مروری بر قابلیت های جدید اندروید ۵

مروری بر قابلیت های جدید اندروید ۵
  • 1395/9/21
  • زهرا معبودی
  • 0

اندروید نسخه ۵ که در سال ۲۰۱۴ با نام اندوروید لالی پاپ (آبنبات چوبی، lolipop) رونمایی گردید هنوز هم بر روی بسیاری از دستگاه های بازار به عنوان سیستم عامل پیش فرض ارائه می گردد. در این مطلب قصد داریم به معرفی مفیدترین و قدرتمند ترین ویژگی های این نسخه از سیستم عامل گوگل بپردازیم. با گویا آی تی همراه باشید.

اعلان های بی صدا

lolipop

با فشردن دکمه افزایش صدای گوشی یک منوی میانبر بر روی صفحه به نمایش در می آید این منو قادر است تنظیمات خاصی را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال شما قادرید به کمک این منو و از طریق آیکون چرخ دنده برخی برنامه ها را به عنوان برنامه های با اولویت (Priority)‌  بالا تعیین نمایید. پس از تعیین این ویژگی برای برنامه هایتان کافی است از بخش اصلی منو تعیین نمایید که تمامی برنامه ها به جز موارد با اولویت نوتیفیکیشن های بی صدا ارسال نمایند. این قابلیت را می توانید به صورت نامحدود، در یک بازه زمانی خاص و یا تا زمان هشدار بعدی فعال نمایید.

بررسی شارژ باتری و زمان تخلیه آن

lolipop

اندروید لالی پاپ امکانات مدیریتی جذابی را برای بخش باتری دستگاه در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال در صورتی که در بخش تنظیمات وارد گزینه Battery شوید می توانید مدت زمان باقی مانده تا اتمام باتری خود را مشاهده نمایید، همچنین قادرید نرم افزارهایی که بیشترین حجم از باتری شما را استفاده می کنند بیابید.

همچنین این بخش به شما این امکان را می دهد تا در زمان شارژ با مراجعه به این صفحه بتوانید میزان زمان باقی بامانده تا اتمام شارژ دستگاه را مشاهده نمایید.

بررسی مصرف داده اینترنت

lolipop

در اندروید نسخه ۵ کاربران قادرند با ورود به بخش تنظیمات سریع از میزان حجم داده مصرفی اینترنت خود تا کنون اطلاع یابند. به این منظور کافی است پس از پایین کشیدن نوار اعلان دوباره صفحه را به سمت پایین بکشید تا پنجره تنظیمات سریع بر روی صفحه ظاهر شود. در این قسمت شما قادر به مشاهده میزان حجم داده مصرفی در ماه گذشته خواهید بود و از این طریق خواهید توانست مدیریت بهتری را بر روی داده های تلفن همراه خود داشته باشید.

استفاده از حالت میهمان برای دوستان و خانواده

lolipop

اندروید نسخه آبنبات چوبی با یک ویژگی امنیتی بی نظیر به شما این امکان را می دهد تا گوشی خود را مانند یک کامپیوتر رو میزی به حساب کاربری مجهز نمایید. با انجام این کار شما می توانید در زمان در اختیار قرار دادن گوشی به دوستان و یا اعضای خانواده تنها با پایین کشیدن نوار اعلان و انتخاب آواتار مورد نظر خود به حساب کاربری دیگری وارد شوید و تمامی بخش های قابل دسترس در اسمارت فون خود را به صورتی کاملا امن تبدیل نمایید.

جستجوی تنظیمات

lolipop

اندروید نسخه ۵ آنقدر امکانات وویژگی های جذاب و کاربردی در اختیار کاربر قرار می دهد که گاهی با ورود به صفحه تنظیمات شوکه می شوید. که قابلیت مورد نظر خود را باید چگونه بیابید؟

نگران نباشید. گوگل راه حلی برای این موضوع دارد. تنها با کلیک نمودن بر روی علامت ذره بین در بخش بالایی صفحه شما قادر خواهید بود تنظیمات مورد نظر خود را جستجو نموده و سریع تراز همیشه به آن دسترسی یابید.

سنجاق کردن برنامه ها

lolipop

گاهی پیش می آید که نیاز دارید اسمارت فون خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهید تا از یک بازی یا نرم افزار خاص استفاده نمایید. آیا در این حالت از درسترسی فرد مذکور به سایر برنامه های خود نگران هستید؟ اندروید ۵ این نگرانی را به سادگی برطرف نموده است. تنها کافی است برنامه مورد نظر خود را پین کنید. به این وسیله فرد تنها قادر به استفاده از آن نرم افزار مورد نظر شما خواهد بود و در صورتی که قصد داشته باشد از برنامه خارج شود ابتدا باید بتواند رمز عبور را وارد نماید.

برای تنظیم این قابلیت بایستی با ورود به منوی تنظیمات گزینه Security را انتخاب نمایید و سپس با مشاهده آیکون پونز مانند برنامه دلخواه خود را تعیین نمایید. (برای مشاهده Navigation روی آیکون مربع شکل ضربه بزنید).

روشن کردن چراغ قوه

lolipop

تاکنون تنها قادر بودید با استفاده از برنامه های مختلف توسعه داده شده از فلش عقب اسمارت فون خود به عنوان چراغ قوه استفاده نمایید اما در این نسخه گوگل این قابلیت را به عنوان یک ویژگی رسمی ارائه نموده است. برای دسترسی به این قابلیت بایستی نوار نوتیفیکیشن را پایین کشیده و سپس صفحه را مجددا به سمت پایین اسکرول کنید تا منوی تنظیمات سریع ظاهر گردد. در این بخش بسته به کشوری که در آن زندگی می کنید یکی از نام های  Torch یا Flashlight قابل مشاهده است که به شما امکان خاموش و روشن نمودن چراغ قوه را می دهد.

بازی فلپی برد گوگل

lolipop

بازی فلپی برد در نسخه ۵ اندروید گوگل وجود دارد. آیا تاکنون آن را ندیده اید؟ عجیب نیست چون برای دسترسی به آن بایستی کمی تلاش نمایید. در بخش تنظیمات گوشی گزینه About phone (یا About tablet) را انتخاب نمایید. حالا ۴ مرتبه پشت سر هم و بدون وقفه بر روی گزینه ورژن اندروید خود کلیک نمایید. پس از به نمایش در آمدن آبنبات چوبی بر روی صفحه سریعا چند بار صفحه را لمس نمایید و پس از انتخاب آن انگشت خود را روی صفحه نگه دارید تا اجرا گردد. این بازی درست همانند نسخه اصلی خود دشوار است.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد مواردی هرچند کوچک را به شما بیاموزد. در صورتی که این مطلب برای شما مفید بوده است دیدگاه های خود را با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *