۷ مورد قابل توجه در برنامه ریزی برای کمپین های ایمیلی تبلیغاتی

۷ مورد قابل توجه در برنامه ریزی برای کمپین های ایمیلی تبلیغاتی
  • 1396/10/18
  • مهدی پیوندی
  • 0

چه اولین بارتان است که به سراغ برنامه ریزی برای استفاده از کمپین های ایمیلی تبلیغاتی یا ترویجی می روید، یا اینکه در دنیای ایمیل مارکتینگ مو سفید کرده اید، در هر صورت مولفه هایی وجود دارند که هر بار که به فکر طراحی یک کمپین ایمیل مارکتینگ جدید می افتید باید آنها را مد نظر قرار بدهید.

در واقع، کافی است که یکی از این مولفه ها و عوامل را نادیده بگیرید تا به احتمال قریب به یقین انبوهی از مشتریان بالقوه، تبدیل و درآمد را از دست بدهید. چنین بی توجهی هایی واقعاً جای تاسف دارد، چرا که ایمیل مارکتینگ (اگر به درستی انجام شود) از هر کانال بازاریابی دیگری بازگشت سرمایه بیشتری را عاید شما خواهد کرد. بنابراین، پیش از آنکه به سراغ کمپین تبلیغی بعدی خود بروید، مطمئن شوید که موارد مهمی که در این مطلب از بخش آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره می کنیم را به دقت مد نظر قرار داده اید.

 

  1. مخاطب شما کیست؟

تهیه و تنظیم کمپین های تبلیغاتی موثری که موجب درآمدزایی می شوند مستلزم شناسایی کامل مخاطب هدف است. این شناسایی باید چیزی فراتر از طراحی شخصیت مشتری یا پرسونا (Persona) با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی او باشد. البته می توانید از همین جا شروع کنید، اما عواملی که واقعاً و در عمل بر موفقیت کمپین های ایمیل مارکتینگ تاثیر می گذارند آنچنان شسته و رفته نیستند.

برای پیدا کردن عوامل تاثیرگذارتر باید به سوالاتی از این قبیل پاسخ بدهید: مشتریان من در چه زمان هایی تمایل دارند که از طرف من ایمیل دریافت کنند؟ چه محتوا و سبک و سیاقی از پیام می تواند به مشتریان من انگیزه بدهد تا عمل مورد نظرم را انجام بدهند؟ چگونه می توانم فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ خود را چنان بخش بندی کنم که همیشه در زمان مناسب با مشتریان مناسب درباره موضوعات متناسب صحبت کنم؟

 

  1. پیشنهاد شما و آنچه که ارائه می دهید چیست؟

در واقع، چیزی که باید به مشتری ارائه کنید کوپن تخفیف ۲۰ درصدی یا قیمت های پایین تر نیست. اگر قرار است پیشنهاد شما مقبول بیفتد باید روی دستاورد و منافعی که مشتری کسب خواهد کرد تمرکز داشته باشد. در واقع، هنگامی که در ذهن مشتری پیشنهاد شما چیزی جز یک تخفیف ۲۰ درصدی به نظر نمی رسد، خود را با ریسک کم ارزش جلوه داده شدن محصولات یا برندتان روبرو می کنید.

البته هر برندی با کمی زیرکی می تواند از تخفیف ها به نحو موثری استفاده کند تا مشتری را به فروشگاه خود بکشاند، اما مشوق اصلی همیشه باید معنادارتر باشد.

مشتری چه امکانات، منافع یا دستاوردی را کسب می کند که پیش از این آن را در اختیار نداشته است؟ زندگی چگونه برای وی آسان تر یا لذت بخش تر خواهد شد؟ باید روی چیزی که عاید مشتری می شود تاکید کنید. به عبارت دیگر، سبک و سیاق پیام شما باید به شکلی باشد که نشان بدهد که مشکلاتی که مشتری در صدد رفع آنهاست یا منافعی که به دنبال آن است را شناسایی کرده اید و نشان بدهد که استفاده از محصولات یا خدمات شما چگونه می تواند در همان راستا به او کمک کند. یک فهرست بلند بالا از ویژگی های محصول نمی تواند کار زیادی را از پیش ببرد.

 

  1. از مشتری انتظار انجام چه کاری را دارید؟

اجازه بدهید که این سوال را به شکل دیگری مطرح کنیم: بعد از آنکه مشتری جذب محتوای ایمیل شما شد، به این امید هستید که تمایل به انجام چه کاری پیدا کند؟

هر ایمیلی که در قالب یک کمپین ایمیل مارکتینگ ارسال می کنید باید مشتری را به سمت انجام یک عمل واضح و روشن هدایت کند. تعیین دقیق آن عمل خاص در برنامه ریزی هایی که برای کمپین تبلیغی خود انجام می دهید اهمیت به سزایی دارد.

در متون فراخوان به عمل خود از الفاظ واضح و دقیق تری استفاده کنید. به عنوان مثال، «خرید سایر محصولات» از «مشاهده موارد بیشتر» پیام واضح تر و عمل گرایانه تری را مخابره می کند. علاوه بر این به این نکته هم توجه داشته باشید که درخواست خود را چگونه مطرح می کنید.

 

  1. آیا فرصت و امکان استفاده از آیتم های تعاملی در ایمیل وجود دارد؟

ایمیل هایی که مستقیماً در آنها امکان تعامل وجود دارد فوراً مشتری را با محتوا و برند شما درگیر می کنند.

محتوای تعاملی هم به مانند شخصی سازی و اتوماسیون روز به روز بیشتر پیشرفت می کند. امروزه برندها ایمیل هایی را تهیه و تنظیم می کنند که به مشتریان اجازه می دهد تا بدون خروج از صفحه ایمیل نسبت به خرید محصولات اقدام نموده و سبد خرید خود را پر کنند. حتی اضافه کردن یک آیتم تعاملی، مانند یک گیف متحرک می تواند نرخ تبدیل شما را افزایش بدهد. به منظور شناسایی آنچه که در مورد مخاطبان شما تاثیرگذارتر است از تست های A/B یا دوبخشی استفاده کنید.

  1. این کمپین چقدر با سایر فعالیت های بازاریابی شما هماهنگ است؟

این احتمال وجود دارد که تعدادی از مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ شما از روش ها و کانال های دیگری برای تعامل با شما استفاده کنند. چگونه می توانید از آن هم پوشانی ها برای به حداکثر رساندن تعامل و پر و پیمان تر کردن سفر مشتری بهره برداری کنید؟

در واقع، امروزه مردم از برندها انتظار دارند که در کانال های مختلفی به شکل فعال و منسجمی حضور داشته باشند. ایمیل مارکتینگ شما هم نباید و نمی تواند در خلأ انجام بگیرد. به این فکر کنید که چگونه می توانید کمپین بازاریابی ایمیلی خود را با رسانه های اجتماعی، وبسایت و حتی خرید حضوری (در صورت امکان) هماهنگ کنید.

 

  1. چه چیزهایی را می سنجید؟

برای اینکه بتوانید استراتژی ایمیل مارکتینگ خود را جرح و تعدیل و تقویت کنید باید روی کمپین تبلیغاتی خود نظارت داشته باشید. اول از همه باید تعریف دقیقی از موفقیت داشته باشید. آیا برای شما افزایش نرخ تبدیل (تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل)، جذب مشتریان راغب بیشتر، درآمد بیشتر یا مواردی از این قبیل موفقیت به حساب می آید؟ سپس مشخص کنید که کدام شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) بهتر می توانند میزان موفقیت شما را نشان بدهند. پس از آن معیارهایی را تعیین کنید که با توجه به آنها می توانید موفقیت کمپین خود را ارزیابی کنید.

این کار به شما کمک می کند تا متوجه بشوید که چه چیزهایی در کمپین شما موثر بوده و چه چیزهایی تاثیری نداشته است تا بتوانید کمپین جاری را جرح و تعدیل کنید و در کمپین بعدی خود موثرتر ظاهر شوید.

 

  1. آیا مشتری در کانون توجه شما قرار دارد؟

این مورد هم به مورد شماره ۱ نزدیک است. از خودتان بپرسید: «آیا این کمپین به درد مشتریان من می خورد؟ آیا باعث می شود که به خواسته خود و با علاقه با برند من تعامل کنند؟» این آخرین چک آپ به شما کمک می کند تا اطمینان پیدا کنید که کمپین شما برای افرادی که از هر کسی برای شما اهمیت بیشتری دارند (مشتریان تان) متناسب و معنادار است. همین مورد از هر چیز دیگری در به ثمر نشستن زحمات و موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ شما اهمیت دارد.

 

چه اولین بارتان باشد و چه هزارمین بار، کسب موفقیت در هر کمپین ایمیل مارکتینگی به تفکر و برنامه ریزی دقیق و مناسب نیاز دارد. با توجه به نکاتی که در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به آنها اشاره شد می توانید تلاش های خود را به ثمر بنشانید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *