کاربرد سرور مجازی چیست؟ آشنایی با ۱۰ کاربرد مهم VPS

کاربرد سرور مجازی چیست؟ آشنایی با ۱۰ کاربرد مهم VPS
  • 1402/10/6
  • گویا آی تی
  • 0

در دنیای امروز که کسب و کارها دیجیتالی و پیچیده‌تر شده‌اند، نباید از ابزارهای جدید غافل ماند چراکه استفاده از ابزارهای جدید، راه را برای توسعه کسب و کار باز می‌کند. یکی از ابزارهای مهمی که تقریباً هر کسب و کاری به آن نیاز دارد، یک کامپیوتر آماده به خدمت برای انجام کارهای شرکتی است. برای این کار نمی‌توان روی کامپیوترهای شخصی حساب کرد. از طرفی اگر یک سرور در دفتر شرکت در نظر بگیریم، هزینه راه اندازی و نگهداری آن بسیار سنگین خواهد بود و اصلاً به صرفه نیست.

از این رو یک راهکار خوب می‌تواند خرید سرور مجازی از شرکت‌های خدمات هاستینگ معتبر باشد. سرورهای مجازی این امکان را می‌دهند تا همیشه یک کامپیوتر آماده به خدمت و روشن در سراسر دنیا در اختیار داشته باشیم و کارهای مهم شرکت را از طریق آن کنترل کرده و پیش ببریم.

سرور مجازی (VPS) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سرور مجازی (کارساز شخصی مجازی) یا  Virtual Private Server یک کامپیوتر همیشه روشن است که منابع آن بصورت ایزونه شده در قالب یک سیستم‌عامل اختصاصی بین کاربران تقسیم می‌شود. اگرچه این سیستم‌عامل مانند سرور اختصاصی نمی‌تواند از تمام منابع سرور استفاده کند، اما مقدار منابع اختصاص داده شده به آن کاملاً مشخص است. از این رو هزینه آن نسبت به سرور اختصاصی بسیار پایین‌تر است و برای کارهای سازمانی در سطح ملی می‌تواند کاربرد داشته باشد.

سرورهای اختصاصی برای پروژه‌های بسیار سنگین و بین‌المللی مانند شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های جهانی و… بکار گرفته می‌شوند از این رو تمامی منابع کامپیوتر سرور به همان پروژه اختصاص داده می‌شود. دو ویژگی اصلی سرور مجازی VPS این است که همیشه روشن است و همیشه از سراسر دنیا در دسترس است. این ویژگی امکانات زیادی را برای اداره کسب و کار فراهم می‌کند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

۱٫ ترید و معاملات جهانی بورس

معامله و ترید در فارکس، یکی از مواردی است که به همیشه به یک کامپیوتر روشن نیاز دارد تا برنامه‌های آن به صورت لحظه‌ای آمار و ارقام بازار بورس و رمزارز ها را بررسی کنند و در واقع همیشه گوش به زنگ تغییرات بازار باشد تا طبق برنامه ریزی‌هایی که معامله گر انجام می‌دهد، معاملات مهم به صورت خودکار انجام شود.

Big Data Processing Illustration concept on white background

۲٫ ایجاد مسیر امن VPN برای امنیت بیشتر شرکت در مقابل هکرها

ممکن از نام VPN را زیاد شنیده باشید. VPN (Virtual Private Network) یک خط امن از شبکه شخصی است که داده‌ها را قبل از ورود و خروج کد گذاری می‌کند و از یک مسیر امن عبور می‌دهد و علاوه براینکه امنیت شبکه اینترنت بالا می‌رود، تحریم‌ها و فیلترینگ نیز دور زده می‌شود؛ این امکان برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان در سازمان بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که امنیت اطلاعات در شرکت شما مهم است، پیشنهاد می‌شود یک سرور VPS جهت ایجاد VPN برای اعضای شرکت تهیه کنید.

۳٫ ایمیل سرور برای ارسال گروهی ایمیل های تبلیغاتی بدون محدودیت

همانطور که میدانید، ارسال ایمیل در سرورهای هاستینگ اشتراکی و ایمیل های عمومی مانند Gmail، محدود است و شما نمی‌توانید بیشتر از ۵۰۰ ایمیل در روز توسط آنها بفرستید. سرور مجازی امکان ارسال ایمیل را بصورت نامحدود در اختیار شما قرار می‌دهد.

۴٫ سرور هاستینگ اختصاصی و میزبانی پایگاه داده

هاست‌های اشتراکی معمولاً از منابع کمتری برخوردار هستند و حتی گاهی محدودیت‌هایی را برای اجرای وب‌سایت ایجاد می‌کنند. در مقابل اگر وب‌سایت شما آنقدر بزرگ است که نیاز به پردازش‌های بیشتر و امنیت بالاتری دارد، پیشنهاد می‌شود تا یک سرور مجازی لینوکس تهیه کنید و از آن به عنوان هاست وب‌سایت خود استفاده کنید. همچنین می‌توان از سرور مجازی برای ایجاد پایگاه داده‌های اختصاصی نیز استفاده کرد.

۵٫ تست نرم‌افزار و اپلیکیشن (توسعه و آزمایش در محیط امن)

سرورهای مجازی به دلیل مجزا بودن از هر چیزی، محیط مناسبی برای تست نرم‌افزارها بشمار می‌آیند. حتی اگر تست نرم‌افزار به سیستم‌عامل آسیب بزند، نصب و راه اندازی مجدد سیستم عامل تنها ۵ دقیقه زمان می‌برد. بنابراین می‌توان با خیال راحت تست نرم‌افزارهای سنگین را در سرورهای مجازی انجام داد. همچنین از سرور مجازی می‌توان جهت یادگیری و آموزش ادمین SysAdmin نیز استفاده کرد.

۶٫ مدیریت و نظارت بر کسب و کار با فضای کار مجازی

می‌توان از سرور مجازی برای نظارت بر کسب و کار نیز استفاده کرد. نرم‌افزارهای کسب و کار که امور مدیریت و حسابداری را نظارت می‌کنند، معمولاً در شرکت‌های بزرگ کاربرد دارند و می‌توان از سرور مجازی به عنوان سرور مدیریت بیزینس هم استفاده کرد که در طی ۲۴ ساعت روز روشن است و از همه جای دنیا از طریق ریموت دسکتاپ می‌توان به آن متصل شد.

۷٫ ایجاد سرور VOIP و Webinar

یکی از راهکارهای سازمانی برای ایجاد بستر ارتباط جمعی، راه اندازی تماس اینترنتی VoIP و وبینار Video Conference برای کارمندان شرکت است. زمانی که تماس های درون سازمان بسیار زیاد باشد و همچنین نیاز به امنیت بالاتر و سرعت و کیفیت در تماس داشته باشید، بهتر است یک سرور مجازی را مخصوص تماس های درون سازمانی تهیه کنید.

۸٫ پشتیبان گیری و ذخیره سازی اطلاعات در سرور مجازی

یکی از مهمترین نیازهای سازمانی، به اشتراک گذاری اطلاعات بین کارمندان شرکت است. زمانی که کارها سنگین می‌شود، نیاز است تا حتی خارج از سازمان به اطلاعات سازمانی دسترسی داشته باشیم. اشتراک گذاری فایل‌های مهم در سرور مجازی کمک می‌کند تا هم امنیت فایل‌ها برقرار باشد و هم اطلاعات مهم همیشه در دسترس کارمندان سازمان قرار بگیرد. همچنین این امکان وجود دارد که قبل از دانلود فایلها، بعضی از پردازش‌های لازم را بر روی آنها انجام داد.

۹٫ خدمات پخش زنده

یکی دیگر از امکانات سرور مجازی، ایجاد یک پایگاه پخش زنده است و با پهنای باند مناسبی که در اختیار دارد، توانایی پخش زنده صدا و تصویر مانند رادیو اینترنتی و تلویزیون اینترنتی را نیز دارد. این امکان می‌تواند برای راه اندازی تلویزیون اینترنتی موقت برای پخش زنده‌ی سمینارها و رویدادها نیز بسیار مناسب باشد.

۱۰٫ سرور گیم

یکی از امکانات بسیار جالب برای مراکز تفریحی و کلوپ‌های سرگرمی، راه اندازی بستر شبکه برای بازی‌های آنلاین است. ایده با بازی جذاب کانتر استریک به یک سبک بازی تبدیل شد. امروزه هزاران بازی جذاب وجود دارد که با کمک یک سرور گیم، گیمرها را در سراسر جهان به هم متصل می‌کنند. مراکز بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند با تهیه گیم سرور، با کمترین هزینه، بصورت اینترنتی کامپیوترها را به هم متصل کنند و در کنار مشترکین خود، مشتریان آنلاین هم داشته باشند.

مزایای استفاده از سرور مجازی VPS

یک سازمان تجاری حداقل به سامانه‌های مدیریت بیزینس و حسابداری، فضای ابری، سرور اختصاصی برای هاستینگ و… نیاز خواهد داشت. امروزه این سرویس‌ها ابزارهای جدا نشدنی تمامی کسب و کارها هستند که وجود آنها سرعت کارها را بالا می‌برد.

صرفه جویی در هزینه‌ها

اگر بخواهید این موارد را بصورت جداگانه تهیه کنید، هزینه های شما بسیار بالا می‌رود. اما با تهیه سرور مجازی که تمام این کارها را انجام می‌دهد، می‌توانید در هزینه‌های خود حداقل تا ۵۰ درصد صرفه جویی کنید که درصد بسیار چشمگیری است. سرور مجازی این امکان را دارد که هر نوع وب‌سرور که نیاز داشته باشیم، روی آن نصب کنیم و آن را طبق نیازهای سازمان پیکربندی کنیم. همچنین می‌توانیم منابع سرور را نسبت به نیازمان در همان مقطع زمانی بروزرسانی کنیم. از این رو می‌توان گفت که سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی، از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است.

امنیت و حریم خصوصی بهبود یافته

هاست های اشتراکی و خدمات مشترک بیشتر از همه مورد توجه هکرها هستند. اما در سرور مجازی که محیط اختصاصی و ایزوله شده ای را در اختیار شما قرار می‌دهد، هر مشترک محدوده مخصوص به خود را دارد، بنابراین حمله هکرها به یک سرویس اثری بر روی دیگر سرورها نخواهد داشت. در میان ارائه دهندگان سرور مجازی، هاستینگ آذرآنلاین با توجه به تجربه و سابقه طولانی که در زمینه ارائه خدمات سرور و هاستینگ دارد، امنیت سرورهای مجازی را تضمین می‌کند و تمامی خدمات خود را با آخرین فناوری‌های امنیتی روز دنیا همگام و بروزرسانی کرده است.

مدیریت سرور مجازی

هر نوع سرور و هاستی را که درنظر بگیرید، نیاز به مدیریت و مراقبت دارد. در طول مدتی که از سرور مجازی استفاده می‌کنید، ممکن است هر اتفاقی برای آن رخ دهد. بهم ریختن فایل‌ها حین تست نرم‌افزار، مشکلات در پیکربندی سرور و … . بنابراین هرچقدر هم شرکت ارائه دهنده سرور مجازی به شما تضمین پشتیبانی و امنیت بدهد، تا زمانی که اپراتور شما، مهارت‌های اولیه مدیریت VPS را نداشته باشد، امکان و احتمال بروز مشکلات فنی و امنیتی وجود خواهد داشت.

همچنین مهم است تا بتوانید بصورت هفتگی و یا ماهانه نسبت به بروزرسانی و تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات اقدام کنید. از طرف دیگر باید بتوانید به روند پردازش اطلاعات در سرور مجازی نظارت داشته باشید و به کنترل‌پنل‌های مختلف مانند cPanel ، Plesk ، DirectAdmin تسلط کافی داشته باشید. همه این اقدامات نیاز به دانش شبکه و امنیت سرور دارد. بنابراین برای استفاده از سرور مجازی در سازمان خود، حتماً یک مهندس امنیت و شبکه استخدام کنید و یا خودتان در این زمینه آموزش ببینید. با این حال گروه آذرآنلاین برای پیکربندی و بکاپ گیری از اطلاعات مهم، توسط تیم پشتیبان خود، شما را همراهی خواهد کرد.

در تهیه سرور مجازی چه نکاتی را باید درنظر بگیریم؟

اولین نکته در تهیه سرور مجازی، کیفیت خدمات است. منظور از کیفیت خدمات، آپتایم بودن و منابع واقعی آن است. اما چگونه می‌توان کیفیت سرور مجازی را تشخیص داد ؟ واقعیت این است که تا با خود سرور مجازی کار نکنید، متوجه کیفیت آن نمی‌شود. اما راهکار دیگر این است که سرور مجازی را از یک شرکت معتبر و باسابقه تهیه کنید.

انتخاب سرور مجازی بر اساس نیاز سازمانی

سرورهای مجازی با مقدار منابع مختلف و متفاوتی عرضه می‌شوند. کاربردهای سرور مجازی همیشه به منابع زیادی نیاز ندارند. برای مثال ارائه VPN به کارمندان بیشتر به پهنای باند نیاز دارد تا به منابع پردازشی. بنابراین اول از همه باید نیاز سازمان خود را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید سرور مجازی کنید.

معمولاً کاربردهایی مانند مدیریت کسب و کار، پخش زنده، سرور گیم، هاست اختصاصی، میزبانی پایگاه داده، وبینار، نیاز به منابع قدرتمند دارد. کاربردهایی مثل تست نرم‌افزار، SysAdmin، ذخیره سازی اطلاعات، ایمیل سرور، نیاز به منابع متوسط دارند و کاربردهایی مانند ترید و معاملات جهانی و ایجاد سرور VPN نیاز به منابع بسیار کمتری دارند. اما با این حال می‌توان سرور مجازی را با منابع بالا درنظر گرفت تا از آن همزمان برای چندین منظور استفاده شود. از این رو آذرآنلاین برای کاربرانی که می‌خواهند چندین کاربرد را همزمان در سرور مجازی خود داشته باشیند، پلن‌های پرقدرت را حتی در سرور ترد نیز قرار داده است.

سخن پایانی

تهیه سرور مجازی به سازمان این امکان را می‌دهد تا از هزینه‌های بالا برای راه اندازی خیلی از سرویس‌های مورد نیاز، صرفه جویی کند و بیشتر این امکانات را همزمان داشته باشد. سرور مجازی مورد اعتماد است و از دید هکرها پنهان می‌ماند. سرور مجازی یک ابزار بسیار کاربردی است که سرعت انجام کارها را بطور محسوسی در سازمان بالا می‌برد. البته همانطور که گفته شد امنیت و سرعت سرور مجازی زمانی تضمین می‌شود که آن را از یک هاستینگ معتبر تهیه کنیم. آذرآنلاین یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه هاستینگ است که در کنار خدمات وب سرور، انواع سرور مجازی ویندوز و لینوکس را برای انواع کاربردها نیز ارائه می‌دهد.

سلب مسئولیت رپورتاژ: این مقاله به عنوان رپورتاژ آگهی تبلیغاتی در وبسایت گویا آی تی منتشر شده و وبسایت گویا آی تی در مورد تایید یا رد صحت محتوای آن مسئولیتی ندارد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *