چگونه از تخصص خود در محیط کار برای افزایش قدرت استفاده کنیم؟

چگونه از تخصص خود در محیط کار برای افزایش قدرت استفاده کنیم؟
  • 1395/8/15
  • زهرا معبودی
  • 0

شما به عنوان یک مدیر  در مجموعه خود بایستی فردی قدرتمند و توانمند جلوه کنید. این قدرت می تواند از منابع بی شماری بدست آید. به عنوان مثال قدرتی که از ریاست شما ایجاد می شود، قدرت حاصل از توانایی تشویق و تنبیه و یا هر منبع دیگری.
چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که این قدرت تا چه میزان می تواند تاثیر گذار باشد به عنوان مثال قدرتی که از سر زورگویی ایجاد شده باشد در جامعه فعلی خیلی زود تاثیر خود را از دست می دهد زیرا کارمندان به عنوان یک شخص تصمیم گیرنده و مستقل قادرند به سادگی شغلی را که از آن رضایت ندارند کنار گذاشته و شغل بهتری را برگزینند. از این رو منبع قدرت شما بر تاثیر گذاریتان بر افراد موثر است.

در میان روش های اعمال قدرت می توان به سه روش موثر و کارآمد اشاره نمود که می توان عملکرد و جایگاه شما را به عنوان یک رهبر موفق بهبود بخشد. این سه روش مثبت عبارتند از قدرت کاریزما (وجهه شخصی)، قدرت ناشی از تخصص و قدرت ناشی از منابع؛ که این مبحث به توضیح روش های ایجاد قدرت ناشی از تخصص به عنوان یکی از بهترین شیوه های تاثیرگذاری و اعمال نفوذ می پردازد.

-expert-power

بهره گیری از ابزار

ایجاد قدرت به کمک تخصص یکی از مهمترین روش های اعمال قدرت برای یک مدیر محسوب می شود زیرا تیم نیاز دارد تا تخصص شما را به عنوان یک رهبر درک نموده و در مواقع بحرانی و حساس از آن بهره مند شود. ایجاد باور در اعضای تیم نسبت به تخصص شما باعث می شود تا اعضای تیم بتوانند در مسیر درست پیش رفته و با کمک و راهنمایی های شما به نتیجه درست و مطلوب برسند. اگر تیم بتواند شما را به عنوان یک متخصص درک نماید با دیدی باز نسبت به پلن طرح شده نوسط شما و راهنمایی هایتان گوش می دهند. اگر تیم مهارت شما را به عنوان متخصص ببیند، شما مسیر آسانتری در ایجاد انرژی و انگیزه در اعضای تیم دارید.

  • در صورتیکه تیم مهارت و تخصص شما را درک نماید، با توجه به ارزش و احترامی که از تخصص شما نشات می گیرد، می دانند که شما قادر هستید مسیر و روش کاری که درست و موثر را به آنها نشان دهید.
  • در صورتیکه اعضای تیم قضاوت شما را قبول کنند، خواهند دانست که هدایت و ترغیب نمودن آنها به تلاش و سختکوشی از سمت شما تنها به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب است.
  • درک تخصص شما توسط افراد تیم باعث می شود که آنها به خرد و علم شما ایمان آورده و بدانند که با بهره گیری از علم و تخصص شما می توانند به هدف برسند زیرا شما توانایی کافی برای هدایت آنها را دارا هستید.

به طور کلی شما به عنوان یک رهبر باید بدانید که در صورتی که تخصص و علم خود را به تیم نشان دهید بهتر از گذشته می توانید برای ترغیب، تشویق و هدایت آنها به مسیر درست قدم بردارید و کار شما به مراتب ساده تر از گذشته خواهد بود.

اما یک مدیر چگون می تواند تخصص و توانایی های خودر ا به تیم تحت تسلطش ثابت نماید و با بهره گیری از تخصص خود ایجاد قدرت نموده و به نتیجه مناسب برسد؟

در اولین گام همانطور که واضح است شما باید بتوانید با بهره گیر از منابع اطلاعاتی مختلف ، دانش خود را افزایش دهید و اطلاعات مهم و کاربردی را گردآوری نمایید. شما باید بدانید که تخصص به تنهایی کافی نیست و ضرورت دارد که اعضای تیم بتوانند به این درک برسند که شما به عنوان یک مدیر و رهبر قابل اتکا هستید و می توانند از شما به عنوان یک منبع اطلاعاتی بزرگ و قدرتمند استفاده نمایند.

power

گری یوکل (Gary A. Yukl) در کتاب خودش با عنوان “رهبری در سازمانها ۶ گام مهم برای پرورش قدرت ناشی از تخصص را بیان می کند:

  • یک تصویر مناسب از تخصص خود ایجاد نمایید.

از آنجا که در اغلب رشته ها تخصص فرد از تحصیلات وی نشات می گیرد یک مدیر باید اطمینان یابد تا افراد تیم، هم رده ها و سرپرستان از تحصیلات دانشگاهی، تخصص ها و سوابق اجرایی وی مطلع هستند از این رو به عنوان مثال می توان با نصب مدارک تحصیلی و یا لوح های تقدیر خود دیگران را از تجارب و تخصص خود آگاه نمایید. همچنین در برخی مواقع (نه همیشه) می توان به صورت گفتاری برخی از تجارب را بیان نمود به عنوان مثال «وقتی مدیر ارشد اجرایی در شرکت…. بودم، با مشکلی این چنینی برخورد نمودم» توجه نمایید که استفاده بیش از حد از این روش باعث زدگی افراد و همچنین ایجاد احساس فخر فروشی از طرف شما را منجر می شود.

  • اعتبار خود را حفظ کنید.

پس از ایجاد تصویر اولیه حفظ و نگهداری این اعتبار اهمیت بسیاری دارد. از این رو باید توجه داشته باشد که از نظر دادن در مواردی که تخصص کمتری در آنها داری اجتناب نمایید.

  • در بحران ها و مشکلات قاطع و محکم برخورد کنید.

building-power

اعضای تیم اغلب تمایل دارند در مشکلات و بحران های بزرگ به یک فرد با تجربه تکیه نموده و از تخصص و تجارب وی بهره گیرند از این رو مدیران برای حفظ تصویر و همچنین اعتبار خود لازم است محکم و مقتدر به نظر برسند از این رو حتی اگر شما به عنوان یک مدیر نمی دانید که چه عملکردی درست است و شما را به نتیجه اصلی می رساند بهتر است این شک و تردید را به هیچ عنوان به زیر دستان خود منتقل نکنید.

  • اطلاعاتتان را به روز نگه دارید.

توجه داشته باشید که تخصص شما زمانی تاثیر گذاری کافی را خواهد داشت که همواره بروز باشد و شما به عنوان یک مدیر اطلاعات کافی را از درون و بیرون سازمان خود داشته باشید تا بتوانید تحولات پیش روی تیم را به سادگی مدیریت نمایید.

  • دغدغه ها و مشکلات اعضای تیم را درک کنید.

شما به عنوان یک مدیر باید ارتباطی دو سویه با اعضای تیم خود داشته باشید و اطمینان یابید که کارمندان از دغدغه ها و مشکلاتشان سخن میگویند.

  • هرگز عزت نفس همکاران خود را تهدید نکنید.

هرچند ایجاد قدرت بر پایه تخصص از برتری دانش شما نسبت به اعضای تیمتان نشات می گیرد اما باید توجه کنید که چگونه از این قدرت بهره گیرید تا کارایی لازم را به شما بدهد. به عنوان مثال در صورتی که برخورد شما به عنوان یک مدیر و در موضع قدرت متکبرانه باشد باعث ناراحتی اعضای تیم خواهد شد. بنابراین باید توجه کنید که در ارائه بحث و نظرات خود به اعضای تیم نگاهی از بالا به پایین نداشته و جوری وانمود نکنین که افراد زیر دستتان نادان هستن، بلکه با بهره گیری از نظرات و ایده های آنها و اضافه نمودن نظرات کارشناسانه خود به افراد تیم فرصت دهید تا شما را به عوان یک مدیر لایق و متخصص درک نمایند و از این پس با روی باز نظرات و دیدگاه های شما را پذیرا باشند.

نکته پایانی

به عنوان آخرین نکته باید بیان نماییم که ایجاد قدرت به واسطه تخصص و بهره گیری درست از آن می تواند منبعی پایدار و ارزشمند باشد که تاثیر گذاری به مراتب بیشتری از روش های اعمال زور و دیکتاتوری دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *