۶ روش برای اینکه کامپیوتر خود را از دست هکرها نجات دهید

۶ روش برای اینکه کامپیوتر خود را از دست هکرها نجات دهید
  • 1402/1/28
  • گویا آی تی
  • 0

در دنیای امروز تعداد مشاغل اینترنتی و آنلاین روزبه‌روز در حال افزایش است روش‌های قدیمی کسب‌وکار جای خود را به روش‌های به‌روز و جدید داده‌اند. این نوع مشاغل به یک‌سری موارد نیاز دارند تا بهره‌وری بالایی داشته باشند. از جمله این نیازها می‌توان به بودجه کافی، امنیت، دانش لازم و موارد دیگر اشاره کرد.

نیاز اصلی مشاغل اینترنتی داشتن امنیت است. یک‌سری نکات و قوانین وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث نجات کامپیوتر از هکرها می‌شود. رشد اینترنت و شبکه‌های مختلف در دهه ۱۹۹۰ منجر به ایجاد مشاغل جدید اینترنتی شد.

البته این رشد ناگهانی و بی‌وقفه علاوه بر مزایای مختلفی معایبی همچون بروز قشر هکر، تهدید امنیت مالی و شخصی صاحبان کار و موارد دیگر را به دنبال داشت. هک رایانه نوعی دزدی است در واقع شامل نفوذ و سرقت اطلاعات شخصی افراد، افشای این اطلاعات و در نتیجه بروز مشکلات مختلفی در زندگی کاری و شخصی‌تان می‌شود.

باتوجه‌به این موارد و افزایش مشاغل اینترنتی و آنلاین نیاز است که راه‌های موردنیاز برای نجات کامپیوتر از هکرها را به‌خوبی بدانید و به آن عمل کنید. در ادامه ۶ روش نجات کامپیوتر از هکرها را به شما معرفی می‌کنیم تا امنیت کار و کامپیوترتان را بالا ببرید.

۶ روش برای اینکه کامپیوتر خود را از دست هکرها نجات دهید

برای این‌که امنیت کسب‌وکار خود را افزایش دهید نیاز به شناسایی راه‌هایی دارید که به افزایش امنیت سیستمتان کمک کند. در ادامه به روش‌های مختلفی که امنیت کارتان را بالا می‌برد اشاره می‌کنیم.

این روش‌ها شما را از بابت داشتن یک کسب‌وکار ایمن اینترنتی راحت می‌کند. عدم توجه به این روش‌ها راه دستبرد به اطلاعاتتان را برای هکرها آسان می‌کند. اگر دانش کافی برای رعایت این راه و روش‌ها را ندارید به سراغ افراد متخصص در این زمینه بروید.

بی‌توجهی به این مسائل صدمات زیادی به شغل شما می‌زند و نتایج جبران‌ناپذیری دارد. باتوجه‌به اهمیت این مسئله باید در صدر کارهایی که مدیران مشاغل اینترنتی باید انجام دهند و به آن توجه کنند، مسئله امنیت باشد.

هکر کیست و چه‌کارهایی انجام می‌دهد؟

کار هکر این است که باهدف سرقت و دست‌کاری اطلاعات به دستگاه‌های متصل به اینترنت از جمله کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و وسایل دیگر نفوذ کند.

بیش‌تر اهداف هکرها از نفوذ به دستگاه‌های مختلف، شامل اهداف مخرب و منفی است. البته نوعی هکر کلاه‌سفید هم وجود دارد که خود شرکت‌ها آن‌ها را استخدام می‌کنند تا بررسی‌های لازم بتوانند نقص‌های ایمنی را برطرف کنند و از اطلاعات شرکت محافظت کنند.

برای نجات کامپیوتر از هکرها باید با نصب یک‌سری از بدافزار در مقابل این قشر ایستادگی کرد. در صورتی هکرها راه نفوذ به اطلاعات شما را پیدا کنند تهدیدات مختلفی متوجه شما و کسب‌وکارتان می‌شود.

هک انواع مختلفی هم دارد که در این میان می‌توان به جرایم مالی، جاسوسی، وندالیسم و هکتیویسم اشاره کرد. هر کدام از این هک‌ها در زمینه خاصی انجام می‌شود.

هکر چه‌کارهایی انجام می‌دهد

راه‌های نجات کامپیوتر از هکرها

با وجود این‌که امروزه بر تعداد هکرها و جرائم اینترنتی افزوده شده است؛ اما هنوز هم مشاغل اینترنتی طرف‌داران مخصوص به خود را دارند. البته شرکت‌های بزرگ اینترنتی همیشه به دنبال یافتن و انجام راه‌های مقابله با این سرقت اینترنتی و اطلاعاتی بوده‌اند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‌اند.

در ادامه می‌خواهیم به مواردی اشاره کنیم که با رعایت آن‌ها کامپیوتر خود را از دست هکرها نجات دهید. از جمله این روش‌های نجات‌دهنده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·         استفاده از فایروال

ویندوز و macOS فایروال دارند. فایروال یک نرم‌افزار داخلی است که وظیفه‌اش ایجاد یک دیوار و حصار بین اطلاعات شما با دنیای بیرون است. این نرم‌افزار مانع از سرقت اطلاعات شما می‌شود و چنانچه هکرها به دنبال نفوذ به سیستمتان باشند، به شما هشدار می‌دهد.

کاری که دررابطه‌با این نرم‌افزار باید انجام دهید این است که مطمئن باشید قبل از این‌که آنلاین شوید این برنامه فعال و در حال انجام‌وظیفه‌اش است. کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند مدل تجاری آن را تهیه و خریداری کنند.

·         نصب نرم‌افزارهای ضدجاسوسی

یک‌سری نرم‌افزار ضدجاسوسی وجود دارد که کار جمع‌آوری اطلاعات مختلف و حفاظت از آن‌ها را بر عهده دارد. این نرم‌افزارها به‌راحتی قابل‌شناسایی نیستند و این کار را برای هکرها سخت می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار این است که به‌راحتی حذف نمی‌شود.

بعضی از نرم‌افزارهای جاسوسی هر ضربه کلید را برای دسترسی به رمزهای عبور و اطلاعات مالی ثبت و ضبط می‌کنند. نرم‌افزارهای جاسوسی برای قطع این قابلیت برنامه‌های جاسوسی وارد عمل می‌شوند.

نجات کامپیوتر از حمله هکرها

·         به‌کاربردن رمز عبور پیچیده

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای نجات کامپیوتر از هکرها، استفاده از رمز عبور پیچیده و سخت است. چنانچه رمز عبور سختی داشته باشید کار هکرها برای حمله به اطلاعات شما سخت می‌شود. رمزی دارای امنیت خوب است که بلند و پیچیده باشد.

سعی کنید رمز عبوری که برای حفاظت از اطلاعات شخصی‌تان استفاده می‌کنید شامل هشت کاراکتر و مجموعه‌ای از اعداد و حروف و نماد کامپیوتری باشد. برای بالابردن امنیت اطلاعاتتان سعی کنید از اطلاعات قابل حدس مانند تاریخ تولد، تاریخ ازدواج و موارد دیگر استفاده نکنید.

برای داشتن رمز عبور قوی از مدیر رمز عبور مختلفی مانند Sticky Password ، LastPass یا Password Boss کمک بگیرید.

·         عدم توجه به هرزنامه‌ها

هیچ‌وقت روی ایمیل‌های ناشناس و لینک‌های نامعتبر کلیک نکنید و وارد آن‌ها نشوید. برای جلوگیری از دزدی اطلاعات از طریق هرزنامه‌ها یک‌سری فیلتر شناسایی هرزنامه‌ها طراحی و ساخته شدند. البته یک‌سری از این هرزنامه‌ها به کمک ایمیل‌های فیشینگ که به ایمیل دوستان و مخاطبانتان شبیه است به سیستمتان نفوذ می‌کنند.

پس برای جلوگیری از این اتفاق توجه خود را به‌تمامی جزئیات مشکوک جلب کنید و وارد هر لینک ناشناس نشوید.

·         به‌روزرسانی مداوم مرورگر و برنامه و سیستم‌عامل

سعی کنید از آخرین به‌روزرسانی‌ها برای برنامه و دستگاه خود استفاده کنید. به‌روزرسانی کمک می‌کند ایمنی دستگاه شما ارتقا یابد و این امر مانع از دستبرد هکر به اطلاعات شما می‌شود. علاوه بر این‌که باید سیستم و برنامه‌های نصب شده بر روی سیستمتان را به‌روزرسانی کنید، باید برنامه‌های امنیتی نصب شده بر سیستمتان همیشه در حال به‌روزرسانی باشد.

·        استفاده از روش مجازی‌سازی

باید این نکته را بدانید که بازدید از صفحات ناایمن سرقت اطلاعات‌تان را به دنبال دارد.  بهترین راه مقابله با این موضوع این است که از سایت‌های ناایمن بازدید نکنید. راه دیگر مقابله با این اتفاق این است که کار مجازی‌سازی را برای مرورگرتان در یک محیط مجازی مانند  Parallels یا VMware Fusionراه اندازی کنید.

استفاده از فایروال برای نجات کامپیوتر از هکرها

·         ایمن‌سازی شبکه خود

برای این‌که شبکه خود را فعال کنید وارد روتر شوید و به کمک راه‌اندازی امن و رمزگذاری شده، یک رمز عبور انتخاب کرده و آن را ایمن کنید. این کار باعث می‌شود کامپیوتر شما از دست هکرها نجات یابد.

·         عدم استفاده از وای‌فای ناامن

شبکه وای‌فای عمومی و بدون رمز، امنیت بالایی ندارند و به‌راحتی طعمه هکرها می‌شوند.

·         خاموش‌کردن بلوتوث

بلوتوث دائماً روشن راه نفوذ به سیستمتان را برای هکرها آسان می‌کند برای جلوگیری از این اتفاق اگر نیاز به بلوتوث ندارید آن را خاموش کنید.

·         استفاده از احراز هویت دومرحله‌ای

بهترین و مهم‌ترین راه دفاعی در برابر هکرها این است که از احراز هویت دومرحله‌ای شامل رمز عبورهای قوی استفاده کنید. بالابردن امنیت سیستم به کمک این روش و کد عبور دومرحله‌ای یک راه آسان و مطمئن است.

جمع‌بندی

در این نوشته ما درباره یکی از نکاتی که کسب‌وکارهای اینترنتی باید به آن توجه کنند تا امنیت اطلاعات آن‌ها تهدید نشود؛ یعنی تأمین امنیت سیستم‌های مختلف از جمله تلفن همراه، کامپیوتر صحبت کردیم. این کسب‌وکارها نیاز‌های مختلفی دارند که مهم‌ترین آن داشتن امنیت است. در این مقاله ما نهایت سعی خودمان را کردیم تا روش‌هایی که باعث در امان بودن سیستمتان می‌شود را معرفی کنیم. پس برای داشتن یک شغل اینترنتی پول‌ساز و موفق نیاز به رعایت نکات ایمنی در زمینه مقابله با هکرها است. با کمک این روش‌ها می‌توانید کامپیوتر خود را از دست هکرها نجات دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *