5 روش کلیدی که طراحان می توانند در زمان صرفه جویی کنند

  • 1389/6/14
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

این مقاله بر آن است تا نکات و پیشنهاداتی به طراحان در صرفه جویی در زمان انجام پروژه های طراحی را ارائه دهد.به عبارتی دیگر برخی راهنمایی های اساسی و ساختاری وجود دارد که باید توسط هر طراح حرفه ای در هنگام کار مدنظر قرار گیرد، تا درزمان کمتر کار طراحی بازدهی بیشتری داشته باشد.

1-کار با کلیدهای میانبر را بیاموزید

ممکن است به نظر می رسد اموختن این روش تنها چند ثانیه از وقت شما در هر کاری را کمتر می کند، ولی در پروژه های بزرگ همین چند ثانیه برای هر عملی روی هم جمع میگردندو به چند ده دقیقه و چند ده ساعت می رسند! آموختن کلیدهای میانبر روی صفحه کلید برای هر کاری که شما اغلب استفاده می کنید چیزی است که بسیاری طراحان تمایل به نادیده انگاشتن ان دارند. در حقیقت این مسئله از جمله  نکاتی است که کارفرمایان (طراحان ارشد و مدیران حوزه هنری) از سطوح مختلف این مهارت در طراح برای تعیین تجربه و مهارت حرفه ای استفاده می کنند. در ذهن آنها: «اگر شما از کلیدهای میانبر استفاده نمی کنید،بدان معناست که شما آنها را نمی شناسید، و اگر شما آنها را نمی شناسید یعنی شما نمی توانید طراح با تجربه ای باشید!»

هنگامی که شما عادت به استفاده از کلیدهای میانبر در کار روزمره خود کردید ، خواهید دید که به شما کمک زیادی در حفظ سرعت بالای کار می کند و قطار فکری شما را بدون توقف به سر منزل مقصود می رساند.

2-ایجاد آرشیوی از پروژه های کار شده قبلی

ساخت و نگهداری یک کتابخانه بزرگ از داشته های شما در امر طراحی خیلی سخت نیست. اگر شما تا کنون در امر طراحی دارای تجربه و سابقه باشید بی شک صدها عکس  استوک ، بسته های تصاویر برداری ، فونت های متنوع، و سایر مواردی که برای پروژه های خود استفاده می کنید خواهید داشت. اگر شما مجموعه ای از این منابع را در اختیار ندارید واقعا باید از همین امروز شروع کنید، و  حتی اگر هم اکنون هم به صورت پراکنده و درهم این منابع را در اختیار دارید یک آرشیو سازمان یافته و مرتب تهیه کنید.

یکی از کارهایی که بیشترین وقت و انرژی  طراحان را می گیرد جمع آوری منابع مناسب و مورد نیاز یک پروژه می باشد. برخی از طراحان ساعتها تلاش می کنند تا تصاویر مناسبی برای تنها یک پوستر یا بنر پیدا کنند. اگر شما قبل از یک پروژه مجموعه ای از آرشیو خود را تهیه کرده باشید می توانید از همان آرشو شروع کنید، و احتمالا این کلکسیون چیزی دارد که شما  بتوانید در پروژه خود از ان بهره بگیرید و همین امر صرفه جویی در وقت گرانبهای شما و راه حل مشکل یافتن منابع مناسب است.

در اوقات فراغت خود، باید تا آنجا که می توانید به جمع آوری منابعی که شما را برای انواع مختلف پروژه نیاز دارید بپردازید. از همه مهمتر باید برخی از منابع سفارشی خود را خودتان ایجاد کرده و نگهداری کنید!

3-آموختن تایپ با صفحه کلید به صورت حسی

برخی از شما ممکن است به این عنوان و تصویر مربوطه اش نگاهی بیاندازید و سر خود را بخارانید و بگویید نمی فهمم؛ حق دارید! من بسیاری از طراحان و دیگر متخصصین را می شناسم که هنوز هم فاقد این مهارت به طور کامل هستند و یا در توسعه این مهارت خیلی پیشرفت نکرده اند. طراحان باید سعی کنند با سرعت حداقل 50 کلمه در هر دقیقه (wpm 50) تایپ کردن را بیاموزند. در این عصر و زمان ، و به ویژه در این صنعت که در آن زمان حرف اول را می زند، شما نمی توانیم با نگاه کردن به صفحه کلید و دانه دانه تایپ کردن حروف حرفی برای گفتن داشته باشید!

تعداد زیادی منابع آنلاین برای کمک به تمرین شما برای بالا بردن مهارت تایپ کردن حسی و سریع تر وجود دارد. من خودم  یکی از راه های عملی تر که به طراحان کارآموز برای انجام این کار توصیه می کنم این است که مجله ای بردارند و خود را مجبور به تایپ تمام مطالب ان به صورت صحیح و بی غلط کنند و این کار را بدون نگاه کردن به صفحه کلید انجام دهند و یا وبلاگ نویسی کنند.اولش سخته ولی به مرور آسان می شود! به قول معروف: نابرده رنج، گنج میسر نمی شود!

4-نکته برداری خلاقانه و یادداشت جزئیات

در بسیاری از موارد طراحان به فکر خلاقیت های  دیگر مثل نشستن پشت کامپیوتر و کار با فتوشاپ یا  این دیزاین  هستند و اغلب استفاده از قلم ، کاغذ و کمی فکروبکر ناگهانی را فراموش می کنند. ریختن ایده های بدیع و ابتکاری خود بر روی کاغذ در ابتدای شروع یک پروژه می تواند در زمان شما صرفه جویی زیادی کند به این خاطر که مسائل پروژه و ایده هایی که به ذهنتان خطور می کند را به سرعت روی کاغذ می اورید و به سرعت و بدون تلاش زیادی آنها را تغییر می دهید. نیازی  به گفتن نیست که البته باید پیش از هر کاری یک راهنمایی یا نقشه راه برای سازماندهی ایده ها پیاده کنید به جای اینکه بخواهید به حافظه خود به طور کامل تکیه کنید.

اگر مشتری به شما دورنمایی خلاقانه از خواسته های خود داده حول و حوش همان ایده کار کنید با جزئیات ابتکاری بیشتر و مطمئن شوید که شما چیزی از ایده اصلی از قلم نیافتد. بهتر است کمی  زمان برای کار روی مجهولات و خواسته ها صرف کنید تا اطمینان یابید شما دقیقا همان چیزی که مشتری می خواهد را  درک کرده اید، تا دچار اشتباهات ساده  و کج فهمی در درک خواسته مشتری شوید، و  پس از عدم رضایت او مجبور به دوباره کاری یا شروع از نقطه اول شوید.

در صورتی که رئیس یا سرپرست پروژه از شما پرسید چرا پروژه را هنوز آغاز نکرده اید، فقط با آرامش به انها اجازه دهید بدانند که می خواهید با درک صحیح جزئیات مطمئن شوید که شما چیزی  را از قلم نمی اندازید. این امر کاملا آسان و متداول است که در اهداف پروژه دچار بدفهمی شویم، یا زمینه های مورد نیاز یک هدف را بد تعبیر کنیم.

در صورتی که مشتری ایده ای از خود به شما نمی دهد، شما باید از یک استاندارد برای روش های خود استفاده نمایید؛ یا آن را به مشتری برای تایید ارائه دهید، و یا با او تماس بگیرید ، سوالات لازم را از او بپرسید و خودتان جواب های مورد نیاز را یادداشت کنید تا مختصری از نیاز مشتری را درک کرده باشید. این کار ممکن است مانند اضافه کردن یک مرحله و زمان بیشتری برای فرایند طراحی خود به حساب آید ، اما از انجا که عدم رضایت مشتری از کار نهایی را نمی توان نادیده انگاشت این کار نه تنها وقت تلف کردن نیست که نوعی صرفه جویی در زمان است.

5-استفاده از قالب ها

برخی از طراحان موقع استفاده از قالب ها اخم های خود را در هم می کشند، اما واقعیت این است که این روش یکی از بهترین راههای نگهداری اسرار حرفه ای طراحان است.ممکن است  طراحانی را  ببینید که ، در اوقات فراغت  خود هم سرشان شلوغ است و مشغول ایجاد چندین قالب و طرح بندی برای استفاده های مورد نیاز بعدی هستند. اگر نمی دانید از کجا باید شروع  کرد، می توانید سعی کنید با نگاه کردن به بعضی قالب های پیش ساخته در نرم افزار طراحی کمی از آنها الهام بگیرید!

بسیاری از برنامه های پکیج آدوبی کریتیو سویت همراه با الگوهایی برای هر چیزی از کارت های  ویزیت گرفته تا  بروشورها ارائه می شوند. اگر شما به این قالب ها دقیق تر بنگرید به شما ایده هایی جالب می دهند که چگونه ساختن الگویی منحصر به فرد خود را شروع کرده و تا آینده در وقت خود صرفه جویی  فراوانی کنید. در بسیاری از موارد ممکن است شما هنوز به سفارشی سازی زیادی نیاز داشته باشید و می توانید از خود بپرسید که چرا شما از ابتدا کار را شروع نکرده اید.

فقط به یاد داشته باشید با استفاده از قالب ها از انجام ده ها کار و ریزه کاری کوچکتر نجات یافته  و  ثانیه های صرف شده برای هر کدام روی هم جمع می شوند تا  چند ده دقیقه در زمان شما صرفه جویی کنند! همچنین به هیچ روی کاراشتباهی  نیست که الگوهای مورد نیاز را به صورت آنلاین خریداری کرده و بعد آن را به دلخواه خود اصلاح کنیم، این یکی دیگر از مواردی مشترکی است که بسیاری از حرفه ای ها  علاقه ای به آن نشان نمی دهند، و استفاده از این روش به خصوص در مواقعی  که مشتریان از شما کاری سریع و در اسرع وقت را می خواهند می تواند ذهنیت بسیار خوبی در ذهن مشتری نسبت به شما ایجاد کند.

نکات تکمیلی :

یادگیری به استفاده از ادوبی Bridge

آدوبی بریج یکی از راحت ترین راه ها برای نگهداری سازمان یافته فایل های خود و پیدا کردن سریع آنچه که شما دنبال آن هستید می باشد. بر خلاف فایل اکسپلورر دسکتاپی شما، این برنامه در واقع به شما پیش نمایش از فایل های طراحی خود را نشان می دهد، حتی اگر آنها اسناد طراحی شده با فتوشاپ (با فرمت psd) یا  این دیزاین باشند.

برچسب زنی و نام گذاری مناسب فایلها

سعی کنید همواره به شیوه ای فایل ها و پروزه ها را  نامگذاری کنید که وقتی می خواهید آنها را سازماندهی کنید هر فایل با نگاه به نامش دقیقا تداعی کننده محتواو هدف از ایجادش باشد. برای درک  خوب از این مسئله هموراه تصور کنید که یک غریبه می خواهد با فایل های شما تنها با استفاده از عقل سلیم خود و با استفاده از نام های فایلها کار کند یا چیزی را پیدا کند؛ حتی می وانید از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید به شما کمک کند  که آیا نام گذاری چند فایل نمونه توسط شما برای درک صحیح او از کاربرد هر فایل مناسب است یا خیر.

منبع: creativenerds

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. ممنونم پست خوبی بود،
    فقط یه پیشنهاد سازنده، عنوان هر بخش از مقاله گویا کلیات در بر گیرنده اش بود، ای کاش پاراگراف ها کمتر بود اینجوری مختصر و مفیدتر می شد و خواننده انگیزه بیشتری برای مطالعه داشت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *