چرا هر فرد به یک گوشی با دوربین دوتایی نیاز دارد؟

چرا هر فرد به یک گوشی با دوربین دوتایی نیاز دارد؟
  • 1395/6/17
  • زهرا معبودی
  • 0

همانطور که تا کنون در میان شایعاتی که به واقعیت نزدیک هستند، شنیده شده که گوشی هوشمند آیفون ۷ پلاس دارای دو  دوربین مجزاست اما سوال اینجاست که چرا  گوشی های هوشمند با دو دوربین بهتر از گوشی هوشمند با یک دوربین است؟

با توجه به اخباری که به گویا آی تی رسیده و کماکان با شما مخابره شده است، نسخه بعدی  گوشی  هوشمند ایفون ممکن است هفته بعد روانه بازار شود اما  موکاپ های زیادی از این مدل منتشر شده است که نشان می دهد دارای دو دوربین مجزاست. تعداد بسیار محدودی گوشی هوشمند وجود دارد که دارای دوربین مجزا باشد. مهم تر از همه ، سازندگان  به سختی تلاش می کنند تا لنزی تولید کنند که تصاویر با کیفیت تری در اختیار کاربر قرار می دهد.  اما گوشی های هوشمندی که دو دوربینه هستند در آینده بیشتر از گوشی های هوشمند دیگر، مورد توجه افراد قرار خواهند گرفت. دلایل این موضوع را با هم مرور می کنیم.

اهمیت گوشی های دو دوربینه

 

در گوشی های دو دوربینه معمولا با دو سنسور سر و کار داریم. یک سنسور برای تصویر اصلی و یک سنسور دیگر برای ارائه جزییات در این گوشی ها تعبیه شده است و این دلیلی است که گوشی های هوشمند دو دوربینه معمولا سنسورهای یکسانی ندارند.

همیشه کمیت به معنای کیفیت بهتر  نیست اما در مورد گوشی های هوشمندی که دارای لنز  ثانویه برای گرفتن اطلاعات بیشتر و دقیق تر  هستند این موضوع فرق می کند. در سال های اخیر شاهد حضور  گوشی های هوشمند با دو دوربین مجزا بودیم.  بیشتر گوشی هایی که دارای دو دوربین هستند هرگز دو لنز ندارند که شبیه یکدیگر باشد.  لنز اصلی معمولا با لنز ثانویه همراه می شود تا اطلاعات بهتر و بیشتری حاصل شود. دوربین ثانویه می تواند تصاویر متفاوت تری را بگیرد و این تصاویر معمولا از زوایای مختلف گرفته می شود. نرم افزار گوشی هوشمند می تواند تصویر نهایی را از این تصاویر ایجاد کند.  گوشی های دو دوربینه  پدیده جدید و نوظهوری نیستند .  اولین گوشی هوشمندی که این قابلیت را در خود داشت گوشی HTC Evo 3D بود که ساخت آن به سال ۲۰۱۱ بر می گردد. این گوشی دارای دو دوربین مجزا در پشت خود بود که می توانست تصاویر را از زوایای مختلف بگیرد و ان  ها را به صورت تصویر سه بعدی با هم ترکیب سازد.  اگرچه این تصاویر سه بعدی دوام زیادی نداشت  اما پنج سال قبل سازندگان از این گزینه برای افزودن قابلیت های جذاب به گوشی های هوشمند خود استفاده می کردند.

ارزش گوشی آیفون 7 پلاس و دوربین دوتایی آن

گوشی  HTC Evo 3D اولین گوشی بود که دارای دو دوربین مجزا بر روی خود بود. به اندازه آن نگاه کنید!

چند سال قبل شرکت HTC گوشی وان ام ۸(One M8 ) خود را روانه بازار کرد که دارای دو دوربین مجزا بود.  حتما به خاطر دارید که این گوشی دارای سنسور ۴ مگا پیکسلی  در پشت و دوربین ثانویه ای بود که می توانست اطلاعات عمیق تر و دقیق تری از تصاویر به دست اورد. این مورد به کاربران اجازه می داد از نرم افزارهای مختلف برای اضافه کردن افکت مورد علاقه خود به تصویر استفاده کنند و از اشیای مختلف در پشت و جلوی تصویر بهره مند شوند. در حال حاضر دو گوشی بزرگ در بازار وجود دارد که این قابلیت( دو دوربینه بودن) را داراست: گوشی ال جی جی۵(LG G5) و Huawei P9.  هر دو شرکت قبل از ارائه گوشی های دو دوربینه خود،  در ساخت آخرین نسخه از گوشی هوشمند نکسوس با گوگل همکاری می کردند.

اهمیت گوشی های دو دوربینه

گوشی هوشمند ال جی جی ۵ دارای دوربین ثانویه با لنز بسیار گسترده است:

ال جی جی۵ دارای یک دوربین ۱۶ مگا پیکسلی با یک میدان دید معمولی است اما دوربین ثانویه آن  یک لنز با زوایه گسترده ۱۳۵ درجه دارد که به شما اجازه می دهد تصاویر گسترده بسیار عالی بگیرید. شما می توانید بین یک میدان دید استاندارد و  لنزی با زاویه گسترده یکی را به دلخواه انتخاب کنید. دو دوربینی که در این گوشی هوشمند تعبیه شده است  دقیقا برای ایجاد یک تصویر با هم کار نمی کنند اما  بسته به شرایط و موقعیت های موجود می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد و این یک گزینه عالی محسوب می شود. چیزی که بیشتر از سایر موارد در مورد گوشی های هوشمند دو دوربینه جالب و جذاب تر است این است که  روش جهانی برای استفاده از آنها وجود ندارد. سنسور ثانویه Huawei P9 یک سنسور تک رنگ محسوب می شود. این موضوع بدین معناست که همانند دوربین های سیاه و سفید است اما  از آنجایی که اطلاعات رنگی کمتری نیاز است، دوربین ثانویه بیشتر بر روی جزییات و شارپ بودن تصاویر تمرکز دارد. تصاویر RGB و سیاه سفید،در کنار یکدیگر قرار می گیرد تا تصویر نهایی حاصل شود.

اهمیت گوشی های دو دوربینه

 

به زودی گوشی های هوشمند دو دوربینه همانند پردازنده های دو هسته ای رایج خواهد شد:

دلیل مشخص و واحدی برای استفاده از گوشی های دو دوربینه وجود ندارد.  می توان به خاطر قابلیت های عجیب و باورنکردنی از این گوشی ها استفاده کرد اما هدف نهایی گرفتن تصاویر و عکس های با کیفیت تر است. در سال های اینده استفاده از گوشی های هوشمندی که دو دوربین مجزا دارند بسیار رایج تر خواهد شد. اولین قدم برای این تغییر، توسط شرکت اپل در ساخت آیفون ۷ پلاس برداشته شده است.

ارزش گوشی آیفون 7 پلاس و دوربین دوتایی آن

 

اینکه سنسور ثانویه دقیقا برای چه  کاری مورد استفاده قرار می گیرد هنوز یک معماست.  حالا گوشی های دو دوربینه سعی می کنند از بیشترین پتانسیل خود استفاده کنند.  وجود دو دوربین در نسخه بعدی ایفون به نظر بزرگترین قابلیتی است که پرچمدار جدید دارد.

نظر شما در مورد نقد و بررسی گوشی هایی با دوربین دوتایی چیست؟ آیا شما نیز با https://www.gooyait.com موافقید که به دلیل وجود قابلیت های برتر iphone 7 plus هر فرد به یکی از این دستگاه ها نیاز دارد؟ آیا می توان انتظار داشت سایر سازندگان گوشی های هوشمند نیز این قابلیت را در سیستم های خود پیاده سازی کنند؟ آیا با وجود این قابلیت ها باز هم می توان منتظر پیشرفت های بعدی دوربین ها باشیم؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید و با نشر این مطلب روی شبکه های اجتماعی ذهن عمومی را برای رویارویی با اپل واقعی آماده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *