نقد و بررسي Silent Hill 3 HD

نقد و بررسي Silent Hill 3 HD
  • 1391/3/31
  • ميثاق جراحي
  • 3

بازي سايلنت هيل 3 جزو يكي از بازي هاي بسيار خوب در دنياي Horror است و از طرفي نيز طرفداران خاص خود را دارد. خيلي ها از اين سبك بازي و اين سبك زاويه ي دوربين خوششان نمي آيد و حوصله ي حل كردن پازل هاي سخت و گشتن در يك فضاي وسيع را ندارند.

اما  اگر واقعا اهل بازي هاي ترسناك باشيد، سايلنت هيل 3 يكي از آن دسته بازي هاست كه شما را حسابي درگير مي كند. به دليل اينكه نسخه ي HD بازي سايلنت هيل مدتي پيش براي كنسول هاي ايكس باكس 360 و پلي استيشن 3 عرضه شد و با توجه به كم بودن بازي هاي خوب در اين مدت، تصميم گرفتم به سراغ اين شماره بروم و درباره ي اين اثر مقاله اي آماده كنم.

داستان بازي عجيب و بسيار تامل برانگيز است. در اين بازي داستاني روايت مي شود كه تماما جنبه ي “مذهب” و  نقض “خدا” را دارد و حالا من نمي دونم بايد داستان بازي رو تفسير كنم يا خير ؟!

گروهي از انسان هاي جاهل در شهري زندگي مي كنند كه خدايي دارد متفاوت با تمام خداهايي كه در آيين هاي مذهبي به آن اشاره شده است. در اين شهر با دادن آموزش ها و شتشوهاي مغزي افراد مختلف سعي دارند تمام انسان ها را به يك “رستگاري” اجباري ببرند ! در نسخه ي سوم از بازي سايلنت هيل بسياري از نكات مبهم اين سري آشكار مي شود و اينكه به نظر من اين نسخه بسيار متفاوت با تمام نسخه هاي قبلي و حتي جديد ساخته شده است. هم از شخصيت پردازي آن و هم از داستان و صحنه سازي ها.

شما نقش دختري را بر عهده داريد كه قرار است قرباني شود و از آن خدايي متولد شود كه تمام انسان ها را به بهشت هدايت مي كند. به همين دليل است كه داستان بازي بيشتر روي اين گونه مسايل تمركز دارد. گرافيك بازي در نسخه ي HD قابل قبول است و اينكه سبك كاملا سنتي و كلاسيك بازي پس از گذشت سال هاي زياد از اين سري، براي برخي افراد مشكل است و آنهايي كه واقعا “سايلنت هيل” باز باشند مي توانند به راحتي با اين شماره كنار بيايند.

در درجه ي سختي “معماها”، بازيكن شديدا به چالش كشيده مي شود و در درجه ي متوسط نيز بازيكن مدت ها براي حل يك معما درگيري فكري پيدا مي كند. معماها بسيار هوشمندانه و خوب طراحي شده اند و هيچ كدام از آنها با ديگري شباهت ندارد.

“سايلنت هيل 3” واقعا بازي خوبي است. محيط ها بسيار ترسناك و “وهم” آلود هستند و صداگذاري در اين نسخه براي ترساندن بازيكن،‌به اوج رسيده است. افكت هاي تصويري و صداهاي مرموزي كه شنيده مي شوند، سايلنت هيل 3 را به يكي از بازي هاي ترسناك در  نسل خود تبديل كرده است و هنوز كه هنوزه برخي عناصر موجود در اين بازي در هيچ بازي مشابهي ديده نشده است.

هوش مصنوعي دشمنان خيلي خوب نيست، مخصوصا غول آخر هاي بازي (به جز آخرين نبرد)، از هوش مصنوعي بسيار ضعيفي برخوردار هستند و اينكه براي كشتن غول ها فقط كافي است راه كلي را پيدا كنيد. آخرين مبارزه با غول آخر نيز كه به آن “GOD Battle” گفته مي شود، يازيكن را حسابي به جنب و جوش وا مي دارد و تا حدي مبارزه ي نفس گير و خوبي است.

تم و فضا سازي بازي هميشه تاريك است و بازي با يك مقدمه ي بسيار خوب آغاز مي شود. شما فقط تا محدوده ي 2 متري خود را توسط چراغ قوه در محيط هاي تاريك مي بينيد و غير قابل پيشبيني بودن حوادث روبرو از جمله نكات هيجان انگيز بازي است كه سايلنت هيل 3 را ترسناك تر كرده. اما اين تم ترسناك و دلهره آورد بسيار جاي بحث دارد. عناصري كه در اطراف هستند همه به دليلي قرار داده شده اند. شما هر عنصري چه از نوشته ها، كتاب ها و علايم مختلف را در گوشه و كنار مرحله هاي سايلنت هيل 3 مي بينيد، همه مفهومي را منتقل مي كنند. داستان زيبا و پيچيده ي بازي توسط ديالوگ ها،‌علايم و نوشته هايي به عنوان سرنخ كامل خواهند شد و شايد چندين پايان متفاوت داشتن اين سري نيز روند داستاني بازي را كاملا تغيير دهد.

سلاح هاي بازي متنوع هستند و سلاح هاي گرمي كه در اين شماره وجود دارند،‌مي توانند ابزار بسيار خوبي براي مبارزه با موجودات ترسناك و عجيب دنياي سايلنت هيل باشند.طراحي برخي شخصيت ها در اين شماره واقعا ترسناك است. محيط ها هميشه بي صدا و سرد و تاريك هستند. چه در روز روشن و در عادي ترين شرايط هم سايلنت هيل 3 را بازي كنيد، باز استرس و ترس داريد. ولي بهترين شرايط براي بازي كردن اينگونه بازي ها، با هدفون و نيمه شب است !

شرح امتياز ها از 10
داستان بازي 10
Game play (روند اصلي) 8
صدا گذاري ها 8
كنترل 7.5
هوش مصنوعي 7
زاويه ي ديد 8
شخصيت پردازي ها 9
فيزيك و تخريب پذيري
گرافيك و طراحي محيطي 7.5
باگ و ايراد هاي بازي 9
جمع كل  8
دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام.بهترین بازی بود شک نکنید!!البته بعد از نسخه the room.گرافیک فوق العاده همراه با داستان عالی!

  2. کونامی رقیب اصلی کپ کام این سری بازی ها را برای رقابت با رزیدنت اویل ساخت که به دلیل بار روانشناسی آن در بسیاری کشورها مثل ایران طرفدار به اندازه رزیدنت اویل ندارد و ضعف سایلنت هیل3 نبود غول اصلی همان کله هرمی است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *