شیوه حل مشکل سیاه شدن نمایشگر در ویندوز ۱۰ چیست؟

شیوه حل مشکل سیاه شدن نمایشگر در ویندوز ۱۰ چیست؟
  • 1398/5/16
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر تا کنون شاهد سیاه شدن نمایشگر در ویندوز خود بوده اید، مطمئن هستم که می دانید که چه شوک بزرگی به شما وارد شده است. این اتفاق می تواند فکر شما را به هر سو ببرد و شما را درگیر این کند که واقعا چرا اینگونه شده و چه رخ داده است! آیا مشکل سخت افزاری است یا نرم افزاری؟ آیا باید سیستمم را دور بیندازم یا.. و هزاران یای بی ربط و با ربط به ذهن تان می رسد.

به جای این که خودتان را درگیر این گفتگوی درونی کنید، راه حل مشکل سیاه شدن نمایشگر در ویندوز ۱۰ را از این مقاله دنبال کنید و روی سیستم پیاده کنید تا مشکل تان را حل کنید.

 

چند راه حل ساده برای روشن شدن نمایشگر ویندوز ۱۰

وقتی با مشکل سیاه شدن نمایشگر مواجه می شوید، راه حل های آسان و ابتدایی به ذهن می رسد که خوب است عملیات حل این مشکل را با آن ها شروع کنید. تضمین نمی دهم که حتما با تست کردن این موارد مشکل حل شود، اما هر چیزی ممکن است رخ دهد.

  1. برای شروع کابل نمایشگر خود را چک کنید. آیا کابل مانیتور وصل است یا نه؟
  2. گاهی اوقات خود نمایشگر خاموش است و شما ویندوز را راه انداخته اید اما فراموش کرده اید تا مانیتور را روشن کنید
  3. گاهی اوقات به دکمه های کیبورد اتفاقی دست زده اید و حالا شاهد خاموش بودن نمایشگر هستید. برای این کار، دکمه Fn را بگیرید و بعد دکمه ای که سمبل مانیتور و نمایشگر روی آن کشیده شده است ( برای سیستم من کلید f2 است ) را پیدا کرده و همزمان این کلید و fn را بگیرید. این کار نمایشگر را روشن و خاموش می کند.

 

تغییر پورت خروجی ویدیو و سیاه شدن نمایشگر

بعضی اوقات ، بدون اجازه شما (یا بعد از بروزرسانی درایور Windows یا GPU) ، ممکن است درگاه پیش فرض فیلم به طور غیر منتظره تغییر کند. بنابراین اگر از کابل DVI استفاده می کردید ، ممکن است پورت پیش فرض به HDMI تغییر یابد ، یا ممکن است پورت خروجی پیش فرض از پورت HDMI در پردازنده گرافیکی شما به یکی از مادربردهای شما تغییر کند.

تغییر پورت خروجی ویدیو و سیاه شدن نمایشگر 

سعی کنید یک کابل HDMI را به درگاه های مختلف HDMI در رایانه  خود وصل کنید. اگر متوجه شدید که نمایشگر تصویری بر می گرداند، حالا دوباره کابل را به همان درگاهی که می خواهید از آن استفاده کنید وصل کنید. اینجا وظیفه ویندوز است که مسیر جدید را رجیستر کند.

 

خطا در نصب درایو گرافیکی و یا وجود باگ در آن علت مشکی شدن نمایشگر ویندوز

گاهی اوقات شما به خیال این که درایورهای خود را بروز رسانی کرده اید، انتظار دارید همه چیز عالی تر از همیشه انجام شود. اما متوجه می شوید که نمایشگر ویندوزتان سیاه شده است.

در چنین شرایطی می توان حدس های زیادی زد.

مثلا این امکان قوی است که هنگام بروز رسانی درایو شما، عملیات به طور ناقص انجام شده است. بدین ترتیب در نمایش دچار مشکل شده و حالا آن را با مشکی شدن نمایشگر سیستم تان بروز می دهد.

معمولا این اتفاق برای هر سه کارت گرافیک زیر رخ می دهد و نمونه های آن دیده شده است:

  1. Nvidia
  2. Intel
  3. AMD

برای حل این مشکل لازم است که به Windows Safe Mode  بروید و از آن جا درایو خود را بروز رسانی کنید.

برای این که وارد حالت ایمن در ویندوز شوید، باید دیسک راه انداز ویندوز یا نصب ویندوز در اختیارتان باشد. آن را پیدا کنید و روی سیستم بگذارید.

بعد از این به کمک منوی recovery ، به مسیر Troubleshoot -> Advanced options -> Command Prompt. بروید.

خطا در نصب درایو گرافیکی و یا وجود باگ در آن علت مشکی شدن نمایشگر ویندوز 

این آپشن را انتخاب کنید.

بعد دستور c: را وارد کنید

و بعد دستور زیر را بنویسید

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

و اینتر را بزنید.

کامند پرامپت مشکل سیاه شدن نمایشگر ویندوز 10

حالا پنجره Command Prompt را ببندید.

در ادامه یا دکمه f8 را بگیرید یا این که روی دکمه Turn off your PC کلیک کنید.

در ادامه در  Advanced Boot Options، گزینه Safe Mode with Networking را انتخاب کنید.

وقتی که در حالت جدید قرار گرفتید، درایور گرافیکی خود را بروز رسانی کنید یا درایور را حذف کنید و بعد سیستم را ریستارت کنید تا متوجه شوید که آیا مشکل حل می شود یا نه .

 

آیا مانیتور خود را اورکلاک کرده اید؟

از طرف دیگر ، اگر در حال اورکلاک کردن مانیتور خود هستید و درایورهای خود را به تازگی به روز کرده اید ، این احتمال وجود دارد که ویندوز همچنان در تلاش است که صفحه را با سرعت تازه تر (۹۰ هرتز ، ۱۲۰ هرتز یا هر چیز دیگری) اجرا کند. این اتفاق برای اوقاتی که بعد از بروز رسانی سرعت به حالت اولیه و پیش فرض تنظیم می شود نیز رخ می دهد.

برای حل این مشکل هم نیاز دارید که به Safe Mode بروید.

در این حالت باید نرم افزاری که با آن نمایشگر خود را آورکلاک می کنید را پیدا کنید. ( مثلا سیستم من با Custom Resolution Utility این کار را انجام می دهد. )

در نرم افزار مورد نظرتان قرار گیرید و رزولوشن آورکلاک شده را پاک کنید.

بعد از این وارد سیستم شوید و به طور معمولی ان را اجرا کنید. در این حالت باید مشکل نمایشگر و سیاه شدن آن حل شود.

پس از آن ، می توانید دوباره به پچ کردن درایورهای پردازنده گرافیکی خود برگردید و اقدام به اورکلاک کردن مانیتور خود بپردازید.

اورکلاک کردن مانیتور و سیاه شدن نمایشگر

 

حل مشکل سیاه شدن نمایشگر ثانویه در ویندوز ۱۰

اگر به طور تفریحی اقدام به تنظیم دو نمایشگر برای سیستم خود کرده اید و این کار را سرسری انجام داده اید، احتمالا در تنظیمات کمی اشتباه کرده اید. این اتفاق موجب می شود که، نتوانید چنان که باید مانیتور را روشن کنید یا این که آن نمایشگر دومی، در موقع خاصی که باید روشن شود، با تاخیر روشن می شود.

در این حالت باید تنظیمات را با فشردن ۲ باره یا ۳ باره  Win + P و بعد اینتر شروع کنید. اگر موفق نشدید،  Win + P  را ۴ بار پشت سر هم فشار دهید و بعد اینتر را بزنید.

حل مشکل سیاه شدن نمایشگر در ویندوز

اگر چه شما نمی دانید دقیقا چه اتفاقی افتاده است اما به تناسب مشکلی که وجود دارد، یکی از چند گزینه بالا را انتخاب کنید تا مشکل حل شود.

بدین ترتیب باید مشکل حل شود و بتوانید به راحتی مساله را نادیده بگیرید.

اما گاهی روش های ساده تر برای حل سیاه شدن نمایشگر در ویندوز ۱۰ نیز وجود دارد که می توانید آن ها را دنبال کنید.

اگر برای حل این مشکل، راه و روش دیگری پیدا کرده اید آن را در بخش نظرات بنویسید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *