راهنمای کاربرد و نحوه تنظیم دکمه کناری ماوس

راهنمای کاربرد و نحوه تنظیم دکمه کناری ماوس
  • 1402/10/30
  • زهرا معبودی
  • 0

اولین ماوس هایی که روی کار آمدند و دنیای استفاده از کامپیوتر را لذت بخش کردند ماوس های ۲ دکمه ای بودند که تنها کارشان چپ کلیک و راست کلیک بود. بعد از مدتی یک دکمه میانی یا غلطکی نیز به ماوس ها اضافه شد. این دکمه میانی کار پیمایش و اسکرول کردن را به راحتی انجام می دادند. در برخی موارد این امکان پذیر بود که این دکمه را شرطی کرد تا با کلیک بر آن و نگهداشتنش کارهایی را انجام دهید.

اما با روی کار آمدن بازی های رایانه ای و ویدیویی، و تولید لپ تاپ های اختصاصی گیمینگ شاهد ماووس هایی بوده ایم که چند دکمه دارند! در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که این ماووس ها برای چه تولید می شوند و دکمه های اضافی آن ها چه کاربردی دارد.

ماوس هایی که بیش از سه دکمه دارند چه کاربردهایی دارند

اگر این سوال ذهن شما نیز هست می توان به طور کلی پاسخ آن را در موارد زیر یافت:

  1. به طور پیش‌فرض، دکمه‌های کناری در بسیاری از برنامه‌ها و مرورگرهای وب به‌عنوان دکمه‌های جلو و عقب تنظیم می‌شوند.
  2. دکمه کناری ماوس می توانند گردش کار شما را ساده کرده و اتکا به میانبرهای صفحه کلید را کاهش دهند و کارایی را بهبود بخشند.
  3. دکمه های کناری را می توان برای انجام اقدامات مختلف مانند کنترل های رسانه، کلیدهای میانبر و ماکروها سفارشی کرد.

کم کار ترین ماوس ها این روزها چند دکمه دارند اما توجه به این که شما می توانید کارهای زیادی را با دکمه های کیبورد انجام دهید ذهن شما را به این سمت می برد که دکمه های اضافی روی ماوس ها واقعا چه کارهایی می توانند بکنند! و پاسخ این سوال باید جالب باشد.

دکمه های کناری ماوس برای چیست

اولین کاربرد دکمه کناری ماوس برای جلو و عقب بردن صفحات وب به شمار می آید.  این یک ترفند بسیار خوب است که به شما امکان می دهد وب سایت ها را تنها با یک دست به سرعت پیمایش و اسکرول کنید.

از طرفی یک سری برنامه های خاص و بازی های خاص وجود دارند که با عملکردهای خاصی معرفی می شوند. این عملکردها لزوما از طریق دکمه کناری ماوس قابل تنظیم و در دسترس است.

اگر دکمه کناری ماوس را تنظیم کنید این فرصت را دارید که کارهای تان را راحت تر کنید و نیازی به استفاده از میانبرهای صفحه کلید نداشته باشید.

چرا ماوس های MMO دکمه های زیادی دارند

شاید نگاه کردن به یک ماوس با دکمه های زیادی شما را گیج کند اما اولین کار برای قانع کردن خودتان این است که این ماوس ها را در لیست گیمینگ ها رده بندی کنید! مثلا اگر Razer Naga V2 Pro  را دیده باشید از دیدن ۱۲ دکمه ای که در سمت چپ آن تعبیه شده کلی سوال برایتان پیش آمده است!

  • که این دکمه ها برای چیست؟
  • چطور می شود فورا یکی از این ۱۲ تا را پیدا و کنترل کرد!؟
  • آیا این دکمه ها ترکیب هم می شوند؟

دکمه کناری ماوس

و سوال هایی از این دست. این نوع ماوس در بین بازیکنان MMORPG که به دکمه های زیادی برای انجام اقدامات بسیار خاص مانند طلسم کردن یک هم تیمی نیاز دارند، محبوب است. اما برای استفاده از آن لازم نیست گیمر باشید. ماوس های MMO برای بهره وری و سایر کارهای کامپیوتری غیر از بازی نیز شگفت انگیز هستند!

چگونه می‌توانید عملکرد یک دکمه کناری را تغییر دهید

قبل از این که بخواهیم نحوه استفاده و مورد استفاده از دکمه های اضافی ماوس را بشناسیم و اطلاع کسب کنیم خوب است که این مساله را حل کنیم که چطوری می توانیم دکمه های کناری را تنظیم کنیم.

ویندوز در حال حاضر در قسمت تنظیمات ماوس امکاناتی برای مدیریت این دکمه ها ندارد اما نرم افزاری دارد که به شما کمک می کند با نصب آن روی ویندوز نسبت به تنظیم این دکمه های اضافی کاری کنید. این نرم افزار Mouse and Keyboard Center  نام دارد. در کنار این نرم افزار توصیه من استفاده از X-Mouse Button Control است چرا که این سرویس امکانات بهتری برای تنظیم کردن دارند.

البته برخی از سازندگان ماوس های چند دکمه ای دارای نرم افزاری هستند که به شما در تنظیم این دکمه ها کمک می کند. وقتی یک ماوس را خریداری کردید به راهنمای آن مراجعه کنید تا در صورتی که چنین نرم افزاری ارائه می کنند از آن استفاده کنید.

 برندهای بازی محور مانند Corsair، Logitech و Razer همگی دارای نرم افزار عالی و کاملاً قابل تنظیم هستند که به شما امکان می دهد تقریباً هر کاری را با دکمه های کناری انجام دهید. اگر ماوس گیمینگ از برند های گفته شده با بیش از دو دکمه کناری خریده اید، می‌توانید این دکمه‌های اضافی را با کمک این برنامه‌ها تغییر دهید.

در برنامه‌های مختلف و اکثر بازی‌های ویدیویی، می‌توانید دکمه‌های کناری را برای انجام بسیاری از اقدامات مختلف در داخل برنامه تنظیم کنید.

پورت های اتصال کلید ها معمولا با برچسب های “Mouse 4” و “Mouse 5” شناسایی می شوند. معمولا این دکمه ها در درجه اول برای انتقال میانبرها و کنترل ها از صفحه کلید به ماوس ارائه می شوند.

دکمه کناری ماوس

چند کاربرد خلاقانه برای دکمه کناری ماوس

وقتی کمی به مطالعه در مورد دکمه کناری ماوس بپردازید متوجه می شوید که کاربرد این دکمه ها چیزی بیش از پیمایش و جلو عقب رفتن در صفحات مرورگر است. در ادامه برخی از این کاربردها را برای شما نوشته ایم:

کنترل رسانه با دکمه کناری ماوس

اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که زیاد موسیقی گوش می دهید یا کارتان با سیستم تان تماشای فیلم است قطعا می توانید یکی دو دکمه از دکمه های کناری را به مدیریت اقدامات روی موزیک و فیلم اختصاص دهید! مخصوصا اگر کیبورد شما دارای دکمه های کنترلی رسانه  نیستند این کار می تواند عالی باشد! تصور کنید هنگام گوش دادن به موسیقی کسی با شما کار دارد! بهتر نیست سریع با یک دکمه موسیقی را mute کنید ( یا متوقف کنید ) و به حرف مخاطب تان گوش دهید؟‌ یا ترجیح می دهید به دنبال دکمه مورد نظر در صفحه کلید باشید؟‌ یا احتی از میان نرم افزارهای ویندوز مدیا پلیر را پیدا کنید و بعد اقدام لازم را روی موسیقی انجام دهید؟!

این است یکی از مزیت های دکمه کناری ماوس برای کنترل فیلم و موسیقی!

تنظیم اکشن های مهم در برنامه های پرکاربرد

در ویندوز بیشتر با چه نرم افزاری کار می کنید؟ مثلا فوتوشاپ!

خب در فوتوشاپ معمولا ALT+راست کلیک برای تغییر اندازه قلم مو استفاده می شود! کسانی که زیاد از این گزینه استفاده می کنند می توانند دکمه ترکیبی ALT+راست کلیک را به یکی از دکمه های کناری ماوس معرفی کنند. این کار باعث می شود از این به بعد برای تغییر اندازه قلم مو از آن دکمه استفاده کنند و برای همیشه ALT+راست کلیک را کنار بگذارند.

شاید شما یک ادیتور یا تدوین گر فیلم هستید! در این جا نیز دکمه کناری ماوس به کارتان می آید. می توانید یکی یا چند تا دکمه را به پخش، توقف  و یا … اختصاص دهید.

حتی اگر تخصصی کار نمی کنید و کل کار شما در سیستم صرف کپی و پیست کردن می شود! یکی دو دکمه را به این کار اختصاص دهید.

کار مهم شما این است که پر کاربرد ترین کار خود را انتخاب کنید و به این دکمه ها محول کنید!

دکمه کناری ماوس

استفاده از دکمه کناری ماوس برای ویدیو گیم

اگر یک گیمر هستید، احتمال زیادی وجود دارد که از دکمه های کناری خود استفاده خوبی داشته باشید. از این گذشته، اگر نمی‌خواهید انگشتان خود را از روی کلیدهای “WASD” بردارید، فقط چند کلید وجود دارد که می‌توانید با انگشت یا شست خود فشار دهید. علاوه بر این، بسیاری از بازی‌ها شما را تشویق می‌کنند که از دکمه‌های کناری استفاده کنید، زیرا به‌طور پیش‌فرض آن‌ها را به‌عنوان دکمه‌های جایگزین برای اقدامات خاص اختصاص می‌دهند. هر چند همین چند توصیه و کار با دکمه کناری ماوس مفید است اما هنوز هم می توان کارهای بیشتری با آن ها کرد.

در بازی‌های چندنفره، اکیداً توصیه می‌کنم یکی از دکمه‌های کناری خود را برای پینگ‌ها رزرو کنید، زیرا به شما راهی سریع می‌دهد تا موقعیت دقیق دشمن را به محض اینکه متوجه شوید به هم تیمی‌هایتان اطلاع دهید.

اگر «Starfield» را بازی می‌کنید، از یک دکمه کناری ماوس به‌عنوان کنترل جایگزین پرش استفاده کنید.

البته سایر کارهایی که یک گیمر بارها در طول بازی انجام می دهد را به تناسب نوع بازی تان می توانید به دکمه کناری ماوس اختصاص دهید و کار خود را راحت تر کنید.

تکنیک پیشرفته: ماکرو

ماکروها به شما این امکان را می دهند که مجموعه ای سفارشی از دستورالعمل ها را به یک کلیک بر روی یک دکمه اختصاص دهید. این می تواند ترکیبی ساده از کلیدهایی مانند Ctrl+C برای کپی کردن، فشار دادن مکرر دکمه یا یک عمل پیچیده ۱۰ مرحله ای باشد که شامل باز کردن چندین منو می شود. ( اگر شما برای انجام کاری باید یک مسیر ۱۰ مرحله ای ثابت پیش بروید! می توانید این ۱۰ مرحله را برای یک بار کلیک کردن بر یک دکمه کناری ماوس تنظیم کنید )  برای مثال، می‌توانید یک ماکرو را در مایکروسافت ورد بزنید و رایانه شما به‌طور خودکار فونت متن، رنگ، اندازه، فاصله خطوط و تراز را در کمتر از یک ثانیه تغییر می‌دهد. این گزینه به عنوان تنظیمات چند مرحله در یک کلیک بنظر من بهترین چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم!

مسلماً می‌توانید از ماکروها روی صفحه‌کلید خود نیز استفاده کنید، اما اگر یک عمل بسیار خاص دارید که همیشه انجام می‌دهید، ارزش آن را دارد که آن را به یک دکمه کناری ماوس اختصاص دهید.

نظر شما در مورد ماوس های چند کلیدی چیست؟‌ اگر صاحب یکی از این ماوس های شگفت انگیز هستید تجربه خود از استفاده از این ماوس را در بخش نظرات بنویسید و بگویید که برای تنظیم چه چیزهایی و چگونه از آن ها استفاده می کنید!

منبع کمکی:

وب سایت howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *