بررسی گوشی هوشمند Sony Xperia P

بررسی گوشی هوشمند Sony Xperia P
  • 1392/8/12
  • امين قاسمي‌زاده
  • 1

می‌خواهیم در این مقاله به بررسی یکی دیگر از گوشی‌های سونی بپردازیم.
نکات مثبت این گوشی هوشمند:دارای بدنه فلزی با طراحی خیره کننده و اندازه جمع و جور است و همین طور دارای صفحه نمایش درخشان است. از دیگر مزایای آن می‌توان به متصل شدن این گوشی هوشمند به بخش بزرگ موسیقی سونی و فروشگاه های ویدیویی اشاره کرد.
نکات منفی این گوشی هوشمند:گوشی Xperia P دارای یک پردازنده نسبتاً ضعیف است و سیستم عامل آندروید نصب شده بر روی آن منسوخ شده است و عمر باتری کوتاه است و باعث نارضایتی کاربر می‌شود.
نکته های پایانی:اگر زیبایی تنها الویت شما است بهتر می‌باشد که Xperia P را خریداری کنید ولی قدرت آن تعریفی ندارد.

بازار گوشی‌های هوشمند و رقابت بین آن‌ها بسیار داغ است. شرکت سونی با استفاده از خط NXT خود امیدوار است که گوشی‌های ترکیبی سبک و همچنین با قابلیت‌های چند رسانه ای را تولید کند. این همان چیزی است که بسیاری از کاربران اپل و سامسونگ و HTC به دنبال آن هستند، گوشی‌های شیک سونی به همین علت ساخته می‌شوند.
به صورت مستقیم و بدون قفل با قیمت ۴۷۹٫۹۹ دلار این گوشی هوشمند به فروش می‌رسد و باید بگویم که گوشی جمع و جوری است اما متأسفانه فاقد قدرت و کارایی سنگین است.

طراحی:
گوشی هوشمند سونی Xperia P یک قدم عقب‌تر از Sony Xperia S است و شما با یک نگاه این موضوع را درک نخواهید کرد.
همراه با بدنه فلزی خود می‌تواند یک محصول شیک باشد که برخلاف Xperia S که از جنس پلاستیک است. هنگام اندازه گیری دیدم که این گوشی دارای ۴٫۸ اینچ ارتفاع و ۲٫۳ اینچ عرض و ۰٫۳ اینچ ضخامت است.
این گوشی از دیگر خواهر یا برادر خود یعنی Xperia S زیاد کوچک‌تر نیست (۵ اینچ ارتفاع و ۲٫۵ اینچ عرض و ۰٫۴ اینچ ضخامت است).
وزن Xperia P ۴٫۲ اونس است و بسیار راحت در دست قرار می‌گیرد.

توابع آندرویدی به خوبی در این گوشی هوشمند کار می‌کنند. برخلاف گوشی هوشمند Xperia S و Xperia Ion شما به راحتی می‌توانید با سه دکمه روی صفحه نمایش کار کنید و فقط کافی است بر روی آیکون انگشت خود را فشار دهید، صدای ویبره یعنی این که درخواست شما انجام شده است و این یک پیشرفت نسبت به گوشی‌های هوشمند Xperia S و Xperia Ion است. این گوشی هوشمند دارای یک صفحه نمایش ۴ اینچی با صفحه نمایش بزرگ است و ۵۴۰*۹۶۰ پیکسل است. دوربین جلو که در بالای صفحه نمایش است VGA می‌باشد و در قسمت بالا در صورت بودن اطلاع رسانی (مثل اس ام اس و زنگ و غیره) رنگ چراغ چشمک زن تغییر می‌کند. در قسمت سمت چپ گوشی قسمت اتصال است که پورت Micro-USB و HDMI و یک اسلات micro-SIM قرار گرفته‌اند. در قسمت بالای گوشی شما جای جک هدفون ۳٫۵ میلی متری را مشاهده می‌کنید در حالی که در قسمت سمت راست گوشی یک دکمه کوچک برای خاموش و روشن کردن گوشی قرار داده شده و همچنین یک دکمه ولوم نازک برای تنظیم صدا و یک دکمه اختصاصی برای دوربین وجود دارد.
در پشت گوشی هم دوربین عقب را مشاهده می‌کنید که ۸ مگا پیکسل و به همراه فلش LED است.

صفحه نمایش:
صفحه نمایش 4 اینچی qHD گوشی هوشمند سونی از تکنولوژی مخصوص کمپانی سونی که WhiteMagic نام دارد استفاده می‌کند که یعنی باعث می‌شود کاربر در زیر نور آفتاب در خارج از خانه به راحتی بتواند با صفحه نمایش کار کند و همان طور که خواهید دید صفحه نمایش آن بسیار روشن است.
در واقع من در بررسی‌های خود هیچ مشکلی با صفحه نمایش در زیر نور خورشید نداشتم در حالی که با Samsung Galaxy Nexus که تحت همین شرایط بررسی شد مشکل دید داشتم.
اما باید بگویم که در شرایط معمولی و خانه و یا حتی محیط‌های تاریک صفحه نمایش بسیار با کیفیت نیست و عملکرد آن راضی کننده نیست.
هنگامی که این گوشی هوشمند را با HTC One X و Samsung Galaxy Nexus مقایسه کردم، در تست معلوم شد که Xperia P دارای تصاویری با کنتراست پایین و زاویه دید محدودی است.
در مورد کنتراست که مقایسه کردم کمی بیشتر توضیح می‌دهم. گوشی هوشمند Galaxy Nexus که دارای صفحه نمایش ۴٫۵۶ اینچی است و صفحه نمایش دارای ۷۲۰*۱۲۸۰ رزولوشن است و رنگ‌ها به خوبی نمایش داده می‌شوند و همین طور گوشی هوشمند HTC One X دارای صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی و رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ است که دارای زاویه دید گسترده و رنگ‌های طبیعی است.

رابط کاربری:
در حالی که گوشی هوشمند Xperia S بر روی سیستم عامل تقریباً قدیمی 4.0 آندروید Ice Cream Sandwich کار می‌کند، گوشی هوشمند Xperia P بدتر از آن بر روی اجرای سیستم عامل ۲٫۳ آندروید Gingerbread گیر کرده است.
در مورد رابط کاربری باید بگویم که شما می‌توانید به راحتی یک پوشه ایجاد و یا به هر یک از ۵ صفحه سونی اضافه کنید و برای آن باید از دکمه های میانبر کمک بگیرید.
در این گوشی از NFC هم استفاده شده است که متأسفانه زیاد با این گوشی سازگار نمی‌باشد. NFC به راحتی بر روی سیستم عامل آندروید 4.0 و ۴٫۱ Jelly Bean کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که تصاویر و فایل‌های خود را به راحتی انتقال دهید.
نرم افزار و برنامه‌ها:

به عنوان یک دستگاه هوشمند آندرویدی که دارای سیستم عامل است باید بگویم که گوشی Xperia P قادر به انجام دادن تمامی وظایف اساسی و پایه آندروید است، برای مثال:پشتیبانی از سرویس‌های گوگل مثل Gmail و نقشه‌ها و راه بری حتی با استفاده از GPS و استفاده از شبکه اجتماعی Google است.
سونی همچنین خدمات دیگری مثل Timescape را ارائه می‌دهد که در مورد شبکه های اجتماعی است و می‌توان گفت ترکیبی از بروز رسانی دو سایت اجتماعی Twitter و Facebook است.
برنامه های دستگاه به راحتی به شما اجازه می‌دهد که برنامه‌ها و آهنگ ها و حتی ویدیوها را به اشتراک بگذارید و چون باتری دارای طول عمر کمی است یک برنامه برای بهینه سازی عمر باتری در سونی وجود دارد.
شما به راحتی می‌توانید برنامه های مورد نظر خود را از گوگل پلی دانلود کنید و نصب کنید.
موسیقی و ویدیو در سونی:
سونی به صورت نامحدود از موسیقی و ویدیوها پشتیبانی می‌کند و اگر شما یک حساب کاربری داشته باشید قادر هستید که فیلم بخرید و یا حتی اجاره کنید.

کمی به نظر من انتقال فایل‌ها از سونی گیج کننده بود و من این کار را از طریق نرم افزار Media Go PC انجام دادم ولی به نظرم کمی پیچیده بود.
یکی دیگر از مسائلی که من را ناراحت کرد این بود که ویدیویی که خریداری کردید را فقط از طریق همان گوشی می‌توانید مشاهده کنید و قابلیت به اشتراک گذاری ندارد.
قیمتی که سونی برای اجاره فیلم به مدت یک شبانه روز اعلام کرده است ۲٫۹۹ دلار است که به نظر من معقول است و قیمت ۱۴٫۹۹ دلار برای فروش آن اعلام شده است.
کیفیت ویدیوها به صورت استاندارد است ولی فقط متأسفانه HD نیست.
هزینه پخش موسیقی به صورت نامحدود ۹٫۹۹ دلار در ماه است و به نظر من مناسب است.

دوربین:
دوربین این گوشی هوشمند ۸ مگا پیکسل است که دارای فلش LED می‌باشد.

برخلاف تجربه من با دوربین گوشی‌های Xperia S و Xperia Ion حدود ۲ ثانیه طول کشید تا یک عکس گرفته شود. کمی در عکس‌ها حالت دانه دانه وجود دارد.
در خارج از خانه و در زیر نور آفتاب باز کیفیت عکس‌ها بهتر است و جای امید دارد، اما باز هم زیاد خوب نیست.
عکس‌ها زیادی روشن هستند و حالت دو بعدی دارند. Xperia P دارای تعدادی ویژگی دوربین است و شما می‌توانید طیف گسترده ای از حالت‌های عکاسی و از جمله توابع خاص عکاسی مثل گرفتن عکس‌های پشت سر هم استفاده کنید. همین طور قابلیت تشخیص لبخند هم در این دوربین قرار داده شده است.
شما با فشار دادن دکمه مخصوص عکاسی Xperia P می‌توانید حتی در زمانی که گوشی فعال نیست به راحتی با آن کار کنید.
تمامی عکس‌ها و فیلم‌ها در گالری مخصوص سونی ذخیره می‌شود.
کار آیی:

این گوشی هوشمند دو هسته ای، دارای پردازنده ۱GHz U۸۵۰ است که دارای ۱ گیگابایت RAM است. با این حال سرعت دیدن یک کلیپ به صورت مداوم آهسته است.
این گوشی اغلب به صورت تصادفی در باز کردن منوها گاهی کاهش سرعت دارد و باعث اذیت و آزار کاربر نمی‌شود.
جای تعجب نیست که این گوشی در مدت زمان ۲٫۷۹ ثانیه توانسته نمره ۶۰٫۵ را کسب کند که بسیار کمتر از دیگر گوشی هوشمند سونی یعنی Xperia S است که با پردازنده ۱٫۵GHz بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.
گوشی‌های هوشمند جدید دارای پردازنده‌هایی هستند که به تازگی طراحی شده‌اند، مثل:HTC One X و Samsung Galaxy S۳ که دارای پردازنده دو هسته ای ۱٫۵GHz است.
گوشی هوشمند HTC One X در تست ما توانست نمره ۱۷۰٫۲ را کسب کند و همین طور گوشی هوشمند Galaxy S۳ توانست نمره ۱۷۵٫۷ را کسب کند.
به عنوان یک تلفن GSM قابلیت اتصال به ( GPRS/EDGE )۸۵۰, ۹۰۰, ۱۸۰۰, ۱۹۰۰ و ( HSPA )۸۵۰, ۹۰۰, ۱٬۹۰۰, ۲۱۰۰ را دارد و همین طور یک تلفن ۳G محسوب می‌شود.
سرعت دانلود من با استفاده از شبکه AT&T در نیویورک ۱٫۴۳Mbps بود.
سرعت ارسال بسیار پایین‌تر بود که به طور متوسط ۰٫۵۶ Mbps در ثانیه بود.

در نیویورک توسط شبکه AT&T کیفیت صدا تست شد و طرف مقابل من از وجود برخی صداهای خش دار شکایت می‌کرد.
صدا در این گوشی بسیار بالا نیست و سونی ادعا کرده است که مدت زمان مکالمه تا ۶ ساعت توسط این گوشی پشتیبانی می‌شود.
نتیجه گیری نهایی:

باید اعتراف کنم که این گوشی پر زرق و برق است و کاربر را به خود جذب می‌کند. طراحی خوب و وجود حق بیمه از موارد خوبی است که این گوشی دارا است.
متأسفانه پردازنده آن بسیار ضعیف است و باعث عواقب بدی دارد.
سیستم عامل آندروید Ice Cream Sandwich که بر روی Xperia S قدیمی محسوب می‌شود و شما تصور کنید که این گوشی هوشمند با سیستم عاملی کند تر و قدیمی‌تر مثل ۲٫۳ Gingerbread آندروید چقدر ضعیف عمل می‌کند.
به هر حال من آرزو می‌کردم که سونی روی پردازنده این گوشی بیشتر کار کند.

هر چند از نظر من حتی گوشی هوشمند سونی Xperia S هم تنبل است. دوربین این گوشی با وجود ۸ مگا پیکسل بودن آن زیاد جالب نیست.
صفحه نمایش به خوبی در مقابل نور آفتاب در بیرون از خانه کار می‌کند.
اگر شما این گوشی را پسند نکردید انتخاب بعدی شما می‌تواند Samsung Galaxy Nexus باشد که دارای سیستم عامل آندروید ۴٫۱ Jelly Bean است که به اندازه کافی سریع است و همین طور دوربین آن ۵ مگا پیکسلی است.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام.خیلی ممنون بابت اطلاعاتی که درمورد این گوشی نوشتید.
    من یه مشکل دارم و اون این هست که نمی تونم عکس ها و فیلم هایی که با خود گوشی می گیرم رو به لب تاپم انتقال بدم.میشه لطفا راهنماییم کنید.ممنون.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *