چگونه هرزنامه نویس نباشیم

چگونه هرزنامه نویس نباشیم
  • 1396/1/26
  • مهدی پیوندی
  • 0

ایمیل برای بسیاری از کسب و کارها موثرترین ابزار بازاریابی است، و البته بلاک یا مسدود شدن به عنوان یک هرزنامه نویس (اسپمر) بزرگترین دردسر آنها به حساب می آید.

بر اساس یک گزارش، تقریبا یک چهارم ایمیل های بازرگانی به اینباکس کاربران راه پیدا نمی کنند، بلکه یا وارد پوشه اسپم کاربر شده و یا کلا توسط سیستم های نظارتی و ضد اسپم سرورهای تامین کنندگان خدمات مربوطه مسدود می شوند.

شرکت های کوچک به شدت درگیر فیلترهای ضد هرزنامه هستند، حتی اگر فهرست های ایمیلی داشته باشند که متشکل از دریافت کنندگانی است که به میل خود ثبت نام کرده اند. بسیاری از افراد تازه کار در بازاریابی ایمیلی اولین گام خود را اشتباه بر می دارند. آنها با امید به اینکه بالاخره یک نفر ایمیل آنها را باز کرده، روی لینک مورد نظر کلیک و محصول شان را خریداری کند، به صورت رگباری به ارسال ایمیل می پردازند. اما به سرعت با اعتراضات فراوانی از سوی کاربران مواجه شده و ایمیل های آنها به عنوان هرزنامه نویس مسدود می شوند. البته در مقابل، بسیاری از شرکت ها نیز با این تصور که با ارسال ایمیل های کمتر، از دید تامین کنندگان خدمات اینترنتی به عنوان فرستندگان معتبر ایمیل های بازرگانی شناخته می شوند به ندرت از ایمیل استفاده می کنند.

اما با برداشتن گام های درست می توانید شانس خود برای دسترسی به مشتریان بالقوه و بالفعل را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. آنچه در ادامه در گویا آی تی ارائه می شود، نکات اصلی است که باید همیشه در ذهن داشته باشید:

 

شهرت خود را تقویت کنید

فیلترهای ضد هرزنامه دقیقا محتوای ایمیل را بررسی می کنند و با توجه به سوابق موجود و بازخورد کاربران به مسدودسازی آنها اقدام می کنند. با این وجود، بنابر نظر متخصصان امر، در حال حاضر مهم ترین عاملی که مد نظر این فیلترها قرار می گیرد، شهرت فرستنده است.

همانظور که اعتبار منفی می تواند مانع حضور شما در بازار شود، اعتبار منفی نام دامنه یا نشانی آی پی شما به عنوان فرستنده ایمیل می تواند مانع ورود ایمیل هایی که ارسال می کنید به اینباکس مخاطب هدف شود. تامین کنندگان خدمات اینترنتی، من جمله جیمیل، یاهو و هاتمیل برای تعیین شهرت فرستنده از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. یکی از مواردی که در این رابطه نقش کلیدی دارد، تعداد اعتراضات کاربران است که از طریق کلیک کردن روی دکمه گزارش هرزنامه یا report spam مشخص می شود. چنانچه بیش از یک هزارم دریافت کنندگان ایمیل از این طریق اعتراض خود را نشان بدهند، پیام های شما کلا مسدود خواهند شد. علاوه بر این، پیام هایی که مخاطب را به تعامل وا نمی دارند و هیچ واکنشی دریافت نمی کنند نیز می توانند مخرب باشند.

پس از آنکه ایمیل شما روانه پوشه اسپم شد، خروج از آن دشوار است. در واقع، کاربران باید با استفاده از دکمه های مربوطه در نرم افزار ایمیل خود -به عنوان مثال، not spam در جیمیل- به خدمات دهنده اعلام کنند که ایمیل شما هرزنامه نیست.

 

از فهرست های «تمیز» استفاده کنید

تامین کنندگان خدمات، ایمیلهای فرستندگانی که از فهرست های بی کیفیت استفاده می کنند را مسدود می کنند. از خریداری فهرست خودداری کنید، چرا که این فهرست ها اغلب حاوی ایمیل های طعمه اسپم (ایمیل هایی که فقط برای شناسایی اسپم استفاده می شوند) و نشانی افرادی هستند که به شما اجازه ارسال پیام های بازاریابی را نداده اند. احتمال اینکه اینگونه افراد اعتراض کنند بیشتر و شانس خرید آنها از شما صفر یا ناچیز است.

هرچند این ممکن است کار بسیار وقت گیری باشد، اما ایجاد فهرستی از مشتریان بالقوه و بالفعل واقعی که موافقت خود با دریافت ایمیل از جانب شما را اعلام کرده اند به نفع شما خواهد بود. هنگامی که ایمیل مشتری را از او درخواست می کنید، از وی بخواهید که نوع ایمیل هایی که تمایل به دریافت آنها دارد را مشخص کند. اگر به عنوان نمونه، مشتری با دریافت خبرنامه موافقت کرد ولی تمایلی به دریافت پیام های بازاریابی نداشت، به خواسته او احترام بگذارید و به شهرت خود ضربه نزنید. علاوه بر این، برای تسهیل ارسال پیام های مرتبط، فهرست های خود را دسته بندی کنید.

به علاوه، نظافت و خانه تکانی فهرست خود را فراموش نکنید و با فاصله های منظم به حذف نشانی هایی بپردازید که دیگر وجود ندارند یا اشتباه وارد شده اند. همچنین در صورت لزوم می توانید یک ایمیل به همه مشترکین خود ارسال کنید و از آنها برای ادامه ارسال پیام های خود اجازه بخواهید. در نهایت، تنها نشانی هایی را حفظ می کنید که به شما پاسخ می دهند و از این طریق فهرست شما به معنای واقعی کلمه گلچین و بهینه خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که آنچه مهم است داشتن فهرست های عظیم نیست. نگرش خود را از کمّیت محور به سوی کیفیت محور سوق دهید.

 

محتوای خود را تقویت کنید

محتوایی که به راستی هرزنامه است یا ظاهری مشابه با آن دارد تنها در ۱۷ درصد از موارد توسط فیلترهای ضد اسپم شناسایی می شود. اما اگر در بازاریابی ایمیلی تازه کار هستید یا آنقدر کسب و کارتان رشد نکرده که شهرتی برای خود دست و پا کرده باشید، این رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.

علاوه بر این، پیام های آزاردهنده و غیرمرتبط باعث می شوند که برخی از دریافت کنندگان از دکمه گزارش هرزنامه یا report spam استفاده کنند. با ارسال پیام های هدفمند و معنادار، معرفی واضح خود در قسمت از یا from صفحه ارسال ایمیل، استفاده از عنوان های تعامل برانگیز و اطمینان از اینکه پیام شما در رایانه و ابزارهای همراه به درستی به نمایش در می آید، خود را از افتادن در دام مشکلات نجات دهید.

 

کمک بگیرید

در دنیای ایمیل های بازرگانی، عدد با خود قدرت می آورد. ارسال میزانی بالغ بر ۳۰۰۰۰ ایمیل در ماه به ارائه دهندگان خدمات اجازه می دهد تا ارسال کنندگان معتبر را شناسایی کنند. اگر معمولا میزان ارسال های شما در این حد نیست، با شریک شدن در سرور یا استفاده از ارائه دهندگان معتبر خدمات بازاریابی ایمیلی، همانند مِیل چیمپ، به همکاری با سایر ارسال کنندگان کوچک و مسئولیت پذیر بپردازید. استفاده از ابزارهای بازاریابی ایمیلی باعث بهبود امتیاز و شهرت شما به عنوان یک فرستنده می شود و وبسایت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی ایمیلی می توانند به شما برای مدیریت فهرست هایتان کمک کرده و حرکت شما در مسیر درست و منطقی را تضمین کنند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *