آیا حاضرید موبایل خود را به محققان قرض بدهید تا بیماری‌ها را درمان کنند؟

آیا حاضرید موبایل خود را به محققان قرض بدهید تا بیماری‌ها را درمان کنند؟
  • 1393/10/24
  • مریم موید
  • 0

نظرتان در مورد اینکه تنها با داشتن یک گوشی هوشمند کمکی به مطالعات پزشکی کرده باشید چیست؟ شما بخوابید و دستگاه شما به پیشرفت عمل و درمان بیماری‌ها کمک کند.
سونی این امکان را برای کاربران گوشی‌های اکسپریا خود فراهم آورده است.
این برنامه که Folding@Home نام دارد، پروژه‌ای است که توسط تیم تحقیقاتی استنفورد و به‌منظور درمان بیماری‌هایی نظیر آلزایمر تولیدشده است. هدف این پژوهش شبیه‌سازی و آنالیز فرآیند تاب غیرعادی پروتئین است، تا به‌وسیله آن مشخص شود چه مشکلی باعث رخ دادن این فرآیند و به وجود آمدن این قبیل بیماری‌ها در انسان می‌شود.

محققان به دنبال راهکاری هستند که بدون نیاز به ابرکامپیوترها و با کمترین هزینه و نیروی انسانی و با بیشترین سرعت ممکن پروژه را پیش ببرند؛ که در مطالعه حاضر کاری غیرممکن به نظر می‌رسد چراکه فرآیند این تاب ناصحیح در یک میلیونیم ثانیه رخ می‌دهد.

آیا حاضرید موبایل خود را به محققان قرض بدهید تا بیماری‌ها را درمان کنند؟

سونی اولین بار با استفاده از کنسول‌های بازی پلی‌استیشن خود، از این پروژه حمایت کرد. و حالا پس از دو سال اپلیکیشن Folding@Home به کاربران تلفن‌های همراه اکسپریا سونی امکان آن را می‌دهد که با در دسترس محققان قرار دادن قدرت پردازش گوشی هوشمند خود، در زمان‌هایی که به آن نیاز ندارند به پیشبرد این مطالعات کمک کنند. این کار قدرت پردازش بسیار بالاتری را در اختیار محققان قرار می‌دهد که می‌توانند با استفاده از آن رکورد بالاتری در شبیه‌سازی این فرآیند ثبت کنند.
دکتر Vijay Pande یکی از اعضای تیم Folding@Home می‌گوید که این گروه برای رسیدن به اهداف خود نیازمند 150000 “تلفن روز” اند. واحد “تلفن روز” بیان‌کننده دستگاه تلفنی است که 24 ساعت روز و هفت روز هفته در اختیار گروه باشد.

آیا حاضرید موبایل خود را به محققان قرض بدهید تا بیماری‌ها را درمان کنند؟

برای پیوستن به این برنامه، باید شرایط زیر را رعایت کرد.

1. اول اینکه دستگاه شما به شارژ وصل بوده و در حالت 100% شارژ باشد.
2. دستگاه باید به آنتن وای فای متصل باشد.
3. در مدت‌زمانی که خود تعیین می‌کنید هر دو شرط فوق برقرار باشد.

پس‌ازآن است که برنامه از قدرت پردازش دستگاه شما استفاده خواهد کرد.
شرایط فوق چیزی نیست که در تمام طول روز مقدور باشد، به همین دلیل سونی توصیه می‌کند این کار را شب‌ها به هنگام خواب، که اتفاقاً کاری هم با دستگاه خود نداریم انجام دهیم.
ممکن است دراین‌بین ابهاماتی در مورد مسائل امنیتی و حریم شخصی افراد پیش بیاید. در این مورد باید گفت که سونی و دانشگاه استنفورد، به داوطلبان این اطمینان را می‌دهند که تحت هیچ شرایطی هیچ دخالتی در اطلاعات شخصی افراد، برنامه‌های آن‌ها، داده‌های وای فای صورت نمی‌گیرد و حریم افراد کاملاً تضمین‌شده است.

آیا حاضرید موبایل خود را به محققان قرض بدهید تا بیماری‌ها را درمان کنند؟

لینک دانلود این برنامه از سایت ایران اپس به‌زودی برای دستگاه‌های سونی قرار داده خواهد شد.
و اما در مورد باقی کاربران تلفن‌های هوشمند؛ این افراد باید کمی بیشتر منتظر بمانند تا نسخه مناسب برای دستگاه آن‌ها ایجاد شود. (البته به‌شرط آنکه پردازشگر ARM داشته و اندروید آن‌ها حداقل 4.4 باشد).

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *