فیسبوک؛ در سال جدید خانه تکانی کنید!

فیسبوک؛ در سال جدید خانه تکانی کنید!
  • 1391/10/16
  • مهيار سوري
  • 0

سال نو میلادی است و بهترین زمان برای خانه تکانی در فیسبوک. فیسبوک، در واقع شبکه ی اجتماعی ای است که علاوه بر این که می تواند بسیار مفید باشد(!)، شر هم می تواند باشد. فیسبوک هم مانند هر چیز دیگری طرز استفاده درستی دارد و غیر از این ممکن است که فیسبوک شما را کنترل کند نه شما آن را! اول از همه بگوییم که اصلا با کار سختی روبرو نیستید و علاوه بر آن چک کردن تنظیمات حریم خصوصی ضروری می باشد. پس بعد از اینکه اینکار را یاد گرفتید هر چند وقت یکبار آن را تکرار کنید تا فیسبوکی درخشان تر از همه داشته باشید. پس همراه ما باشید تا در این هوای سرد زمستانی برف های اضافه از فیسبوک را پارو کنیم.

پروفایل

اول از همه باید سراغ پروفایل رفت، صفحه ای که آشنایان قدیمی و جدید با کلیک بر روی اسم شما به آن می رود. شما ممکن است مدت طولانی باشد که از صفحه ی خود بازدید نکرده باشید و این اولین چیزی است که باید اصلاح شود. با کلیک بر روی نام خود ببینید که دنیا شما را در فیسبوک چگونه می بینند.

اول از همه مطمئن شوید که مشخصات و عکسهای تان همان چیزی است که می خواهید. چک کنید که عکس کنونی تان شما را در بهترین نور و زمان- مثلا خوشایند نیست که 5 سال عضو فیسبوک بوده باشید و عین همین مدت را با یک عکس گذرانده باشید- نشان می دهد. دقت کنید که عکس کاور فیسبوک شخصیت تان را خلاصه می کند و سعی کنید عکس های بهتر تان را انتخاب کنید چرا که غریبه ها نیز از صفحه شما بازدید می کنند. برای تعویض عکس خود، روی پروفایل خود کلیک کنید و برای بروز رسانی عکس روی آن کلیک کنید. تعدادی سئوال از شما پرسیده می شود که می توانید آنها را خالی بگذارید و بعد عکس خود را بروز رسانی کنید. علاوه بر این می توانید موسیقی، فیلم ها، کتاب ها و … خود را با توجه به سلیقه تان تغییر دهید و اطلاعات بیشتری در اختیار بازدید کنندگان بگذارید.

عکس

فیسبوک به محلی تبدیل شده که میلیون ها نفر عکس های خود را  با خانواده و دوستان به اشتراک می گذارند. مشکلی که وجود دارد است که تعداد و ماهیت عکس هایی که آپلود می شود را پس از مدتی فراموش می کنید. خوب پس بر روی عکس های خود در فیسبوک کلیک کنید و مطمئن شوید همه آنها بدرد فیسبوک می خورند. همیشه این را در نظر بگیرید که یک غریبه در حال مشاهده مجموعه عکس های شما است و احساسی که برای اولین بار بعد از دیدن عکس های شما به او دست می دهد را در نظر بگیرید.

صفحات

دیدن آسان همه صفحه هایی که پسندیده اید و یا عضو آن شده اید در فیسبوک آسان نیست، اما یک راه وجود دارد. با کلیک بر روی پروفایل خود، روی لایک کلیک کنید و سپس روی نشان دادن دیگر صفحات کلیک کنید. بعد از آن یک لیست طولانی از صفحه هایی که می توانید ببینید نشان داده می شود و حالا می توانید انتخاب کنید که آیا هنوز مایل هستید از این صفحه ها بازدید کنید یا نه. خب بعد از حذف صفحه های ناخواسته حالا می توانید صفحات جدیدی به مجموعه خود بیفزایید که فیسبوک می تواند از طریق نوار ابزار سمت چپ خود به شما کمک کند. با کلیک بر روی لایک پیج می توانید با توجه به علاقه تان صفحات مورد نیاز خود را پیدا کنید.

گروه ها

پیوستن به گروه ها در فیسبوک آسان است. مثلا اگر دوست شما یک گروه ایجاد کند شما ممکن است احساس کنید او موظف است که شما را به گروه خود دعوت کند. اما به هر حال برای سلامتی عقل هم که شده باید پاکسازی را آغاز کنید. مدیریت این گروه ها در پروفایل شما نیز آسان می باشد.

همه گروه هایی که شما در آن هستید در نوار سمت چپ قابل مشاهده می باشد. اگر شما نمی خواهید عضو هر کدام از آنها باشید می توانید از طریق تنظیمات خود را از عضویت آن گروه در بیاورید.

برنامه ها

برنامه ها در فیسبوک عادی هستند و این بدان معنی است که ممکن است در طول سال تعداد زیادی از آنها را اضافه کرده باشید. به احتمال زیاد تا به حال تعدادی از آنها را فراموش کرده اید و یا دیگر مایل به استفاده از آن نمی باشید. ایده خوب این است که به طور کامل همه آنها را حذف کنید و یا حداقل دسترسی آنها به حساب تان را محدود کنید. خوشبختانه برنامه ها دارای بخش اختصاصی در فیسبوک هستند و برای حذف کردن آنها کافی است تا به تنظیمات آنها مراجعه کنید.

دوستان

دوستان را می توان ماهیت هرکس  در فیسبوک شمرد. فیسبوک بدون دوستان معنی خاصی ندارد و نبود دوست یعنی نه روابط معنی دار و نه هیچ مکالمه ای. در مورد تعداد دوست می توان گفت کسانی که دوستان بیشتری دارند این معنی را می دهند که روابط شخصی قوی تری دارند. در فیسبوک می توانید سطح دوستان خود را نیز تعیین کنید تا به چه چیزهایی از حساب شما دسترسی داشته باشند.  شاید مدتی باشد دوستانتان را ساماندهی نکرده باشید، پس حالا با توجه به روابط تان با آنها دسته بندی شان کنید تا راحت تر آنها را با آشنایان تصادفی اشتباه نگیرید.

نتیجه گیری

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، شبکه های اجتماعی تنها برای افرادی کار می کنند که قرار است زمان خود را در سایت های مختلفی بگذرانند. اگر این سایت رایگان هم باشد و اطلاعات زیادی نیز در آن باشد که چه بهتر، این داده ها انتظار می کشند افرادی از آنها استفاده کننده و یا به فروش برسند.

پاکسازی فیسبوک را می توان یک را مطمئن برای کنترل یکی از جنبه های زندگی آنلاین دانست. اما لطفاً در استفاده از فیسبوک هم زیادی روی نکنید و نگاهی هم به آسمان شب بالای سر بیندازید.

موفق باشید

منبع: MakeUseOF

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *