پشتیبان گرفتن از تنظیمات مدیا سنتر ویندوز 7 با mcBackup

  • 1389/6/12
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

اگر شما از علاقه مندان HTPC (Home Theater PC-رایانه ویژه سینمای خانگی یا دستگاه مدیا سنتر) بوده و از مرکز رسانه های (Media Center) ویندوز 7 استفاده می کنید، احتمالا بسیاری ضبط برنامه ریزی شده و  تنظیمات کانال دارید که به هیچ وجه دوست ندارید آن را از دست داده و مجبور به شروع تنظیمات از اول شوید! پس بهتر است از تنظیمات خود یک نسخه پشتیبان تهیه  کنید. در این مقاله نگاهی به ابزار ساده ای که به ما امکان می دهد تا به راحتی این کار را انجام دهیم خواهیم انداخت.

mcBackup نگارش 3.0 برای ویندوز 7

این برنامه سودمند از  ضبط های برنامه ریزی شده ،  تنظیمات کانال ها، و ضبط تلویزیونی WMC (مخفف ویندوز مدیا سنتر) پشتیبان گیری می کند. نسخه فعلی در حال حاضر در مرحله آزمایشی بتا است و فقط به منظور کار با مدیا سنتر ویندوز 7 و  نسخه های گسترش یافته این برنامه طراحی شده.

نگارش هایی از mcBackup برای نسخه های 32 و 64 بیتی ویندوز موجود است بنابراین با توجه به سیستم خود نسخه صحیح را از انتهای مقاله دانلود و نصب  کنید. اطمینان حاصل کنید که موقع اجرای برنامه نصب نرم افزار حتما  از WMC  خارج شده باشید و به صورت عادی با پذیرش  تنظیمات پیش فرض برنامه mcBackup را نصب کنید.

بعد از اتمام پروسه نصب می توانید به برنامه از طریق منوی استارت و در قسمت پوشه TheDigitalLifestyle.com دسترسی داشته باشید.

اولین بار که آن را راه اندازی می کنید ملاحظه می کنید که سرویس پشتیبان گیر به طور پیش فرض خاموش است.

کافیست فقط بر روی لینک آن کلیک کنید تا راه اندازی و فعال گردد.

سپس در زبانه Backup and Restore Now  شما می توانید آنچه  نیاز به پشتیبان گرفتن دارد را مشخص کرده ( با تیک دار کردن گزینه های موجود)و  با دکمه Backup Now روند  پشتیبان گیری را شروع کنید و یا اگر شما قبلا پشتیبان ایجاد کرده اید و حال می خواهید آن را بازیابی کنید بر  روی دکمه Restore Now  کلیک کنید.

در برگه محل پشتیبان (Backup Location) شما می توانید انتخاب کنید که می خواهید هر کدام از فایل های پشتیبان در کجا ذخیره گردد.

اگر شما از موارد ضبط شده تلویزیونی پشتیبان تهیه  می کنید ایده خوبی آن است  که محل ذخیره سازی برخوردار از  فضای خالی زیادی را برای آن درنظر بگیرید چرا که  فایل های مربوط به آن بزرگ است.  و نیاز به فضای زیادی دارد.

توجه: سعی کردم برای تهیه پشتیبان از محل ویندوز Home  سرور استفاده کنم ، اما به نظر نمی رسد نرم افزار از  از مکان های  مبتنی بر شبکه  برای ذخیره فایل های backup پشتیبانی کند.

با این حال ما قادر به ذخیره فایل های پشتیبان بر روی درایو یواس بی خارجی هستیم.

در برگه برنامه  ریزی (Schedule)  می توانید روز ها و زمان هایی را که می خواهید طبق برنامه زمان بندی شده برنامه از WMC نسخه پشتیبان تهیه می کند را انتخاب کنید.

پس از ایجاد یک برنامه زمان بندی در نرم افزار مطمئن شوید که تنظیمات خود را اعمال  کرده و از رابط کاربری برنامه به شیوه معمول خارج شوید زیرا  برنامه بی سر و صدا در پس زمینه اجرا خواهد شد و کاری را که از او خواسته اید را برایتان در وقتش انجام می دهد.

هنگامی که پشتیبان گیری را شروع می کنید ، هیچ چیز هیجان انگیز اتفاق نمی افتد ،فقط شما پیامی  در پایین گوشه سمت چپ  پنجره برنامه  خواهید دید که می گوید پشتیبان گیری آغاز شده است.

با این حال، پس از اتمام روند پشتیبان گیری شما  پیامی مبنی بر « اتمام موفقیت آمیز پشتیبان گیری » دریافت نمی کنید… ، بلکه زمانی که شما mcBackup را دوباره راه اندازی می کنید تنها به شما تاریخ و زمان آخرین پشتیبان گیری موفق نمایش  داده می شود

بازیابی فایل های پشتیبان

برای بازگرداندن نسخه پشتیبان کافیست به برگه Backup and Restore Now  رفته و مواردی که می خواهید بازیابی شوند را تیک دار کرده و دکمه Restore Now  را  کلیک کنید. همین!

در مرحله بعد برنامه برای  شما یک پنجره خط فرمان باز می کند و عملیات بازیابی به صورت درصد انجام روند نمایش داده می شود  تا به 100 درصد رسیده و بازیابی به طور کامل انجام شود.

سپس پیام کوتاهی به شا نشان داده می شود که مورد یا مواردی که انتخاب کرده بودید با موفقیت بازیابی شدند.

این برنامه هنوز در مراحل آزمایش و در نسخه  بتا است و انتظار امکانات بیشتری از آن را نداشته باشید، اما نظر میرسد برخی از ویژگی های جدید و پیشرفته تر به زودی در نسخه نهایی در دسترس  کاربران قرار خواهد گرفت.

اگر شما از علاقه مندان و طرفدارن  استفاده از رایانه برای کارهای چند رسانه ای و تبدیل رایانه به دستگاه سینمای خانگی بوده یا فقط از استفاده از میدیا سنتر ویندوز 7 برای دیدن تلویزیون و ضبط برنامه های مورد علاقه خود لذت می برید و از آن زیاد استفاده می کنید، mcBackup 3.0 یک ابزار جالب برای انجام کار ضروری تهیه پشتیبان و بازیابی ضبط شده های تلویزیونی شما و دیگر تنظیمات اعمالی روی WMC است. باز هم عرض می کنم که این برنامه هنوز در حالت بتا است ، بنابراین شما ممکن است چند مشکل جزئی نرم افزاری یا باگ را در هنگام کار با برنامه مشاهده کنید. اما در مجموع به نظر می رسید برنامه به خوب کار کرده و هنوز هم کار روی توسعه آن در حال تداوم است که  مسلما  سطح انتظارات ما را برای ارائه  ویژگی های جدید بهتر و بیشتر در نسخه نهایی نرم افزار  mcBackup  بالا می برد.

دانلود mcBackup نسخه 64 بیتی

دانلود mcBackup نسخه 32 بیتی

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام مرسی از مطالب مفیدتون . من دارم دنبال این می گردم که چطور میشه با کابل -اج دی ام ای -برنامه های تلویزیون را از طریق مدیا سنتر تماشا یا ظبط کنم.هر چی گشتم دیدم شما بیشتر تو این زمینه فعالید.ممنون میشم جوابم را بدید- جی میلمم را درج کردم-منتظرتون می مونم . مرسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *