تجربه استفاده از تب ها در پنجره های ویندوز با نرم افزار QTTabBar

  • 1389/6/31
  • مهدی صمصامی
  • 2

آیا شما از مخلوط شدن و جابجایی پنجره ها هنگام جستجو و یا کپی فایل در در پوشه های مختلف خسته شده اید؟ در این مطلب به شما یاد خواهم داد که چگونه می توانید Explorer یا جستجوگر ویندوز خود را با استفاده زبانه ها یا تب های یکپارچه، جالب تر و قابل استفاده تر کنید.

Explorer در ویندوز 7 و ویستا بسیار بهتر و کاربردی تر از نسخه های قبل است، به خصوص با وجود امکان جستجوی یکپارچه بین پوشه ها از طریق جعبه جستجو (Search Box)، این موضوع بهتر دیده می شود. با این وجود باز هم جدا کردن و یا جابجایی بین پنجره ها و پوشه های متعدد می تواند سخت و ملال آور باشد.


بیشتر ما صفحات و سایت هایی را که در مرورگرها باز می کنیم، با استفاده از تب ها یا زبانه ها دسته بندی و مدیریت می کنیم و مطمئنا این می تواند یک راه مناسب برای مدیریت فایل ها نیز باشد. Explorer یا جستجوگر ویندوز به طور پیشفرض این امکان را ارائه نمی دهد؛ اما شما می توانید به آسانی امکان تب ها یا زبانه ها را به Explorer ویندوزمان اضافه کنیم. برای این منظور می توانیم از آخرین نسخه نرم افزار QTTabBar استفاده کنیم.

افزودن زبانه ها به اکسپلورر ویندوز

برای اضافه کردن تب ها یا زبانه ها، ابتدا QTTabBars را از لینک پایین صفحه دانلود کنید و آن را به شکل عادی نصب کنید.


وقتی نصب نرم افزار به پایان رسید، شما می توانید گزینه ای را که در پنجره نصب دیده می شود را انتخاب کنید تا Explorer ویندوز راه اندازی شود تا پس از آن بتوانید از برنامه استفاده کنید. در غیر این صورت باید کامیپوتر خود را قبل از استفاده از آن Restart کنید.


اولین باری که پس از نصب QTTabBar یک پنجره را باز می کنید، خواهید دید که شکل و ظاهر آن مانند قبل است. برای استفاده از تب ها نیاز دارید آن آن ها را فعال کنید. برای این کار می توانید با فشردن کلید Alt از روی صفحه کلید آن را به صورت موقت فعال کنید. همچنین می توانید برای فعال سازی دائمی بر روی Organize کلیک کرده و گزینه Menu Bar را از بخش Layout انتخاب کنید.


اکنون منوی View را باز کرده و گزینه Toolbars را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه QT TabBar کلیک کنید تا تب ها فعال شوند.


اکنون شما یک تب خواهید دید که نام فولدری را که اکنون در آن قرار دارید نشان می دهد. اگر شما دکمه پرش به  یا Up را مشاهده نمی کنید، با استفاده از QTTabBar می توانید آن را بازگردانید و نمایش دهید؛ کافی است به سادگی بر روی تب دابل کلیک کنید تا به قبل باز گردید.


شما می توانید با درگ کردن یک پوشه در نوار تب ها آن را در یک تب جدید باز کنید.


همچنین می توانید با راست کلیک بر روی تب ها به گزینه هایی مانند بستن تب (Close)، کپی کردن آدرس فولدر (Copy path) و … دسترسی داشته باشید.


برای جابجایی بین تب ها و سوئیچ کردن به تب های دیگر می توانید از کلید میانبر آشنای Ctrl+Tab استفاده کنید. با فشردن این کلیدها یک پیش نمایش جالب و زیبا به شما نشان داده می شود که در آن پوشه ای را که می خواهید انتخاب کنید، مشخص است.


اگر دقت کنید می توانید یک گزینه باز شو (Down-Arrow) هنگامی که یک پوشه یا Library را شناور می کنید، مشاهده کنید که برای فهرست کردن و دیدن سریع فایل های این پوشه، می توانید بر روی آن کلیک کنید. این یکی از امکاناتی است که به شما امکان ذخیره زمان را به شما می دهد.


QTTabBar دارای تنظیمات اضافی زیادی است که شما می توانید از بخش گزینه ها یا Options به آن ها دسترسی داشته باشید. برای این کار بر روی یک قسمت خالی از نوار تب ها کلیک کنید و گزینه Options را انتخاب کنید.


در این قسمت می توانید میانبرهای صفحه کلید مربوط به تب ها، رفتار پنجره ها و … را تغییر دهید.


QTTabBar در تست هایی که من از آن گرفتم بسیار خوب ظاهر شد؛ بنابراین آن را دریافت کرده و امتحان کنید و ببینید که چگونه می توانید با استفاده از تب ها و زبانه ها جستجو بین فایل ها چقدر آسان می شود!!

لینک ها

دانلود QTTabBar (سایت اصلی)
دانلود QTTabBar (از Soft Pedia)

منبع : www.HowToGeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام
    من این برنامه رو در ویندوز7 نصب کردم ولی مشکل داره
    وقتی اکسپلورر رو باز می کنم تب در بالا وجود داره ولی در داخل تب نوشته ای نیست!

    1. سلام دوست عزیز
      منظورتون رو نمی فهمم؟ من خودم این برنامه رو تست کردم و مشکل وجود نداشته…
      لطفا بیشتر توضیح بدید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *