چگونه مصرف اینترنت در سیستم های اندرویدی را به حداقل برسانیم

چگونه مصرف اینترنت در سیستم های اندرویدی را به حداقل برسانیم
  • 1395/9/20
  • زهرا معبودی
  • 1

اغلب دیوایس ها و به خصوص اسمارت فون های اندرویدی به محض اتصال به اینترنت شروع به آپدیت برنامه ها و دریافت فایل های خود می کنند همچنین با سر زدن به وب سایت های مختلف حجم بالایی از اینترنت به هدر می رود. اما چاره چیست؟ چه گونه می توان در یک دستگاه اندرویدی مدیریت تمامی امور را در دست گرفت و کاری کرد که کمترین استفاده ممکن از حجم انجام گیرد؟ با ما همراه باشید تا ۶ ترفند ساده را برای کاهش مصرف اینترنت در دستگاه های اندرویدی به شما بیاموزیم.

فشرده سازی صفحات مرورگر

android-internet-data

در صورتی که برای وب گردی خود تنها از مرورگر کروم استفاده می کنید استفاده از این روش به تنهایی قادر است چیزی در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در میزان حجم مصرفی اینترنت شما صرفه جویی نماید. برای استفاده از این قابلیت گوگل کروم تنها کافی است پس از باز نمودن این مرورگر در اسمارت فون خود از گوشه سمت راست بالا منو (سه نقطه) را انتخاب نموده و سپس با مراجعه به بخش Settings گزینه Data Saver را انتخاب نمایید. هرچند فعال نمودن گزینه Data Saver باعث بار گذاری با سرعت پایین تر خواهد شد اما این یک ثانیه تاخیر ارزش صرفه جویی انجام شده را دارد. برای درک بهتر میزان صرفه جویی انجام شده به وسیله این روش کافی است نگاهی به نمودار مصرف داده خود بیندازید.

استفاده از فشرده ‌سازی ویدیو در اپرا

android-internet-data

مرورگر اپرا در اندروید یک قابلیت جدید و مفید دارد. این قابلیت به شما امکان فشرده سازی ویدئو ها را می دهد و انجام این فشرده سازی می تواند به صرفه جویی در مصرف داده های حجمی منجر شود.

برای این منظور بایستی پس از باز نمودن این مرورگر و به منو، Settings > Data savings مراجعه نماییدو در مقابل عبارت Video compression تیک بزنید.

این گزینه علاوه بر صرفه جویی در داده های مصرفی شما می تواند باعث افزایش سرعت بارگذاری آن ها نیز گردد.

محدود کردن داده‌های پس‌ زمینه

android-internet-data

یکی از راه های موثر و سریع برای کنترل و مدیریت کامل بر روی مصرف داده ها، کنترل داده های پس زمینه می باشد. داده های پس زمینه در واقع داده هایی هستند که در زمان عدم استفاده شما از اینترنت صرف بروز رسانی ایمیل ها، ویجت ها و وضعیت آب و هوایی می شوند. این داده ها می توانند به صورت خودکار توسط دستگاه و یا به صورت دستی توسط خودتان غیر فعال شوند. برای غیر فعال سازی دستی این داده ها کافی است با رفتن به مسیر Settings > Data usage > Restrict Background Data این کار را انجام دهید و یا با مراجعه به بخش Settings > Apps به اعمال تنظیمات بر روی هر برنامه و به طور خاص بپردازید. همچنین می توانید با مراجعه به Settings > Accounts > Google بروز رسانی خودکار تمامی سرویس های حساب کاربری گوگل خود را غیر فعال سازید.

غیرفعال‌ کردن آپدیت خودکار برنامه‌ ها

android-internet-data

یکی دیگر از مواردی که می تواند با آپدیت های خودکار خود هزینه بالای اینترنت را به شما تحمیل نماید سرویس بروز رسانی های نامنظم گوگل پلی است. این سرویس در صورت فعال بودن دسترسی به آپدیت خودکار برنامه ها و همچنین فعال بودن گزینه استفاده از داده های موبایل قادر است هزینه بالایی را به صورت ماهانه به شما تحمیل نماید.

برای حذف این قابلیت بایستی با مراجعه به پلی استور گوگل و باز نمودن منوی سمت چپ برنامه (دست خود را در جهت مخالف روی صفحه بکشید.)، گزینه Settings را انتخاب نمایید. در قسمت بالای این بخش قادر به مشاهده عبارت Auto-Update Apps هستید. پس از انتخاب این گزینه اطمینان یابید Do not auto-update apps یا Auto-update apps over Wi-Fi only فعال شده باشند. همچنین می توانید در صورت تمایل، تنها مانع آپدیت شدن برخی از برنامه های لیست شوید. برای این منظور می توانید با مراجعه به بخش  My Appsو انتخاب برنامه مورد نظر خود، در صفحه توضیحات برنامه و در منوی بالای برنامه گزینه Auto-Update، را غیر فعال نمایید. (حتی می توانید آپدیت همه گزینه ها را به صورت گفته شده در بالا غیر فعال نموده و تنها آپدیت خودکار یک برنامه را به صورت گفته شده در این بخش و با انتخاب گزینه Auto-Update فعال کنید. )

شناسایی، محدودکردن و یا حذف برنامه‌های پرمصرف

android-internet-data

برای تصمیم گیری در مورد محدود نمودن و یا ننمودن یک برنامه خاص، راهی درست و اصولی وجود دارد. برای این منظور کافی است با مراجعه به مسیر Settings > Data usage به بررسی تمامی برنامه ها بر اساس میزان داده مصرفی آن ها بپردازید و در صورتی که برنامه ای بیش از حد به مصرف داده چه در پس زمینه و چه در حالت عادی مشغول است، آن را حذف نموده و یا از آپدیت اطلاعات آن جلو گیری نمایید.

ناوبری آفلاین

android-internet-data

گوگل مپس یکی دیگر از برنامه هایی است که در صورت هوشیار نبودن شما می تواند بخشی از حجم اینترنت شما را سرقت نماید. خوشبختانه این برنامه قادر است به صورت آفلاین به ذخیره نقشه های مورد نیاز شما بپردازد. برای این منظور بایستی ابتدا از آپدیت بودن برنامه گوگل مپس به آخرین نسخه اطمینان یابید و سپس با باز نمودن این برنامه محل مورد نظر خود را جستجو نمایید. (از طریق نوار جستجو)

پس از پیدا شدن محل مورد نظر شما نام آن را لمس نمایید. در این صفحه سه نقطه بالای صفحه را انتخاب نموده و با باز شدن  منو از قسمت دانلود گزینه Save offline map را انتخاب نمایید.

پس ازاتمام روند ذخیره سازی و به منظور دسترسی به نقشه دلخواه خود کافی است صفحه را به صورت چپ به راست بر روی صفحه کشیده و از منوی باز شده گزینه My Place را انتخاب نمایید.

امیدواریم این مطلب بتواند به شما در صرفه جویی هرچه بیشتر در حجم داده مصرفی اینترنت تان کمک نماید. نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید. همچنین در صورتی که ترفند های دیگری نیز برای کاهش مصرف داده ها دارید آن را از طریق بخش نظرات به دیگر کاربران ما نیز بیاموزید.

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی می تواند به دیگران هم این ترفند های مفید را بیاموزد پس در انجام آن کوتاهی نکنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. به نظرم از opera max استفاده کنید خیلی بهتره همه این کارارو با هم انجام میده ، واقعا هم تاثیر گذاره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *