چگونه با ۵۲ قابلیت جدید iOS11 کار کنیم؟ ( قسمت ۲ )

چگونه با ۵۲ قابلیت جدید iOS11 کار کنیم؟ ( قسمت ۲ )
  • 1396/3/30
  • زهرا معبودی
  • 0

 

اپل در رویداد WWDC 2017 ویژگی‌های جذاب زیادی برای iOS 11 که قرار است برای آیپد، آیفون و آیپاد تاچ عرضه شود معرفی کرد، اما آن‌ها فقط بخش ناچیزی از همه‌ی ویژگی‌های جدید iOS 11 است.

اگر ویژگی‌های پررنگ این نسخه مثل بهبودهای بخش کنترل سنتر، نقشه‌های جدید برای پیدا کردن بازارها و فرودگاه‌ها، و سیستم فشرده‌سازی بهتر عکس‌ها و ویدیوها را کنار بگذاریم، چیزهای دیگری هم در iOS 11 وجود دارد که تقریباً مخفی هستند. با ما همراه باشید تا نگاهی به همه‌ی ویژگی‌های جذاب iOS 11 بیاندازیم. البته در مقاله ای که قبلا روی گویا آی تی نشر شد، به بررسی شماری از این ویژگی ها پرداختیم و آن را در قالب بخش اول منتشر کردیم. در صورتی که قصد دارید آن را بررسی کنید توصیه می کنیم که با مطالعه این مطلب، بیاموزید که چگونه با ۵۲ قابلیت جدید iOS11 کار کنیم؟ ( قسمت ۱ ). البته پیش از اینکه بخواهید این آموزش ها را دنبال کنید توصیه اکید داریم که در صورتی که IOS ای هستید، و از iOS 10 و ورژن های توسعه یافته آن تا IOS 10.3 استفاده می کنید هم اکنون با بروز رسانی iOS10 به iOS11 Beta برای iPad ،iPhone و iPod touch  این نسخه از سیستم عامل جدید اپل را عملا تجربه کنید اما با وجود اینکه این نسخه از سیستم عامل هم اکنون در حالت بتا است، بنابراین ممکن است از پایداری کافی برخوردار نباشد پس می توانید با خیال راحت بعد از ارتقای سیستم عامل بروز رسانی  و دانگرید از iOS 11 به iOS 10.3.2 را هم توسط آموزش های گویا آی تی انجام دهید. اما حالا به سراغ ویژگی های باقی مانده از مقاله قبل برویم:

 

۵۲٫ دیگر خبری از نشانگر تنظیم صدا نیست

بالاخره از شر نشانگر تنظیم صدا که صدای اعتراض خیلی‌ها را در آورده بود راحت شدیم. اگرچه در نسخه‌های قبلی iOS قدم‌هایی برای کمتر کردن تاثیر مزاحمت‌ این بخش که دید کاربر را مسدود می‌کرد برداشته شده بود، ولی حالا به نظر می‌رسد که همه‌ی اپلیکیشن‌ها دیگر از شر آن خلاص شده‌اند.

منتهی اکنون فقط یک مشکل وجود دارد: دیگر هیچ نشانگری برای اپ‌هایی که از این امکان استفاده می‌کنند وجود ندارد. یعنی اگر در داخل اپ‌هایی مثل نتفلیکس، Vudu و دیگر اپ‌های ویدیویی میزان صدا را تغییر دهید، هیچ چیزی نمی‌بینید. این کمبود احتمالاً قرار است با کنترل‌هایی که در بخش کنترل سنتر قرار داده شده جبران شود.

 

۵۱٫ارسال و دریافت پول به دوستان از طریق Apple Pay

اگرچه این قابلیت هنوز در سیستم کار گذاشته نشده، و احتمالاً حداقل تا انتشار عمومی نسخه‌ی بتا هم در دسترس نباشد، اما قابلیت جدیدی به نام Apple Pay Cash وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا از طریق اپ Messages برای دوستانتان پول بفرستید. وقتی پول به دست آن‌ها برسد، می‌توانند با آن به وسیله‌ی Apple Pay خرید کرده یا آن را به حساب بانکی‌شان منتقل کنند. بقیه هم می‌توانند برای شما پول بفرستند تا همین کار را بکنید. علاوه بر این می‌توانید از آن‌ها بخواهید در Messages برایتان پول بفرستند.

 

 

 

۵۰٫ کشوی اپلیکیشن iMessage زیباتر شده

حالا که در اپلیکیشن Messages هستیم بگذارید در مورد اپ استور iMessage هم صحبت کنیم. این بخش در iOS 11 خیلی تمیزتر شده و به شکل یک ردیف باریک در انتهای صفحه در آمده که در صورت لزوم می‌توانید آن را باز کنید.

 

The iMessage App Drawer Looks Better

 

۴۹٫اپلیکیشن مدیریت فایل

 

اپلیکیشن مدیریت فایل جدید اپل که در ابتدا به عنوان قابلیتی برای آیپد معرفی شد روی آیفون هم کار می‌کند. اگر نمی‌توانید اپ iCloud Drive را ببینید به خاطر این است که این برنامه اکنون بخشی از اپ Files است. بعدها، به کمک این اپ می‌توانید سایر اکانت‌های سرویس‌های ذخیره‌سازی فضای ابری خود مثل گوگل درایو و دراپ باکس را هم به برنامه اضافه کنید، ولی در حال حاضر این اپلیکیشن فقط از iCloud Drive پشتیبانی می‌کند. با این حال هنوز نمی‌دانیم که چه فایل‌هایی در بخش On My iPhone وجود دارد؛ این را فقط زمان مشخص می‌کند. این پوشه برای ما فعلاً خالی است.

 

اپلیکیشن مدیریت فایل

اپلیکیشن مدیریت فایل

 

۴۸٫ افکت‌های جدید Loop و Bounce تصاویر زنده

 

اگر فکر می‌کنید دو ویژگی قبلی بخش تصاویر زنده کافی نیست، باید بدانید که اپل دو افکت حرکتی جذاب به نام Loop و Bounce به این بخش اضافه کرده است. لوپ تصاویر را مانند عکس‌های GIF در می‌آورد، و Bounce هم باعث می‌شود ویدیو دائماً عقب و جلو برود.

 

 There Are New Loop & Bounce Live Photo Effects

There Are New Loop & Bounce Live Photo Effects

 

۴۶٫ نوردهی‌های طولانی‌تر

 

اگر می‌خواهید تصاویری با نوردهی بیشتر داشته باشید کافی است صحنه را آماده کنید، قابلیت Live Photo را فعال کرده و عکس مورد نظرتان را بگیرید. سپس درست مثل افکت‌های Loop و Bounce عکس را ویرایش کنید، منتهی این دفعه گزینه‌ی Long Exposure را انتخاب نمایید.

 

۴۵٫ نقشه‌های داخلی بازارها و فرودگاه‌ها

 

اگر تا به حال برایتان پیش آمده که در یک پاساژ تجاری یا فرودگاه نتوانید دستشویی را پیدا کنید، حتماً از این قابلیت استقبال خواهید کرد. Apple Maps حالا نقشه‌هایی برای بخش‌های داخلی بازارها و فرودگاه‌ها هم دارد. حتی می‌توان نقشه‌ی طبقات مختلف را هم پیدا کرد. تا به حال نقشه‌ی هیچ مکانی در نزدیکی ما در اپلیکیشن ثبت نشده اما امیدواریم به زودی اطلاعات آن کامل شود!

 

نقشه‌های داخلی بازارها و فرودگاه‌ها

نقشه‌های داخلی بازارها و فرودگاه‌ها

 

۴۴٫ نمایش خطوط مختلف جاده و سرعت مجاز آن در نقشه

 

با کمک این قابلیت دیگر خروجی بزرگراه‌ها را از دست نمی‌دهید یا به خاطر عبور از سرعت مجاز در جاده‌ها جریمه نمی‌شوید. در حال حاضر نشانگرهای سرعت مجاز فقط در بعضی از قسمت‌های نقشه وجود دارد، اما آن را می‌توان شروع خوبی تلقی کرد.

 

نمایش خطوط مختلف جاده و سرعت مجاز آن در نقشه

نمایش خطوط مختلف جاده و سرعت مجاز آن در نقشه

 

۴۳٫قابلیت Do Not Disturb در حین رانندگی

 

بزرگترین ویژگی جدیدی که به نقشه‌ی اپل در iOS 11 اضافه شده قابلیت Do Not Disturb While Driving است. این قابلیت ظاهراُ به محض وصل شدن موبایل به بلوتوث خودرو و حرکت آن فعال می‌شود، اما فعلاً کمی باگ دارد. بعدها امکان خاموش و روشن کردن آن از طریق آیکن جدید موجود در کنترل سنتر هم وجود خواهد داشت. با فعال شدن این حالت هر کسی که در لیست افراد مورد علاقه‌ی شما قرار داشته باشد پیامی دریافت کرده و مطلع می‌شود که شما در حال رانندگی هستید. البته اگر کار ضروری‌ای پیش بیاد این افراد با ارسال یک پیامک با متن urgent می‌توانند به شما پیام بدهند.

 

 

۴۲٫پیام اضطراری کمک بالاخره به آیفون آمد

 

با وجود این که اپل واچ چندین پیام عاشقانه‌ی اضطراری داشت و این قابلیت در iOS 10 بتا هم دیده می‌شد، ولی امکان مذکور عملاً فقط در کشور هند در آیفون در دسترس بود. حالا به نظر می‌رسد که iOS 11 بالاخره این قابلیت را در اختیار ایالات متحده هم قرار داده است. با کمک این ویژگی با ۵ بار فشار دادن سریع دکمه‌ی Sleep/Wake یا همان پاور گوشی می‌توان با ۹۱۱ تماس گرفت. البته می‌توانید شماره‌ّهای خاصی را در بخش مخاطبین اضطراری قرار دهید تا با این عمل یک پیامک برای آن‌ها ارسال شود و موقعیت مکانی شما را دریافت کنند.

.پیام اضطراری کمک بالاخره به آیفون آمد

.پیام اضطراری کمک بالاخره به آیفون آمد

 

۴۱٫ حذف نوشته‌ی زیر اپلیکیشن‌ها از بخش داک

 

یکی از بهترین گلیچ‌های موجود در نسخه‌های قدیمی‌تر iOS این بود که می‌توانستید برچسب اپلیکیشن‌ها و پوشه‌ها را از صفحه‌ی خانگی دستگاه حذف کنید. اگر آیکن یک برنامه نمی‌تواند به خوبی ماهیت آن برنامه را نشان دهد، پس بهتر است توسعه‌ی دهنده‌ی آن اپلیکیشن یک طراح بهتر استخدام کند. من همیشه به این اصل معتقد بودم. حتی در مورد پوشه‌ها هم با توجه به اپ‌هایی که داخل آن‌هاست می‌توان کاربردشان را حدس زد. این طوری ظاهر کلی سیستم خیلی تمیزتر می‌شود.

 

حالا هم اگرچه که در iOS 11 هنوز قابلیتی برای حذف برچسب‌ها قرار داده نشده، اما اپل با حذف متنی که در زیر اپلیکیشن‌ها و پوشه‌های داک وجود داشت اولین قدم را در این راه برداشته است.

 

 

۴۰٫ حذف صفحه‌ی خانگی از اپ سوئیچر

 

اصلاً چرا باید صفحه‌ی جداگانه‌ای برای Home Screen در اپ سوئیچر داشته باشیم؟ خوشبختانه iOS 11 این بخش را حذف کرده است. پس برای برگشتن به صفحه‌ی خانگی باید دکمه‌ی هوم را فشار دهید یا بخشی از پس‌زمینه‌ی اپ سوئیچر را انتخاب نمایید.

 

۳۹٫ روش دیگری برای خاموش کردن دستگاه اضافه شده است

 

با وجود این که قبلاً هم با استفاده از AssistiveTouch می‌توانستید آیفون خود را ریستارت یا خاموش کنید، اما اگر از طرفداران AssistiveTouch به حساب نمی‌آیید این روش چندان برایتان مطلوب نیست. حالا iOS 11 این مشکل را با اضافه کردن یک راه سوم حل کرده و این گزینه در منوی تنظیمات دستگاه قرار داده شده است.

 

۳۸٫ بالاخره می‌توانید برای سیری تایپ کنید

 

هنوز هم نمی‌دانیم که چرا این قابلیت از ابتدا در iOS وجود نداشت، اما اکنون با انجام یک تغییر ساده در بخش تنظیمات Accessibility می‌توانید میانبر گفتگو با سیری را از ارتباط صوتی به متنی تبدیل کنید. اگر همچنان دوست دارید امکان گفتگوی صوتی را هم داشته باشید، به کمک فرمان Hey, Siri می‌توانید از این امکان بهره ببرید.

 

بالاخره می‌توانید برای سیری تایپ کنید

بالاخره می‌توانید برای سیری تایپ کنید

 

۳۷٫ توصیه‌های سیستم برای صرفه‌جویی در ظرفیت فضای ذخیره‌سازی

 

در سیستم به‌روز شده‌ی مدیریت فضای ذخیره سازی، اپل راه‌هایی را برای خالی کردن فضای آیفون به شما نشان می‌دهد. مثلاً با حذف خودکار گفتگوهای قدیمی از اپ Messages، خالی کردن آلبوم Recently Deleted از اپ Photos یا ذخیره‌سازی پیغام‌ها در iCloud می‌توانید مقداری از فضا را خالی نمایید.

 

توصیه‌های سیستم برای صرفه‌جویی در ظرفیت فضای ذخیره‌سازی

توصیه‌های سیستم برای صرفه‌جویی در ظرفیت فضای ذخیره‌سازی

توصیه‌های سیستم برای صرفه‌جویی در ظرفیت فضای ذخیره‌سازی

 

۳۵٫ حذف بار اضافی اپلیکیشن‌ها برای صرفه‌جویی در فضا

 

یکی از توصیه‌های بالا این است که بار اضافی اپلیکیشن‌های بلااستفاده را از بین ببرید. این روش به شما اجازه می‌دهد تا اپ‌هایی را که بلااستفاده مانده‌اند پاک کنید، اما همچنان اسناد و اطلاعات آن‌ها را نگه دارید تا اگر بعداً دوباره خواستید از آن‌ها استفاده کنید لازم نباشد همه چیز را از صفر شروع نمایید. این طوری اگر دستگاه شما فضا کم بیاورد، سیستم به صورت خودکار اطلاعات اضافی اپ‌ها را پاک می‌کند تا فضای خالی بیشتری به دست بیاید. اگر بخواهید می‌توانید این قابلیت را فقط برای بعضی از اپ‌ها تنظیم کنید.

 

حذف بار اضافی اپلیکیشن‌ها برای صرفه‌جویی در فضا

حذف بار اضافی اپلیکیشن‌ها برای صرفه‌جویی در فضا

 

۳۴٫ حذف ساده‌تر پیوست پیام‌ها

 

یکی از دیگر ویژگی‌های سیستم جدید مدیریت فضای ذخیره‌سازی امکان بازبینی و حذف همه‌ی پیوست‌های اپلیکیشن Messages است. می‌توانید داده‌ها را بر اساس تصاویر، ویدیوها، GIF-ها یا غیره مرتب کرده، سپس هر کدام که خواستید را پاک کنید.

 

حذف ساده‌تر پیوست پیام‌ها

حذف ساده‌تر پیوست پیام‌ها

 

۳۲٫ گزینه‌های مربوط به فیس بوک و توئیتر دیگر در بخش تنظیمات وجود ندارد

 

این اتفاق شاید در نگاه اول ناخوشایند به نظر برسد، اما در واقع چیز خوبی است. فیسبوک، توئیتر، فلیکر و ویمئو دیگر گزینه‌ی ویژه‌ای در اپ Settings  ندارند. و اصلاً سوال این جاست که چند نفر از شما تا به حال واقعاً از آن‌ها استفاده کرده‌اید؟ این برنامه‌ها هم مثل همه‌ی برنامه‌های شخص ثالث از این به بعد فقط تنظیمات داخلی خودشان را خواهند داشت، و گزینه‌ای ویژه‌ای در بخش تنظیمات دستگاه به آن‌ها اختصاص نمی‌یابد.

 

گزینه‌های مربوط به فیس بوک و توئیتر دیگر در بخش تنظیمات وجود ندارد

تصویر بالا مربوط به آی او اس ۱۰ می باشد. و اما تصویر زیر نیز مربوط به IOS 11!:
گزینه‌های مربوط به فیس بوک و توئیتر دیگر در بخش تنظیمات وجود ندارد

 

۳۱٫ ردیابی پروازها از طریق سافاری

 

اگر می‌خواهید مسیر پرواز یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود را ردیابی کنید، حالا درست از داخل سافاری می‌توانید این کار را انجام دهید. کافی است نام هواپیمایی مربوطه و شماره‌ی پرواز آن را وارد کنید تا سافاری اطلاعات پرواز را به شما نشان دهد. با لمس اطلاعات یافته شده می‌توانید جزئیاتی مثل موقعیت فعلی آن را مشاهده کنید.

 

 ردیابی پروازها از طریق سافاری

 ردیابی پروازها از طریق سافاری

 

۳۰٫ امکان تعریف کلمات جدید

 

با جستجوی چیزهای مختلف در سافاری، حتی قبل از این که دکمه‌ی Go را فشار دهید، می‌توانید مدخل مربوط به ویکی‌پدیا یا وبسایت‌هایی که در مورد آن اطلاعات دارند را ببینید. ولی اگر به دنبال معنای یک واژه هستید، در iOS 11 یک فرهنگ لغت هم به سافاری اضافه شده که با نوشتن عبارت define می‌توانید از آن استفاده کنید. این فرهنگ لغت از دیکشنری آمریکایی جدید آکسفورد استفاده می‌کند، بنابراین عبارت‌هایی مثل zyzzyva نتیجه‌ای نخواهند داشت. برای آن‌ها باید از خود موتورهای جستجو استفاده کنید. به علاوه، این فرهنگ لغت در زمینه‌ی پیش‌بینی واژگان هم عملکرد خیلی خوبی دارد.

 

امکان تعریف کلمات جدید

امکان تعریف کلمات جدید

 

۲۹٫ ظاهر بهتر ویدیو پلیر سافاری

 

اگرچه ویدیو پلیر سافاری در iOS 10 آن قدرها هم بد نبود، اما حالا خیلی بهتر شده و فضای کمتری هم صرف ویدیوها می‌کند. اسلایدر جدید تنظیم صدا در حالت تمام صفحه یکی از برتری‌های آن است که تا زمانی که با دکمه‌های سخت‌افزاری روی دستگاه صدا را کم و زیاد نکنید یا آیکن آن را به صورت طولانی لمس نکنید، فقط به شکل یک آیکن بلندگو باقی می‌ماند.

 

ظاهر بهتر ویدیو پلیر سافاری

 

۲۸٫ اجتناب از ردیابی فرا سایتی در سافاری

 

اگر نگران این هستید که سرویس‌های تبلیغاتی رفتار شما را در سافاری ردیابی کنند، iOS 11 به کمک شما آمده است. با یادگیری ماشینی اپل، سافاری به صورت هوشمندانه با اطلاعاتی که از سایت‌های دیگر جمع‌آوری شده می‌تواند جلوی ردیابی شدن شما را بگیرد. این ویژگی به صورت ییشفرض در بخش تنظیمات سافاری فعال است.

 

اجتناب از ردیابی فرا سایتی در سافاری

 

۲۷٫ تسهیل مسدودسازی کوکی‌ها در سافاری

 

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، گزینه‌ی جدیدی برای مسدودسازی کوکی‌ها تحت عنوان Block New Cookies and Data در سافاری قرار داده شده است. در نسخه‌های قبلی iOS، این بخش با عنوان ‌Block Cookies وجود داشت که شامل گزینه‌هایی مثل Always Block، Allow from Current Websites Only، Allow from Websites I Visit و Always Allow می‌شد. اگر همیشه در انتخاب یک گزینه از بین این‌ها مشکل داشتید، حالا دیگر خیالتان راحت باشد چون یک گزینه بیشتر ندارید.

 

۲۶٫ بهبود اسکرول‌ها در سافاری

 

برخلاف دیگر اپ‌های پیشفرض اپل، وقتی در سافاری اسکرول می‌کنید، به دلایلی، یک اسکرول تنها خیلی صفحه را جابجا نمی‌کند. اکنون در iOS 11، گزینه‌های جدیدی برای تنظیم سرعت اسکرول کردن در صفحه اضافه شده است.

 

تصویر بالا مربوط به IOS 10 و تصویر زیر مرتبط با IOS 11 می باشد:

 

۲۵. اضافه شدن یک والپیپر جدید

 

اگرچه ما امیدوار بودیم که در این نسخه شاهد چند والپیپر جدید باشیم، اما فعلاً باید با همین یکی سر کنید.

New Wallpaper

 

بدیت ترتیب توانستیم با توجه به نسخه بتای IOS 11 که هنوز نا پایدار است و نیاز به تکمیل بیشتر دارد، و توسعه دهندگان در حال ارسال فیدبک ها و باگ گیری اند، شمار زیادی از تغییرات را نسبت به آی او اس ۱۰ مشاهده کنیم و با شما در میان بگذاریم. البته تا ارائه نسخه اصلی تقریبا ۳ ماه باقی مانده که شاید برخی از این ویژگی ها در آن حذف و برخی ویژگی های دیگر اضافه شود. اگر فکر می‌کنید چیز دیگری هست که ما به آن اشاره نکردیم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین این مطلب را برای علاقمندان به اپل به در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *