نقد و بررسی تلفن موتورولا موتو جی ۲۰۱۵

نقد و بررسی تلفن موتورولا موتو جی ۲۰۱۵
  • 1394/5/10
  • پرهام
  • 0

تابستان امسال تلفن های میان رده قدرتمندی معرفی شدند که از جمله آن ها می توان به گلکسی اس ۶ اکتیو اشاره کرد. این تلفن های میان رده با توجه به قیمت حدودا ۳۰۰ دلاری خود با امکانات قابل توجه و خوبی به فروشگاه ها آمده اند. ایسوس زن فون ۲، هواوی P8 Lite، مایکروسافت لومیا ۶۴۰ و وان تاچ ۳ از آلکاتل از جمله دیگر میان رده های امسال هستند. این موضوع که بازارهای میان رده ها امسال به شدت داغ تر شده است می تواند خبری خوبی هم برای سازندگان و هم برا خریداران باشد.

باید به خاطر داشته باشیم شرکت موتورولا چند سال گذشته این روند را در تولید سری موتو جی خودش در پیش گرفت و امسال نیز سنت شکنی نکرده است. به هر حال نسل سوم خانواده موتو جی با قیمت ۱۷۹ دلاری خود در زمینه هزینه رقابت ویژه ای با دیگر میان رده ها دارد. با این حال این تلفن با قیمت یاد شده می تواند امکانات خوبی را به ما ارائه دهد؟

در ادامه با بررسی موتو جی مدل ۲۰۱۵ با گویا آی تی همراه شوید.

Motorola-Moto-G-2015-Review-021

جعبه این محصول شامل موارد زیر می شود:

  • تلفن موتو جی ۲۰۱۵
  • شارژر دیواری
  • دفترچه راهنما
  • اطلاعاتی پیرامون امنیت، هوشمندی و محافظت از تلفن

طراحی

طراحی ضد آب و جدید از موتو جی شمایل زیبایی به این محصول داده است و مدل ۲۰۱۵ را می توان زیباترین موتو جی تا به کنون دانست.

در زمین مدل روز، موتو جی ۲۰۱۵ قوانین و محدوده ها را رعایت کرده است. این تلفن از طرفی طراحی زیبای پرچمداران را نداشته و همچنین ظاهر بد قواره ای به عنوان یک میان رده ارزان قیمت ندارد؛ این تعادل در زمینه طراحی موتو جی ۲۰۱۵ بسیار مطلوب است.

یک نکته جدید در مورد این تلفن، فناوری IPX7 است که بدین ترتیب تا عمق یک متری آب و به مدت سی دقیقه دوام می آورد. در بررسی خود به آهنگ گوش دادن در حمام، رفتن به استخر و … پرداختیم و این محصول با هیچ گونه مشکلی همراه نشد. همچنین سازندگان در انتخاب رنگ بندی قاب پشتی و جلویی و حتی دور لنز دوربین سلیقه به خرج داده و ترکیب رنگ مطلوبی را در آن ایجاد کرده اند.

در تصاویر ممکن است فکر کنید در جلوی تلفن بلندگو های دوگانه تعبیه گشته است؛ با این حال تنها درگاه پایینی اسپیکر تلفن است و درگاه بالایی تنها برای شنیدن صدا توسط کاربر است. سازندگان جهت ایجاد تقارن و زیبایی این دو درگاه در بالا و پایین را به یک شکل طراحی کرده اند. با توجه به ابعاد متوسط این تلفن، کار کردن با آن با یک دست آسان می شود. همچنین دکمه آنلاک محصول در کنار دکمه های ولوم در سمت راست تلفن قرار گرفته اند. همچنین یک درگاه میکرو یو اس بی ۲٫۰ و خروجی هدفون ۳٫۵ میلی متری در بدنه تلفن دیده می شود.

Motorola-Moto-G-2015-Review-005

صفحه نمایش و کیفیت تصاویر تولیدی

اگر چه صفحه شامل تغییرات زیادی نشده است، اما بخش های مختلف ارتقاء یافته اند و در مجموع صفحه نمایش تصاویر با کیفیت تری تولید می نماید.

صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ اچ دی، همچون سال گذشته در موتو جی ۲۰۱۵ تعبیه شده است که توسط گوریلا گلس ۳ محافظت می شود.  با نگاه کردن به صفحه می توان فهمید که از خانواده IPS-LCD در مدل های قبلی موتو جی است. با توجه به اندازه صفحه و رزولوشن تقریبا هیچ تغییر خاصی در اطلاعات جزئی تصاویر وجود ندارد. بنابراین می توان صفحه نمایش این محصول در استفاده معمولی را مطلوب و کافی دانست.

با این که به نظر می رسد هیچ تغییری در صفحه نمایش و کیفیت تولید رنگ آن ایجاد نشده، اما بخش هایی از آن بهبود یافته است که این پنل را به نسبت پردازنده تا حدی سر تر کرده است. اول باید بگوییم عملکرد موتو جی ۲۰۱۵ در زیر نور مستقیم بهتر از مدل های قبلی آن است. همچنین دمای تصاویر و طبیعی بودن آن ها نیز دستخوش تغییراتی ، هرچند کوچک، شده اند. با این که دمای تصاویر به نسبت سال قبل در صفحه نمایش موتو جی ارتقاء یافته، اما هنوز هم آن کیفیت مطلوب و استاندارد را در میان رده شرکت موتورولا نمی بینیم. (بخصوص در نمایش رنگ سفید) صحبت از تولید رنگ شد؛ باید بگوییم در زمینه تولید رنگ های طبیعی نیز هیچگونه تغییری را به نسبت سال قبل مشاهده نکردیم.

نتایج بنچ مارک از قابلیت های متعدد موتورولا موتو جی ۲۰۱۵ را در مقایسه با رقیبانش در جدول زیر مشاهده می کنید:

۱

رابط کاربری و عملکرد

تجربه کاربری اندروید آب نبات چوبی گوگل به همراه بهبود هایی که موتورولا در آن ایجاد کرده است را نمی توان نادیده گرفت.

همه بررسی ها پیرامون تلفن های هوشمند موتورولا در یک موضوع با هم مشترک هستند؛ تجربه کاربری اندروید در دیوایس های شرکت موتورولا یکی از نقاط مثبت این محصولات است. حال با آمدن اندروید آب نبات چوبی نیز این موضوع بیشتر از پیش مورد توجه ما قرار گرفت. سیستم عامل پیش فرض موتو جی ۲۰۱۵، اندروید آب نبات چوبی نسخه ۵٫۱٫۱ است. این سیستم عامل ساده، خوش سیما و بسیار کاربردی است و در این زمینه نمی توانیم شکایتی داشته باشیم.

البته کاربران حرفه ای تر ممکن است امکانات و قابلیت های این سیستم را در موتو جی ارضا کننده نداند، به عنوان مثال قابلیت مولتی تسک در موتو جی دیده نمی شود. با این حال سادگی و عملکرد قابل قبول این سیستم می تواند خیل عظیمی از کاربران را راضی نگه دارد.

Motorola-Moto-G-2015-Review-024

همانطور که می دانید شرکت موتورولا نیز از اندروید خام در تلفن های خود استفاده نکرده و همیشه تغییرات و بهبودهایی را در آن تعبیه می نماید. ابزار هایی نظیر Moto Assist، Moto Migrate و Moto Display در موتو جی امسال نیز دیده می شوند و شامل تغییرات مثبتی نیز شده اند. همچنین امکانات جدیدی در بخش Moto Action تعبیه شده است که ایده اصلی آن ها به نسخه موتو ایکس بر می گردد. به عنوان مثال می توانیم با چرخاندن تلفن هر لحظه بخش دوربین را در اختیار داشته باشیم.

سرعت پردارنده و حافظه

با توجه به چیپست به کار رفته، یکی از بهترین تلفن هایی بود که مورد بررسی قرار دادیم. البته نسخه جدید اندروید نیز در این موضوع بی تاثیر نبوده است.

تلفن های میان رده هیچ گاه از جدیدترین و پر سرعت ترین چیپست های پردازنده ای بهره نمی برند. با این حال میان رده های امسال سعی کرده اند با استفاده از چیپست های بهتر، سرعت بالاتری را از خود به نمایش بگذارند. در موتو جی امسال، از چیپست چهار هسته ای کوالکام اسنپ دراگون ۴۱۰ با قدرت ۱٫۴ گیگاهرتز استفاده شده است. با توجه به حافظه رم دو گیگابایتی، این تلفن یکی از پر سرعت ترین میان رده هایی است که امسال آن را مورد بررسی قرار دادیم. خوشبختانه موتو جی ۲۰۱۵ در کاربرد های معمولی از سرعت خوبی بهره می برد.

با این حال در زمینه پردازنده گرافیکی، جیپست آدرنو ۳۰۶ (Adreno 306 GPU) در این تلفن نتایج قابل توجهی را به رخ نکشید. همچنین در اجرای برخی از بازی های با گرفیک متوسط به بالا ممکن است با هنگ و کرش همراه گردد. پس این تلفن را نمی توان ابزار خوبی جهت اجرای بازی هایی با دیتا سنگین و گرافیک بالا دانست. با این حال در زمینه های دیگر مشکلی در زمینه گرافیک دامن گیر کاربر نمی شود و عملکرد این بخش مطلوب خواهد بود.

دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابایتی در فروشگاه ها به خریداران ارائه شده است، همچون خود تلفن این میزان حافظه نیز میان رده به حساب می آید. چرا که پرچمداران امروزی با مدل های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی معرفی شده اند. با این حال شرکت موتورولا هیچ وقت درگاه کارت حافظه میکرو اس دی را فراموش نمی کند و این امکان در موتو جی ۲۰۱۵ نیز تعبیه گشته است و کاربران می توانند حافظه تلفن را ارتقاء دهند.

نتایج بنچ مارک های پردازنده موتو جی ۲۰۱۵ در مقایسه با رقیبان امسال و موتو جی سال قبل را می توانید در نمودار زیر مشاهده نمایید:

۲

دوربین و کیفیت تصاویر 

دوربین موتو جی امسال در زمینه تصویر برداری عملکرد خوبی دارد اما در زمینه فیلم برداری زیاد روی آن حساب باز نکنید.

موتو جی ۲۰۱۵ با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی خود به همراه فلاش دوگانه و قابلیت ضبط ویدیو ۱۰۸۰p و… معرفی شده است. همچنین دوربین سلفی این محصول نیز دستخوش ارتقاء شده و با سنسوری با زاویه دید گسترده و ۵ مگاپیکسلی همراه گشته است. می توان گفت این تغییرات به نسبت پردازنده محصول کاملا منصفانه و مطلوب به نظر می رسند.

با باز کردن بخش دوربین – چه با آیکون برنامه و چه با چرخاندن تلفن- متوجه می شوید اپلیکیشن مربوطه شامل تغییرات خاصی نشده است. از یک طرف رابط کاربری این بخش بسیار ساده است که تنها بر گرفتن تصاویر توجه کرده و تنها چند حالت تصویر برداری و ضبط خاص را شامل می شود.

کیفیت تصویر برداری و ضبط موتو جی امسال با توجه به قیمت و میان رده بودن آن، بسیار خوب است. هر چند کیفیت تصاویر از ویدیو های ضبط شده بسیار بالاتر و سر تر است.

TI

طول عمر باتری

باتری این محصول از آنچه پنداشته می شد بهتر است و کمتر با مشکل خالی شدن شارژ مواجه می شوید.

موتو جی امسال با یک باتری ۲۴۷۰ میلی آمپری جدا ناشدنی همراه گشته است. در واقع با استفاده معمولی در یک روز شارژ از از ۱۰۰ درصد به ۴۵ درصد کاهش یافت. این موضوع بسیار مطلوب و قابل توجه است، به هر حال اکثر تلفن ها با این استفاده قبل از تاریکی هوا ارور کمبود شارژ می دهند! به هر حال موتورولا میان باتری، صفحه نمایش و پردازنده تناسب بسیار خوبی ایجاد کرده است که در نهایت در خدمت عمر باتری بالای این تلفن میان رده است.

در تست بنچ مارک باتری، این محصول رکورد ۸ ساعت و ۳ دقیقه را به خود اختصاص داد که این میزان در مقایسه با نسخه سال قبل موتو جی و همچنین میان رده های امسال بسیار قابل قبول است. نتایج این تست بنچ مارک را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

۳

نتیجه گیری

با توجه به این که در ماه های گذشته تلفن های میان رده با کیفیتی نظیر گلکسی اس ۶ اکتیو معرفی شدند، تلفن هایی که به تازگی معرفی شده اند شانس کمتری برای خودنمایی در صنعت موبایل دارند. با این حال برای نسل سوم تلفن موتو جی شرایط فرق می کنند و امکاناتی نظیر ظاهر شیک و امکانات خوب می تواند فاکتور های اصلی موفقیت آن شود.

اول از همه تنها کافیس حدودا ۱۸۰ دلار ( ۶۳۰ هزار تومان در ایران) پرداخت نمایید تا نسخه ۸ گیگابایتی با رم ۱ گیگ موتو جی را دریافت کنید. این قیمت برای تلفنی با این نسخه اندروید و همچنین فناوری IPX7 ضد آب کاملا مطلوب به نظر می رسد. همچنین نسخه دیگر موتو جی با حافظه ۱۶ گیگابایتی و رم دو گیگ با قیمت ۲۲۰ دلار معرفی شده است.

در نهایت به بررسی نکات مثبت و منفی موتو جی امسال در یک نگاه می پردازیم:

نکات مثبت

  • قیمت بسیار مطلوب با توجه به امکانات
  • فناوری ضد آب IPX7
  • طراحی مدرن و زیبا توسط سازندگان
  • اندروید ۵٫۱٫۱ با کمترین تغییرات
  • ابزار های نرم افزاری مایکروسافت روز به روز کاربردی و معنادار تر می شوند
  • عمر باتری قابل توجه
  • کیفیت تماس بالا
  • عملکرد سخت افزاری بالا (علی رغم آنچه به نظر می رسید)

و اما نکات منفی

  • مدت زمان زیاد برای دوباره شارژ شدن
  • صدای اسپیکر در بالاترین ولوم ممکن کمی آزار دهنده است
  • کیفیت ویدیو های ضبط شده پایین در حالت ۱۰۸۰p
  • پردازنده گرفیکی ضعیف و مشکل در بازی های با کیفیت گرافیکی بالا

امیدوارم نقد و بررسی امروز گویا آی تی مورد نظر شما قرار گرفته باشد. نظرات خود پیرامون این محصول میان رده را با ما و خوانندگان گویا در میان بگذارید. منتظر جدیدترین بررسی های گویا آی تی باشید.

منبع: وب سایت فون آرنا

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *