بررسی Pavilion 14 – کروم بوک شرکت HP

بررسی Pavilion 14 – کروم بوک شرکت HP
  • 1392/3/15
  • امیر امام جمعه
  • 0

شرکت HP با عرضه Pavilion 14 به طور رسمی وارد بازار کروم بوک ها شد. با این که این محصول از خانواده ای جدا محسوب میشود ، اما هنوز طراحی ها و ویژگی های لپتاپ های HP ، مثل خمیدگی ها و … ، را در خود دارد. استفاده از چنین دستگاهی با سیستم عامل جدید و جدا شدن از ویندوز تجربه ای تازه محسوب میشود که بسیاری از کاربران به آن تمایل دارند. صفحه نمایش 14 اینچی دستگاه در کنار سخت افزار نسبتا مناسب باعث شده است این محصول گزینه ای ایده آل برای دانش آموزان و دانشجویان باشد.

1

Pavilion 14 ظاهری شبیه به کروم بوک هایی که در قبل دیده ایم ، ندارد. باید اشاره کرد طراحی دستگاه بیشتر به استاندارد های رایج در صنعت لپتاپ نزدیک شده است و به نظر میرسد این کروم بوک ها در حال تکامل هستند. در قلب دستگاه یک پردازشگر Celeron از شرکت Intel وجود دارد که امروزه کمتر لپتاپی از آن استفاده میکند. اما باید اشاره کرد سیستم عامل کروم نسبت به دیگر سیستم عامل ها بسیار سبک تر است و چنین پردازشگری با فرکانس 1.1 گیگاهرتز برای کروم کافی به نظر میرسد. هم چنین حافظه رم 2 گیگابایتی به همراه حافظه داخلی 16 گیگابایتی از دیگر ویژگی های این دستگاه به شمار میرود.

2

ممکن است در اولین نگاه به این دستگاه فکر کنید که یک لپتاپ ویندوزی ساده میباشد اما کمی بعد لوگوی کروم در پشت بدنه خودنمایی میکند. جنس بدنه دستگاه در تمامی نقاط از پلاستیک فشرده شده میباشد و سطح بالایی آن نیز زرق و برق خاصی دارد و اثر انگشت نیز بر روی آن کمی به جا می ماند. پس از آن با صفحه کلید و پد لمسی دستگاه مواجه میشویم که ویژگی خاصی را دارا نمی باشند. سطح پد لمسی دارای فرورفتگی هایی میباشد که حسی خوبی را در هنگام لمس به کار منتقل میکند. اما متاسفانه استفاده از پد لمسی آسان نیست و نشانگر موس گاهی اوقات به جهات غیر دلخواه حرکت میکند. بهتر است در بیشتر مواقع یک موس همراه خود داشته باشید تا با چنین مشکلاتی در استفاده از پد لمسی مواجه نشوید.

3

صفحه نمایش 14 اینچی جلوه خاصی به دستگاه بخشیده است و موجب شده که Pavilion 14 کمی بزرگتر از دیگر کروم بوک های موجود در بازار به نظر برسد. البته رزولوشن 768×1366 در این محصول کمی دلسرد کننده به نظر میرسد ولی از مصحولی با این قیمت انتظار ویژگی های بیشتر نمی رود. از دیگر ویژگی های دستگاه میتوان به سه عدد پورت USB 2.0 ، کارت خوان SD ، جک صدا ، پورت Ethernet و ورودی HDMi اشاره کرد. البته این ویژگی ها در مقایسه با دیگر کروم بوک ها بسیار حیرت انگیز به نظر نمی رسد. به طور مثال چیپ 3G و یا LTE در دستگاه قرار نگرفته است که در بیشتر کروم بوک ها وجود دارد. فقدان چنین فناوری بسیار آزاردهنده میباشد زیرا سیستم عامل کروم به اینترنت و سرویس های شبکه بسیار وابسته میباشد و شما باید از یک تلفن هوشمند برای اتصال به اینترنت استفاده کنید.

نبود دیسک نوری نیز در دستگاه بسیار جلب توجه میکند. ممکن است بسیاری از کاربران با نبود دیسک درایو مشکلی نداشته باشند اما کاربران زیادی از این دیسک ها برای انتقال اطلاعات خود استفاده میکنند. به طور کلی طراحی دستگاه خوب و مناسب به نظر میرسد اما استفاده از پلاستیک در هر محصولی باعث میشود که حسی مرغوبیت به کاربر منتقل نشود.

سیستم عامل کروم ساخت شرکت گوگل نیز بر روی دستگاه قرار گرفته است. البته نسخه قرار گرفته بر روی Pavilion 14 دارای ویژگی هایی مثل برنامه @HP میباشد که شما را به صفحه این شرکت برای استفاده از برنامه های دیگر و ثبت نام برای سیستم عامل منتقل میکند.

4

اگر اطلاعات زیادی درباره سیستم عامل کروم ندارید باید بگوییم که شامل یک مرورگر و یک دسکتاپ ساده میباشد و مرورگر فایل ها نیز در آن وجود ندارد. البته کاربر به پوشه دانلود ها دسترسی دارد و علاوه بر آن میتوان از سرویس Google Drive برای ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات استفاده کرد. کاربر میتواند برنامه هایی را دانلود کند که بیشتر آنها وابسته به اینترنت است و بدون اتصال به شبکه کار نمیکند. برای ورود به برنامه ها باید بر روی آیکن مخصوص به آنها بر روی دسکتاپ کلیک کرد تا همانند برنامه های مرورگر در یک لیست ظاهر شوند. البته با کشیدن آیکن برنامه ها به روی دسکتاپ میتوانید کار خود را برای دسترسی با آنها آسان تر کنید. گوشه سمت راست صفحه نیز مکانی است که میتوانید تنظیمات دستگاه ، Wi-Fi و صدای دستگاه را تنظیم کنید.

5

غیر منصفانه است اگر بخواهیم سیستم عامل کروم را با ویندوز و یا OS X مقایسه کنیم ، زیرا اساس فعالیت کروم همانند یک مرورگر است و بیشتر امکانات آن به اتصال شبکه کاربر وابسته میباشد. با این که دستگاه از پردازشگر قدیمی و کند Celeron استفاده میکند اما اجرای برنامه ها به سرعت انجام میشود و روشن/خاموش کردن دستگاه نیز فوری و بدون وقفه است. روشن کردن دستگاه حدود 5 ثانیه زمان میبرد و خاموش کردن از آن هم سریعتر است و فقط به 3 ثانیه زمان نیازمند است.

6

یکی از قابلیت هایی که ممکن است باعث آزار برخی از کاربران شود مربوط به روشن شدن دستگاه میباشد. وقتی که شما در این کروم بوک را باز میکنید سیستم عامل به صورت خودکار شروع به کار می نماید. به همین دلیل دیگر نیازی به کلید روشن کردن برای دستگاه نمی باشد اما امکان دارد در مواردی موجب سردرگمی کاربر شود. هم چنین در قسمت تنظیمات گزینه ای برای غیر فعال کردن این قابلیت وجود ندارد.

7

شرکت HP ادعا دارد که باطری این دستگاه میتواند تا 4 ساعت و 15 دقیقه شارژ دهی کند. این مقدار برای دستگاهی با فعالیت های پردازشی پایین بسیار نامناسب به نظر میرسد. البته برای انجام اموری مثل وبگردی این مقدار به 5 ساعت نیز میرسد. در سوی دیگر تماشای ویدیو در یوتیوب باعث تمام شدن باطری دستگاه میشود و آن را به 3 ساعت می رساند. انتظار میرفت کروم بوکی با این اندازه فضای بیشتری برای باطری داشته باشد و مقدار آن حداقل به 6 یا 7 ساعت برسد.

8

جالب است بدانید اگر دستگاه را خاموش کنید بازهم به مرور از میزان باطری دستگاه کم میشود زیرا این کروم بوک در هنگامی که کار نمیکند هم انرژی مصرف می نماید. در طول یک شب ممکن است شارژ دستگاه حدود 10 درصد کمتر از قبل شود و در طی چند شبانه روز باطری آن به طور کامل خالی شود.

1

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *