن تلف همراه و یا سایلنت نمودن آن باشد. توجه کنید که ایجاد یک رابطه جدید نیازمند تمامی توان و توجه شماست.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با دیگرکاربران گویا آی تی درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی دیگران را نیز در ایجاد ارتباطی مناسب در مصاحبه های شغلی یاری نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *